Nya Zeeland, köpa hoj eller ta med?

Dirty_rider

Aktiv medlem
lägger upp en tråd för att jag behöver råd.
funderar på att lämna Sverige ett tag och åka til nya zeeland (ev. Wellington) i ett halvår i studier. Gissar på att cyklingen är helt ok där, men att ta med cyklen på flyget ner., njaa?
någon som vet hur utbudet på mtb där nere? eller gärna bra ställen att hojja på.

Om du flyger via USA och inte Asien kan du köra på piece concept och enkelt ta med dig en cykel, tex 2 x 23 kg. Så det är egentligen inte svårt att ta med den om du helst vill det.

Prismässigt så är det lite billigare att köpa ny MTB där än här.

ah okej, vi flyger med rätt stor säkerhet över asien, det verkar vara det som blir billigast.
Cyklingen i NZ ser ifall helt sjukt trevligt ut, så en hoj måste man ha där nere, (uppe? vilket håll är närmast?)

Först och främst så har Wellington fina spår. Och priserna är bra kolla - www.vorb.org.nz
Som Roxy sa - det funkar bra via USA. Mer baggage.

mvh
en kiwi i sthlm

ah, tack för tipset golden1, ska genast lusläsa! ;)
hah, ja nån RR får man väl 'offra' sig på, blev ju sugen på att köpa en hjälmkamera osså, så att man kan dokumentera ordentligt

ok, lägesrapport.

det blir nog ( med 90% säkerhet) Auckland istället för Wellington.
flyget bli Quantas, som inte är så sugna på ta extra bagage, dock mer sugna på att ta bra betalt om man nu tvunget ska ha mer bagage.. :(
fick svaret att det kostar ca 400-500 DDK/ kg att ta med en cykel.. :( så det blir att leta upp en hojj där nere.
tjolahopp!

ps. blev visst lite stopp på vägen, Sydney 2veckor, Hong Kong 3 dagar :D , ngt tips på vad man bör kolla på i resp. stad?

Kia ora!
nu sitter jag i Auckland, new zealand efter 1månads backpacking i australien. phu.. :)
cyklen fick stanna hemma eftersom att det hade blivit för dyrt att ta med den på flyget. (och jobbigt att backpacka med en cykellåda ).
här i Auckland verkar det finnas en hel del fina cykelaffärer, så antingen blir det att köpa en ny eller en beg.

tips på närliggande slingor eller lokala klubbar är välkommna!

Hejsan!

Gå in i närmaste cykelbutik och köp denna bok:
http://www.kennett.co.nz/index.php/Books/ClassicNewZealandMountainBikeRides
Det kommer vara dina bäst investerade 300 spänn på hela resan.

Slå upp stan du är i och välj ur den uppsjö av singeltracks som finns att tillgå.

Gå med i detta forumet: http://www.vorb.org.nz/ och fråga om tips eller turer.

Kolla i cykelbutikerna om och när de har sina "staff-rides".

Åker du till sydön så hojta till så kan jag ge tips på bra cykling och fina ställen att besöka.

Är riktig avis, NZ är ett underbart ställe!

/Fredde

Trådlyft!

Vad hände? Hur gick det?

Håller på och filar på långt jullov i NZ för att hälsa på fruns familj och vänner. Har även lösa funderingar på att bosätta oss där ett år och känna oss för.

Har du några särskilda funderingar?

Jag var där med cykel Oktober 2014 till Maj 2015.
Tog med cykel via Shanghai, vilket var ett misstag. En riktigt dålig flygplats där de dessutom skickar ut väskorna på bandet och man får vackert checka in igen och betala för övervikt en gång till. Hongkong var bättre på alla sätt.

Jag bläddrade i guideboken som är nämnd högre upp i tråden men tyckte det mest var grusvägar.

Jag cyklade i Rotorua, Taupo, Napier och Queenstown.
Områden som jag ångrar att jag inte cyklade i är Nelson, Craigieburn och Alexandra.

hungrig sa:
Trådlyft!

Vad hände? Hur gick det?

Håller på och filar på långt jullov i NZ för att hälsa på fruns familj och vänner. Har även lösa funderingar på att bosätta oss där ett år och känna oss för.
Här är en till som funderar på några veckors jullov på NZ. Kommer antagligen hyra en husbil och bila runt båda öarna. Vi kanske stöter på varandra på nån led?

Johge sa:
hungrig sa:
Trådlyft!

Vad hände? Hur gick det?

Här är en till som funderar på några veckors jullov på NZ. Kommer antagligen hyra en husbil och bila runt båda öarna. Vi kanske stöter på varandra på nån led?

När det finns champagnepuder i Japan då? Galet!

unsuspected sa:
Johge sa:
hungrig sa:
Trådlyft!

Vad hände? Hur gick det?

När det finns champagnepuder i Japan då? Galet!

Köp en Propain nu istället för å snacka brädåka på ett cykelforum?

Tillbaka
Topp