Nybörjarfråga: Cykeldator i allmänhet och cateye strada smart i synnerhet?

• Trådstartare Trådstartare JAL
  • Start datum Start datum

JAL

Medlem
Dagens nybörjarfråga från min sida.
Vad är poängen med en cykeldator?
Vilka funktioner vill man ha?

Och. Är det någon som har erfarenhet av Cateye Strada smart.
Funderar lite på den. Verkar smart att man kan koppla den till telefonen och utnyttja mobilens gps.

En fråga som får olika svar beroende på person antar jag. Själv jagar jag inte stravarekord eller liknande så för mig duger det med en dator med följande funktioner. Hastighet (självklart), medelhastighet, max hastighet, trippmätare, total längd, klocka, tid, och kanske termometer. Man ska cykla också och datorn kan lätt bli en stressmätare!
Har haft cateye och den har funkat fint. Din modell har jag dock ingen erfarenhet/uppfattning om.
Främst vill jag ha dator för att se hur långt man kört och ev medelhastigheten på sagda sträcka.

+1 på @Drosa.
Är väl Basic vad man vill ha. Snäppet över dom billigaste.
Utöver är det efter behov:
- kunna ladda över gjord runda till dator eller liknande.
- kunna lagra flera rundor innan man laddar till dator
- GPS
- koppla pulsmätare
- koppla kadensmätare

Finns även appar till mobilen som kan göra allt som en cykeldator kan göra, t.ex Endomondo - beroende på vad mobilen kan göra givetvis.

Kanske bra att köpa en billig cykeldator först, eller använda en mobilapp innan man vet lite mer vad man vill ha, lite tråkigt att investera i en halvdyr cykeldator och sedan upptäcka att man vill ha mer (vilket man iofs alltid vill ha).

Du vill nog normalt sett inte utnyttja mobilens GPS för dessa är inget under av precision, precis, enligt min erfarenhet.
Det är bättre med en separat GPS avsedd för cykel eller träning, typ Garmin, Suunto eller dylikt.
Själv kör jag sedan ett bra tag med TomTom Multisport som jag är bra nöjd med.

Frid!

Senast ändrad:
Jag har Cateye strada smart, och har inget att jämföra med, men den fyller mina behov. Appen loggar allt med kartbild över cyklad rutt, hastigheter mm. Skönt att kunna kolla kadens osv när man är rookie och inte vet alls vad man pysslar med.
Men.. Ibland drömmer man ju om en Garmin Edge ändå. ;)

Miracle skrev:
-------------------------------------------------------
> Du vill nog normalt sett inte utnyttja mobilens
> GPS för dessa är inget under av precision,
> precis, enligt min erfarenhet.
> Det är bättre med en separat GPS avsedd för
> cykel eller träning, typ Garmin, Suunto eller
> dylikt.
> Själv kör jag sedan ett bra tag med TomTom
> Multisport som jag är bra nöjd med.
>
>
> Frid!

Nja, en sanning med modifikation, hade en Sony X10 tidigare, där stämde det du skrev. Har sedan testat både Sony Active och Sony Z2. Jag är lite statistiknörd och har kollat i detalj. Z2 är (nästan?) lika noggrann som min Garmin 800. Så det har hänt en del på mobilfronten. Gäller lvg, vet inte hur Z2an skulle fixa skogscykling.

Sedan finns det andra nackdelar med att använda mobilen, tycker jag.

me.I.am skrev:
> Z2 är (nästan?) lika noggrann som min Garmin 800.

Garmin Edge 800 har inte GLONASS, de enda Garmin Edge-apparater som har det är Edge 510 och Edge 1000, dessutom har de GPS förstås.
Fördelen med att även använda GLONASS är att satellitfixen blir snabbare och att noggrannheten blir högre, ju längre norrut desto större fördel med GLONASS. GPS är ett amerikanske militärt system, satelliterna ligger där den amerikanska militären har behov av att navigera och det finns inga arabländer så långt norrut som Sverige.
De flesta moderna telefoner har mottagare för både GPS och GLONASS,
men många telefoner tar endast GPS som "default" och GLONASS endast vid xtra dålig GPS-mottagning, allt för att spara på batteri.
Det finns appar som kringår detta så att man kan "se" alla satelliter som går att ta mot, för Android tex: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.androits.gps.test.free
(Det går säkert att googla fram många fler)

En sak till om Garmin Edge GPSer; de har en maximal nioggrannhet på 3m (10 fötter?),
även detta skall beror på processorkraft/hastighet dvs för att spara på batteri.
Men med både GPS och GLONASS så får man 3m både snabbare och på fler ställen jmf med utan.

/Håkan

Caterpillar skrev:
> Jag har Cateye strada smart, och har inget att
> jämföra med, men den fyller mina behov. Appen
> loggar allt med kartbild över cyklad rutt,
> hastigheter mm. Skönt att kunna kolla kadens osv
> när man är rookie och inte vet alls vad man
> pysslar med.
> Men.. Ibland drömmer man ju om en Garmin Edge
> ändå. ;)

Aha! Intressant med någon som har Strada Smart.
Hur funkar Cateyes egen app?
Har du kadensmätare? Och använder du strada eller någon annan tjänst för att logga dina rundor?

Har du en modern mobiltelefon är strava och wahoo RLFKT en bra kombo. Mobiltelefonen säkert i någon ficka och RLFKT på styret.

Finns även vattentäta väskor som kan monteras på styret eller stammen för mobil; http://www.topeak.com/products/drybags

Enda fördelen enligt mig vad en Garmin Edge kan ge är bra batteritid. Mobiltelefonen är minst lika bra på allt annat.

Appen är välgjord och lätt att förstå. Det är där du gör allt i princip, datorn är mer som en minidisplay, även om den går att använda utan mobiltelefon för att då endast visa kadens/hastighet/tid mm. Borde gå att ladda ner appen och kika innan? Den heter CatEye Cycling. Den loggar rutten i Google maps visa mobilens GPS.

Jag fick med kombinerad kadens/hastighetssensor, och två magneter, så det var bara att strippa dit och para via blåtand. Hur enkelt som helst. En sak jag missade lustigt nog var att kolla måtten innan jag beställde, så när jag fick hem sen skrattade jag lite åt hur liten den var. Men det vart perfekt monterat på styrstammen sedan, snyggt minimalistiskt.

En sak som slog mig nu dock, är om den har någon form av bakgrundsbelysning? Är tveksam ärligt talat... Måste kolla det senare idag.

Själv använder jag inte någon mer app än så länge, men gröngöling som jag är vet jag ju inte varför och hurför jag skulle behöva en. :)

Även jag kör med en enkel cykeldator och mobilen i fickan. Inte så många informationer jag vill se när jag cyklar. Jag tycker det är kul att utvärdera på mobilen efteråt.

Jag kan ej rekommenderar dator från CicloSport. Har varit jätte nöjd med de när jag borde i Tyskland men i Sverige har redan två lagt av för gott i kylan.

Sigma har ju från det enklaste för någon hundralapp eller två till mer avancerade gps cykeldatorer.
De' ba' å' välj'

GPS-satelliterna far som bålgetingar runt hela jorden, inklusive polerna.
Och glonass är ryssarnas militära (och ego) svar på gps.
Själv har jag kört med en billig Sigma o varit nöjd. Nu har jag parallellkört med endomondo, mest för att kalibrera rullomkretsen i sigman :)

Tillbaka
Topp