Skivbromsar är inte bara av godo, framgaffeln behöver göras mycket kraftigare och stummare än för fälgbroms. Idealet för mig för en långfärdscykel eller för grus vore skivbroms bak och fälgbroms fram, det skulle göra det möjligt med flex i framgaffeln och ändå slippa bromsa sönder fälgarna i regn.
Min erfarenhet säger något helt annat!
Har haft en Singular Gryphon med framgaffel i någon form av Reynoldsstål. När man satt ner och bromsade böjde gaffelbenen sig jättemycket, nästan otrevligt mycket. Men oj så fin den var att cykla på, både i skog och på väg!
Min Strael med kolfibergaffel har den där karakteristiska egenskapen att man ser hur gaffeln flexar när man kör igenom ojämnheter genom att man ser hur den del av däcket man ser rör sig i förhållande till styret. Körde Straelen parallellt med en GT Edge eller vad de heter (90-tals finstål med moderna komponenter, 28-däck gentemot mina 32), varpå man märker att Straelen är mjukare än GTn där den ska vara mjukare, och snärtigare där den ska vara snärtigare. Den vaknar liksom till liv ju hårdare man pressar den, samtidigt som den är ypperligt bekväm att cykla långt och långsamt på.
[Slut på citering riktad mot aben. Följs av allmänt svammel nedan]
Nackdelen med Straelen är väl att jag inte tycker den kvalar in i den här tråden, då den inte är tillräckligt snygg. Ett rakt överrör och ett smäckrare (läs tapered) kronrör, tillsammans med en roligare lack än mörkgrå i mitt fall, hade gjort att den gått fråm medelmåttigt snygg till assnygg. Många av rören är tunna eller åtminstone tillplattade, och hade de bara varit "rakare" hade det varit the shit utseendemässigt.
Samt som alltid att landsvägscyklar är snyggare ju mindre storlek de är i. För oss med 58-ram eller större är det en sorglig estetisk affär det här med landsvägscyklar...
Fairlight smiskar förresten förmodligen de flesta gamla utdöda ramtillverkarna på fingrarna med antalet storlekar av varje cykelmodell. De finns i storlek 51 till 61, med dubbla varianter på varje storlek beroende på vilken stack och reach man önskar. 10 storlekar är ganska bra skulle jag säga.
Men det är klart, om man redan vet vad som funkar (utan att ha provat) och det inte överensstämmer med ovanstående så var det nog bättre förr trots allt. Världen är ju en tryggare plats om saker från förr är bäst, eftersom dom är lätta att ha koll på. Saker från framtiden vet man ju inte hur de kommer vara, och det känns kanske otryggt och lite skrämmande.