Nya XC hjul för runt 1500:- (V-broms)

Mapach

Aktiv medlem
Har fått ett litet återfall av hojsjukan, men har insett att min Sunn behöver nya hjul då dom gamla är både slitna å snea...

Så min fråga till alla er Happyiter är vad ska jag köpa för nåt?
Har kollat in Mavic Crossride, men åsikterna går tydligen isär om dessa är bra eller inte.
För typ samma peng kan jag ist få byggda hjul från CRC bestående av XT nav, Mavic XC717 fälgar och DT Champion ekrar. Kanske ett bättre alternativ?

Synpunkter och andra tips mottages tacksamt. /Magnus

Förresten så väger jag 70kg och cyklar inte så aggressivt, men hjulen får ju ändå gärna tåla en vurpa då och då...

PS. Vill ni tipsa om bra allround däck för skogen, får ni gärna göra det me. DS

går tvärt emot lundatok. Kört am med mina crosstrail och väger 90kg, dom är spikraka och styva. Lagrena har nytt fett men inte behövts byta. Ska man ha något slitstarkt som bara ska gå så rekomenderar jag crosstrail. Ska man senare sikta på lättare eller för tyngre bruk så är nog att bygga själv att föredra kanske. Men mavics billiga serie har alltid varit bra allround. Har alltid en uppsättning till mina hojar.

Nu kostar ju Crosstrail mer än dubbelt så mycke som crossride, så det är mer än min budget tyar med.

Det som talar för Crossride hjulen är ju utseendet helt klart, men med så pass få ekrar kan jag tänka mig att dom flexar mer och inte tål lika mycke som XT/XC717/DT kombon?

Viktmässigt vet jag inte hur mycke som skiljer, men jag jagar ju inte direkt gram. Kör ju stålhoj för tjyven! ;)

Köper du ett par Crossridehjul så bör du köpa en ekernyckel samtidigt. Du kommer nämligen behöva spänna ekrarna rätt rejält. Så var det för mig alla fall när jag köpte ett par Crossride för ca ett år sedan.

var crossride jag menade. tänkte i kors. däremot har jag aldrig haft något par som jag behövt spänna upp.

Har haft mina CrossRide (från CRC) i flera år nu. Inga problem med dem. De är spikraka och ekrarna fortfarande hårt spända. Har inte behövt göra något med dem. Jag väger 68 kg.

Senast redigerad av en moderator:
Det är väl ingen som säger att "fabrikshjul" självklart är sämre. Däremot är det krångligare när något går sönder. Ekrar och fälgar till Mavics systemhjul kostar mycket mer än till vanliga standardhjul och brukar dessutom sällan finnas på lager när man behöver.

jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är väl ingen som säger att "fabrikshjul"
> självklart är sämre. Däremot är det
> krångligare när något går sönder. Ekrar och
> fälgar till Mavics systemhjul kostar mycket mer
> än till vanliga standardhjul och brukar dessutom
> sällan finnas på lager när man behöver.

Bingo igen!

Beror väl lite på hur mycket och ofta man cyklar också, men jag blev lite bränd när jag fick vänta i 3 månader på en fälg till ett systemhjul för massa år sedan.

Mapach skrev:
-------------------------------------------------------
> Har fått ett litet återfall av hojsjukan, men
> har insett att min Sunn behöver nya hjul då dom
> gamla är både slitna å snea...
>
> Så min fråga till alla er Happyiter är vad ska
> jag köpa för nåt?
> Har kollat in Mavic Crossride, men åsikterna går
> tydligen isär om dessa är bra eller inte.
> För typ samma peng kan jag ist få byggda hjul
> från CRC bestående av XT nav, Mavic XC717
> fälgar och DT Champion ekrar. Kanske ett bättre
> alternativ?
>
> Synpunkter och andra tips mottages tacksamt.
> /Magnus
>
> Förresten så väger jag 70kg och cyklar inte så
> aggressivt, men hjulen får ju ändå gärna
> tåla en vurpa då och då...
>
> PS. Vill ni tipsa om bra allround däck för
> skogen, får ni gärna göra det me. DS

Du kan få köpa mina crossride silverfälg 2009
jag köpte dom bara för att det tog så lång tid att
beställa body till mina crossmax använda fem gånger
helt raka och ser nya ut det är kombohjul för både skivor
och fälgbroms 1000 pix

Hälsn
Per

Tack för all feedback!

Det lutar åt att det blir ett par byggda hjul, mest för att slippa reservdels strul. Plus att dom säkert är enklare att skruva med för en okunnig som mig själv...

Tillbaka
Topp