Nybörjarfrågor MTB

sambru

Medlem
Nybörjarfrågor MTB
Hej på er.
Erfaren landsvägscyklist som flyttar ifrån stan till landet. Jag cyklar runt på både landsvägscykel (som jag kommer behålla) och en bättre landsvägshybrid som jag pendlar på i stan.

Jag förstår att jag inte längre kommer ha så stor användning av min landsvägshybrid och tänker därmed sälja denna och skaffa en MTB för de skogsstigar som finns i området.
Jag tänker att jag tittar på en bättre begagnad MTB, antingen hardtail eller heldämpad (förstår att heldämpad är betydligt dyrare).

Jag vill ha något bra och tänker mig max 10000kr begagnat, men jag har absolut ingen aning vad jag ska titta efter. När det gäller komponenter så vill jag har bra men kanske inte de dyraste proffsgrejerna, ex. kör jag med 105 grejer på landvägshojen (3:e högsta i landsvägs-hierarkien) och tycker detta fungerar utmärkt. Så tänk i de banorna när ni rekommenderar.

Vad ska jag tänka på och titta efter när jag kollar MTB gällande bl.a. komponenter, dämpning, ramdimensionering, hjul, sitthöjd, reach, 29” eller inte m.m?
Jag gillar att meka och har inga problem att byta komponenter eller justera om så behövs, så jag köper gärna cyklar med nedslitna komponenter som kan bytas.

Jag är 175cm, bantar hellre än att ha lättaste ramen, är stark i kroppen, har ett diskbråck i ryggslutet som inte ger någon smärta p.g.a. att jag tränar ryggen och kroppen i övrigt, mem det kan vara bra att veta för er så jag inte slår sönder ryggen.

För att också vara tydlig, jag söker inte att köpa något, jag vill enbart ha info för att kunna köpa rätt i framtiden. Så inga erbjudande i detta nu.

Nybörjarfrågor MTB
Om du har diskbråck rekommenderar jag att köra heldämpat. Svårt ge tips utan mer specifikt användningsområde, lättcyklade stigar? brötigt? Fisåka eller svettlycra? ?

Nybörjarfrågor MTB
Jag känner mig själ så pass bra att jag kommer ha svårt att hålla igen. Har extremt svårt att ta det lugnt, så det kommer nog var fullt ös. Brötigt låter om inte annat roligare än platta stigar, om jag får gissa.

Nybörjarfrågor MTB
Har du rekat området där du nu ska bo? Jag vet inte om du flyttat dit än eller inte. Kan ju vara bra att veta vad som finns inom cykelavstånd så att säga, då blir det lättare att avgöra vad för slags cykel du ska ha med.

Nybörjarfrågor MTB
sambru sa:
Jag känner mig själ så pass bra att jag kommer ha svårt att hålla igen. Har extremt svårt att ta det lugnt, så det kommer nog var fullt ös. Brötigt låter om inte annat roligare än platta stigar, om jag får gissa.
Det är väldigt subjektivt får jag säga själv.
Alla former av stigar har sina egna plus och minus.

Med brötigt (vad jag fattat det) menas dock att det är mycket ojämnt i marken. Stora rötter, stenar som sticker upp mellan 5 cm och 10 cm och allt däremellan som gör det svårt att hålla en linje om man inte svävar över marken.
Det är nog också det (tror jag) Bofinken påpekar med diskbråck, heldämpat tar bort det mesta av brötigheten i marken så att det inte fortplantas upp genom dina ben och upp i ryggen för det kan göra redigt ont efteråt om man redan är känslig i ryggen.

Ovanpå det kan man ju lägga till fatbike vilket ytterligare jämnar ut brötigheten i marken så det knappt märks att det är rötter och stenar under cykeln.

Man bör inte förväxla brötigt med tekniskt, svårt eller hoppigt.
Brötigt kan vara det lättaste på jorden om man tar det försiktigt. Det är inte tekniskt, det är inte svårt och det är inte ofta inbjudande till hopp och lek. Det är bara segt om man inte har uppe farten och liksom flyter över det brötiga, varpå det blir som en platt stig ändå.
Brötigt kan dock förstöra en väldans massa för någon som inte orkar eller vågar köra fort över rötter och stenar. Och det kan rasera en billig cykel. Då blir brötigt bara synonymt med långsamt och tråkigt istället.

Det är bättre att du hittar en cykel som passar dig och din byggnad än att du hittar en cykel avsedd för det du tror att du kommer göra.
Alla cyklar fungerar att köra på alla stigar, ja tillomed damtrallor fungerar. Dom fungerar bara olika bra på olika sorters stigar.
Heldämpat är utmärkt på brötiga och stökiga stigar men inte lika bra som en hardtail på platta och flowiga stigar. Och helstelt är utmärkt på grus och asfalt men inte sådär jättebra om det blir lite ojämnt i terrängen.

Så fokusera i första hand på en cykel som passar dig och som sedan lämpar sig bäst till området du kommer köra mest i. Det är inte mycket som skiljer dom åt egentligen. Geometri, dämpning, däck, utrustning gör den bättre på vissa saker än andra. Och är man ny så är det bättre att skaffa något som är bra på allt men bäst på inget.
Jag rekommenderar hardtail till alla nybörjare. Det blir billigare, dom klarar bröt och stök lika väl som slätt och flowigt och dom är lättare än FS.

Nybörjarfrågor MTB
Tycker inte man ska jämföra lvg-växlar och mtb-växlar rakt av. Man växlar mycket oftare i skogen. Jag har Sram Rival (näst lägsta) på lvg och det funkar kanon. Kör XT både på reglage och bakväxel på mtb, det ger distinkta och bra växlingar. Mycket sitter i reglaget så hellre xt där och slx (lägre än xt) på bakväxeln

Tillbaka
Topp