Nya Scott Genius 2018...

larsaw

Aktiv medlem
Nya Scott Genius 2018...
Efter framgångarna med Scott's Spark så kommer det ju inte som någon direkt nyhet att nya Genius'n skulle se likartad ut...

Genius-900-Tuned_SCOTT-Sports_bike_Close-Up_2018_01-600x400.jpg

Precis som tidigare kommer den i en uppsjö modeller och hjulstorlekar, undrar som smått hur ramen hade kunnat "se ut" om den optimerats för bara EN hjulstorlek... Men Scott känner väl av marknaden som just nu är mer ambivalent än någonsin, vilken hjulstorlek kommer att segra :/ (jag röstar på 28.218"...)

Geometrin var det iaf inget fel på, flackt, lågt och långt är det, nästan inne på Geometron/Pole-territorier :)

ScottGenius2018Geometry.png

En annan kul detalj är att dom spec'at highend-modellerna med Syncros plaststyre med integrerad styrtsam, hoppas bara den är ordentligt utprövad gällande materialtjocklek/konstruktion...

Genius-900-Tuned_SCOTT-Sports_bike_Close-Up_2018_05-600x400.jpg

Källa: http://www.mbr.co.uk/news/scott-genius-361813

Nya Scott Genius 2018...
Måste motvilligt erkänna att både denna och nuvarande Spark har många varianter som är väldigt vettiga köp.

Stamstyret ser fräscht ut.

Vajrar+reglage för dämpare och den vedervärdiga grafiska designen tilltalar inte mig dock.

Nya Scott Genius 2018...
J-CO sa:
Rompa sa:
J-CO sa:
larsaw sa:
Krompa sa:
Vajrar+reglage för dämpare och den vedervärdiga grafiska designen tilltalar inte mig dock.

Fast vi vet ju alla hur en Spark (och då självklart också en Genius) kan förädlas... ;)

Hur då?

Man kan skrapa av färgen ;)

Ah ok!

Fast det är bara början...

https://happyride.se/forum/read.php/1/3118910

Nya Scott Genius 2018...
Fan också, hade ju lite lösa planer på att bygga en "billig" trailhoj nästa vinter meeen det ser ju ut att gå åt skogen nu haha.
Var ju en säker gissning att det skulle komma en ny Genius men att den skulle vara såhär vettig och nära vad åtminstone jag letade efter var lite surprise, samt att de hade balls nog att köra på integrerad styrkombo!

Rompa sa:
J-CO sa:
larsaw sa:
Krompa sa:

Fast vi vet ju alla hur en Spark (och då självklart också en Genius) kan förädlas... ;)

Hur då?

Man kan skrapa av färgen ;)
Fast det släpps ju en som är nästan färdig! Eller ja, att den är diskret och clean iaf. ;)

SCOTT-Genius-2018-First-Ride-Review-36-von-36.jpg

SCOTT-Genius-2018-First-Ride-Review-5-von-10.jpg

Alla modeller verkar gå att se här: http://enduro-mtb.com/en/first-ride-scott-genius-2018-bike-review/3/

Nya Scott Genius 2018...
Fundby sa:
ghia64 sa:
Fundby sa:
pupe sa:
Någon som hört något om priserna och release datum än?

Jag har beställt nya Genius 940 , ca 32.000sek och leverans någon gång i slutet av sept/början okt.

Vart beställde du?

Sportson i Jönköping.
En Spark RC och en Genius ??

Fan vilken fin combo. Vilken spark blev det?
Är det någon som har prislista på spark rc för 2018?

Nya Scott Genius 2018...
m4kk4n sa:
Fundby sa:
ghia64 sa:
Fundby sa:
pupe sa:
Någon som hört något om priserna och release datum än?

Jag har beställt nya Genius 940 , ca 32.000sek och leverans någon gång i slutet av sept/början okt.

Vart beställde du?

Sportson i Jönköping.
En Spark RC och en Genius ??

Fan vilken fin combo. Vilken spark blev det?
Är det någon som har prislista på spark rc för 2018?

Tack!
Det blev nu spark rc PRO , den kostar 52.000sek.
Så den blir snabb, och så har jag en rolig hoj för lite endurotävlingar/allmänt stök i hemmaskogarna! :)

Nya Scott Genius 2018...
Hur tror ni en Genius skulle uppföra sig på ett långlopp iom inställningsmöjligheterna på dämpare? För en glad motionär vill säga....

Nya Scott Genius 2018...
Ja, men de kanske gav glädjebesked, jag är mer beredd på oktober, men håller tummarna som sagt.

Jag beställde den hos Sportson i Haninge, alltid lika bra service hos dem.

Nya Scott Genius 2018...
pupe sa:
Ja, men de kanske gav glädjebesked, jag är mer beredd på oktober, men håller tummarna som sagt.

Jag beställde den hos Sportson i Haninge, alltid lika bra service hos dem.

Då håller jag tummarna för både dig och mig! Min LBS är samma fast i Jkpg.
Nu hoppas vi!

Nya Scott Genius 2018...
Är inne på att beställa en Genius 920, men vill nog ha bättre bromsar än SLX och så är jag lite osäker på dropperpost.

Kör en Spark 2012 nu, men kör mest stig. Så en genius passar nog mig perfekt. Har lite svårt med färgerna bara.....min är grå så den är ok. Men 700 tuned ser ju ut som en clowncykel. 940 och 920 är klart snyggast i mina ögon.

Nya Scott Genius 2018...
oakhammer sa:
men vill nog ha bättre bromsar än SLX och så är jag lite osäker på dropperpost.

SLX bromsarna är faktiskt inte fy skam. Har dom på en av mina cyklar och är helnöjd. Vet inte hur dom håller upp på längre nedfarter men än har dom aldrig failat för mig och bettet är det inget att klaga på. Jag skulle då inte basera mitt köp på om det var SLX bromsar eller inte.

Nya Scott Genius 2018...
Nej, jag menade mer att jag uppgraderar dom direkt hos LBS. Vill nog ha SRAM med marchmaker.
Köpet är jag säker på. Funderar bara lite på hur jag skall kitta den.

Nya Scott Genius 2018...
Om ni har fått Genius ännu så vad tycker ni om fälgarna och bredden? Det var ju en större förändring från 2017 som jag har. Är det så att någon som har 29" tänker uppgradera fälgarna så är jag absolut intresserad att uppgradera min 2017 Genius med de fälgarna. //M

Nya Scott Genius 2018...
Ser fram emot bilder och rr när bestarna levererats.

Någon som känner till ytterligare LBS i sthlm som kör cyklotekets variant att man kan hyra cykel för några dagar? Vore fint att få provcykla lite innan man bestämmer sig.

Nya Scott Genius 2018...
NickPick sa:
MarcusEngqvist sa:
Någon som vet vad en genius 740 landar på i pris?
Varsågod. Jag sökte på google åt dig https://www.google.se/search?q=geni...69i57j69i64.3576j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8 . Klicka dig in på översta länken så står ett pris klart och tydligt. ;)
Ja jag såg det, men verkar vara enda svenska återförsäljaren som fått upp den i shoppen. Men 35k är listpriset då...

Hade varit kul om någon har hunnit beställa en 740 och vad dem fick betala för den...

Nya Scott Genius 2018...
Jag fick också ge 31k för min.. Leverans 16 oktober, hoppas jag!:/

Vad har ni för erfarenheter av leveranstider? Detta är min försa cykel så ja själv har ingen erfarenhet av det.

/Davve

Tillbaka
Topp