Nya pedaler till lvg-cykeln

• Trådstartare Trådstartare Hex
  • Start datum Start datum

Hex

Ny medlem
Hej,
Börjar bli dags för nya pedaler till landsvägscykeln. Har tidigare kört på mountainbikepedaler och skor, men bestämt mig för att satsa på riktiga lvg-pedaler. Jag tror att valet står mellan shimano 105-pedaler och ultegrapedaler. Vad tjänar man i prestanda på att gå upp till ultegrapedaler. Har ultegra i övrigt på cykeln, så det lutar åt dem, men man vill ju gärna kunna motivera prisskillnaden på något annat sätt också.

Har också tittat lite på andra pedalsystem. Någon som provat både exempelvis look och shimano? Fördelar/nackdelar med respektive system? Hur mycket vinner man egentligen på att ha lättare pedaler?
/Henning

En fördel med Shimano är att klossarna funkar att gå på. Looks (keo) klossar slits ut på en halv sommar.
/J

Senast redigerad av en moderator:
Kör själv på 105 och det fungerar utmärkt, men.. Man kan aldrig motiver dyrt gram jagande med att det går fortare. Det är iofs skönt med lätta grejor men inte funkar det bättre.

Det är alltid bättre att spara pengarna och åka på träningsläger på vintern om man vill cykla fort.

Och vill man ner i vikt är det väll billigare att titta på andra märken en Shimano, tex Look, Time, Speedplay osv.

Har både 105 och Ultegra SPD-SL på i övrigt Campautrustade cyklar.
Känner ABSOLUT ingen skillnad under cykling.
105:orna (ena pedalen) har dock glappat upp i lagringen efter 3 år, vilket säkert tog 10 minuter att åtgärda med polygrip, avfettning och nytt fett. Lättmekade med andra ord.
Att klossarna räcker länge och går att gå på är andra fördelar som tidigare nämnts.

ok, lutar nog åt shimanoklossar då. Misstänker att det blir en del traskande, framför allt i anslutning till fikapauser på långrundorna. Man vill ju inte trampa sönder dem direkt. Lättmekade låter ju också trevligt.

Lättmeckade. Inga klossar.

P1010003.JPG ht=544

Jag slår också ett slag för TIME. Har både RXS Carbon och RXE. Mycket nöjd med bägge.
( som kuriosa så är det grundaren / konstruktören av LOOK, som efter sin tid där, startade TIME ).

Markus F skrev:
-------------------------------------------------------
> Lättmeckade. Inga klossar.
>

Och livsfarliga. Själv köre jag ole dole doff mellan Look och Time. Det blev Look Keo Sprint. Nöjd än så länge men jag har bara kört trainer med dem.

Använder Time RXE, tycker de har ett bra förhållande mellan pris och vikt. De har fungerat bra för mig också.

Såg att Look har fått ny design på sina klossar tills i år, vilket skall göra de lättare att gå i utan att behöva Covers.

Så jag är rädd att skillnaden mellan Shimano, Look och Time har minskat lite till. Välj de du helst vill ha, gå på magkänslan.

MVH Fredrik

Hmmm, kanske får börja tänka om lite. TIME verkar ju också rätt bra, om man får tro Happys samlade expertis. Tur att det inte är lön förrän på måndag, så man hinner sova lite på saken.

Speedplay om du inte vill traska sönder klossarna. De är täckta med en metallskiva. Sen är de delar som fixerar klossen i skon försänkta och även de av metall. Dock är de hala och allmänt svåra att gå i, men de är slitstarka :D Dessutom kan de nog vara bra om du har knäproblem pågrund av det steglöst inställbara motståndsfria floatet. Lätta dessutom.. Fast optimala blir de ju bara med skor med fyrhålsfäste, som inte existerar (om du inte vill köpa 700 dollars ameikanska customtillverkade kolfiberskor vilket en tillverkare verkar erbjuda med fyra hål:D). I praktiken påverkar nog inte konverten funktionen märkbart dock.

Hex skrev:
> Jag tror
> att valet står mellan shimano 105-pedaler och
> ultegrapedaler. Vad tjänar man i prestanda på
> att gå upp till ultegrapedaler.

Vad menar du med prestanda?

Vad du än menar tror jag inte att du kan känna skillnad mellan dem när de är monterade på cykeln.
Dessutom skall det bara skilja 5g mellan 105(PD-5610) och Ultegra(PD-6620) pedalerna.

Vad du bör se upp med tycker jag är att du får tag i 105-pedaler av årets modell, dvs PD-5610.

De gamla 105-pedalerna kallar Shimano för PD-5600 och de ser ut så här
SHPD5600.jpg

De nya 105-pedalerna heter alltså PD-5610
SHPD5610.jpg

http://www.cyclecomponents.com/cgi-...ef=&artgrp=1021&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std
http://www.bike-discount.de/shop/k418/a5365/105_pedal_spd-sl_pd-5610.html

De är inte bara snyggare, de har större anläggningsyta (+25% enl Shimano) och bättre bioposition (dvs mellan kloss och axelmitt), dessutom skall de tom vara några gram lättare.
Att 'locket' över axeln är i metall istf plast är oxå en fördel.

För att få nya klossar och blankla pedaler bytte jag mina PD-7800 på 288g
thumb_PD7800_vikt.JPG

http://happypics.zapto.org/albums/userpics/10053/PD7800_vikt.JPG
mot de nya PD-7810 på 276g
thumb_PD7810_vikt.JPG

http://happypics.zapto.org/albums/userpics/10053/PD7810_vikt.JPG
jag sparade alltså hela 12g!

OBS
Det är mer än bara vikt som skiljer mellan pedaler, Mollo har redan nämnt gåbarheten hos SPD-SL-klossar som en fördel. En annan är att SPD-SL har en stor anläggningsyta mot pedalen, det känns alltså stadigt och bra särskilt när man står upp och drar tunga växlar.
En annan fördel med SPD-SL är den låga biopositionen.

Men om det bara är vikt du vill jämföra mellan pedaler av olika märken och modell bör du oxå ta med klossens vikt i jämförelsen, den kan väga en hel del(typ Speedplay).

/Håkan
EDIT: Vikt och förtydliganden

Jag gillar mina Speedplay Zero. Men för den som inte gillar helt fritt float ska du välja ngt annat. Jag gillar det iaf. Lätta är de också, även om man räknar med klossen och rejält med anliggningsyta.

slors skrev:
> Lätta är de också,
> även om man räknar med klossen och rejält med
> anliggningsyta.

Jag hade ett par Speedplay X2 för c:a 10 år sedan och visst är de lätta,
men stor anläggningsyta har de inte.
Pedalen är väldigt liten tom
zero_edelstahl_gelb.jpg

Svårigheten att hitta passande skor och att den lilla anläggningsytan kändes för mkt i de skor jag fick tag på, var bidragande anledningar till att jag sålde dem.

Tom lvg-SPD fungerade bättre
l1l_7410_side.jpg

Men det var mest pga att det fanns skor som fungerade för mig

/Håkan

Kör på speedplay - lätta och hjälper mot dåligt knä. Har ett par specialized-skor som är riktigt sköna och har inte haft problemen som Håkan nämner ovan. Var kass i knät förra säsongen och det cyklade jag bort mha speedplaypedalerna (inbillar jag mig)! Nu har dock innebandy förstört knät så det blir en runda till doktorn.

Jag har kört SPD-SL (Ultegra och DA) och kör Speedplay Zero. Generellt gillade jag SPD-SL bättre än Speedplay Zero. Skälet till att jag kör Zero är att jag har oerhört griniga knän. Mitt ena knä gillar en pedal helt utan rörlighet, den andra gillar rörlighet åt bara ena hållet. Jag hade kunnat åstadkomma detta med SPD-SL med en fast kloss och en rörlig. Den stora fördelen med Zero är dock att man kan justera floaten helt steglöst med hög precision åt båda hållen. Hade jag inte varit så lat så hade jag troligen kunnat ställa in SPD-SL-klossar rätt oxå, men det är ju så mycket lättare med Zero... :-) Sen är dom ju lättare oxå (ja, även inklusive kloss och adapter).

Så sammanfattningsvis... Om du inte har krångelknän så rekommenderar jag SPD-SL.

Falk: Och varför är Record bättre som pedal? Dyra, tunga och har väl inget speciellt heller? På växlar och så har de en massa underbart bra lösningar som talar till deras fördel men på pedaler ser jag inte en enda. Vet Campaälskare som kör full Record förutom pedaler där de kör Dura Ace.

Fast en del av kraften från pedalen borde väll föras över till den kringliggande klossen med speedplays konstruktion, alltså borde väll den rejälla anläggningsytan vara något större en den verkliga klossen? Ändå passa den kanske bäst för lätta cyklister.. Fast Bäckstedt kör väll med speedplay, han har väll ifs haft just krånglande knän (eller sponsorer).
Jag har förövrigt sett att många pro cycklister med speedplay har bytt ut speedplays konverter mot en kolfiberkonstruktion. Den borde ju vara rejält mycket styvare och därmed sprida ut trycket från pedalen mer. Eller är det något som finns i speedplays sortiment?

Annars ska de här gå att få med speedplay kompitabelt fäste
RoadStock2006b.jpg

shoe-road-bottom.jpg

chicka?

//edit

hittade dessa serietillverkade fortfarande i produktion :D
Lake 400CX

CX400Blk50007-1.jpg

SPDPLYsole-1.jpg

Det finns många riktigt bra pedaler. Min favorit är förstås de jag använder. Och det är Time RXE. Låg vikt, lagren hållit bra, lagom float, s.k. cafe cleats som är ganska lätta att gå i samt ett pris som är så lågt att det är knappt att det lönar sig att köpa nya klossar... :). Ca 50 € från tysklandet.

HåkanC skrev:
> slors skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Lätta är de också,
> > även om man räknar med klossen och rejält
> med
> > anliggningsyta.
>
> Jag hade ett par Speedplay X2 för c:a 10 år
> sedan och visst är de lätta,
> men stor anläggningsyta har de inte.
> Pedalen är väldigt liten tom
> http://www.bike-discount.de/bilder/small/1858/zero
> _edelstahl_gelb.jpg
>
> Svårigheten att hitta passande skor och att den
> lilla anläggningsytan kändes för mkt i de skor
> jag fick tag på, var bidragande anledningar till
> att jag sålde dem.
>
> Tom lvg-SPD fungerade bättre
> http://www.bikepro.com/products/pedals/pedal_jpg/l
> 1l_7410_side.jpg
> Men det var mest pga att det fanns skor som
> fungerade för mig
>
>
> /Håkan

Om du kände pedalen genom sulan måste det ha varit ngt allvarligt fel. Grejen med Speedplay är, som Graj skrev ovan, att anliggningsytan utgörs av klossen, inte pedalen. Den "lilla" pedalen klickas fast i klossen utan att den ligger mot sulan.
Ang. skor så passar alla skor nuförtiden med en adapter som bygger 3mm stack height. 11,5mm istället för 8,5mm. Jag vet inte vad andra system har men jag inbillar mig att det fortfarande är rätt fonkurrenskraftigt. Men som sagt, free float är inte ngt som alla gillar och Time är onekligen väldigt prisvärda.
Edit: Lite "oberoende" fakta ;-)
http://www.speedplay.com/index.cfm?fuseaction=home.platform
http://www.speedplay.com/index.cfm?fuseaction=home.platformcleat

Tillbaka
Topp