Nybörjare behöver köpråd

luren1

Medlem
Nybörjare behöver köpråd
Hej!

Vill börja cykla lite i motionssyfte, och är därför på jakt efter en lite sportigare cykel. Har inte cyklat så mycket innan och då bara på en klassisk stadscykel, så skulle behöva lite råd.

Har främst tänkt cykla på asfalt, men kan nog bli någon grusväg/enklare skogsstig någon gång ibland. Inget avancerat. Budget upp till ca 5000. Har tittat på denna cykel, vad tror ni om den? Den är utrustad med v-bromsar vilket inte säger mig så mycket, men efter lite googlande har jag fått intrycket av att skivbromsar anses vara bättre. Är v-bromsar "dåligt" eller bara "mindre bra"? Kollat på en liknande cykel med skivbromsar, men då var den lite för dyr. Samtidigt vill man ju ha bra bromsar.

Och växlarna? Det står att den har 21, vilket känns väldigt mycket för mig som är van vid fem på min citycykel. Hur ska man använda dem på bästa sätt?

Ja ni hör ju, jag är total nybörjare på detta. Tacksam för hjälp ?

Nybörjare behöver köpråd
Kul att du vill börja cykla för motionen! Snart är du fast på riktigt :-)

Cykeln du länkade är inte särskilt prisvärd, samtidigt är 5000:- en oerhört tuff budget för att hitta något bra just nu efter pandemin. Är 5000 en hård gräns? Man får så oerhört mycket mer cykel för 10000:-, och även 7500:- är ofta mycket mer kvalitet för pengarna och troligtvis billigare i längden.

Var i landet bor du? Kanske kan vi tipsa om några bra butiker om vi vet det. Det absolut viktigaste är att cykeln känns rätt och bekväm för dig. Som nybörjare är det svårt att beställa på nätet när man inte vet ännu vad man vill ha.

Vill du ha rakt styre? Eller bockstyre?

Vill du ha en cykel med stänkskärmar?

Hur lång är du?

Det finns bra V-bromsar men de cyklar som kommer med V-bromsar idag är till 99% de cyklar där lågt pris är det absolut viktigaste säljargumentet så då är de sällan bra. Det finns många dåliga skivbromsar också för den delen…

Fler växlar ger mindre steg mellan växlarna och därmed sparar man energi när man kan lägga sig på rätt nivå istället för att hamna mellan en för lätt och för trög växel. Utanpåliggande växlar har också generellt sett mycket mindre friktion i systemet än interna femväxlade system, så mer av din trampkraft tar dig framåt.

Nybörjare behöver köpråd
Tack för bra svar! :-)

Tänker mig 5000 som riktmärke men går hellre upp lite för att få en bra cykel. Närmre 10.000 känns dock mycket nu när jag inte vet än hur mycket jag kommer vilja cykla. Är 173 cm lång och vill nog ha rakt styre och stänkskärmar. Bor i Stockholm och var förbi Bikester-butiken för ett tag sedan, men då var det rätt utplockat. Tar gärna emot tips på andra butiker!

Nybörjare behöver köpråd
Andra får rekommendera möjliga butiker i Stockholm.

Kollade igen på cykeln du länkade och får väl erkänna att jag nog förkastade den i förtid för billigaste Shimano-komponenter, troligtvis halvdåliga V-bromsar, låg kvalitet på baknav. Blir lätt så när man är lite cykelnördig :-)

Om cykeln passar storleksmässigt och det är den typen av cykel man är ute efter gör den rätt mycket rätt:
- Navdynamo för lysen är praktiskt.
- Skärmar och stöd
- Bra bred utväxling med 28-14 tänder bak och 48/38/28 fram.
- Tillräckligt breda däck för bra komfort och av hyfsad kvalitet.
- Helt rätt att skippa framdämpare och spara 1-2 kg.
- När man summerar ihop detta är priset på 4395:- inte så dumt ändå.

Senast ändrad:
Nybörjare behöver köpråd
Jag tycker också det verkar vara en lämplig cykel för ditt bruk. Det som är särskilt viktigt för att du skall trivas med cykeln är att den passar i storlek, så att den känns rätt både i höjd och längd. Så har du möjlighet att prova är det bra.

Bra skivbromsar bromsar bättre än v-bromsar men av fälgbromsarna är v-bromsen den som tar bäst och vi är många som fortfarande har fälgbromsar på våra cyklar.

Senast ändrad:
Nybörjare behöver köpråd
titta också på islabikes. svårt att hitta bättre cyklar i kategorin snabbare stadscyklar med lågt insteg. men dubbla priset.

tycker cykeln från bikester har vissa poänger. väger inte bly och har billiga slitdelar. inte heller så stöldbegärlig som en damtralla. och mycket mera cyklingsbar än t ex en skeppshult.

skivbromsar är attraktivt om du skall bromsa mycket i stadsmiljö, kanske pendlar nedför götgatsbacken eller tänker dig touring i alpländer. men det går att få till seriöst bra bromsverkan med v-bromsar, nackdelen är att fälgarna slits ut efterhand.

en 21-vxl har i praktiken typ 12 växlar, eftersom registren överlappar varandra. på asfalt kommer du mest köra med kedjan på största kransen fram, alltså där i praktiken 7-vxl.

ett första seriöst cykelköp är mest en introduktion så man sedan kan upptäcka om man vill gå längre (eller inte) och isf hur mycket längre. så det kan vara klokt att begränsa utgiften på förstacykeln, det är helt enkelt svårt träffa rätt med en dyrare cykel innan man riktigt vet vad man vill ha. den här du visat kan senare isf bli en bra vintercykel försedd med dubbdäck.

Nybörjare behöver köpråd
titta också på islabikes. svårt att hitta bättre cyklar i kategorin snabbare stadscyklar med lågt insteg. men dubbla priset.

tycker cykeln från bikester har vissa poänger. väger inte bly och har billiga slitdelar. inte heller så stöldbegärlig som en damtralla. och mycket mera cyklingsbar än t ex en skeppshult.

skivbromsar är attraktivt om du skall bromsa mycket i stadsmiljö, kanske pendlar nedför götgatsbacken eller tänker dig touring i alpländer. men det går att få till seriöst bra bromsverkan med v-bromsar, nackdelen är att fälgarna slits ut efterhand.

en 21-vxl har i praktiken typ 12 växlar, eftersom registren överlappar varandra. på asfalt kommer du mest köra med kedjan på största kransen fram, alltså där i praktiken 7-vxl.

ett första seriöst cykelköp är mest en introduktion så man sedan kan upptäcka om man vill gå längre (eller inte) och isf hur mycket längre. så det kan vara klokt att begränsa utgiften på förstacykeln, det är helt enkelt svårt träffa rätt med en dyrare cykel innan man riktigt vet vad man vill ha. den här du visat kan senare isf bli en bra vintercykel försedd med dubbdäck.
+ 1 på det. Den första cykeln behöver faktiskt inte vara en så allvarlig historia, det kan vara mycket för att komma fram till exakt vad man vill ha. Min första racer köpte jag för 500:- för att testa om det var något för mig. Det var det och då köpte jag en ny cykel, med det som jag hade upptäckt att jag ville ha (bättre växlar och bromsar, bl a). Köp en bra ram, först och främst, så att du kan byta ut komponenter som du inte tycker funkar. Eller köp en cykel med ett bra andrahandsvärde, ifall du vill sälja den vidare. Kolla begagnat. Hitta någon cykel som ser "rätt" ut, som ser ut som det du tror att du vill göra, och ta en provtur.

Nybörjare behöver köpråd

Tack för utförligt svar! Touring i alpländer ligger nog långt fram, däremot kan det nog bli några turer inne i stan om jag vågar... Tycker det är svårt att avgöra om det vore värt att lägga till ett par tusenlappar för skivbromsar. Har bara använt vanlig fotbroms tidigare (och känns lite läskigt att vara utan). Men som du är inne på så vill jag inte lägga för mycket pengar i det här skedet då jag inte vet riktigt hur och var jag kommer cykla mest.

Islabikes hade för övrigt en cykel som såg väldigt trevlig ut, dock lite dyrare än vad jag tänkt och sen är jag lite tveksam till att beställa från England ifall det skulle vara något krångel.

+ 1 på det. Den första cykeln behöver faktiskt inte vara en så allvarlig historia, det kan vara mycket för att komma fram till exakt vad man vill ha. Min första racer köpte jag för 500:- för att testa om det var något för mig. Det var det och då köpte jag en ny cykel, med det som jag hade upptäckt att jag ville ha (bättre växlar och bromsar, bl a). Köp en bra ram, först och främst, så att du kan byta ut komponenter som du inte tycker funkar. Eller köp en cykel med ett bra andrahandsvärde, ifall du vill sälja den vidare. Kolla begagnat. Hitta någon cykel som ser "rätt" ut, som ser ut som det du tror att du vill göra, och ta en provtur.
Precis så jag resonerar, vill testa mig fram men tycker det är klurigt då jag ändå vill ha något med ok kvalitet. Är öppen för begagnat, men när jag spanar på blocket känns det som att jag ändå får lägga ut ungefär lika mycket som för en billigare ny. Kanske får en bättre utrustad cykel, men för de pengarna vill man ju gärna ha garanti. Men ska hålla utkik om det dyker upp någon riktigt billig! :-)

Nybörjare behöver köpråd
Tack för utförligt svar! Touring i alpländer ligger nog långt fram, däremot kan det nog bli några turer inne i stan om jag vågar... Tycker det är svårt att avgöra om det vore värt att lägga till ett par tusenlappar för skivbromsar. Har bara använt vanlig fotbroms tidigare (och känns lite läskigt att vara utan). Men som du är inne på så vill jag inte lägga för mycket pengar i det här skedet då jag inte vet riktigt hur och var jag kommer cykla mest.

Islabikes hade för övrigt en cykel som såg väldigt trevlig ut, dock lite dyrare än vad jag tänkt och sen är jag lite tveksam till att beställa från England ifall det skulle vara något krångel.

Precis så jag resonerar, vill testa mig fram men tycker det är klurigt då jag ändå vill ha något med ok kvalitet. Är öppen för begagnat, men när jag spanar på blocket känns det som att jag ändå får lägga ut ungefär lika mycket som för en billigare ny. Kanske får en bättre utrustad cykel, men för de pengarna vill man ju gärna ha garanti. Men ska hålla utkik om det dyker upp någon riktigt billig! :-)
Det är värt att lägga till ett par tusenlappar för skivbromsar om man köper nytt, men jag cyklar till jobbet på en cykel med v-bromsar och det fungerar det också.

Vid min åretrunt-cykling har naven gett upp innan fälgarna blir utslitna..

Nybörjare behöver köpråd
Det är värt att lägga till ett par tusenlappar för skivbromsar om man köper nytt, men jag cyklar till jobbet på en cykel med v-bromsar och det fungerar det också.

Vid min åretrunt-cykling har naven gett upp innan fälgarna blir utslitna..
Tack. Tittat lite på denna som verkar vara en uppgradering av den billigare som jag funderat på, med skivbromsar. Men svårt att avgöra om den är prisvärd i övrigt. XXL har en med skivbromsar för 6500, men då utan lysen och skärmar. Det kan man väl förvisso köpa till, men som total nybörjare är det en tröskel att behöva hitta passande tillbehör och få på dessa.
Jag hade lagt krutet på att lära serva cykeln, även en enkel cykel är kul att cykla på om den är rätt inställd och i bra skick och cyklar behöver kontinuerligt servas för att fungera bra, vissa mindre ofta visserligen men ingen cykel är underhållsfri.
Har tummen mitt i handen men har tänkt att den ska lämnas in på service någon gång per år :-)

Nybörjare behöver köpråd
Tack. Tittat lite på denna som verkar vara en uppgradering av den billigare som jag funderat på, med skivbromsar. Men svårt att avgöra om den är prisvärd i övrigt. XXL har en med skivbromsar för 6500, men då utan lysen och skärmar. Det kan man väl förvisso köpa till, men som total nybörjare är det en tröskel att behöva hitta passande tillbehör och få på dessa.

Har tummen mitt i handen men har tänkt att den ska lämnas in på service någon gång per år :-)
Ja den dyrare cykeln har ju något bättre komponenter men blir trots det tyngre, iof är det inte alltid uppgiven vikt stämmer. Gällande cykeln från XXL så borde de ju kunna hjälpa till både med att hitta och montera passande lyse och skärmar..

Om det är värt nästan 3000kr mer kan ju bara du avgöra, stod det mellan dessa tre cyklar skulle jag valt den från xxl men det är ju inte jag som ska cykla.

Nybörjare behöver köpråd
Jag tycker 7 eller 8 växlar bak , alltså 3x7 eller 3x8, är att föredra fram 9 växlar, billigare och bättre driftsäkerhet. 9-delat är känsligare både för slitage och att allt är rätt justerat.

Nybörjare behöver köpråd
Jag tycker 7 eller 8 växlar bak , alltså 3x7 eller 3x8, är att föredra fram 9 växlar, billigare och bättre driftsäkerhet. 9-delat är känsligare både för slitage och att allt är rätt justerat.
Bra att veta! Funderar på att åka och titta på den från XXL i helgen. Står att den har 2 x 9 växlar. Är det samma sak då att det är känsligare? Eller är 2x9 bättre än 3x9 ?

Nybörjare behöver köpråd
Bra att veta! Funderar på att åka och titta på den från XXL i helgen. Står att den har 2 x 9 växlar. Är det samma sak då att det är känsligare? Eller är 2x9 bättre än 3x9 ?
Det som gör att fler växlar blir känsligare är att dreven bak sitter tätare ihop och det kräver att växeln är mera noggrant justerad men det är inte så stor skillnad att det bör vara avgörande för ditt val. Det finns växlar med upp till 12 drev bak så en växel med 9 drev är inte jättemycket och numera har samtliga av de finare växelgrupperna minst 9 tror jag, men enligt mig är 8-delat bättre.

Som jag skrev innan, det allra viktigaste är att cykeln är i rätt storlek och passar dig, allt skall kännas "lagom" och bekvämt när du sitter på den, det är a och o.

Senast ändrad:
Nybörjare behöver köpråd
bredden på kassetten och dess fäste på hjulet liksom bredden på dreven är vanligen samma 9-10-11. det som skiljer är att avståndet mellan dreven minskar och kedjan blir smalare. 9vxl anses därför som mest robust av dessa.

även 6-7-8 är robusta. 7 fortfarande rätt vanlig på nya enklare cyklar och reservdelar finns överallt. 6 och 8 är mer udda.

för en brukscykel där ägaren önskar minimera kostnader och justeringar och kanske lämna in för service är 7 och 9-delat stabila val.

edit; som håkanc påpekar nedan är det 8-10 som har samma body..

edit2: och shimano 11-växlade mtb-kassetter. men inte lvg.

Senast ändrad:
Nybörjare behöver köpråd
Det som gör att fler växlar blir känsligare är att dreven bak sitter tätare ihop och det kräver att växeln är mera noggrant justerad men det är inte så stor skillnad att det bör vara avgörande för ditt val.
+1
numera har samtliga av de finare växelgrupperna minst 9 tror jag
Nej, de har haft minst 11, sedan över 9 år sedan (2012/2013)

Som jag skrev innan, det allra viktigaste är att cykeln är i rätt storlek och passar dig, allt skall kännas "lagom" och bekvämt när du sitter på den, det är a och o.
+1
Du bör även tycka att den är snygg, åtminstone såpass mkt att du tar bra hand om den och ser fram mot varje användningstillfälle.

bredden på kassetten och dess fäste på hjulet liksom bredden på dreven är vanligen samma 9-10-11.
-1
8, 9 och 10-delade kassetter har samma bredd och passar på samma "body"

Nybörjare behöver köpråd
Tack för bra svar! :-)

Tänker mig 5000 som riktmärke men går hellre upp lite för att få en bra cykel. Närmre 10.000 känns dock mycket nu när jag inte vet än hur mycket jag kommer vilja cykla. Är 173 cm lång och vill nog ha rakt styre och stänkskärmar. Bor i Stockholm och var förbi Bikester-butiken för ett tag sedan, men då var det rätt utplockat. Tar gärna emot tips på andra butiker!
Jag tycker man som nybörjare i allmänhet tänker lite konstigt här. Att man siktar på en billigare cykel för man inte vet om man kommer att fastna för sporten. Det jag tycker man borde ta störst hänsyn till rent ekonomiskt är skillnaden mellan var man betalar ny och vad man kan sälja den begagnad för.
En cykel för 5000 tappar troligen iallafall hälften av värdet så fort den lämnar butik.
Medans rätt cykel för 10, 15 eller 20000 inte behöver tappa speciellt mycket värde alls. Begagnatmarknaden är het nu i pandemin skugga och vissa cyklar kan t o m säljas dyrare begagnade än nya om man har tur. Tillgång och efterfrågan som styr.
Har man kapital och gör lite efterforskning så tror jag billigaste cykeln blir en nyare begagnad cykel runt 15-20000. Köper du nu och säljer i slutet av sommaren kommer du troligtvis få samma peng som du gav.

Nybörjare behöver köpråd
Här kommer en uppdatering!

Först och främst vill jag tacka alla för svar. Som nybörjare är det värdefullt att få bolla med mer kunniga.

Det blev cykeln från xxl. Landade på 7500 ink. tillbehör och montering, vilket var lite dyrare än vad jag först tänkt men då hade den skivbromsar. Den största fördelen var dock att den fanns att se och provcykla i butik och att jag direkt fick en bra känsla för den. Nu ser jag fram emot att börja cykla mer, även om det känns ovant och lite läskigt att vara utan fotbroms, samt lite krångligt med så många växlar… Men det är väl en vanesak :-)
Jag tycker man som nybörjare i allmänhet tänker lite konstigt här. Att man siktar på en billigare cykel för man inte vet om man kommer att fastna för sporten. Det jag tycker man borde ta störst hänsyn till rent ekonomiskt är skillnaden mellan var man betalar ny och vad man kan sälja den begagnad för.
En cykel för 5000 tappar troligen iallafall hälften av värdet så fort den lämnar butik.
Medans rätt cykel för 10, 15 eller 20000 inte behöver tappa speciellt mycket värde alls. Begagnatmarknaden är het nu i pandemin skugga och vissa cyklar kan t o m säljas dyrare begagnade än nya om man har tur. Tillgång och efterfrågan som styr.
Har man kapital och gör lite efterforskning så tror jag billigaste cykeln blir en nyare begagnad cykel runt 15-20000. Köper du nu och säljer i slutet av sommaren kommer du troligtvis få samma peng som du gav.
Förstår hur du resonerar och du har en poäng. Men om jag skulle vilja uppgradera mig om något år så ser jag inte framför mig att den jag nu köpt ska säljas, utan tänker att den nog kan funka bra för pendling till jobbet. Dvs att den ersätter min gamla stadscykel.

Senast ändrad:
Nybörjare behöver köpråd

Först och främst vill jag tacka alla för svar. Som nybörjare är det värdefullt att få bolla med mer kunniga.

Det blev cykeln från xxl. Landade på 7500 ink. tillbehör och montering, vilket var lite dyrare än vad jag först tänkt men då hade den skivbromsar. Den största fördelen var dock att den fanns att se och provcykla i butik och att jag direkt fick en bra känsla för den. Nu ser jag fram emot att börja cykla mer, även om det känns ovant och lite läskigt att vara utan fotbroms, samt lite krångligt med så många växlar… Men det är väl en vanesak :-)

Förstår hur du resonerar och du har en poäng. Men om jag skulle vilja uppgradera mig om något år så ser jag inte framför mig att den jag nu köpt ska säljas, utan tänker att den nog kan funka bra för pendling till jobbet. Dvs att den ersätter min gamla stadscykel.
Grattis till din nya cykel! Jag tror du kommer trivas med den, cykeltypen du valt, en cykel som klarar alla typer av vägar och ovägar är min absoluta favorit :)

Nybörjare behöver köpråd

kul! glöm inte riktigt bra lås.

Nybörjare behöver köpråd
Har nu varit ute på en provrunda, på lite varierat underlag (framförallt asfalt men även trädäck och enklare skogsväg) och med varierande stigning. Några reflektioner:

Saknar fotbromsen, framförallt i nedförsbackar. Känns inte helt intuitivt att använda handbromsen då, men det kanske känns bättre så småningom.

Funkar bra att använda ena växeldrevet, där det finns en knapp för att växla upp och en annan för att växla ned. Påminner om växlarna på min vanliga stadscykel. Det andra växeldrevet, som bara har en knapp, har jag inte blivit klok på ännu. Ska hålla in knappen för att växla upp och trycka en gång för att växla ner, men känns inte intuitivt. Håller mig dock än så länge på ganska låga växlar, så borde räcka att växla på ena drevet? Eller finns det någon fördel med att kombinera dem?

Sen fick jag rätt ont i baken nästan direkt. Svårt att avgöra om lösningen är att byta sadel, skaffa cykelbyxor eller om det snarare handlar om att jag är ovan och får härda ut nu i början. Kanske en kombination av alla tre. Har beställt ett par cykelbyxor så får testa mig fram.

Och så något positivt också: så mycket roligare att cykla på en (relativt) lätt cykel! Också smidigare när den skulle ledas nerför trappor och de brantaste backarna! :-)

Nybörjare behöver köpråd
Handbroms är överlägset. Du vänjer dig strax vid detta och växlar. Lite aktiv övning där du skojsladdar och okynnesväxlar är inget fel.
Och ja, om du är helt ovan så får du nog ge det några ömma dagar, sen kommer du troligen vänja dig även vid sadel och sittställning etc. Sen om det fortfarande inte känns bra så är det ju relativt lätt att byta några delar.

Nybörjare behöver köpråd
Vad gäller smärta i ändalykten kan det mycket väl vara fel bredd på sadeln.
Gå till en riktig cykelhandlare (inte xxl eller andra stormarknader) som kan mäta upp sittbenen.
Specialized Power är en populär och bekväm sadel men som sagt det viktigaste är att bredden blir rätt.
Mer vaddering är inte samma sak som bekvämare sadel.
Vad gäller växlarna kör jag personligen nästan 100% av tiden på stora drevet fram och växlar på kassetten bak.
Du trycker hela handtaget åt sidan för att växla ner och trycker på padeln för att växla upp dvs tvärt emot hur det funkar fram.
Ett hack för att växla ner en växel och hela vägen för att växla ner 3 växlar.
Funktionen för 3 växlar i en smäll finns inte för att växla upp utan där får du trycka på paddeln flera gånger för att växla.

Senast ändrad:
Nybörjare behöver köpråd
Här kommer en liten uppdatering ett par månader senare!

Mycket nöjd med cykeln. Har inte blivit så många längre rundor än, men har däremot börjat cykla till jobbet vilket känns väldigt kul. Har tidigare inte vågat mig på pendling då jag tycker det är lite läskigt att cykla genom stan, men med en bra cykel kände jag att det inte längre fanns några ursäkter då det endast rör sig om ca 5 km. Gillar att numera starta dagen med en cykeltur och det går fortare än att åka kollektivt. Får se om jag orkar hålla i detta i höst när vädret är lite ruggigare ?

Inte hunnit uppgradera sadeln ännu men funkar bra med ett gelöverdrag. Tog lite tid men nu har jag förstått hur jag ska växla vilket gör stor skillnad. Saknar dock fortfarande fotbromsen ibland, främst när jag ska svänga direkt efter en nedförsbacke och både behöver signalera och sakta in lite.

Tycker fortfarande det är lite läskigt att cykla när det är fullt med andra cyklister. Noterar dessutom att en del fotgängare inte direkt gör det lättare, häromdagen var det t. ex. en man med barnvagn (!) som gick mitt i cykelbanan och vägrade flytta sig trots flera cyklister som varnade. Hur tänker man då? ? (Rörde sig alltså om en separerad cykelbana)

Tillbaka
Topp