Nybörjare söker bra tips

Medlem
Nybörjare söker bra tips
Nyligen köpt mig en Scott chenoa 27.5". Har aldrig cyklat MTB och söker nu lite bra tips på att få upp tekniken, vad en ska tänka på. Läste nånstans att en ska reglera bromsarna så en bara använder pekfringrarna när en bromsar?
När det gäller underhåll. Vad för olja till kedja rekommenderar ni? Hur ofta ska växlar smörjas? Förslag på tvättmedel för cykeln.
Annat bra att veta som en ska tänka på?

Nybörjare söker bra tips
Välkommen till MTB världen,
När jag gick över till MTB så fann jag GMBN väldigt bra, youtube kanal som går igenom allt från teknik till service och underhåll. Där har du allt samlat om hur du ställer sadel höjd, position av bromsar samt allt annat nyttigt du behöver veta. Inte dumt heller att ge dig ut och cykla med andra, finns ganska många platser där det anordnas cykeldagar

Nybörjare söker bra tips
Japp, pekfingerbromsning är det som gäller. Flytta reglagen så att det känns bekvämt att bromsa så.

Kedjeolja, använd vilken så kallad drylube som helst. Finishline, Mucoff, mfl. Är bra.

Cykeln tvättas med fördel med för ändamålet framtagna medel. Mucoff är ett exempel. Bilschampoo fungerar också. Ta det lite försiktigt med medel som innehåller vax på bromsskivorna bara... diskmedel, såpa, etc. är populärt men lika lämpligt till cykeln som till bilens lack.

Växlarna i sig behöver i princip inte smörjas. Använd olja på kedjan. Torka dock bort överflödet. Oljan gör bara nytta i kedjan, inte på den. Därför är en droppe olja per rulle ett bra sätt att smörja på.

Tänk på att ha kul. Kontrollera alla skruvar inför varje runda. Var uppmärksam på missljud och gå till botten med sådana direkt.

Cykla med andra. Det är roligare och är grymt för utvecklingen.

Nybörjare söker bra tips
Mårten sa:
Japp, pekfingerbromsning är det som gäller. Flytta reglagen så att det känns bekvämt att bromsa så.

Kedjeolja, använd vilken så kallad drylube som helst. Finishline, Mucoff, mfl. Är bra.

Cykeln tvättas med fördel med för ändamålet framtagna medel. Mucoff är ett exempel. Bilschampoo fungerar också. Ta det lite försiktigt med medel som innehåller vax på bromsskivorna bara... diskmedel, såpa, etc. är populärt men lika lämpligt till cykeln som till bilens lack.

Växlarna i sig behöver i princip inte smörjas. Använd olja på kedjan. Torka dock bort överflödet. Oljan gör bara nytta i kedjan, inte på den. Därför är en droppe olja per rulle ett bra sätt att smörja på.

Tänk på att ha kul. Kontrollera alla skruvar inför varje runda. Var uppmärksam på missljud och gå till botten med sådana direkt.

Cykla med andra. Det är roligare och är grymt för utvecklingen.

Tack för många bra tips. Tänker minska vurp statistiken lite innan jag ansluter mig med andra ?

Nybörjare söker bra tips
Ibland finns det mtb skola- kan vara en kul start om du hittar något som passar i tid och plats för dig.

Nybörjare söker bra tips
Träna på "trackstand" dvs stillastående på cykeln med fötterna på pedalerna. Om du kan stå still på cykeln en liten stund utan att sätta ner fötterna känns det tryggare när det går långsamt och är tekniskt i skogen.

Tillbaka
Topp