Nyckelbensbrott - ortoped?

andörjan

Medlem
Drog av nyckelben vid vurpa i måndags. Andra gången samma sida. Nu hamnade benet ganska snett, vilket också ortopeden på Danderyd konstaterade. Har fått en tid för uppföljning kommande tisdag, men - "Opererar, neej det är bara något som vi gör OM det ligger väääldigt snett. Det brukar läka så fint i alla fall - kroppen korrigerar det med tiden".
Detta är jag inte riktigt nöjd med. Det är säkert flera av er som kan bidra med synpunkter/ har tips på en bra ortoped att ta kontakt med.

Jag fick operera, men å andra sidan var det mest flisor kvar av mitt nyckelben. Men de är genrellt ranska så ovilliga om det inte är riktigt illa. Blev hemskickad från akuten för att de inte hade ngn 'expert' där då som kunde granska röntgenbilderna. Dagen efter kom då experten och ringde omedelbart in mig för operation. vet från andra som brutit nyckelbenet där det legat rätt snett att läkarna lät det läka av sig själv. Blev inte särskilt snyggt men det läkte.

Enligt läkaren jag pratade med när jag bröt nyckelbenet är det stor chans (50-50) att operationen misslyckas och därmed förvärrar skadan. Så även om det ligger snett gör de inget åt det om det läker ihop ändå.

Har en "fin" knöl på axeln som minne av den krachen (otb. i 35km/h).

Jag fick hem den överblivna mittbiten av mitt nyckelben i en burk efter att de hade plockat ut den. (Dubbelt brott.) Det läckte ihop på ett par veckor, men lite skarpare vinkel blev det på det efteråt.

Jag tror på Vics förklaring. Inte alla operationer som lyckas fullt ut.

andörjan skrev:
-------------------------------------------------------
> Drog av nyckelben vid vurpa i måndags. Andra
> gången samma sida. Nu hamnade benet ganska snett,
> vilket också ortopeden på Danderyd konstaterade.
> Har fått en tid för uppföljning kommande
> tisdag, men - "Opererar, neej det är bara något
> som vi gör OM det ligger väääldigt snett. Det
> brukar läka så fint i alla fall - kroppen
> korrigerar det med tiden".
> Detta är jag inte riktigt nöjd med. Det är
> säkert flera av er som kan bidra med synpunkter/
> har tips på en bra ortoped att ta kontakt med.

Du kan ju alltid fråga efter åsikter på ett cykelforum istället för att diskutera det med din läkare, det brukar vara framgångsrikt.

Hade du diskuterat det med din läkare hade du fått reda på följande:
1. Det är stor risk att operationen misslyckas
2. Det är stor risk rent generellt att söva någon
3. Återhämtningstid efter operation + benbrott är betydligt längre än bara efter benbrott
Dessutom kostar det en massa pengar att operera någon, så det är bra rent samhällsekonomiskt att de inte opererar alla som har minsta lilla problem.

Självklart skall du prata med en i yrket utbildad person (så kallad läkare) om dessa frågor, och det är inget fult att kräva att få en andra åsikt. Men se till att det är från någon som har kunskap i ämnet och inte bara åsikter.

glitch skrev:
> Lofi skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Varför vill du operera?
>
> Chicks dig scars? ;)

---> Tänkte jag inte på, men ok argument.'

Riktigt svar är att under vårens Mallisvecka vurpade en av killarna dag 1. Dag 3 opererades han utan bjäfs. Nu finns det en hel uppsjö med varianter som man kan knäcka ett n-ben på som föranleder op men i alla fall. Tror att läkarna i södra europa plåstrar ihop cyklister bra mkt oftare än här i Sverige. Plus, googlade på nyckelbensbrott och hittade en avhandling från Uppsala unv.sjukhus där den disputerande hade följt ett gäng n-brott under en längre tid och kunde tydligt påvisa minskad risk för framtida besvär om man opererar.

andörjan skrev:
> oftare än här i Sverige. Plus, googlade på
> nyckelbensbrott och hittade en avhandling från
> Uppsala unv.sjukhus där den disputerande hade
> följt ett gäng n-brott under en längre tid och
> kunde tydligt påvisa minskad risk för framtida
> besvär om man opererar.

Perfekt, då kan vi lägga ner läkarutbildningen och ersätta den med en tvådagarskurs i hur man googlar

Senast redigerad av en moderator:
Opererar, neej det är bara något som vi gör OM det ligger väääldigt snett. Det brukar läka så fint i alla fall - kroppen korrigerar det med tiden".

Detta är helt korrekt.

Nu gällde min fråga om det fanns någon med erfarenhet av en BRA ortoped och som denne kunde rekommendera. Sedan färgades säkert mitt inlägg av en god portion frustration över 12 timmars väntan på akuten som bara resulterade i ett antal otydliga och svävande svar.
Och nej -Jag har ännu inte fått möjlighet att diskutera det i detalj med någon läkare: varför jag också vill påvisa en missuppfattning att kalla någon för "sin", "din" eller "min" - läkare. Det är fortfarande ett fåtal personer i detta land som har personliga läkare. Jag har en tid för uppföljning kommande vecka. Med vem? Den som har tjänst just då.

Sedan att lägga argument på en nivå där man inte ens bemödar sig att ta reda på bakomliggande referens: Jan Nowak: Clavicula Fractures - Epidemiology, Union, Malunion, Nonunion ISBN: 91-554-5385-6 -
utan att raljera om att lägga ner läkarutbildningen, är bara patetiskt.
Slutligen, tyvärr tror jag att varför det finns tveksamhet gentemot operativt ingrepp är helt sonika av kostnadsskäl. Att det skulle vara svårt med stor risk för misslyckande är väl ändå ett gravt underkännande av svensk sjukvård.
Jag tackar för väl genomläsning och engagerade svar. Ricky - vi ses.

Du frågade ju efter synpunkter:
"Detta är jag inte riktigt nöjd med. Det är säkert flera av er som kan bidra med synpunkter/ har tips på en bra ortoped att ta kontakt med."

Skönt att du vet vilken research jag gjorde innan jag postade btw.

"Att det skulle vara svårt med stor risk för misslyckande är väl ändå ett gravt underkännande av svensk sjukvård."
Googla vidare, det är alltid förknippat med risk att söva en patient. Att läkare funderar på risk kontra resultat samt "common practice" är bra. Sedan finns det självklart olika sätt att se saken på.

Jag känner inga av dem som jobbar på Ortopediska Huset http://www.ortopediskahuset.se/undersidor/verksamhet.htm personligen, men de kan säkert ge dig bra svar. De är ju dessutom engagerade i idrott sedan tidigare så de kan säkert sätta sig in i din situation.

Anledningen till att läkarna opererar mindre skador i större utstäckning på kontineten än i Sverige är troligtvis att det är försäkringsbolagen som betalar den notan.

Mina nyckelben ligger som ett plockepinn efter att antal brott.
Förutom det rent kosmetiska spelar det ingen roll. De funkar till det de ska ändå.

/Pällä.S

Då jag arbetar i branchen skulle jag rekomendera en konsultation på axelenheten på st görans sjukhus. eller artrokliniken (sophiahemmet) Om frakturen ligger i stor vinkelförändring kommer du att få en felställning i skuldran med risk för problem. Är det "bara" en förskjutnig av frakturändarna får du ett hak på nyckelbenet men skuldran bör fungera bra.

Tillbaka
Topp