Nybörjar köp MTB

Nybörjar köp MTB
Hej!

Första inlägget på detta trevliga forum, har läst länge och lärt mig mycket. Men nu har jag en liten fråga. Jag kikar på att första gången köpa mig en MTB.

1.87 lång, kört Enduro (med motor) och landsväg förut. Ska börja lite smått med cykelvasan och motions cykling på stigar kring billingen o kinnekulle här i Skaraborg. Är även sugen att ha möjlighet att testa någon backe i Idre eller liknande i framtiden. Cykeln kommer vara ett rent motions/tävlings redskap.

Har varit i Falköping hos Racerdepån och i Skövde hos Sportsson där vi har kikat på nedan. Har ni några tankar på dessa. Just nu är jag nog mest inne på Biachi Jab 29.2

Specialized Epic HT Base 29 15.000kr
Biachi Jab 29.2 12.000kr
Scott Scale 960 12.000kr
Cannondale 29 Trail 1 12.000kr

Vad har ni för tankar på dessa? Själv så snurrar de i skallen med alla olika komponenter och begrepp.

Nybörjar köp MTB
Alltid lika svårt. Vet inte hur epic HT spontant vill du ha en något lite flackare om du faktiskt ska cykla stig med den, speciellt i början. Epic är ju väldigt mycket XC race, och det känns inte helt nödvändigt för din cykling.

https://www.canyon.com/sv/mtb/neuron/neuron-al-6-0.html

Jag skulle överväga att gå på en billig FS direkt. Speciellt om du tänker köra lite i Idre osv. Dock, det finns en stor poäng med att köpa första hojen hos en handlare. Speciellt hos racerdepån, och speciellt om du har någorlunda nära dit.

Nybörjar köp MTB
Hej

Ska du cykla mycket stig är en trail/all mountain cykel mycket roligare/tryggare om än inte lika snabb på grusvägar.

Försök och testa olika modeller om du kan. Se till så geometrin är bra istället för bäst komponenter för geometrin kan du aldrig byta.

Det är stor skillnad på en xc räser och en all mountain hoj och det är ganska dyrt och betala för den erfarenheten. Om du inte vill ha två hojar dvs, för mtb kan man aldrig få för lite av. ;-)

Båda modellerna finns som ht så det behöver inte vara fs. :-)

Tillbaka
Topp