Nyhet: Avslutningsweekend i Gesunda!

Hur gör alla me rummen? ska man boka ett rum själv för 1.200 eller 995 för typ 4.. skillnaden är jue inte mkt i pengar, ville bara kolla lixom

aah, dubbdäck? bra att ha där? eller är de för halt på berg då? precis köpt mina inför vintern.. bör köra in dem innan då kanske;D;D

Så de har inte hört av sig..?
Ringde du till Botkyrka Buss eller Gesundaberget? Jag har varit bortrest i förra veckan, men ringde du till oss ber jag självklart tusen gånger om ursäkt! Det är annars Gesundaberget som sköter om bokningarna och jag har inte några namn uppgifter på deltagarna ännu (jag kan inte kolla för jag antar att du inte heter Muts på riktigt, eller ;o)).
Du är nog med största sannolikhet med men för säkerhetsskull ring igen och dubbelkolla på tel 0250-214 00.
Angående rummen så säg att du kan tänka dig att dela, finns det plats i ett rum sätter de in dig där. Det är ju dumt om alla "singlar" ska sitta i varsitt rum.
Det här är ju ett perfekt tillfälle att träffa nya cykelpolare!
Har du fler frågor så hör av dig till Gesundaberget eller oss.

Mvh
Maria Söderström, Botkyrka Buss

Jag kan väl både hålla med dig Henrik men ändå inte, jag är uppvuxen i gesunda och har åkt där sen man var riktigt liten. Har tom åkt bmx nerför långrundan med en taskigt inställd u-broms. Så svåra är inte de lätta lederna att man ska skrämma bort nybörjare från Gesunda. Magic Carpet åker man hur lätt som helst oavsett tidigare cykelerfarenheter och likaså med långrundan. När man blivit varm i kläderna åker man också skogmys med ease.

Men som som sagt så ligger väl merparten av lederna mot lite svårare men ändå finns det så det räcker för en nybörjare enligt mig!

Föresten så hoppar jag högre än dig på magic carpet ;) pilutta dig!

Ove-Raall skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kan väl både hålla med dig Henrik men
> ändå inte, jag är uppvuxen i gesunda och har
> åkt där sen man var riktigt liten. Har tom åkt
> bmx nerför långrundan med en taskigt inställd
> u-broms. Så svåra är inte de lätta lederna att
> man ska skrämma bort nybörjare från Gesunda.
> Magic Carpet åker man hur lätt som helst oavsett
> tidigare cykelerfarenheter och likaså med
> långrundan. När man blivit varm i kläderna
> åker man också skogmys med ease.

Jo, iofs. Men Långrundan känns ju rätt ovärd att åka till Gesunda för att få uppleva. Även om man är nybörjare.

> Föresten så hoppar jag högre än dig på magic
> carpet ;) pilutta dig!

Får skylla på att jag inte hoppat med MTB på ett år eller så... Dessutom är inte höjd allt ;)

Svårt ska det vara, annars är det ju inte roligt.

Det råkar inte vara nån från Uppsala som ska med? Och råkar ha bil?
Åka ua-pendeln i rusningstrafik med (nedpackad) cykel och övrig packning är smått opraktiskt.

Rekommenderbart eller inte, jag hade aldrig suttit på en dh-hojj innan jag kom till Gesunda i helgen och jag klarade mig fint. Okej för att jag fick knalla ner för cupbanan och inte körde varenda spår, men Magic Carpet och Älgspyan är ju inga problem även om man är grön.

Ja drar er alla i vinter;) Pilutta er (Gah va barnslig man blev) :)

tel 0250-214 00. ringde de, antar att ja kom rätt då:) men lät lixom inte hundra, fick inte den känslan iallafall :) Ringer imorgon och kollar,

Maria, om du klickar på namnet ovan så ser du va folk heter, om dom nu vågar visa de:)

Tommy Bergh, men dubbel kollar själv imorn:):) tack

Någon som har erfarenhet om man ska köra me dubbdäck eller inte? Köpte mina idag..

Muts skrev:
>
> Någon som har erfarenhet om man ska köra me
> dubbdäck eller inte? Köpte mina idag..

Det är inte vinter i Gesunda än. Dubbdäck är helt klart overkill

Hehe, dubbdäck, helt klart dagens bästa. =)

Vintern är långt borta!

Senast redigerad av en moderator:
Dubbdäck är nog inget vidare, men wetscreams eller minion slow reezay är rätt mysigt att ha...

Håller med H..

Har kört DH i Åre under ett flertal år men Gesunda har rätt mycket sjukare banor. Speciellt framebreaker och Viper trail tycker jag var väldigt hårda. Svårighetsgraden på dom var rätt mycket högre än de svarta banorna i Åre tycker jag. Åre har mer banor som är lite lättare att ta sig nerför. Men Gesunda är verkligen värt att åka till för banorna är sjukt grymma även om jag halvdog på Viper Trail :) Skulle nog inte rekommendera till en nybörjare dock... Det är nog bättre att åka till Åre som nybörjare, men om det inte finns som alternativ visst kör på Gesunda. Men tänk på att kanske inte slänga dig på en svart backe för då lär det inte vara så kul.

Folk änvänder inte ens dubbdäck på hagakullen när banan måste skottas fram, det är muddisar och maxxis som vanligt då.
jag tror nog att det hänger lite mer på föraren bakom styret än däcken i helgen.

Körde för första gången på wetscream slow reezay (fram, swamp thing slow reezay bak) i helgen och det var faktiskt otroligt vilken skillnad det var mot mina gamla sunkdäck (Nokian NBX 2.5" från 05) Stört grepp även i lösa smetiga kurvor. Stog på som bara fan och om det började släppa fick man oftast chans att hinna parera, bara mosa ner däcket lite hårdare så greppade det tag igen. Helt klart värt pengarna.

Kommer aldrig mer snåla på däck. En uppgradering av däcken ger nog ofta mer för åkningen än en uppgraderingen av dämparna. Iaf om man ser till vad det kostar.

H.. skrev:
> Körde för första gången på wetscream slow
> reezay (fram, swamp thing slow reezay bak) i
> helgen och det var faktiskt otroligt vilken
> skillnad det var mot mina gamla sunkdäck (Nokian
> NBX 2.5" från 05) Stört grepp även i lösa
> smetiga kurvor. Stog på som bara fan och om det
> började släppa fick man oftast chans att hinna
> parera, bara mosa ner däcket lite hårdare så
> greppade det tag igen. Helt klart värt pengarna.
>
>
> Kommer aldrig mer snåla på däck. En
> uppgradering av däcken ger nog ofta mer för
> åkningen än en uppgraderingen av dämparna. Iaf
> om man ser till vad det kostar.

Självklart är färscha däck alltid lika roligt att åka på. Men om man ska upp i helgen och testa på utförsåka så behöver man inte göra det till prylhysteri, man kommer ha sjukt roligt ändå!

Gesunda rock's!

Andreaso!
Om du bor i Uppsala så kan vi faktiskt plocka upp dig där. Vi hade egentligen tänkt att ta vägen öven Enköping men det är klart vi kan ändra rutten.
Men då MÅSTE du ta dig ut till E4 så vi bara kan stanna bussen. Ring till oss på tel 08-744 95 00 fråga efter Maria eller Dennis och få ett OK på upphämtningsplats, sedan kan du ringa till Gesundaberget och boka. Självklart gäller det även alla andra i Uppsala och även cyklister i Gävle.
Vi tänker inte ta några omvägar som förhalar restiden för alla andra men så länge det bara är att bromsa och plocka upp är det OK. Men ring till oss först!
Ju fler vi är tillsammans, dessutom behöver Muts en rumskompis ;O)

Mvh
08-744 95 00

OBS, är det någon som ska med som har coola cykelfilmer som är kul att kolla på i bussen så ta med dem.

Jäkligt schyst, men jag är inte helt 100 på att jag kan åka med än så det är inte läge att planera in extrastopp för min skull. Om jag ska med så tar jag mig till Stockholm på ett eller annat sätt.

Rix:

Är framebreaker lagad nu? Vårstormarna hade gjort sitt mitt gamla kära spår som kostade mig 2månaders cykling förra sommaren efter en krasch...
Men den kanske är lagad nu?

Men det finns väl inget i Gesunda som går att likna vid Ripbranten i åre ex?

Ove-Raall skrev:
> Är framebreaker lagad nu?

Nej inte helt iallafall. Stod delar av nån ns-sektion lutad mot nåt träd. Tyckte många av byggena på det spåret var rätt rangliga, lutande och hala så jag tog mig runt på marken istället.

Nu när ja ringde upp för att dubbel kolla kom ja till en växel, de från bokningen eller ngt skulle komma tillbaka på Torsdag? :S Någon som fått betala än?

Muts.
Jag kommer ringa dig under dagen om nummret som du lagt ut i din profil är korrekt. Jag ska ta tag i det hela så du kan bara lugnt komma till centralstationen kl 18.00 på fredag. Jag dubbelkollar din bokning för jag har nummerna till alla ansvariga ;o) Ville du ha helpensionspaketet också?
Betalningen löser sig lätt, det finns ju alternativ; internet, kort eller cash, inga problem!
Gesundaberget är på kick off i 2 dagar men skulle ha telefon passning.
Är det någon annan som har försökt boka eller fråga något men som inte kommit fram så ring till oss för det finns platser kvar och det kommer bli en kanon helg.
Ring på tel 08-744 95 00 fråga efter Maria eller Dennis.

Mvh

Muts.
Du är bokad på resan, de ska återkomma med betalnings sätt.
Man kan lämna medelande om man vill boka i deras växel.

Mvh

Någon Värmlänning som vill sammåka upp till Dalarna? Alltid roligare att åka fler i bilen. ;)
Isåfall, slå mig en signal på 070-sju 20 elva 50. Jag hade tänkt mig en dagstur men är öppen för längre vistelse.

Körde i Gesunda för ett par veckor sen med Maxxis High Roller 2.5:or Super Tacky 42a, både fram och bak. Helt himmelskt fäste överallt, det var både fuktigt och lerigt den helgen. Bra däck gör mer än man kan tro, skippa XC däcken i Gesunda och ha skoj med bra DH däck.

En annan grej jag reflekterade över när vi var i Gesunda är att Magic Carpet verkligen funkar för alla typer av åkare, MEN inte samtidigt. Jag vill inte på något sätt missunna någon att köra freeridespåret, men om långsamma och snabba åkare kör samtidigt så får ingen av åkarna ut något av banan. Dels blir de långsammare ikapphunna farligt snabbt i både hopp och svängar, medans de som kör fortare tappar flytet helt och kommer ur synk i hoppen. Risken för olyckor är påhängande om det är mycket folk av olika nivåer på Magic Carpet samtidigt. Hoppas detta går att lösa så småningom, för det kommer bli fler som kör på detta, troligtvis ett av världens bästa, freeridespår nästa sommar. Kanske en förmiddagstid för nybörjare och eftermiddagstid för de som vill köra full fart?

a_line_drop.jpg ht=544

I Whistler har de A-line som är föregångaren till Magic Carpet. Denna skylt mötte alla innan varje åk på A-line och det var rätt vettigt faktiskt, klarar man inte droppet på 1-1.5m i början så...

Annars får jag önska alla lycka till som har chansen att åka till avslutningshelgen i Gesunda! Passa på, för det ni kommer att uppleva där är Sveriges bästa liftassisterade nerförsåkning med cykel. Och bättre ska det bli, nästa år blir det fler spår sägs det! :-9

/Leo

Jag tror inte man behöver oroa sig för trängsel i Magic Carpet ännu på ett tag. Är det några långsamma som man ser åker in i spåret är det väl bara att vänta ett litet tag?

Just to let you know whats coming next year in Gesunda.

2008:
lift open beginning of May
Foam pit
a freeride trail from the top to link the 4x, red/black trail
a beginners trail
DJ's
More single track
re-new the NS trail
a lift system to carry bikes
workshop, lock-up and rental bikes
and if we have time, slopestyle and a new DH track

see you in Gesunda
cheers

Dave

Reglerade freeridespår. Fan va skönt å avslappnat det känns! Relaxat lixom... Laid back... Hang loose lixom...

Träningstider för klubbanslutna, hur e status på det?

Kapten Såg

Senast redigerad av en moderator:
Kung Stalle skrev:
> Reglerade freeridespår. Fan va skönt å
> avslappnat det känns! Relaxat lixom... Laid
> back... Hang loose lixom...
>
> Träningstider för klubbanslutna, hur e status
> på det?
>

De som inte kör fort nog får en gul, solig trevlig stjärna att fästa på väl synlig plats på överkroppen. De snabba får ett fint rött band.

Dessutom kan man låta de i de olika klasserna bo i högra resp vänstra korridoren. Förslagsvis kan de långsamma bo till vänseter, i samma korridor som det stora duschrummet.

alltså, en varningsskylt kan ju vara på sin plats så att åkare är medvetna om nivån på bananen de är på väg ut på.

annars är det väl som alltid att den som hinner ifatt någon måste kunna bromsa, det är inte den långsammas fel utan den som kör ikapp som är ansvarig för att klara situationen (oavsett tappat flyt eller 'förstört' åk). håll uppsikt framåt liksom..

never drive faster than your angel can fly läste jag på någons garagedörr och det gäller ju även här.

Kung Stalle skrev:
> Reglerade freeridespår. Fan va skönt å
> avslappnat det känns! Relaxat lixom... Laid
> back... Hang loose lixom...
>
> Träningstider för klubbanslutna, hur e status
> på det?
>
> Kapten Såg

Ha ha ha... det är helt rätt ju, det är ju ingen ordning alls på dom där frirajdarna

Snöade...precis vad man vill höra! Då e det väl bara att packa ner skidor, snowboard och pulka så man är förberedd för allt...

Enligt SMHI skall det bli helt OK väder i helgen. Kanske sol om vi har tur. Någon som har koll på hur många vi blir? Snart åker vi. SJUKT KUL. Har inte tänkt på annat sen i mångdags!

Yepp... Det har snöat här i dag ! Men det har inte lagt sig någon snö... Blött på marken men det torkar nog upp i morgon (förhoppningsvis )...
3 grader varmt nu...

H: Wet Screams baby.. ;)

MayhemFestival : Can´t wait for Gesunda 08!

För övrigt så vill jag inte säga för mycket eller föreslå reglering, men kan hålla med det Leo säger om att det suger rätt hårt att komma dundrande för fullt nerför carpet och se någon i stort sett stå still i spåret, knappt kunna bromsa eller nästan krascha och helt tappa flytet. Särskilt om man kommer ikapp någon över ett krön eller efter en berm, som kör väldigt sakta är det svårt att hinna reagera. Naturligtvis får den snabbare åkaren hålla uppsikt framåt och bromsa, men det är inte optimalt. Ett sånt där startdrop är inte så dumt faktiskt.

Men bara man kan samsas på nåt sätt så att dom som är _mycket_ långsammare så att det blir fara för andra samlar sig i grupp och inte är utspridda längs hela spåret så är det ju lite bättre direkt.

Det enda som är synd med att gesunda blivit så mycket mer känt är att all publicitet förmodligen gör att det snart blir lika tjockt med folk där som det varit i Åre vissa veckor tidigare. Men det är ju bra business för berget iaf och då får ju vi åkare tillbaka i form av nya leder osv, så det får man väl ta.

1-1.5 meter drop!? Med min Freeride cykel!??!?!?!?! ÄR NI GALNA!?
Drar er i hastighet iställe;D och fixar hoppet till fots? :O
Om man droppar i hög fart blir väl droppen.. mindre.. alltså den slår mindre mot cykeln, landar väl lättare?

Ja har inte heller tänkt på ngt annat än helgen;D

Nu packar ja allt;D

Tillbaka
Topp