Nybörjare som ska bygga en singlespeed

Memory

Ny medlem
Ny användare så detta blir mitt första inlägg =)

Efter att ha läst en del singlespeed och fixie trådar av en slump blev jag sugen på den egen cykel i linkande stil. Så jag köpte mig en äldre Heidemann racer i helt ok skick igår för 300kr. Så här såg annonsbilden ut:

Skrmavbild2015-07-17kl.22.12.19.png

Jag är dock en komplett nybörjare vad gäller cyklar (jag inte ens lagat en punka i mitt liv =), men är ganska praktisk i övrigt så det ska nog gå bra med lite hjälp från er på forumet. Tycker dock om att cykla och tanken med denna cykel är att ta mig till och från jobbet samt typ cykla ner på stan.

Jag pillade lite med cykeln ikväll och tog bort lite saker så just nu ser den ut såhär:

20150723_200852.jpg

Lite saker som ska göras är bl.a.
* nya hjul/slang (bakhjul med fotbroms)
* nya pedaler
* nytt vevparti då kransen "vobblar"
* Ny kedja
* Ny frambroms alt. ta bort den.

Om jag tycket att allt blir bra är det inte omöjligt att jag lackar om ramen då jag tror att den skulle göra sig betydlig bättre med en enfärgad lack.

Jag kommer att uppdatera eftersom med ni får ha lite överseendes om det kommer massa dumma frågor då jag som sagt är en nybörjare.

ska du bygga single speed eller fixie?
Rekomenderar verkligen inte att skippa bromsen om du bygger single speed =P
Om du bygger fixie borde du ha kvar frambromsen ifall aatt kedjan åker.
Enligt lag måste man ha två bromsar på cykeln tror jag, då kulle kedjan vara en broms på en fixie. har du frihjul måste du alltså ha både fram och bakbroms.

Gillar projektet, men ta gärna bort pizzadisken (metallplattan bakom kasseten) för fulländad perfektion :). En annan sak att tänka på är väl att det inte blir jättesnyggt med bara ett bromshandtag... Fast det är mest en personlig åsikt...

ficklampa skrev:
-------------------------------------------------------
> ska du bygga single speed eller fixie?
> Rekomenderar verkligen inte att skippa bromsen om