nybörjarhjälp :)

• Trådstartare Trådstartare E-beth
  • Start datum Start datum
E

E-beth

Guest
Hej allihopa,

ska köpa mig en "riktig" MTB men är nybörjare och behöver lite råd om vad jag ska välja.
Jag tränar mycket (skidor, gym, spinning, löpning) och har nu tänkt ge cyklingen en riktig chans. Beroende på hur det går skulle jag vilja börja tävla lite smått (MTB-vättern etc).

Jag vill alltså ha en cykel som verkligen tål att åkas på. Kommer främst cykla i skogen med allt vad det innebär. Gillar allt från tunga uppförsbackar, lera och att testa små hopp etc.
Vet ännu inte hur min körstil är ( prövade dock lite olika cyklar under en prov-dag i göteborg och lyckades volta 3 gånger), tittar man på hur jag åker skidor etc så är det aggressivt, med mycket fart!

Tyvärr har jag INGEN aning om vad för cykel jag ska välja. Det är så många olika märken på marknaden och frågar man en försäljare är produkten alltid "sååå bra". Jag tänkte lägga ca 10.000kr, eventuellt lite mer ifall det är värt det.

Har ni några direkta förslag på cykel? ( jag prioriterar kvalitet )

tack på förhand

/elisabeth

Jag har en Scott Expert Racing som jag är nöjd med. Den kostar i sitt originalutförande 10.000:-
Ramen på denna cykel är bra och lätt men en del saker som te.x. framgaffel kan man byta ut senare till en bättre. Det har jag gjort. Den har så pass bra komponenter att den tål att åtminståne köra några tävlingar per år.

Jag är nöjd med min för det priset... Nu kommer säkert någon att säga:" - Näe Scott är dyra i förhållande till vad man får!" O.s.v... Men jag har kört 100 mil på min snart och den är kanon! Jag körde Kolmårdsbiken och cykeln fungerade väl... jag blev däremot sliten.. :o)
Ett ennat prisvärt alternativ,som kanske har en lite känsligare ram, är Nishiki. Sportson säljder dess bl.a. och dom verkar vara fin geometri som jag kan tänka mig passar en tjej.

;o)

//Skogling

Senast redigerad av en moderator:
Jag tror att du är en aggressiv tjej med mycket vilja i din åkning. Då behöver du robusta saker som inte går sönder efter första rundan = dyrt.

-LX komponentgrupp är robust, och funkar bra!
-Marzhocci MX-comp är en bra gaffel till rimligt pris - dessutom nästan underhållsfri, kleta bara på lite gaffelolja på gaffelbenen imellanåt (varannat pass räcker) så slipper du övrig service.
- Hjul! Satsa på robusta fälgar och ekrar. det väger 50-100g mer, men det kommer plånboken uppskatta. tips är mavic 517 - en klassiker med DT Comp.
- En ram som passar dig! Du måste provcykla för att hitta dina vinklar. Kolla in tjejramar på evaldsmtb.se. Bra ramar finns från dryga 3.000 kronor. Oftast är tjejramar lite kortare än herr-dito. Det kan oftast lösas med kortare styrtapp, och att flytta fram sadeln lite.

Om du är en tjej på cirka 170 cm, har jag en ram som passar utmärkt - 800 kr för Easton elite!

800:- Ram
4300:- LX-paket på evalds
2200:- Marz. MX Comp Air på evalds
1400:- Övriga komponenter (paket 4 på evalds)
sum: 8.700:-
Flera komponenter sitter på ramen för 800:- så det blir ännu billigare.....
Bakbroms ingår, styre, styrstam, vevar, vevlager i behov av renovering, gammal bakväxel XT.

Även om min ram inte passar dig, kan du hitta en annan, med ovan nämnda komponenter för cirka 10.000:- i paketpris.

Jag rekommenderar Evalds, eftersom du kan tala om vilken utrustning du vill ha, då får du en cykel som är mästerligt ihopskruvad, med den utrustning som just du vill ha - till skillnad från alla färdiga hojjar, där alltid någonting är dåligt.

//Örjan

hej igen! :)

Jag är 174cm lång och väger runt 70kg.

Tänker nog köpa en helt ny cykel även om jag förstått att man mycket väl kan hitta en bra begagnad. Detta mycket beroende på den fria servicen under garanti tiden. Dessutom kanske man kan få lite rabatt när man sedan kommer och vill uppgradera sig... jag menar, köper man en dyr produkt på ca 12000kr så måste de ju bannemig ge mig lite prylar gratis nästa gång! ;]

tack för alla svar!

/E

Och precis som Örjan sa,så har jag satt på en Marzocchi MX CMP ETA som gör att ramen kommer mer till sin rätta ! JUDY TT var ingen superhit för mig...

:o)

E-beth - cykelhandlaren kanske tjänar 1000-2000 kr minus all den service du sedan får på en cykel för 12 000kr, ska du sedan ha saker gratis kommer cykelhandlaren förlora på affären...... 12 000 är rätt lite för en cykel i en cykelhandlares ögon, vill du bli en bra kund får du allt köpa för mer än så innan du får gratis-saker :)

köp från ett ställe som verkligen har livstids servicegaranti bara. tex www.pedalogerna.com

Vill bara påpeka att ramen inte är slutkörd - kör inte slut på en ram i första taget....
Alla andra komponenter kan vara helt nya för priset jag specade.
Ny hoj på begagnad fin ram.
Köper du alla komponenter hos samma handlare kan du få samma relation som om du köpte en ny hoj. Förmodligen skruvar handlaren ihop hela cykeln, det skulle iallafall Evalds göra.
//Örjan

Jag tycker att du ska titta på en cykel där ram är anpassad för en tjej om du inte har en avvikande kropsbyggnad. Ramen är viktigast på en cykel, medans andra komponenter kan bytas ut efter som. Amerikanska cyklar brukar vara lite dyrare i Sverige, men de har de flesta tjej specade cykelmodellerna. Kolla Garry Fischer (_GS modellerna), Trek (WSD modellerna) och Specialized

Elisabeth:

Några ramar jag spontant kom att tänka på efter att ha kikat på vad du är ute efter är Cove Handjob (stål), Santa Cruz Chameleon (alu) och On One Inbred (stål). De kostar 5000, 6000 respektive 3350 kr.

Jag tror dessa ramar är en bra kompromiss mellan vikt/styrka/smidighet. XC ramarna från bland annat Giant, Avanti och Sintesi misstänker jag vara lite för "klena" för den aktivitet du kommer att hålla på med. Däremot är det inte dåliga ramar, sett till deras användningsområde.

Tyvärr var On One lite begränsad i ramstorlekar, men nu i dagarna har de börjat erbjuda ramen i 14" storlek. Det låter litet, men deras cyklar har långt topprör och det är den storleken som (tillsammans med stammens längd/lutning) bestämmer sittställningen. Men det är klart, är du 174 cm kan du ta en 16".

Om du har satt budgeten till 15 tkr kan Cove och Santa Cruz vara lite för dyra, men det beror på vad du ska ha för grejor på i övrigt. Med Inbreden för 3350 kr borde du få en komplett cykel speccad med Marzocchis enklare coilgaffel (utan den i mitt tycke onödiga ETA:n), LX komponenter plus (mekaniska?) skivor fram och bak.

Evaldspaketet för 8700 kr + Chamelonramen för 6000 kr kanske är något, men jag tror inte att det ger dig skivbromsar. Det blir väldigt dyrt att uppgradera till skivbromsar i framtiden. Man måste byta nav och reglage (om det inte är mekaniska skivor) så det är kanske bättre att välja en enklare ram och få med skivor fram + bak redan från början. Åker man aggressivt med mycket fart i lerig terräng vill man ha skivbromsar. Stålfjädergafflar behöver generellt sett mindre underhåll än luftgafflar, kan vara bra att känna till. Vidare väger de mer men påverkas inte särskilt mycket om det är kallt ute (säg om du cyklar på vintern).

Jag tror inte du behöver oroa dig för att cykeln blir för tung. Eftersom du sysslar med alpint (styrka) och inlines (kondition) har du en fysik nog att förflytta cyklar som väger in på runt 12,5 kg som jag tror Inbreden kommer att väga in på när den är klar och med de komponenter jag listat. Däremot kan det vara idé att kika på vilken utväxling (framdrev + kassett) du vill ha. Den är helt individuell och beror på dig själv samt den terräng du tänker cykla i. Hojar man runt i alperna (utan att använda liftar) är 46,34,24 och 11-28 förmodligen en ganska dålig idé medan den kan funka utmärkt i snabb, flack terräng.

Tillägg: Råden ovan bygger på Elisabeths andra inlägg som handlar om cyklar upp till 15 tkr.

rejser Skrev:
-------------------------------------------------------
> Kona Caldera 11.000
> Kona CinderCone 8.600
> Dom skulle rekomenderas förr eller senare så kan
> väl få det gjort

Köp. Det bästa som finns för dom pengarna.

Den Gamle Skrev:
> Jag tycker att du ska titta på en cykel där ram är
> anpassad för en tjej om du inte har en avvikande
> kropsbyggnad. Ramen är viktigast på en cykel,
> medans andra komponenter kan bytas ut efter som.
> Amerikanska cyklar brukar vara lite dyrare i
> Sverige, men de har de flesta tjej specade
> cykelmodellerna. Kolla Garry Fischer (_GS
> modellerna), Trek (WSD modellerna) och Specialized

Jag har fortfarande inte fått svar på vad en cykel anpassad för tjejer egentligen är? Är kvinnor annorlunda konstituerade än män? Vad jag minns från våra anatomilektioner så är kvinnor och män lika proportionerade över hela kroppen. däremot har kvinnor ett bredare bäcken än män vilket kanske påverkar sadelutformning (om detta vet jag dock inget så egentligen kan jag inte uttala mig). Generellt sett är kvinnor kortare än män, men annars?

vi har mindre fötter i alla fall!! (hmm... oftast ) :]

Vet faktiskt inte heller riktigt vad en sk. "tjejcykel" är för något. Kan endast relatera till "tjejskidor" som är allt annat än åkbara, oftast utsmyckade med målade blommor eller annat töntigt.

/E

Tjejcyklarna är oftast små till storleken, kanske till och med mindre ramstorlekar än vad som brukar finnas annars. Är det en vettig tillverkare är det dessutom dämpare med fjädrar som är anpassade till lägre vikter (jag har alltid förvånats över hur sällan det är man får välja fjäder när man köper cykel) och tjejsadel (som faktiskt skiljer sig åt från herrsadlar).

Sen förekommer det ju blommor och sånt också förstås ;)

hmmm....

citat:
<< Är det en vettig tillverkare är det dessutom dämpare med fjädrar som är anpassade till lägre vikter <<

När man kör i full fart över stock och sten och sedan landar i en gytjepöl 5 meter längre bort anser jag att 10kg mer i muskelmassa hos en kille borde vara ganska marginellt för själva fjädern. Dessutom, vem vet om tjejen kör med en 10kg ryggsäck på ryggen??

Dessutom finns det många "tonårspojkar" (ursäkta uttrycket) som antagligen väger mindre än mina 70kg.
Vad jag tror är att tillverkarna fuskar i kvalitet på de sk. "tjejcyklarna", även om de mindre ramarna nog kan vara bra ibland... men, så jäkla små är vi ju inte... eller? *fundersam*

/E

Om du plockar ihop en On-One eller dyl kan du utgår från dina egna kroppsmått, budget och behov och inte bli beroende av vad någon product manager som har aldrig träffat dig anser som lämpliga delar, storlek osv.

Ok, jag har fått Specialized verson av vad de anser en cykel för kvinnor är. Köper inte den beskrivningen. Enligt mig verkar det handla om att man konstruerat en cykel för folk som är korta, är lätta, har små händer osv. Sålunda inget könsrelaterat. Eller?

Nä, klart att en tjej och en kille som är lika stora inte väger så annorlunda.

Däremot bör en cykel med jätteliten ram definitivt säljas med en mjukare fjäder i gaffeln, precis som en stor cykel borde ha en hårdare. Det är inte vanligt :(

Jag håller med Daner - mest rätt blir det om man bygger själv. On-one är ett bra alternativ!

Tonårspojkar, jo jag tackar, det var länge sen jag lämnade tonåren bakom mig, trots det 70 kg plus minus litegrann!

Matthz Skrev:
> Feel the Power ride a KONA

I'm commuting on my Handjob, but I promise not to feel anything that I shouldn't on my ride home tonight.

kan ju uppdatera er om att det blev ett bygge tillsist... 16lax gick det på också, och inte 10 som man så naivt hade hoppats på! Men jag är nöjd så det var värt 6000kr extra ;)

/E

Jaha,nu hade jag tänkt skaffa mig en FS cykel. Men det blir inte förns våren/sommaren.
Jag kommer ha cirka 10-13 tusen kronor. Men jag täntke köpa en beg.

Jag har sett att man kan får rätt så bra cyklar för det, Till ex. har sett en Stinky för 12.000 kr.
Men jag behöver mer ideer,vilken typ av ram ska jag välja?

Tänkte att cykeln ska vara någon form av FR/DH, och som jag ska cykla i Åre med. :-)

Någon som har lust att hjälpa mig, så det blir ett bra köp??
//Mvh Max

Jerry/bobanovic :

det blev...

en Easton UltraLite ram (avanti compeditor), marzocci mx pro eta gaffel, deore växlar, hydraliska skivbromsar och lite annat smått och gott.

Duger för en nybörjare som mig! Jag är supernöjd... men det vore ju kul med en heldämpad också :) ...och ytterligare en... och en till..och så lite mer mod så man vågar allt man vill göra!!! :)))

E-beth skrev:
> Jerry/bobanovic :
>
> det blev...
>
> en Easton UltraLite ram (avanti compeditor),
> marzocci mx pro eta gaffel, deore växlar,
> hydraliska skivbromsar och lite annat smått och
> gott.
>
> Duger för en nybörjare som mig! Jag är
> supernöjd... men det vore ju kul med en heldämpad
> också :) ...och ytterligare en... och en till..och
> så lite mer mod så man vågar allt man vill göra!!!
> :)))
>
För 16 papp borde du kunnat få något finare än det där? Om du hade köpt färdigbyggt alltså hmm.

Den Gamle skrev:
> Jag tycker att du ska titta på en cykel där ram är
> anpassad för en tjej om du inte har en avvikande
> kropsbyggnad. Ramen är viktigast på en cykel,
> medans andra komponenter kan bytas ut efter som.
> Amerikanska cyklar brukar vara lite dyrare i
> Sverige, men de har de flesta tjej specade
> cykelmodellerna. Kolla Garry Fischer (_GS
> modellerna), Trek (WSD modellerna) och Specialized

Vill bara säga att bara för att det är "tjejgeometri" på ramen behöver de inte passa för tjejer1 Jag prövade diverse tjejcyklar när jag skulle köpa min förra våren, men ingen passade mig!
jag skulle rekomendera Giant. Kör en xtc ocg den passar mig som handen i handsken!!!

Men det är ju bara ut och provköra allt så att man kan jämföra de olika märkena och utvärdera vilken som känns bäst!!

Lycka till där ute, det är en djungel av cyklar.

Tillbaka
Topp