[Nybörjare] Val av cykel för viktnedgång

Stabby

Aktiv medlem
Hej på er allihopa!

Jag är på jakt efter en cykel då jag vill främst försöka gå ner i vikt (120 kg) men samtidigt blivit väldigt intresserad utav just cykling då jag tror de passar mig bättre än löpning/power walk.

Har tittat främst på gravel och mtb, men är lite dålig på att förstå skillnaden mellan dessa.
Jag kommer nog främst cykla på både asfalt och grusvägar, men in i skogen sitter ju aldrig fel som man kunde göra förr när man var liten. Sen bor jag 10 minuter ifrån Isaberg så prova på det hade ju varit kul men kommer ju inte kunna göra det kontinuerligt.

Någon vänlig själ som kanske kan hjälpa mig med min fråga? Och gärna tips på budget vänliga modeller till att börja med

Jag har gjort samma resa, börjat cykla för att komma i form och ha roligt på samma gång.
Jag köpte en hardtail, alltså MTB som bara har fjädring fram. Då klarar du grusvägar, stigar och enklare utförslöpor. Om man kan låsa fjädringen på framgaffeln kommer den funka bra även som asfalt och grus-cykel. Tror att många cyklar har en rekommenderad maxvikt på 120kg, men du kommer ju att rasa i vikt med en gång så det är ju inget problem :-) Jag köpte en ny mb31 som kosta 17000:- ser att det går att hitta begagnade här på happybike. Finns massor av märken att välja på, men det kan ju vara bra att få hjälp av i en "riktig" sport affär. Köp inte för stor ramstorlek, jobbigt att hantera i skogen!

/ Per-Axel

Jag har gjort samma resa, börjat cykla för att komma i form och ha roligt på samma gång.
Jag köpte en hardtail, alltså MTB som bara har fjädring fram. Då klarar du grusvägar, stigar och enklare utförslöpor. Om man kan låsa fjädringen på framgaffeln kommer den funka bra även som asfalt och grus-cykel. Tror att många cyklar har en rekommenderad maxvikt på 120kg, men du kommer ju att rasa i vikt med en gång så det är ju inget problem :-) Jag köpte en ny mb31 som kosta 17000:- ser att det går att hitta begagnade här på happybike. Finns massor av märken att välja på, men det kan ju vara bra att få hjälp av i en "riktig" sport affär. Köp inte för stor ramstorlek, jobbigt att hantera i skogen!

/ Per-Axel
Vad skulle du säga är en bra ramstorlek för en som är 184 lång och ölmage ?, och är det 27.5 eller 29 tums hjul som gäller?

För oss kan det betyda allt från 4000-25000 kr så du får vara lite mer specifik

En HT funkar ju alltid men kanske inte det roligaste på landsväg och grus om det är majoriteten av cyklingen.
Oj kanske skulle skrivit lite mer, men om jag säger runt 10000 +/- 2000 om det finns goda argument för det!

Isaberg är väl en bikepark med lift upp och rull ned, tror inte det befrämjar viknedgång.

Jag hade satsat på en hybrid/touring/gravel med stel gaffel och plats för någorlunda breda däck runt 45-50 mm.

Obs, hyr cykel om du ska köra bikepark. Att smasha runt en hardtail nerför om man väger 120 kg kommer slita hårt på cykeln. Jag tror en hardtail blir riktigt bra. Med det sagt, att gå ner mycket i vikt med enbart cykling är nog rätt tufft. Men givetvis en motionsform som är snäll mot knän och roligt! Att blanda med styrketräning och givetvis en sund kost är nog nödvändigt för att nå dina mål.

Isaberg sliter nog inte mer än att den håller ett tag. Lokalt boende borde inte skämmas för cykla upp till toppen och tjuvåka ner för pelikanen tycker jag.

Håller i alla fall om man väger 20

1723615745394.png

Obs, hyr cykel om du ska köra bikepark. Att smasha runt en hardtail nerför om man väger 120 kg kommer slita hårt på cykeln. Jag tror en hardtail blir riktigt bra. Med det sagt, att gå ner mycket i vikt med enbart cykling är nog rätt tufft. Men givetvis en motionsform som är snäll mot knän och roligt! Att blanda med styrketräning och givetvis en sund kost är nog nödvändigt för att nå dina mål.

Ja det är ju egentligen en vettig idé att hyra på parken istället mest för att prova på, vi har ju inga direkta mtb "banor" i närområdet som man kan åka gratis på

Jag tänker ungefär så här:

En mtb fungerar i skogen och gillar inte långa asfaltssträckor.
En gravel gillar asfal, grus, skogsvägar och enklare stigar...ej tekniska stigar.
En racer...gillar asfalt.

Med ålderns rätt kanske en renodlad mtb inte är helt rätt, men vad vet jag. Du kanske är en fena på stigarna...

Jag skulle valt en gravel för ca 15000:-

Jag tänker ungefär så här:

En mtb fungerar i skogen och gillar inte långa asfaltssträckor.
En gravel gillar asfal, grus, skogsvägar och enklare stigar...ej tekniska stigar.
En racer...gillar asfalt.

Med ålderns rätt kanske en renodlad mtb inte är helt rätt, men vad vet jag. Du kanske är en fena på stigarna...

Jag skulle valt en gravel för ca 15000:-

Ja jag lutar mer o mer åt en gravel åtminstone till att börja med, sen vem vet man kanske skaffar sig en mtb senare eller nöjer sig med något besök då och då i parken och hyr en cykel då

Ja jag lutar mer o mer åt en gravel åtminstone till att börja med, sen vem vet man kanske skaffar sig en mtb senare eller nöjer sig med något besök då och då i parken och hyr en cykel då

Låter smart. En gravel blir mer allround för mindre stökig terräng. Vill du testa MTB så bättre att hyra någon gång då o då.

Det beror väl mycket på om man vill sitta i bock ...annars går det bra m mtb
Hur menar du med att sitta i bock? Du får ursäkta mig om jag inte begriper vissa termer ?
Jovisst en mtb hade väl varit fin då man slipper i framtiden ha flera cyklar. Men tänker främst på om jag ex vill cykla någon mil där majoriteten är asfalt och någongång en grusväg så kanske en gravel är bättre anpassad? Eller som någon tidigare nämnde att man kunde låsa dämpare fram så blir det mer gravel

Hur menar du med att sitta i bock? Du får ursäkta mig om jag inte begriper vissa termer ?
Jovisst en mtb hade väl varit fin då man slipper i framtiden ha flera cyklar. Men tänker främst på om jag ex vill cykla någon mil där majoriteten är asfalt och någongång en grusväg så kanske en gravel är bättre anpassad? Eller som någon tidigare nämnde att man kunde låsa dämpare fram så blir det mer gravel
Bockstyre är nog störst skillnad. Beroende på vilken mtb man jämför med naturligtvis

Hej på er allihopa!

Jag är på jakt efter en cykel då jag vill främst försöka gå ner i vikt (120 kg) men samtidigt blivit väldigt intresserad utav just cykling då jag tror de passar mig bättre än löpning/power walk.

Har tittat främst på gravel och mtb, men är lite dålig på att förstå skillnaden mellan dessa.
Jag kommer nog främst cykla på både asfalt och grusvägar, men in i skogen sitter ju aldrig fel som man kunde göra förr när man var liten. Sen bor jag 10 minuter ifrån Isaberg så prova på det hade ju varit kul men kommer ju inte kunna göra det kontinuerligt.

Någon vänlig själ som kanske kan hjälpa mig med min fråga? Och gärna tips på budget vänliga modeller till att börja med
Jag skulle satsa på en HT. Hoppas intresset består och det blir många rundor. Gärna i gott sällskap - det blir ännu roligare?.
Vad det gäller viktnedgång tror jag du ska tänka så här:
-Hur mycket eller litet du cyklar är helt egalt
-Cyklingen gör du för att det är kul och har en massa andra bra effekter på din hälsa
-100% av viktnedgång är resultatet av vad du äter och hur mycket

Ja, en aning kärvt , men ungefär så.

Jag skulle satsa på en HT. Hoppas intresset består och det blir många rundor. Gärna i gott sällskap - det blir ännu roligare?.
Vad det gäller viktnedgång tror jag du ska tänka så här:
-Hur mycket eller litet du cyklar är helt egalt
-Cyklingen gör du för att det är kul och har en massa andra bra effekter på din hälsa
-100% av viktnedgång är resultatet av vad du äter och hur mycket

Ja, en aning kärvt , men ungefär så.
Absolut är ju alltid kalorier in vs ut den viktigaste faktorn. Men känner att bara gå till jobbet och sen hem och umgås med barnen hjälper inte utan behöver något extra som en liten "boost"

Skulle du säga att en HT mtb även funkar att cykla på landsväg mellan ex 2 orter? Förstår att en gravel är säkert bättre och mer hastighet men sålänge pannbenet finns att man skall klara av det så borde det ju gå, om man så bara kommer upp i ca 20-23km/h

Absolut är ju alltid kalorier in vs ut den viktigaste faktorn. Men känner att bara gå till jobbet och sen hem och umgås med barnen hjälper inte utan behöver något extra som en liten "boost"

Skulle du säga att en HT mtb även funkar att cykla på landsväg mellan ex 2 orter? Förstår att en gravel är säkert bättre och mer hastighet men sålänge pannbenet finns att man skall klara av det så borde det ju gå, om man så bara kommer upp i ca 20-23km/h

Allt går ju, jag har själv en HT som jag cyklar mest asfalt, grusväg och lättare stigar, känner inte något större behov av en gravel för det. Om det mest är asfalt så kanske man ska titta på ett par väldigt lättrullade däck typ Maxxis Rekon Race eller liknande.

Hybrid i aluminium eller stål(om du hittar begagnat). Helst med fälgbromsar. Därför att det duger och är mycket lättare att sköta själv.
Vill du gå ner i vikt så är väl långsiktighet viktigt. Skaderisken i skog och med mountainbike är nog högre, eller med gravel där du klickar i skor. Många mountainbikare kör ju med mer skydd än bara hjälm. Därför hybrid. Och är ju bra att ha ändå.
Hybrid på mestadels cykelbanor och bra landsvägar, är min rekommendation.

Efter ett tag vet du mer om du vill ha mountainbike, gravel eller något annat. Och har tid att utforska marknaden bättre.

Spar dom pengarna som blir över till hjälm, skydd, verktyg och nästa cykel.

Allt går ju, jag har själv en HT som jag cyklar mest asfalt, grusväg och lättare stigar, känner inte något större behov av en gravel för det. Om det mest är asfalt så kanske man ska titta på ett par väldigt lättrullade däck typ Maxxis Rekon Race eller liknande.
Ja det kan ju faktiskt vara ett alternativ att ha ett par extra hjul och skifta.

Jag skulle köra med större luftkammare än 29x2.1 om jag klockade in på 120 pannor.

Rekon Race har förhållandevis stor luftkammare för att vara 29x2.4.

Billigare variant är Fast Trak i 29x2.6

Istället för att börja en ny tråd helt och hållet så fortsätter jag här..

Var inne på Cykelkraft och de rekommenderade en heldämpad mtb över en hardtail, om vi säger att jag har budgeten för en heldämpad och vill ha en all around cykel där jag kan göra det mesta hade ni valt heldämpad över hardtail eller tvärtom?

Förklara gärna!

Det är alltid en fråga om avvägningar och ingenting är bäst på allt. En hardtail har en lätthet och en rapphet som en heldämpad aldrig har och kräver dessutom mindre underhåll. Däremot ju stökigare och mer tekniskt, desto trevligare att ha heldämpat. Att nöta asfalt och grus på en heldämpad är dock bara tråkigt. Osv osv...

Istället för att börja en ny tråd helt och hållet så fortsätter jag här..

Var inne på Cykelkraft och de rekommenderade en heldämpad mtb över en hardtail, om vi säger att jag har budgeten för en heldämpad och vill ha en all around cykel där jag kan göra det mesta hade ni valt heldämpad över hardtail eller tvärtom?

Förklara gärna!
För allmän stigcykling, ffa där det är tekniskt(sten, rötter osv...), tycker jag heldämpat är överlägset. Jag tycker det känns som att man kan hålla flytet mycket bättre. Man får ju bättre grepp bak och fötterna studsar inte i närheten lika mycket. Det kan ju ha med linjeval och teknik att göra med heldämpat hjälper definitivt.

För mig som har problem med domningar/tappad styrka i händerna så är det även en viktig aspekt att man kan luta sig lite tillbaka och lägga vikt på benen för att vila händerna.

Har du budgeten så hade jag inte tittat på HT om du inte vet att terrängen passar det.

Kör man tuff terräng ska man vara beredd att ståcykla en del om man väljer HT. Med en heldämpad så kan man sittcykla mer vilket kan vara en fördel om man är ovan cyklist. Är det asfalt och grusvägar och någon enklare stig ser jag bara nackdelar med heldämpat.

Ska man cykla i syfte att bränna fett så är det väl snarare en fördel om cykeln inte är för lättrullad? Man får kämpa lite mer med en MTB på asfalt jämfört med en cykel med smalare och slätare däck.

Ska man cykla i syfte att bränna fett så är det väl snarare en fördel om cykeln inte är för lättrullad? Man får kämpa lite mer med en MTB på asfalt jämfört med en cykel med smalare och slätare däck.
Viktnedgång handlar ju till stor del om att vara konsekvent och det blir nog ganska mycket svårare om man medvetet gör cyklingen tråkigare.

Sen handlar det ju inte om att vara i fettförbränningszonen(puls) vid träning utan att vara i ett generellt kaloriunderskott om man vill gå ner i vikt.

Absolut. Vill man så langa på ett par Assegai DH-casing i Maxxgrip. Då blir det garanterat motstånd.

Viktnedgång handlar ju till stor del om att vara konsekvent och det blir nog ganska mycket svårare om man medvetet gör cyklingen tråkigare.

Sen handlar det ju inte om att vara i fettförbränningszonen(puls) vid träning utan att vara i ett generellt kaloriunderskott om man vill gå ner i vikt.

Kalorier in vs ut är jag mer än medveten om, men önskar att ha en hobby som samtidigt bränner lite extra men samtidigt ha roligt.

Är tacksam för alla kommentarer! Men vi kan väl hålla oss till just tips av bra cyklar då jag inte vill köpa någon "skit" som jag behöver byta om något år.

Kalorier in vs ut är jag mer än medveten om, men önskar att ha en hobby som samtidigt bränner lite extra men samtidigt ha roligt.
Svaret var inte riktat mot dig, därav den kanske lite direkta tonen. Jag tycker att det låter som en grym idé! Ju mer som cyklar desto bättre.

Varför vill du ha dämpare när du skall cykla asfalt, grusvägar och enkla stigar?

Huvudsakligen så kommer jag cykla i skogen, men vill ju kunna cykla till jobbet, cykla med ungarna till mor/far föräldrar osv. Sen är väl tanken nästa år att ta ut ett årskort till Isaberg bike park via jobbet och åka där en del. Förstår att en del kanske har fler än 1 cykel och växla beroende på.

Och anledningen varför jag är inne på heldämpad är för att jag tror inte på att köpa en HT för 12-15 loppor nu och byta om 2 år till något som kostar 25-30 loppor är en bra idé. Jag vill inte begränsa mig om vi säger som så

Huvudsakligen så kommer jag cykla i skogen, men vill ju kunna cykla till jobbet, cykla med ungarna till mor/far föräldrar osv. Sen är väl tanken nästa år att ta ut ett årskort till Isaberg bike park via jobbet och åka där en del. Förstår att en del kanske har fler än 1 cykel och växla beroende på.

Och anledningen varför jag är inne på heldämpad är för att jag tror inte på att köpa en HT för 12-15 loppor nu och byta om 2 år till något som kostar 25-30 loppor är en bra idé. Jag vill inte begränsa mig om vi säger som så
Då är jag med, läste bara första inlägget där du skrev asfalt, grus och lite stig och för det hade jag inte velat ha dämpare på cykeln.

Om jag får vara lite jobbig.. om man skulle välja mellan dessa 2 ifrån Canyon, vad är argumenten att välja Spectral 6 över 5? Tänker komponenter kontra pris om det är extremt värt det eller inte

4000 för att få Deore över Sram SX och framförallt bakdämparen. Jag gissar att du köper den här för att cykla enduro (annars skulle jag nog kika på något lättare med mindre slag typ Neuron Al). Då är en dämpare med piggyback att föredra och kostar ändå en slant att uppgradera till en bättre bakdämpare.

Tillbaka
Topp