nybörjarfrågor

Walle_j

Ny medlem
nybörjarfrågor
Har fått någon form av 35års kris och fått för mig att lite kondis skulle vara bra. Så jag tänkte börja cykla lite. Eftersom jag bor ute på landet så skulle en mtb passa bra för det fins ju obegränsat med grusväg/traktorväg och stigar runt om här.
Som nybörjare vill man ju inte lägga en hel förmögenhet innan man vet att man fastnar för det så mellan 5-6 tusen är väll vad cyklen får kosta.
Dom två jag sitter och väljer mellan är Trek 4300 disc och Trek 29er marlin som båda kostar ca 5500.
Kan någon av dom funka som första hoj?
Sen är det ju storleks frågan men om jag fattat allt rätt så skulle en 21" passa mig som är 197cm eller är jag helt fel ute?

Tacksam för lite råd i cykelfrågan //Mathias

nybörjarfrågor
Jag är 192 cm och kör 22" med 26" hjul. Du är antagligen en av de mest lämpade att cykla på en 29:er med stor ram. Eftersom jag inte har 29:er själv överlåter jag åt mer kunniga på området att guida dig.

nybörjarfrågor
Är det säkert att du inte skall ha en CX om det är grusväg, traktorväg och stigar du skall cykla på? Eller är det tekniska stigar, så att MTB är motiverat?

nybörjarfrågor
Tack för svar.
Baggy: Är inte så sugen på att importera själv för som sagt är jag nybörjare och då känns det bra att ha en handlare att prata med om det behövs.

Hasse#7: Ok kanske skulle titta på 22" ram då kanske.

Stumpy: Det är ganska många små trixiga stigar som jag varigt ute och gått på så jag tror det är en mtb som jag är ute efter.

nybörjarfrågor
Walle_j skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för svar.
>
>
> Hasse#7: Ok kanske skulle titta på 22" ram då
> kanske.
>

Du är ju ingen liten kille så utgå från att det största gångbara är tänkt för dig. Endast om teknik och blixtsnabba manövrar i svår terräng är saker du tänker prioritera då skulle jag rekommendera en ram som gränsar till liten.

nybörjarfrågor
Jag tror du tänkt helt rätt angående MTB (kontra CX) och storleksmässigt.

Jag tror också att du matchar "målgruppen" för 29er alldeles utmärkt.

Komponenterna på Trek 29ern var inte jätteimponerande, men det är väl att vänta på instegscyklar, vilket verkar vara det du är ute efter. Den tyska importcykeln är ett antal klasser bättre i komponenter, men har ju som sagt andra nackdelar. Å andra sidan är knappast komponenterna direkt begränsande på grusväg och lättare stig.

Om du är inställd på att byta upp dig om du fastnar för cykling och är beredd att offra lite prestanda för att få råd och service på hemmaplan är nog 29ern i 21" helt rätt val.

nybörjarfrågor
HaraldN skrev:
> Jag tror du tänkt helt rätt angående MTB
> (kontra CX) och storleksmässigt.
>
> Jag tror också att du matchar "målgruppen" för
> 29er alldeles utmärkt.
>
> Komponenterna på Trek 29ern var inte
> jätteimponerande, men det är väl att vänta på
> instegscyklar, vilket verkar vara det du är ute
> efter. Den tyska importcykeln är ett antal
> klasser bättre i komponenter, men har ju som sagt
> andra nackdelar. Å andra sidan är knappast
> komponenterna direkt begränsande på grusväg och
> lättare stig.
>
> Om du är inställd på att byta upp dig om du
> fastnar för cykling och är beredd att offra lite
> prestanda för att få råd och service på
> hemmaplan är nog 29ern i 21" helt rätt val.

+1

nybörjarfrågor
Välkommen till krisåldern, enligt min fru har jag krisat i 3 år nu. (köpte min första HT då)
Hon kallar det tidig 40årskris...
Spelar inte så stor roll vad du köper nu. Om du tycker det är kul kommer du ändå att byta inom 2 år.
Med din längd så är en 29a rätt.

nybörjarfrågor
Hmm ja man har lite att fundera på. Men det lutar åt 29an. Sen är det nog som du säger Wiknil att man vill säkert byta iallafall när man blir lite varm i kläderna och upptäcker vad man värkligen vill ha.

nybörjarfrågor
Tack för den länken ApeTheGreat. Endligt den skulle 21" passa bra.
En dum fråga till. Hur mycket skiljer det på mekaniska skivbromsar (som 29An har) och hydraliska (trek4300)? Hur mycket man än googlar så tycker jag inte man hittar något svar.
Fasen det finns för mycket att välja på helt enkelt.

nybörjarfrågor
Walle_j skrev:
> Tack för den länken ApeTheGreat. Endligt den
> skulle 21" passa bra.
> En dum fråga till. Hur mycket skiljer det på
> mekaniska skivbromsar (som 29An har) och
> hydraliska (trek4300)? Hur mycket man än googlar
> så tycker jag inte man hittar något svar.
> Fasen det finns för mycket att välja på helt
> enkelt.

Det var så lite!

Vad jag har läst mig till och hört är att man ska hålla sig ifrån mekaniska skivbromsar.
Rätta mig gärna någon om jag har fel :)

nybörjarfrågor
Ok ska se om det finns någon i närheten som har båda modellerna hemma så man kan klämma lite på dom.
Tack för svaren kul med ett forum där man kan få svar på frågor även om man inte tittar på dom dyraste prylarna.

nybörjarfrågor
Hej vänner, mitt första inlägg på Happy,
Jag har precis fått min underbara fuji-fixie stulen i Malmö och har nu bestämt mig för att återgå till mtb, mest för att skona min nacke och dels för att jag saknar att kunna hoppa ut för en stentrappa utan oron att ramen ska gå i två delar.

Mitt intresse har fångats av Trek "Gary Fisher" SS marlin 29er bra pris, och ser välbyggd ut.

Dessa mekaniska skivbromsar som så många spottar på är de verkligen så förbannat dåliga och hur yttrar det sig?
när det kommer till bromsarna så är jag nöjd om jag kan göra en tvärnit och en "stoppie". Lera utsätts jag sällan för i stadskärnan så det behöver jag inte oroa mig för.

Hydraulvätska kan ju vara ett litet helvete i sig om det går läck så det kan ju vara skönt att slippa också så det kanske är något positivt med mekaniska?

Hur fungerar mekaniska skivbromsar, är det en hävarm som trycker direkt på skivan?

Jag undrar även om SR suntour-dämparen kan vara så usel som det påstås,och någon som vet får gärna förklara varför, är det hur den är byggd eller hur den presterar som gör den usel?

Min nuvarande mtb är en Cyclepro pinnacle comp, som jag trivs väldigt bra med. Den cykeln är byggd 1999, kan jag förvänta mig en WOW!-upplevelse när jag sitter på en ram byggd i år?

nybörjarfrågor
Mina BB5 (mekaniska) hade säkert fungerat prima till stadscyklingen, men i skogen kändes de lite för klena.

Mekaniska funkar päsis som hydraliska med bromsbelägg som trycks in av ok, men med vajrar istället.

Jag upplevde att jag fick justera om mina BB5 eftersom de tappade sin justering av allt skak i skogen!

Väldigt stor skillnad efter att jag dunkade på ett par juicy III, men som sagt, i staden funkar mekaniska säkert tokbra!
/Per

nybörjarfrågor
Ja men det är ganska så icke tillfredsställande att paddla runt på en 40'000kr orange och posera i en stad där taket på ett bussgarage utgör högsta punkten.

Så jag tror den duger alldeles utmärkt för det den kan tänkas utsättas för i min ägo, jag är ingen rambo-cyklist som gör backflips och 20-metersdrops dagligen.

Den fick gott emottagande på road.cc också.

=)

nybörjarfrågor
Nu har jag haft vitusen några veckor och den är väl värd sina 2500 kr. Men för det lilla priset fick man inte ekrarna spända utan man fick göra det själv, samt så ingick det ett vevlager som knakade så in i helvete att man hade lust att kasta cykeln i kanalen, men detta löstes med att dra av vevarna och smörja axeln med kopparfett, men det var grymt störigt fram tills dess, och vevpartiet är ISIS, efter det så fick jag även justera bromsarna.
Den här cykeln använder jaq i stan (Malmö) och det bästa sättet att beskriva den är som en förvuxen bmx, vill man ha en billig hoj som man kan ha lite till vardags så är detta ett grymt bra och roligt alternativ som med mina 85 kilo i sadeln klarar av trappor på fem steg galant. Man känner sig som ung på nytt med den på något vis, lite pojkaktig liksom, är väl för att den är så "basic", helt stel en växel och mattsvart.

Men som sagt det är en del meckande med den innan den är ok, en kompis köpte en samtidigt och vi har båda haft exakt samma bekymmer, även om hans vevparti slutade knaka när det regnade.
Ekrarna var inte spända alls, det gick att skruva dem med fingrarna.

Tillbaka
Topp