Nya ramen har kommit, Salsa El Santo -06 !

Trident

Aktiv medlem
Härligt, nu är det inte långt kvar tills man kan starta bygget av årets nya hoj. Ramen ser riktigt bra ut i, jag var tveksam till färgen när jag såg den på bild men i verkligheten skimrar den fint och funktionen var ju kanon regan i fjol så med ökad "standover-hight" kommer det bli klockrent. I övrigt har jag bara material till träningshjulen men eftersom det är mitt första hjulbygge till mtb (byggde ett par till racern i höstas) så kommer jag att ha och göra i väntan på de övriga delarna. Får väl leka lite med bikecover och vaxa ramen så länge, funderar även på att borra ett dräneringshål under vevlagerhylsan....

//Markus

Bilagor

• el santo.JPG
    el santo.JPG
    111 KB · Besök: 33
En nyfiken fråga bara?

Mekar du i den verkstan?
Hade jag lyckats ha så bra ordning i sovrummet så hade jag blivit impad av mig själv:-)

ha det
Jan

Här kommer lite mer fakta om ramen som är inhandlad från Cyclecomponents och i storlek 18tum

http://www.cyclecomponents.com/cgi-...&visa=31-39&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID=

Produktbeskrivning
Material: Scandium aluminium med Aluminium 6061-T6 swingarm och tätade maskinlager
Dämpare: Manitou Swinger 3-Way, slaglängd 4''
Rekommenderad slaglängd på gaffel: 100mm
Sadelstolpsdiameter: 27.2 mm
Sadelstolpsklämma, diameter: 30.6 mm
Styrlagerstorlek: 1-1/8''
Vevlagerbredd: 68mm
Framväxel: 31.8mm topp wire dragning
Bromsfäste: skiv- och v-broms
Max däcksbredd: 2.3 tum
Färg: Rojo-A-GoGo Red
Storlek: 14, 16, 18 eller 20 tum (se ''mer information'' för geometri)
Vikt: 2559g (18'' enligt Salsa)

Pris: 10760 SEK

Jan, visst mekar jag där och får väl erkänna att jag är en aning pedantisk med ordningen. Det värsta jag vet är när jag inte hittar verktyg och prylar så när jag renoverade och inredde källaren passade jag på att bestagta ett rum på 25kvadrat som mitt lekrum där jag sakta men säkert fyller med verktyg och projek, underbart tycker jag.

//Markus

Trident skrev:
-------------------------------------------------------
> Jan, visst mekar jag där och får väl erkänna att
> jag är en aning pedantisk med ordningen. Det
> värsta jag vet är när jag inte hittar verktyg och
> prylar så när jag renoverade och inredde källaren
> passade jag på att bestagta ett rum på 25kvadrat
> som mitt lekrum där jag sakta men säkert fyller
> med verktyg och projek, underbart tycker jag.
>
> //Markus

Låter jättebra.
En sån verkstad vill jag ha:-)

Söttelisött!

Angående tanken på dräneringshål i vevlagerhylsan: kör hårt! Jag tycker själv det känns lite kymigt att sätta borren i en splång ny ram men lite dränering är bra.

Ramen var riktigt snygg, blir lite sugen. Men nån som vet om det stämmer med max 2,3 däck, eller om ett par 2,4 typ big betty går i?

Det är mitt andra år på Salsa El Santo och jag var mycket nöjd med den i fjol, i år kommer den inte bli sämre och snart kommer jag avslöja vad den kommer att smyckas med för utrustning.........

//Markus

Den vita var helt klart snygg och lös ram så erkänner jag att den var vassare. Du vet ju var ett par häftiga alufälgar gör med en bil och med den utrustning som kommer att sitta på årets hoj så kommer den som helhet att bli grym.

//Markus

Någon skrev ovan om dränering av vevlagerhylsan. Behövs det? Jag menar kommer det in vatten där?!

Eller är det bara på just den här ramen?

MVH /Henrik

Det kommer in vatten i alla ramar förr eller senare. En av de saker profsens mekaniker gör med en ny cykel är att borra ett drenerings hål i vevlagerhylsan.

Vatten kommer alltid in när man tvättar hojjen...
Frihands målade stripes målade med svärdsläpare är Grumt! =)
Mullig ram du har Markus.

ok. Rinner det in via sadelstolpen eller? kanske skulle borra lite i min easton också

MVH /Henrik

42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad blir det för godis som skall på ramen? Nytt
> eller begagnat?

Jag tror jag vågar mig på en vild gissning här. Väldigt mycket nytt i en blandning med lite nytt.. :)

Det kommer in massor med vatten och visst kan man rycka ur sadelstolpen och tömma den vägen men det är både jobbigt och repar stolpen. Ramen kommer att utrustas med nya prylar rakt igenom, exakt vad det blir kan jag inte avslöja ännu men det är bara någon vecka bort så räkna med att jag återkommer.

Den skarpsynte såg lite lådor till vänster i bild och de innehåller lite verktyg för hjulbyggnation (riktställ, ekertensiometer, ekernycklar), material till träningshjul (Mavic XM321disc, deore disc nav, DT Champion) saml lite smågodis som man inte han hålla sig från att köpa när man ändå beställer.

//Markus

Grymt snygg hoj är det iallafall, med eller utan vatten.
:)

MVH /Henrik

Då var man klar med sitt först hjulbygge, till racern fuskade jag ju och byggde framhjulet parallellt med att min lärare (Christofer Stevenson) byggde bakhjulet.

Målet med bygget var ett par träningshjul i dubbel bemärkelse, först att få träna lite på själva byggnationen och sedan kommer de att vara just träningshjul på hojen. Först skulle det ju väljas komponenter och jag satte pris som högsta prioritet vilket resulterade i följande delar.
Nav: Shimano Deore 475 disc
Fälg: Mavic XM 321 Disc
Ekrar: DT Competition
Nipplar: DT massing
Allt i svart (utom nipplar) och med 32 ekrar i trekors.

Med hjälp av detta riktställ http://www.cyclecomponents.com/cgi-...0&visa=1-30&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID= gick bygget riktigt smidigt och en slutlig koll med ekertensiometer http://www.cyclecomponents.com/cgi-...0&visa=1-30&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID= kollade jag att det allt blev lagom hårt, framtiden får utvisa hur bra det blev i verkligheten. Jag vet att många tycker att ekertensiometer är överskattat men är man både tondöv och saknar fingertoppkänslan än så länge så är det riktigt skönt att få ett kvitto på att man är rätt ute.

Nu återstår bara att se vad nästa bygge blir för att bygga hjul var riktigt kul, ett par riktigt vassa tävlingshjul kanske………….

//Markus

Bilagor

• träningshjul1.JPG
    träningshjul1.JPG
    103.1 KB · Besök: 17
Har du ingen sån här? Eller menar du att köper du dina ekrar färdiggängade? :)

Hozan, C-700 gängverktyg för ekrar. Säkert väldigt användbar..

Johan: Komponenter till hjulen, riktställ, ekertensiometer och ekernyckel går på 2839:- på CC där jag handlar. Ser man enbart till hjulen är ju frågan om de billigaste färigbyggda från Mavic inte är mer prisvärda men själ värderar jag kunskapen att kunna bygga hjul själv, nöjet med att göra det samt att verktygen är en engångskostnad.

Jag tycker att en ekertensiometer är ett gränsfall i vad man skall kosta på sig men jag undrar hur många som gängar sina egna ekrar, måste kolla med CC hur många av dessa de sålt de senaste året.

Att naven skall äta sönder gaffel och ram låter alvarligt, är det 'muttrarna' på navaxel och snabblåset som är så elaka ? Körde men dessa nav på de racerhjul jag byggde till min gamla KHS och där såg jag ingen tendens till att detta skulle vara ett problem. Bifogar en bild på hojen som med gaffeln i låst läge funkade riktigt bra på asfaltpassen.

//Markus

Bilagor

• khs lvg 05__liten.JPG
    khs lvg 05__liten.JPG
    137.8 KB · Besök: 28
Bygget står stilla för ögonblicket, detta är ju min teamcykel från Cyclecomponents som sponsrar mig och de delar som inte kommit ännu är gaffel och vevparti sedan är den komplett. Specen är klar och hon kommer att bli en riktig läckerbit som borde kunna vara med och strida om en pallplats på happys lättaste fs.

Så fort alla delar är hemma blir det ett utförligt repotage, skulle tro att det är max två veckor bort.

//Markus

Trident, har du lärt dig hålla så fin ordning i verkstaden på en ö utanför Vaxholm?
Tycker jag känner igen ditt efternamn, nämligen...

Oscar, du har så rätt. Själv har jag världens sämsta namnminne så jag känner inte igen dig på rak arm men jag hade nöjet att tjänstgöra på Sveriges bästa förband under -95. När låg du inne ? Jag kommer att åka upp på 50års festen i år och det skall bli riktigt kul att få se allt och ta en promend bland alla gamla kännda platser.

//Parath, Hårda 2:a -95

Senast redigerad av en moderator:
Det är inte konstigt att du inte kommer ihåg mitt namn för jag låg inne -94, 3:e. Så det konstiga är alltså att jag känner igen ditt namn - det kanske är ditt happynick som lurar mitt undermedvetna... Men vi ses kanske på 50-årsfesten!

Det kan ju hända att vi gjorde repövning tillsammans -96 nere i Götebogs skärgård. Vore kul att ses på festen, man kanske skulle plocka med hojen och på så sätt hinna kolla in alla sevärdheter på en förmiddag.

//Markus

Nu börjar delarna trilla in lagom till att snön smälter bort. Tyvärr skall jag iväg på resa med jobbet och kommer inte hem förrän strax före Påsk men då kommer alla delar att vara hemma och förhoppningsvis har även snön försvunnit från Dalsland så att man kan sticka ut i skogen.
En lite teaser på vad som kommer att sitta på..
delar.JPG

//Markus

Tillbaka
Topp