Nybörjarfrågor på min nyinköpta Cube Ams 100?

<micke>

Ny medlem
Tänkte komma igång med lite träning på min nyinköpta Cube Ams 100 men har då lite nybörjarfrågor.

Tryck i bakdämpare samt gaffel? Vad kan vara vettiga ursprungsinställningar?

Vad är max/min jag törs pumpa i?

Bak är det Manitou. Blåa justeringen är det kompression eller retur justering?

Bör jag ställa in sag/race-sag? Hur mkt ska det vara isf? Ställer jag det med lufttrycket?

Fram är det en Rock shox gaffel (vit) med 100 mm slag och lock-out.

Vad kan vara vettigt tryck i Maxxis Larsen Tt däck för Xc-cykling?

Bilder

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    70.6 KB · Besök: 21
  • image.jpg
    image.jpg
    75.7 KB · Besök: 9
Max tryck som dämpare tål står säkert på den.

Köp en gaffelpump av valfri modell o fabrikat. Nej det funkar inte med en vanlig ifall du funderar på det.

Sen vilket tryck du ska beror på din vikt. Vad väger du?
Finns ofta tabeller (ofta på ram o gaffel) som visar vad du kan börja med för tryck. Sen kollar du att du har lagom sag. Oring runt dämparen är till för att visa din sag position.

Däcktryck beror också på din vikt. Lagom hårt som ger rull, fäste, men ej genomslag punka.

Det brukar sitta ett klistermärke på gaffeln med en tabell, med åkarens vikt och rekommenderat tryck, har du försökt titta efter den? Det kan nämligen skilja mellan olika gafflar och även beroende på slaglängd på samma gaffelmodeller.

Dito för dämparen, fast där brukar det saknas tabell och du får testa sag själv.

http://www.ridefox.com/fox_tech_center/owners_manuals/011/Content/Rear_Shocks/Measuring_Sag.html

Cube har även en hemsida med tips och handledningar. Dock på tyska men siffror förstår man ju ändå :)
http://www.cube.eu/fileadmin/user_upload/documents/bedienungsanleitungen/CubeDaempfereinstellung.pdf

Du kan köra 1,5 - 2.0 bar i däcken. Det står antagligen 4,5-6,5 på dem men det skall du inte bry dig om.... :)

Lycka till

Tillbaka
Topp