Nybörjare. Köpråd mtb hardtail

Fredde78

Aktiv medlem
Hej, är helt ny på forumet och även inom cykling.
Som rubriken säger så är jag sugen på att köpa mig en mtb för lite motionscykling på skogsstig o dyl.
Har läst en del på nätet och har snappat upp lite om vad som är bättre och sämre.
Det jag kommit fram till är en 29" hardtail och är intresserad av en radon ZR team 29 6.0 för ca 6700kr från Tyskland.
Specifications
Frame Radon ZR Team 29
Fork Rock Shox XC30 TK Coil
Travel fork 100mm
Brakes Shimano Altus BR-M355
Brake discs Shimano SM-RT20 160/160mm, Center-Lock
Crank Shimano FC-M523, 10-speed, 40x30x22T, 175mm
Inner bearing Shimano BB-ES300 113mm (73mm BSA)
Shifter Shimano Deore SL-M610
Derailleur Shimano Deore FD-M610, 10-speed, Topswing 34,9mm
Rear derailleur Shimano SLX RD-M670-SGS
Cassette Shimano CS-HG50, 10-speed, 11-36
Chain Shimano CN-HG54
Front hub Shimano Acera HB-M3050 Disc, 32h, Center-Lock
Rear hub Shimano Acera FH-M3050 Disc, 32h, Center-Lock
Spokes DT Swiss
Rims Alex EN24 29er Disc
Handlebar Levelnine Race Riser 318 9°
Stem Levelnine Race 6°
Headset FSA No.10
Grips Radon basic grips
Seatpost Levelnine Race 30,9 x 350mm
Saddle Selle Italia X1
Tires Schwalbe Smart Sam, 29 x 2.25"
Colour black/anthracite/yellow
Weight 13,75 kg**
Frame size 16", 18", 20", 22"

Dom här pengarna är min absoluta smärtgräns.
Det jag undrar är om man kan få tag i något bättre för den summan?
Jag är 193, ca87 cm till skrevet och funderar på om det är Large jag ska ha?
Stort tack för all hjälp, är som sagt ny inom det här och alla råd mottages tacksamt

Tjena Fredde78,

Du skall nog t o m ha XL...beroende på tillverkare och hur lång överkropp/armar du har.
Jag skulle testa lite olika hojjar hos en större cykelaffär. De brukar alla ha nån typ av testhojsystem.
Nackdelen med nya hojjar är den sk price/performancefaktorn...den blir låg. Kolla detta forums köp/sälj efter en beggad hoj så får du troligtvis MYCKET mer för pengarna. Totalvikten (hoj) och vikten på hjulsetet är viktigt för att det skall vara kul...läs inte att det måste vara ultralätt, men det är SÅÅÅ många nybörjare som jag stött på som ledare för just nybörjargrupper som har tunga schabrak som rullar dåligt och vips så var det inget kul längre. Hoppas du hittar något som gör ditt inträde i skogscykling superkul!! Lycka till.

Tack för svar Zippe.
Jag förstår vad du menar och kollar både blocket och köp o sälj här på happyride. Problemet blir lite att det ska stämma både geografiskt och storleksmässigt...
Vad är en ok vikt? Den här cykeln väger ca 14kg.
Om man måste prioritera, är det växlar, gaffel, bromsar eller annat som är "viktigast"?
/fredde

Zippe sa:
Tjena Fredde78,

Du skall nog t o m ha XL...beroende på tillverkare och hur lång överkropp/armar du har.
Jag skulle testa lite olika hojjar hos en större cykelaffär. De brukar alla ha nån typ av testhojsystem.
Nackdelen med nya hojjar är den sk price/performancefaktorn...den blir låg. Kolla detta forums köp/sälj efter en beggad hoj så får du troligtvis MYCKET mer för pengarna. Totalvikten (hoj) och vikten på hjulsetet är viktigt för att det skall vara kul...läs inte att det måste vara ultralätt, men det är SÅÅÅ många nybörjare som jag stött på som ledare för just nybörjargrupper som har tunga schabrak som rullar dåligt och vips så var det inget kul längre. Hoppas du hittar något som gör ditt inträde i skogscykling superkul!! Lycka till.
Undrar också vad för vikt som anses komma att bli tråkig och trög?

Beg cykel köper man bara om man kan cyklar - inte som första cykel om man är ny.

67% av beg marknaden är övetprissatt slutkört skit.

14 kg e nog rätt normal vikt i hojjar under tiotusen kronors klassen

min merida viktar in på 13.8kg o tycker inte den e speciellt tung

sen att vikten har betydelse javisst men mycke handlar om teknik oxå för att de ska va kul i skogen oavsett om man har en lättviktare eller en tyngre hoj så handlar de till större delen om att ha teknik o lära sig hur just den hojjen man åker på beter sig

Hehe 67% är en ganska exakt siffra!
Så är det säkert, jag vet ju inte riktigt vad man aka titta efter. Googla komponenter klarar jag av, men att se och känna om grejerna är slut eller inte är svårt...

Vi gör väl en halvpudel och säger såhär....en hoj som rullar är bättre än ingen hoj alls dvs du kommer ut istället för att sitta på arslet och leta efter "den där" superdealen. Själv startade jag med en Specialized Hot Rock 29, vilket inte var speciellt kul i längden...så det blev snabbt uppgraderingar på hjulsidan mm. Köp din Radon och så syns vi i skogen.

Radon är mycket cykel för pengarna. Perfekt för snåljåpar å smålänningar ;) ZR team har jag ingen erfarenhet av men både farsan och jag kör ZR Race och är nöjda. Beställde dock en ZR team till syrran i veckan, ska bli intressant å se om hon blir lika nöjd.

Är du säker på att du bara har 87 cm till skrevet? I så fall har du jättekorta ben. Jag är ca 187/91. Dina ben säger 20 men din längd säger 22.

Det som är viktigast för mig på en cykel är ungefär detta, ordnat så att jag skriver viktigast först, och minst viktigt sist:
-Ramgeometri/storlek samt sittposition med allt vad det innebär
-Gaffel
-Bromsar
-Växelreglage
-Hjul
-Växlar
-Vikt

Jag tar inte med däck, pedaler och sadel eftersom dessa närmast får betraktas som personlig utrustning.

När det kommer till storlek så tycker jag att överkroppens längd ska matcha cykelns längd. Ramhöjden är ganska ointressant.

castrello sa:
Är du säker på att du bara har 87 cm till skrevet? I så fall har du jättekorta ben. Jag är ca 187/91. Dina ben säger 20 men din längd säger 22.

Jag ställer tumstocken på golvet och mäter tills det börjar kännas i pungen :) kan sträcka mig till 90 cm. Eller mäter jag till ljumsken?
Tycker också att det är lite konstigt, men jag anser mig vara normalbyggd.

Fredde78 sa:
castrello sa:

Jag ställer tumstocken på golvet och mäter tills det börjar kännas i pungen :) kan sträcka mig till 90 cm. Eller mäter jag till ljumsken?

Pungen är inte grenen ;) Jag är 184 och har 89cm ben som referens.

NickPick sa:
Fredde78 sa:
castrello sa:

Pungen är inte grenen ;) Jag är 184 och har 89cm ben som referens.
Det är bara ben och ett huvud på dig! :)
Jag får mäta om helt enkelt.

Tillbaka
Topp