Nybörjare söker landsvägscykel råd

Min tanke och åsikt är att ska man köpa Shimano så ska man köpa 4700/5800/6800. Bättre kabeldragning och ergonomi i reglagen. Egentligen tycker jag om 10-växlat (4700) för dess billigare och rejälare slitdelar, går fler kedjor på 11-växlat och 12-växlat ska vi inte prata om. Ska man dock bygga lite dyrare och lättar så är det ju 11-växlat som gäller. 12-växlat är väl lättast men också dyrast. Känner inte själv att man har så stor vinst av fler kugghjul över 10 egentligen, bättre att ha två olika kasetter då och byta till den med utväxling som passar sträckan man ska cykla.

Skulle du säga att denna cykeln är bra? Kan köpa den för 15 000kr av en person.

Mvh Elvis

Om den är lagom stor är det där en bra cykel (förutom att jag tycker att Bianchis turkosa är ful :))

Om den är lagom stor är det där en bra cykel (förutom att jag tycker att Bianchis turkosa är ful :))
Ja den ska passa min storlek och den är svart som tur är den jag ska köpa isåfall? Skulle du säga att 15 000kr är rimligt? Den har gått 300 mil säger han. Isåfall kanske det bara är att slå till!

Scannar man av blocket så låter det väl som ett bra pris för Arian. Jag köpte en Wilier Trestina GTR med samma spec dock med skivbromsar för den pengen nyligen.

Jag ska sälja min Bianchi Via Nirone i strlk 59. Den är enklare med 105 växlar och alu-ram. De brukar väl läggas ut för 7-9000 kr.

För att göra det enkelt för dig föreslår jag stl 57 av den här https://www.rosebikes.se/cyklar/rac...-al#catalog-category-bikes-level-4-tabs_tab_1
Dvs Reveal AL 105

Cyklar risar ihop fort om de inte sköts exemplariskt, och det är tryggt, trevligt och enkelt för nybörjaren att börja med en ny cykel för att undanröja en massa osäkerheter.
Rose är ett online märke med gott renomme, jag har 3 st i min familj, och kan inte erinra mig jag sett någon på nätet som varit uttalat missnöjd med sitt Rose köp.
Om pengarna finns tycker jag inte beggat är nåt att hålla på med. En del tycker det är det roligaste som finns att åka runt och deala och snacka cykel. För nybörjaren är det kantat med fallgropar och svårigheter att bedöma faktiskt värde. Och komponenterna åldras snabbt i tekniskt hänseende.
Lugn nu, plus tog ju en sekund att hitta första bästa som inte var nöjd med just Rose....

-

More disappointed than words can say.

As fans of Rose bikes, we were shocked and astounded when our son’s €700 bike arrived with a bent front fork.

So the front fork it’s out of range at least 3-4cm and welding out of line. Completely poor and I can’t attach any photos here.
I did email them to tech team.

In spite of the bike’s beauty (it is a stunning piece) it’s not fit for purpose.

After putting it together, (minus the front wheel, which was impossible to slot into position) it was clear it needed tuning - more expense and time out of the saddle.

The packaging was in tact, so we can only assume the frame was damaged when it left the factory.

For €700 you would expect every centimetre of the frame to be checked for quality - especially as it states on their website that the bikes are assembled manually. Instead it appears to have been chucked in a box and dispatched without a second look.

Rose bikes are yet to respond to our complaint. Hopefully they’ll be quick because 6-year old cyclists are very difficult to live with - especially when their dream bike is at home in bits, not fully assembled and ready to roll.
István

Pris är svårt, länken du har där säger att nypris är 3200 pund så om det är "vettigt" så är det ju mindre än halva priset. Om det är prisvärt.... jadu. :)

Lugn nu, plus tog ju en sekund att hitta första bästa som inte var nöjd med just Rose....
700 euro får du ju inte nån vettig hoj för. Jag menade inte deras barnhojar utan vuxenräsers som välkända pro sl i prisklassen 15k och däröver, vad folk har tyckt om dem på den här sidan. Jag har inte dammsugit nätet efter missnöjda kunder. Såna finns alltid. Varenda kommersiell verksamhet har missnöjda kunder. Det är en naturlag.
Nieves har dock varit nöjd med sina. Pfaff verkade nöjd med sin och likaså Torsten_var_namnet. Och jag har varit mer än nöjd med mina. Min dotter är jättenöjd med sin. Det finns ingen anledning att undvika postorder så länge det handlar om välrenommerade märken, snarare tvärtom. Vad menar du själv är bästa märket och bästa modell för en instegsräser?

Bianchin är nog en schysst hoj. Lite gubbvarning på märket bara, men inget att bry sig om. Priset är nog ok, men inget kap. Du borde kunna hitta skivbromsade hojar för 15k. Tycker jag (har inte letat).

Skulle du säga att denna cykeln är bra? Kan köpa den för 15 000kr av en person.

Mvh Elvis
Tror jag är överens med många om att 15000 är väl mycket för en cykel med mixad Ultegra/105 utrustning med fälgbromsar och vision35 hjul. Tänker också att du borde kunna få en motsvarande cykel (kanske inte med lika klassiskt märke) med skivbromsar och ren Ultegra och bättre hjul för de pengarna.

700 euro får du ju inte nån vettig hoj för. Jag menade inte deras barnhojar utan vuxenräsers som välkända pro sl i prisklassen 15k och däröver, vad folk har tyckt om dem på den här sidan. Jag har inte dammsugit nätet efter missnöjda kunder. Såna finns alltid. Varenda kommersiell verksamhet har missnöjda kunder. Det är en naturlag.
Nieves har dock varit nöjd med sina. Pfaff verkade nöjd med sin och likaså Torsten_var_namnet. Och jag har varit mer än nöjd med mina. Min dotter är jättenöjd med sin. Det finns ingen anledning att undvika postorder så länge det handlar om välrenommerade märken, snarare tvärtom. Vad menar du själv är bästa märket och bästa modell för en instegsräser?

Bästa märket, jag har tyvärr inte något svar på det. För mig om jag skulle köpa en komplett cykel hyandlar det mkt om vad som sitter på samt måtten och geometrin som noga läses igenom innan köp. Dock föredrar jag bygga ihop cyklarna själv från ramkit. Men återigen så kan jag ej tipsa om bästa märket då jag anser det är individuelt. Ungefär som vilka skor som är skönast.

Tack för din input då jag inte kan något. Ska kolla ifall jag kan pruta ner då med tanke på utrustningen. Om jag kan få den billigare är det värt som första cykel eller ska jag leta efter annat? Ge gärna några modeller som jag kan hålla utkik för. Mvh

Tror jag är överens med många om att 15000 är väl mycket för en cykel med mixad Ultegra/105 utrustning med fälgbromsar och vision35 hjul. Tänker också att du borde kunna få en motsvarande cykel (kanske inte med lika klassiskt märke) med skivbromsar och ren Ultegra och bättre hjul för de pengarna.

Fast det som är 105 är kedjan och kassetten

Jag har inte läst hela tråden, så jag ber om ursäkt för ev dubbelinfo. Flera har redan varit inne på storlek och geometri. Det är mycket viktigt. Utan ha kollat på geometrin specifikt så heter den aero, vilket brukar betyda ganska racig sittposition. Vill du ha det och klarar din kropp det?

Jag ställer mig frågande till priset. Jag skulle inte köpa en fälgbromsad racer för 15 tkr. Priset i länken avser 2021-års modell. Då var priserna upptrissade pga pandemin. Gillar du inte den så tror jag att du kan få svårt att sälja den utan (större) förlust. Om du tycker att fälgbromsat är ok så hade jag gått på en billigare sådan för att testa vad du gillar och längre fram eventuellt uppgraderat. Priserna på fälgbromsade racers är pressade och nu efter Vätterrundan torde det kom ut fler cyklar till försäljning.

Tack för din input då jag inte kan något. Ska kolla ifall jag kan pruta ner då med tanke på utrustningen. Om jag kan få den billigare är det värt som första cykel eller ska jag leta efter annat? Ge gärna några modeller som jag kan hålla utkik för. Mvh
Absolut ingen dålig cykel ju, bianchi har ju en lång historik av en anledning och tillverkar inget skit. Tycker nog bara den kostar lite mer än den smakar just där, hjulen är ju i princip träningshjul tex och för framtiden så är det ju nog tyvärr skivbroms som gäller.

(kör några länkningar helt obeaktat geografisk placering)

Först ultegra för att du verkar vara inne på det?

Focus har ju också lång historik, här en med "äldre" Ultegra Di2.

Canyon har sålt många cyklar och en del tycker väl säkert om de som vissa här verkar göra om Rose. (För stor självklart men tanken är ju ändå där). Själv kan jag tycka att aluminium inte är helt utagerat heller.

https://www.blocket.se/annons/goteborg/canyon_endurace_al_7_0_disc/1205240448 (skivbromsar)

https://www.blocket.se/annons/stockholm/canyon_ultimate_al_slx_9_0_stl_m/1205090537 (di2)

https://www.blocket.se/annons/stockholm/_canyon_inflite_al_9_0/1204930936 (skivbromsar och lite gravelstuk)

Själv tror jag egentligen att för den glada amatören så är 105 platsen där man får valuta för pengarna, slitstyrka osv.
Blir kanske utskrattad för det här en White från XXL har haft flera modeller som jag inte mått dåligt på.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/landsvagscykel_white_ltd_rc_105_/1205177248 (tror du ska ha en medium egentligen)

Cannondale kanske

https://www.blocket.se/annons/stockholm/cannondale_caadx_105_/1204813716 (skivorbromsar där också och lite gravelstuk)

Men i slutändan finns inget rätt eller fel, låt hjärtat och ögat känna också, en cykel måste ju vara attraktiv också ;-) Tilltalar något dig så sök efter någon review. Är det den där bianchin som gör det så köp den, se till att den känns bra bara och försök pruta lite med tanke på det tråkiga vevpartiet och de tråkiga hjulen.

Jag har inte läst hela tråden, så jag ber om ursäkt för ev dubbelinfo. Flera har redan varit inne på storlek och geometri. Det är mycket viktigt. Utan ha kollat på geometrin specifikt så heter den aero, vilket brukar betyda ganska racig sittposition. Vill du ha det och klarar din kropp det?

Jag ställer mig frågande till priset. Jag skulle inte köpa en fälgbromsad racer för 15 tkr. Priset i länken avser 2021-års modell. Då var priserna upptrissade pga pandemin. Gillar du inte den så tror jag att du kan få svårt att sälja den utan (större) förlust. Om du tycker att fälgbromsat är ok så hade jag gått på en billigare sådan för att testa vad du gillar och längre fram eventuellt uppgraderat. Priserna på fälgbromsade racers är pressade och nu efter Vätterrundan torde det kom ut fler cyklar till försäljning.
Väldigt bra input Bele, håller med i alla hänseenden.

Hej hej.

Här kommer jag, begagnatkonnässören, och förstör dagen för cykelhandlarna. Mitt tips är också att köpa second hand, det finns drivor av kompetenta racercyklar på marknaden.

Mina rekommendationer:

• Det spelar ingen roll att du inte kan ”någonting” om cykel eftersom du måste lära dig, oavsett om din hoj är ny eller inte. Byta slang eller hantera slanglösa däck måste du kunna göra själv, precis som att justera bromsar, tvätta, smörja kedjan och göra enklare underhåll. Det är både krångligt och dyrt att lämna bort allting, och en punka kan komma när som helst.

• Undvik skivbromsar, de behövs i princip inte på landsväg i Sverige, kostar betydligt mer än fälgbromsar och är mycket krångligare att justera (skrikande belägg, luftning etc etc).

• Det är inte superkrångligt att räkna ut vilken ungefärlig storlek du ska ha på din cykel, ens med dagens besvärliga kompaktgeometri, och det mesta går sedan att justera lite för att du ska få en bra sittställning. Själv hade jag hellre valt en ”för liten” ram än en ”för stor”. Att kunna justera sin sittställning efter en inkörningsperiod är förresten ännu ett argument för att lära sig att sköta sin cykel själv.

Jag bor strax söder om Göteborg och hjälper dig gärna om du skulle vilja - gör en utflykt vetja!

Hej hej.

1. Här kommer jag, begagnatkonnässören, och förstör dagen för cykelhandlarna. Mitt tips är också att köpa second hand, det finns drivor av kompetenta racercyklar på marknaden.

Mina rekommendationer:

2 Det spelar ingen roll att du inte kan ”någonting” om cykel eftersom du måste lära dig, oavsett om din hoj är ny eller inte. Byta slang eller hantera slanglösa däck måste du kunna göra själv, precis som att justera bromsar, tvätta, smörja kedjan och göra enklare underhåll. Det är både krångligt och dyrt att lämna bort allting, och en punka kan komma när som helst.

3 Undvik skivbromsar, de behövs i princip inte på landsväg i Sverige, kostar betydligt mer än fälgbromsar och är mycket krångligare att justera (skrikande belägg, luftning etc etc).

4 Det är inte superkrångligt att räkna ut vilken ungefärlig storlek du ska ha på din cykel, ens med dagens besvärliga kompaktgeometri, och det mesta går sedan att justera lite för att du ska få en bra sittställning. Själv hade jag hellre valt en ”för liten” ram än en ”för stor”. Att kunna justera sin sittställning efter en inkörningsperiod är förresten ännu ett argument för att lära sig att sköta sin cykel själv.

Jag bor strax söder om Göteborg och hjälper dig gärna om du skulle vilja - gör en utflykt vetja!

1. Håller med, särskilt för första racern.

3. Håller absolut inte med. Skivbromsar ger mycket bättre modulation och bättre bromsverkan, vilket gör cyklingen roligare. Jag känner mig mycket tryggare med skivbromsar än med fälgbromsar. Det är mer arbete, men utan tvekan värt det. En nackdel är att vissa reglage är klumpiga/mindre ergonomiska.

4. Håller med om hellre lite för liten. Däremot bör man vara medveten om att justeringsmöjligheterna är begränsade om det ska bli riktigt bra. Jag köpte en racer som jag visste var i största laget. Enl en bikefitter skulle det aldrig gå att fixa sittpositionen riktigt bra, så jag valde att sälja den.

Hej hej.

Här kommer jag, begagnatkonnässören, och förstör dagen för cykelhandlarna. Mitt tips är också att köpa second hand, det finns drivor av kompetenta racercyklar på marknaden.

Mina rekommendationer:

• Det spelar ingen roll att du inte kan ”någonting” om cykel eftersom du måste lära dig, oavsett om din hoj är ny eller inte. Byta slang eller hantera slanglösa däck måste du kunna göra själv, precis som att justera bromsar, tvätta, smörja kedjan och göra enklare underhåll. Det är både krångligt och dyrt att lämna bort allting, och en punka kan komma när som helst.

• Undvik skivbromsar, de behövs i princip inte på landsväg i Sverige, kostar betydligt mer än fälgbromsar och är mycket krångligare att justera (skrikande belägg, luftning etc etc).

• Det är inte superkrångligt att räkna ut vilken ungefärlig storlek du ska ha på din cykel, ens med dagens besvärliga kompaktgeometri, och det mesta går sedan att justera lite för att du ska få en bra sittställning. Själv hade jag hellre valt en ”för liten” ram än en ”för stor”. Att kunna justera sin sittställning efter en inkörningsperiod är förresten ännu ett argument för att lära sig att sköta sin cykel själv.

Enda invändningen mot detta är att du sliter sönder fälgarna onödigt snabbt, OM man kör mycket i regn och slask med fälgbromsar. Kör du bara i torrt väder så funkar fälgbromsar bra.

Tänker ganska specifikt på föregående generation av sti-reglage som verkligen "åt upp" växelvajrar och de innan det som hade extern växelvajerdragning.
De 10-delade med extern växelvajerdragning, ST-5600, ST-6600 och ST-7800 har riktigt bra ergonomi och även växlingsfunktion jmf med de efterföljande (57, 67 och 79)
Många, inkl mig, anser att Shimano Dura-Ace 7800 är den bäst växlande mekaniska 10-delade gruppen.

De 10-delade med extern växelvajerdragning, ST-5600, ST-6600 och ST-7800 har riktigt bra ergonomi och även växlingsfunktion jmf med de efterföljande (57, 67 och 79)
Många, inkl mig, anser att Shimano Dura-Ace 7800 är den bäst växlande mekaniska 10-delade gruppen.

ST-5600 började med tiden att äta vajer i en ofattbar omfattning. Efter en del tjafs fick jag bakväxelreglaget utbytt till ST-5700, men fick betala bytet av framväxelreglaget själv (det senare var bara nödvändigt av estetiska skäl). "Tvättlinorna" borde ha funkat bättre. Själva växlingarna kanske gjorde det, men hållbarheten var kass.

Är du helt säker på att det inte var ett fel enbart på ditt exemplar av ST-5600?
Det finns nämligen minst en cykel med ST-5600 även i min familj som aldrig har haft ngt sådant problem.
Det är många fler som haft problem med sina ST-5600. Speciellt det vänstra reglaget som först var designat för att klara både två och tre delat.

TS, du är nybörjare. Köp första bästa cykel som är någorlunda i din storlek och börja cykla. Huruvida det är 105, Ultegra, skivbromsar eller fälgbromsar spelar ärligt talat inte så stor roll.

OM du blir seriös med din landsvägscykling så kommer du ALDRIG vara nöjd med en cykel för 15-20k på sikt. Lovar.

Den cykel du köper idag kommer inte vara din primära om 1 år. Antingen har du slutat cykla eller så har du köpt en bättre när du lärt dig vad du söker hos en cykel.

Så återigen, köp bianchin eller någon av de sju dussin som ligger på K&S och ut och cykla. Lycka till!

Är du helt säker på att det inte var ett fel enbart på ditt exemplar av ST-5600?
Det finns nämligen minst en cykel med ST-5600 även i min familj som aldrig har haft ngt sådant problem.

Tyvärr ja. Jag använde racer mycket på den tiden och var en av de första som fick problem. Shimano Nordic vägrade att medge fel, men fick allt svårare att försvara sitt case när högen med defekta reglage växte hos LBS.

Märkligt löfte. Det har gått att köpa nya Fenix Ridley med 105 hydrauliskt. Varför skulle TS inte kunna vara nöjd med den på sikt?
Kolfiber, bättre hjul, elektriska växlar, effektvevparti, intern vajerdragning osv osv

Om man nu blir seriös med sin cykling tror jag en del, om inte alla, punkter lockar och då är vi en bit norr om TS prisintervall

Köpte, på inrådan av @HåkanC , just denna grupp. Den är grym. Finns ingen mening med att någonsin byta ut den - aldrig varit med om så distinkta växlingar.

Senast redigerad av en moderator:
1. Håller med, särskilt för första racern.

3. Håller absolut inte med. Skivbromsar ger mycket bättre modulation och bättre bromsverkan, vilket gör cyklingen roligare. Jag känner mig mycket tryggare med skivbromsar än med fälgbromsar. Det är mer arbete, men utan tvekan värt det. En nackdel är att vissa reglage är klumpiga/mindre ergonomiska.

4. Håller med om hellre lite för liten. Däremot bör man vara medveten om att justeringsmöjligheterna är begränsade om det ska bli riktigt bra. Jag köpte en racer som jag visste var i största laget. Enl en bikefitter skulle det aldrig gå att fixa sittpositionen riktigt bra, så jag valde att sälja den.
Helt oenig om nummer tre, men den gamle surdegen tar vi inte nu vad? ?

Kolfiber, bättre hjul, elektriska växlar, effektvevparti, intern vajerdragning osv osv

Om man nu blir seriös med sin cykling tror jag en del, om inte alla, punkter lockar och då är vi en bit norr om TS prisintervall
Varför kolfiber? Varför elväxlar? Varför effektvevparti? Jag tycker nog att jag är hyggligt ”seriös” ändå, men det är inga grejer jag går och suktar efter, direkt. Bra hjul däremot. Hjul är kul!

Det är dina personliga preferenser.

Fenixen är i kolfiber. Bra tycker jag.
Den har intern vajerdragning. Skit tycker jag. Dyrt och krångligt att byta och justera. Cykeln kan inte transporteras i en vanlig cykeltransportväska. Så köp en dyr och svårförvarad specialväska eller ta inte med cykeln på resor. I min värld innebär seriös cykling att man vill cykla även utomlands, men det är bara en personlig preferens.
Elektriska växlar, effektvevparti mm. Inte på något sätt något som alla vill ha av olika anledningar.
Bättre hjul. De blir sällan så mycket bättre när man går upp i pris på cykeln. Sannolikt den uppgradering som de flesta vill göra och då vill man köpa de hjul man verkligen vill ha.

Det är dina personliga preferenser.

Fenixen är i kolfiber. Bra tycker jag.
Den har intern vajerdragning. Skit tycker jag. Dyrt och krångligt att byta och justera. Cykeln kan inte transporteras i en vanlig cykeltransportväska. Så köp en dyr och svårförvarad specialväska eller ta inte med cykeln på resor. I min värld innebär seriös cykling att man vill cykla även utomlands, men det är bara en personlig preferens.
Elektriska växlar, effektvevparti mm. Inte på något sätt något som alla vill ha av olika anledningar.
Bättre hjul. De blir sällan så mycket bättre när man går upp i pris på cykeln. Sannolikt den uppgradering som de flesta vill göra och då vill man köpa de hjul man verkligen vill ha.
Tack för bra svar. Givet denna spec så låter 15k som ett mycket svårslaget pris.

Jag har i mitt svar utgått från min egen och mina bekantas resa i deras cykling. Inser nu i efterhand att det finns många andra resor att göra och något som funkar för en själv behöver inte nödvändigtvis funka för den andra.

Det är väl även detta som gör att det är så pass svårt att få råd på ett forum vilken cykel man bör välja: alla väger in sina egna erfarenheter och det blir en blandad kompott som är svår att navigera i stundtals.

TS fokus borde ändock vara att komma ut på vägarna så fort som möjligt för att undersöka vad TS söker. Att träffa rätt på alla punkter vad gäller sin första cykel utan tidigare erfarenhet är svårt.

Tillbaka
Topp