Nybörjarfrågor om skoöverdrag

Tja, jag kan ta som exempel en runda jag var på förra sommaren. Det var en typisk svensk junidag, med temp runt 15 grader. Regnet öste ner. Så kraftigt att det skvätte upp en bra bit upp från marken.

Tror rundan tog knappt två timmar. Jag hade tätt regnställ (jacka och byxor), skor med neoprenöverdrag och handskar. Det var en relativt intensiv runda, och jag svettades en hel del, men där regnstället täckte var jag varm (trots att jag var genomblöt av svett). Fötterna och händerna (där det inte var vattentätt) var bortdomnade av kyla.

Om du har cykelskor (förstod inte om dina gore-skor var det?) så köper du ett par skoöverdrag. Ta inte biltemas, ta ett par som har kardborre under foten, det sparar massa tid. Då tar man först på sig skoöverdragen, drar upp de över vaderna, tar på sig skorna, drar ner skoöverdragen och knäpper dem. Biltemas är som att åla ner foten med sko på i en för liten strumpa.

Om du inte har ett par cykelskor springer du snabbt som fan t sportson o kollar om de fortfarande har new wawe spinning-skor för 200:-. De funkar utmärkt som pendel-skor. Har du inga klossar får du ändå bättre känsla i och med att sulorna är styva. Annars har du ett bra skäl att köpa spd, om du önskar. Där du med fördel kan ta biltemas, lite pengar för ok pryl.

Helt vattentätt blir det inte. Men fullt tillräckligt om det inte är så att du ... äh jag hittar inte bilden från mölndalsvägen förra hösten, en man som cyklar med vatten upp till naven. (Inte naveln, naven i hjulen.)

Annars tror jag folk brukar ha koll vad som funkar för dem, och att vad som funkar för en inte gör det för en annan. Om man har ett jobb man måste vara snygg på, om det finns dusch där etc. Min friss är som snyggast när jag tar av mig hjälmen och svetten får komma fram. För mig funkar det att cykla i en flieströja, den blir genomblöt men värmer ändå. Ett annat sätt är att ta av sig lager efter lager underifrån, allt eftersom det blir genomblött av svett. Helt vattentätt har aldrig funkat för mig.

Bara för att jag också vill vara osaklig ska jag ta med mina M90 kängor här. Jag har slitit ut 3 par, 2 i sommar modell och en i vintermodell. Alla under året-runt-bruk. Vintermodellen frös jag i året runt, den var så varm att fötterna blev tokblöta av svett och därefter allt kallare.

ratatosk skrev:
-------------------------------------------------------
> mina M90 kängor

Jag har hört att försvaret för ca 10 år sen helt ströp försäljningen av militär utrustning till privatpersoner. Det stämmer alltså inte, eller är du i det militära?

geologen skrev:
> ratatosk skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > mina M90 kängor
>
> Jag har hört att försvaret för ca 10 år sen
> helt ströp försäljningen av militär utrustning
> till privatpersoner. Det stämmer alltså inte,
> eller är du i det militära?

Några:
http://www.garderoben.se/produkt.php?id=1080
http://www.billingedalen.se/

/G

örgelgörgel skrev:
> Kanske denna dräkt är tät?

Haha horseboi, länge sedan man såg en bild på honom

577_big.jpg

geologen skrev:
> Tja, jag kan ta som exempel en runda jag var på
> förra sommaren. Det var en typisk svensk junidag,
> med temp runt 15 grader. Regnet öste ner. Så
> kraftigt att det skvätte upp en bra bit upp från
> marken.
>
> Tror rundan tog knappt två timmar. Jag hade tätt
> regnställ (jacka och byxor), skor med
> neoprenöverdrag och handskar. Det var en relativt
> intensiv runda, och jag svettades en hel del, men
> där regnstället täckte var jag varm (trots att
> jag var genomblöt av svett). Fötterna och
> händerna (där det inte var vattentätt) var
> bortdomnade av kyla.

Jag tror nog du har allvarliga problem med blodcirkulationen om du domnar i händer och fötter av ett sommarregn och tycker regnställ är lagom klädsel. Det är inget fel med det, men det är kanske bra att tänka på när man ger råd till andra. Det du gör är att ge råd till andra hur de ska klä dig, inte det som funkar för en majoritet av alla cyklister. För du kan väl ändå inte hävda att alla andra har missat att de domnar i hela kroppen av köld på grund av ett sommarregn?

Jävla skillnad på lätt regn vid 28 grader och fullständigt skyfall vid kanske 15 (minns inte exakt temp, men det var fasen så kallt - tidigt på morgonen dessutom). När det är varmt vill man ju bli avkyld, så det är en annan sak.

Inte bara den gången, utan många vinterdagar (vi har ju turen att slippa snö och sån skit större delen av vintern) med några få plusgrader och regn. Samma mönster. Kall om händer och fötter (när de hunnit bli blöta) men varm på ben, bål och armar där jag har tätt regnställ.

Jag kan bara konstatera att jag höll temperaturen utmärkt, trots att jag var genomblöt av svett, just på grund av att vattnet inte kom in utifrån. Detta är enkel fysik egentligen, och inget att divla om. Ett kontinuerligt flöde av kallt vatten in kommer att kyla av kroppen mycket snabbare än stillastående varmt vatten.

ratatosk skrev:
> Om du har cykelskor (förstod inte om dina
> gore-skor var det?) så köper du ett par
> skoöverdrag. Ta inte biltemas, ta ett par som har
> kardborre under foten, det sparar massa tid. Då
> tar man först på sig skoöverdragen, drar upp de
> över vaderna, tar på sig skorna, drar ner
> skoöverdragen och knäpper dem. Biltemas är som
> att åla ner foten med sko på i en för liten
> strumpa.

Nej det är inga cykelskor. Det låter ju som om de överdrag du beskriver skulle passa både trekking- och cykelskor, men jag vet ju förstås inte vad det är för speciellt med cykelskor (bortsett från att man klickar fast sig i pedalerna). Har du något exempel på det du beskriver?

Apropå M90: nix, jag är pacifist, men hade en polare som jobbade på regementets skoförråd. Förövrigt kan det varit drygt 10 år sen.

Cykelskor är såna man köper på en cykelbutik, avsedda för just cykling. Med fäste för klossar, men man kan köra utan, bara avstå från att skruva dit. Det specifika för utom klossarna är en styv sula som inte flexar bort kraften. Om du tex joggar är det prima med dämning, det skonar knän höfter rygg etc, men när du cyklar är det bara energiförlust med dämpade skor.
Överdragen kan nog passa andra skor, men ta ordentligt stor storlek då. Cykelskor sitter tight på fötterna.

Exempel? Vill du ha bild på sko? eller beteckning på skor? eller?

Det var tips på märke och modell på skoöverdrag jag var mest intresserad av (men jag lär mig gärna mer). Ofta ser man inte det du beskriver på e-handlarnas sidor då man bara ser överdragen från sidan. Svårt att veta om det är strumpmodell eller kardborrband då.

Om inte neoprene isolerar, varför gör man då dykdräkter och värmande skydd (vulkan, rehband osv) av neoprene? Jag har både våtdräkt och värmande skydd som inte släpper igenom väta genom neoprenet, däremot i tätningar motsv.
Rent fysiskt så är varm svett mer kylande då den dunstar och därmet kyler kroppen, prova att linda in ett par burkar... ööö... dryck i en blöt handduk en sommar, de kommer bli kalla.

Så tillbaka till huvudfrågan, i vilken utsträckning hjälper skoöverdragen? Jag har varit lite inne på att att skaffa ett par.

RN skrev:

> Så tillbaka till huvudfrågan, i vilken
> utsträckning hjälper skoöverdragen? Jag har
> varit lite inne på att att skaffa ett par.

Det håller viss väta ute, håller vinden borta och funkar som isolering. Det gör jätteskillnad även med tunna skoöverdrag. Cykelskor är ofta väldigt ventilerade, det är inte helt optimalt för 70% av vårt väder. :)

bigmollo skrev:
> Cykelskor är ofta
> väldigt ventilerade, det är inte helt optimalt
> för 70% av vårt väder.

Det finns cykelskor som passar för de 70% oxå
126504-3.jpg

http://www.boc24.de/epages/bicycles...atID=351000032&articlePaging=8&ProdPerPage=20

Jag ar sådana och de är täta, såpass täta att jag idag skulle satsa på skor med GoreTex istället, tex de här
SH-MW02_160x167_v1_m56577569830572963.jpg

http://cycle.shimano-eu.com/catalog...<>ast_id=1408474395181667&bmUID=1218092754081

/Håkan

Såna här funkar redan vid 10-17 grader:

Lika tjocka som en strumpa, färdigt hål under foten osv

Bilagor

• IMG_1131.JPG
    IMG_1131.JPG
    49.9 KB · Besök: 47
Iceman71 skrev:
> Det var tips på märke och modell på
> skoöverdrag jag var mest intresserad av (men jag
> lär mig gärna mer). Ofta ser man inte det du
> beskriver på e-handlarnas sidor då man bara ser
> överdragen från sidan. Svårt att veta om det
> är strumpmodell eller kardborrband då.

Om du bor så att det finns en cykelbutik i närheten kan det ju vara lättare att kolla in prylarna live där. Det är ofta svårt att förstå bilder om man inte riktigt vet vad man ser. Det borde reas lite här och var så här års.
Kollade på mina överdrag, de ena paret heter Pro, födelsedagspresent så jag vet inte vad de kostat, tunna lite prassliga, håller vind och väta och smuts väck. Det andra paret är NorthWave, köpt för 100:- på rea. Tjockare neopren. Ännu oprövade.
(och det var såklart NorhtWave-skor sportson reade för 200:- nyligen. Inte NewWave som jag tror jag skrev. Ordinariepris 895:-. Och som pendlarskor är mtb eller spinning absolut att föredra, de är lätta att klicka i och ur, samt gjorda för att kunna gå i till skildnad från landsvägsskor. Om du nu satsar på ett par skor.)

Det där med att hålla undan smuts gillar jag och mina skor. Smuts är det som brukar döda alla textilier, och skor man cyklar i får mycket stryk i form av grus lera smutsigt vatten.

Tyvärr har min kamera lagt av så jag kan inte ta några bilder. Men om du står i en affär och prövar med eller utan kardborre under foten kommer du märka skildnaden.

Om det inte regnar, när bör man börja använda skoöverdrag (temp)?
Kan ingen passa över en länk på ett par som är OK, jag har ingen aning? Fultyska sidor undanbedes.

Kan inte påstå att jag blev direkt smartare efter att ha läst den här tråden :)

Pro i neopren är varma och hyffsade i regn. Gore tex är bra när det börjar bli lite kyligt. Regn funkar inte. En vanlig plastpåse och socka över skon funkar lika bra.
/J

RN skrev:
> Om inte neoprene isolerar, varför gör man då
> dykdräkter och värmande skydd (vulkan, rehband
> osv) av neoprene? Jag har både våtdräkt och
> värmande skydd som inte släpper igenom väta
> genom neoprenet, däremot i tätningar motsv.

I vatten är flödet genom närmast minimalt, eftersom vattnet omger materialet fullständigt. Det finns alltså ingen egentlig tryckskillnad som driver flödet. Vattnet stannar då kvar i/runt materialet och bildar ett sorts värmande skikt.

Samma material på land, med ett vattenflöde drivet av rejäl tryckskillnad och en kraftigt kylande fartvind, är en totalt annorlunda situation.

geologen skrev:
> I vatten är flödet genom närmast minimalt,
> eftersom vattnet omger materialet fullständigt.
> Det finns alltså ingen egentlig tryckskillnad som
> driver flödet. Vattnet stannar då kvar i/runt
> materialet och bildar ett sorts värmande skikt.
>
> Samma material på land, med ett vattenflöde
> drivet av rejäl tryckskillnad och en kraftigt
> kylande fartvind, är en totalt annorlunda
> situation.

kom igen nu. skulle det vara 'rejäl tryckskillnad' av att köra genom vattenpölar? att få stänk på en neoprenklädd fot? kraftigt kylande fartvind i vaddå? 25km/h? äh.. har du ens provat ett par neoprenöverdrag?

jag körde med mina biltemaöverdrag imorse, länk tidigare i tråden, och var helt torr om fötterna när jag kom fram trots ösregn större delen av vägen. då körde jag i alla pölar och rinnvatten jag kunde hitta. där det läcker in är ovanifrån om byxorna inte håller måttet alt att det kryper upp underifrån pga söndertrampad damask. neoprenet i sig släpper inte igenom vatten.

mina överdrag har även fått jobba två vintrar på pendlarstråket i allt från regn, snöslask, isvatten, grogg och snö. de gånger jag har frusit om fötterna är det pga kylan som tränger upp genom pedal-kloss-sula.

tyvärr är det alldeles för varmt med ett par neoprenskydd när det är +15 grader ute som nu..

geologen skrev:

> I vatten är flödet genom närmast minimalt,
> eftersom vattnet omger materialet fullständigt.
> Det finns alltså ingen egentlig tryckskillnad som
> driver flödet. Vattnet stannar då kvar i/runt
> materialet och bildar ett sorts värmande skikt.
>
> Samma material på land, med ett vattenflöde
> drivet av rejäl tryckskillnad och en kraftigt
> kylande fartvind, är en totalt annorlunda
> situation.

Men då borde jag bli jäkligt kall om mina knän när jag springer i regn och har neopreneskydd men det blir jag inte. Lår och vader blir kalla däremot. Nu har jag iofs inget regnställ när jag springer så det spelar ju in på lår och vader men jag är trots allt varm om mina knän om än inte direkt torr då jag svettas (och hyffsat illaluktande pga att värmeskydden luktar något annat än hallonbåtar efter ett par års användning och nej, det hjälper inte direkt att tvätta :))

Tillbaka
Topp