Nybörjare som ska bygga en singlespeed

Memory

Ny medlem
Ny användare så detta blir mitt första inlägg =)

Efter att ha läst en del singlespeed och fixie trådar av en slump blev jag sugen på den egen cykel i linkande stil. Så jag köpte mig en äldre Heidemann racer i helt ok skick igår för 300kr. Så här såg annonsbilden ut:

Skrmavbild2015-07-17kl.22.12.19.png

Jag är dock en komplett nybörjare vad gäller cyklar (jag inte ens lagat en punka i mitt liv =), men är ganska praktisk i övrigt så det ska nog gå bra med lite hjälp från er på forumet. Tycker dock om att cykla och tanken med denna cykel är att ta mig till och från jobbet samt typ cykla ner på stan.

Jag pillade lite med cykeln ikväll och tog bort lite saker så just nu ser den ut såhär:

20150723_200852.jpg

Lite saker som ska göras är bl.a.
* nya hjul/slang (bakhjul med fotbroms)
* nya pedaler
* nytt vevparti då kransen "vobblar"
* Ny kedja
* Ny frambroms alt. ta bort den.

Om jag tycket att allt blir bra är det inte omöjligt att jag lackar om ramen då jag tror att den skulle göra sig betydlig bättre med en enfärgad lack.

Jag kommer att uppdatera eftersom med ni får ha lite överseendes om det kommer massa dumma frågor då jag som sagt är en nybörjare.

ska du bygga single speed eller fixie?
Rekomenderar verkligen inte att skippa bromsen om du bygger single speed =P
Om du bygger fixie borde du ha kvar frambromsen ifall aatt kedjan åker.
Enligt lag måste man ha två bromsar på cykeln tror jag, då kulle kedjan vara en broms på en fixie. har du frihjul måste du alltså ha både fram och bakbroms.

Gillar projektet, men ta gärna bort pizzadisken (metallplattan bakom kasseten) för fulländad perfektion :). En annan sak att tänka på är väl att det inte blir jättesnyggt med bara ett bromshandtag... Fast det är mest en personlig åsikt...

ficklampa skrev:
-------------------------------------------------------
> ska du bygga single speed eller fixie?
> Rekomenderar verkligen inte att skippa bromsen om
> du bygger single speed =P
> Om du bygger fixie borde du ha kvar frambromsen
> ifall aatt kedjan åker.
> Enligt lag måste man ha två bromsar på cykeln
> tror jag, då kulle kedjan vara en broms på en
> fixie. har du frihjul måste du alltså ha både
> fram och bakbroms.

Single speed blir det. Ja det blir två bromsar till en början men är det verkligen lag på att man måste ha två (även om det såklart är säkrare med två stycken)? Gogglade lite och hittade endast detta:

https://www.transportstyrelsen.se/s...t-motorcyklist/Trafikregler/Regler-for-cykel/

edit: Visste faktiskt inte att det var lag på att ha en ringklocka men en sån kommer jag inte heller att ha. =)

Senast ändrad:
HejPåDej skrev:
> Gillar projektet, men ta gärna bort pizzadisken
> (metallplattan bakom kasseten) för fulländad
> perfektion :). En annan sak att tänka på är
> väl att det inte blir jättesnyggt med bara ett
> bromshandtag... Fast det är mest en personlig
> åsikt...

Ja den ska såklart bort. Tanken är väl att det ska bli någon form av "clean" look på cykeln. Blir det en omlackning går jag nog lös lite med vinkelslipen och tar bort lite fästen för bakbroms och växlar.

Kolla styrstammen, den ser ut att ha för lite instick. Verkar vara nästan standard på fynden att förra ägaren dragit ut den mer än max.

Memory skrev:
> Okej här kommer första frågan. När jag ska
> kolla på vad jag ska ha för drev. Vad behöver
> man tänka på då för att det ska passa min
> cykel? Kan man välja vad som helst, typ detta
> http://www.cykelkraft.se/bakdrev-single-speed-16-t
> ander-rakt Eller finns det olika standarder så
> bara vissa passar?

Nu har jag letar upp lite grejer, kommer dessa från http://www.cykelkraft.se att passa min cykel eller är jag helt fel ute?

Skrmavbild2015-07-29kl.12.23.15.png

Lag eller ej, man bör av självbevarelsedrift ha 2 bromsar utifall att den ena fallerar.

Har du kollat upp vilka verktyg du behöver för att få bort vevpartiet? Jag rekommenderar att du köper en cykelmekbok för att få lite "mektips", biltema har en som är helt ok.

Skulle nog fundera lite på vilken utväxling som passar, testa lite med de befintliga växlarna om du inte monterat ner dessa helt. Jag har blivit tipsad om denna sida tidigare som kan vara till hjälp när du klurar.
http://www.ritzelrechner.de

Drevet bak kommer bara att passa om du har rätt sorts frihjulsbody på hjulet. http://www.sheldonbrown.com/free-k7.html Är lite svårt att se på bilden, men jag skulle gissa att du har gängat frikrans. I så fall behöver du ett ss-frihjul typ http://www.cyclecomponents.com/komponenter/kassetter/dicta-3-32-1-2-x1-8-metric-frihjul-15t.html observera att det finns olika sorters gängor på dessa också.

Kan du plocka ut bakhjulet och ta lite närbilder på navet från kranssidan?

Ett allmänt tips är att plocka isär saker du tänker ersätta, för att få en uppfattning om vad du behöver köpa till och hur det ska se ut ungefär. Har du tex verktyg att ta av vevarmarna med? Behöver du nytt vevlager eller är det friskt? Osv.

Sen uppdatering men såhär blev den, inte en jättestor förändring men jag gillar den.

Det som är gjort är:
*Nya hjul, bakhjul med coaster broms.
*Nya däck, trodde att det var vita däcksidor men var gula, hade nog varit snyggare med vita....
*Nytt vevparti
*Nya pedaler
*Nytt vevlager för att få bra kedjelinje, fick köpa 2st pga. felköp
*Ny kedja
*Ny styrlinda

Har lärt mig mycket då jag knappt har skruvat på en cykel tidigare. Blir kanske en vit sadel framöver.

Bilagor

• IMG_1084.jpg
    IMG_1084.jpg
    484.4 KB · Besök: 429
Inte alltid så bra idé att sätta ett fotbromsnav i en gammal stålram. Jag har böjt ett par kedjestag med reaktionsarmen på det sättet. Men det lär du ju märka.

dabac sa:
Inte alltid så bra idé att sätta ett fotbromsnav i en gammal stålram. Jag har böjt ett par kedjestag med reaktionsarmen på det sättet. Men det lär du ju märka.

Jag har satt coasternav på flera äldre stålcyklar utan att lyckas med detta en enda gång?

Snyggt bygge! :D

Senast ändrad:
dabac sa:

Jag har satt ett fotbromsat nav på min cykel och det funkar kalas. Blir aldrig några krafter IOM att hjulet låser sig och glider så fort man bromsar??

Bara köra på säger jag?

Bonf sa:
Snyggt! Har du skruvat allt själv? Var har du shoppat och vad fick du ge?
Japp gjort allt själv, svårast var att få av de gamla vevarmarna och linda styrlindan :P

Här kommer en liten sammanställning av kostnaden:

Cykel 300kr
Bakhjul 599kr http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar-/Hjul/Bakhjul-28-622-mm-2000021380/
Framhjul 399kr http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar-/Hjul/Framhjul-2000021378/

Delar från cykelcraft.se
cykelkraft.jpg

Delar från Bikester
bikester.jpg

bikester2.jpg

Så totalt 2510kr inkl cykel och då är alla slitdelar utom styrlagret bytta. Kommer nog också att köpa en ny sadelstolpe då den befintliga är i kortaste laget.

Senast ändrad:
Tycker det var lite synd att däcken var gula, såhär såg produktbilden ut, det stog iofs. svart/gumwall med jag visste ju inte vad gumwall var för något.... Kollar ni på bakhjulet i de första bilderna i tråden ser ni hur det hade blivit med vit sida.
dck.jpg

Funderar lite över storleken på min cykel, jag har noll koll....
Skulle nån kunna uppskatta om den är S, M eller L med måtten på bilden nedan. Jag är 192cm lång så vill inte cykla på en allt för liten cykel (ja jag borde nog ha kollat upp detta innan jag började bygga om den =). Använder den dock mest till att glida ner på stan och till jobbet ibland så det är inte jättesupernoga.

IMG_1084.jpg

Ingen aning, men det handlar mest om känsla tycker jag. Du kommer nog att märka om cykeln är mycket för stor eller för liten. Har du kollat "bikefit" videon här på happy?

Memory sa:
Skulle nån kunna uppskatta om den är S, M eller L med måtten på bilden nedan. Jag är 192cm lång så vill inte cykla på en allt för liten cykel (ja jag borde nog ha kollat upp detta innan jag började bygga om den =). Använder den dock mest till att glida ner på stan och till jobbet ibland så det är inte jättesupernoga.

Jag är också 192 cm och skulle nog säga att cykeln är för liten. Men det är ju bara ett problem om man upplever det så själv eller om man cyklar långt. I övrigt ser den fin ut. Bra jobbat!

Hasse#7 sa:
Memory sa:

Jag är också 192 cm och skulle nog säga att cykeln är för liten. Men det är ju bara ett problem om man upplever det så själv eller om man cyklar långt. I övrigt ser den fin ut. Bra jobbat!

Ja det känns något liten men ingen katastrof, brukar blir max 5km turer med den så den behöver inte vara helt perfekt heller...

Men det skulle kanske blir lite bättre med en längre styrstam, vart kan man köpa dessa som passar till min cykel? Tycker jag mest hittar "moderna" varianter när jag söker....

Senast ändrad:
Styrtapp! Fråga i skänkes/bytes/köp tråden eller fixedgear.se. Annars kan väl butiker som And the revolution (sthlm/södermalm) och Norvelo (vasastan) ha nyproducerat om du vill spendera mer. Mät vad du själv har - runt basen (22,2?), runt styret vid klämman(25,4?), längd (90?) och höjd så slipper du inkompatibla delar (klämman kan shimas från 26 mm mha metallen i ett reflexband).

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp