Nyhet: Avslutningsweekend i Gesunda!

Jag fattar inte riktigt problemet med att man hinner upp långsammare åkare har man ju på alla spår. Det är inte kul att köra jättelångsamt bakom någon på Älgspyan heller. Magic Carpet är markerat som blått, verkar lite konstigt med ett 1.5 meters drop i starten då.

Tanken med Magic Carpet är ju att alla ska kunna åka den, därav fel med ett stort drop/hopp i starten! Nybörjare ska kunna rulla och mer erfarna kan speeda på. Det är ju skillnad på Whistler där de är sjuhundra gånger större och de kan ha olika leder för olika nivåer. Gesunda är ju mindre och visst, det är väl synd om man måste bromsa in om den framför rullar långsamt. Men det får man ju ta tycker jag.

cruxet skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag fattar inte riktigt problemet med att man
> hinner upp långsammare åkare har man ju på alla
> spår.

Ja och nej, problemen finns men det är inte lika störande på andra spår. På magic carpet måste man ha rätt mkt fart för att klara dom stora hoppen. Om man måste bromsa in till stillastående är det svårt att komma upp i den farten igen. På t ex älgspyan så kan man ju stegvis öka farten då det inte finns några platåer och dubblar man måste ha en viss kritisk fart för att komma över.

Men visst, spåret är blått och öppet för alla så alla kan och får köra det naturligtvis så det är ju något den som är snabbare får ta.

Senast redigerad av en moderator:
Sålänge det inte är fler folk i backarna än vad det är nu är det ju inga problem, det är bara att släppa ut en lång lucka innan man drar iväg. Problemet är när besöksantalet går upp och folk måste köa innan de ger sig ut i backarna.

Det kommer alltid att finnas folk som kör snabbare... allt är relativt.

Tänk på att det finns ännu snabbare folk än de som i denna tråd anser sig snabba....

Antar att slam hill & Co hade blivit rätt pissed av att ha er framför sig, oavsett spår.

Allt är relativ ja. :) Blev duktigt omblåst sist i carpet så jag vet hur det är. Kan bara kommentera mitt eget inlägg och jag anser mig inte duktigt snabb, och kommenterar inte heller situationen att hinna ikapp någon som är _lite_ långsammare utan generellt att hinna ikapp folk som i stort sett står still i spåret efter skymd sikt. Det hände sist jag var där och man känner sig dum som nästan dundrar in i någon som kryper igenom en berm längst ner, sittandes på sadeln, i knapp styrfart. Alla är på olika nivå och får samsas om backen, MEN precis som i slalom när någon plogar på bredden direkt efter ett krön så blir det en jäkligt obehaglig och osäker situation för båda åkare och då blir det lätt irritation som resultat av obehaget, tror dom flesta varit med om något liknande, från endera ändan. Nuff said.

Men hur blir det om en duktigt snabb kille kör omkull och ligger mitt i banan ? De blir väl en liknande situation då också, eller ?

Westman skrev:
> cruxet skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag fattar inte riktigt problemet med att man
> > hinner upp långsammare åkare har man ju på
> alla
> > spår.
>
> Ja och nej, problemen finns men det är inte lika
> störande på andra spår. På magic carpet måste
> man ha rätt mkt fart för att klara dom stora
> hoppen. Om man måste bromsa in till
> stillastående är det svårt att komma upp i den
> farten igen. På t ex älgspyan så kan man ju
> stegvis öka farten då det inte finns några
> platåer och dubblar man måste ha en viss kritisk
> fart för att komma över.

Visst de stora hoppen är inte så roliga om man landar på platån och det är roligare att hoppa dubblarna än att gunga igenom men jag tycker nog ändå att det är ungefär lika trist som att åka snigelfart ner genom tex andra delen på älgspyan.

Jag tror att man helt enkelt får samsas så gott det går, för man kan nog räkna med fler o fler åkare på Gesundaberget, det är väl ändå det som är meningen med hela satsningen däruppe.

Pelleplutt skrev:
> Men hur blir det om en duktigt snabb kille kör
> omkull och ligger mitt i banan ? De blir väl en
> liknande situation då också, eller ?

Och vart vill du komma med det? Klart det blir en farlig situation om en snabb bil kör in i mitträcket på motorvägen, men man tillåter inte traktorer där ändå.

Jag upplevde det dock inte som något stort probem i gesunda förra helgen även om några åk blev "förstörda" för att man hamnade bakom någon som körde så sakta att de inte ens lättar i hoppen. Det är bara att vänta tills spåret blir brett nog på tillräckligt lång sträcka för att kunna ta sig om utan att själv orsaka nån farlig situation för den man kör om. Tyvärr kan det ta halva backen innan det går om man har otur. Kommer man väl om dock så är det absolut inga problem att få upp farten igen, en berm och ett par tramptag så har du fart nog att överhoppa dom flesta platåerna och landa platt på andra sidan.

Om man kommer ikapp någon kan man ju faktiskt stanna till bredvid spåret och vänta en stund.

Annars tycker jag inte att det är ett så stort problem. Liften har öppet i 9 timmar och det är en omöjlighet att cykla ikapp någon på varje åk.

/Adam

Alla måste ju få ha samma tillgång till de spår som faktist kan passa till alla, oavsett om de är mer eler mindre erfarna. Tycker att det är lite väl "jag vill åka fort och bara tänka på mig själv" känsla på många. Om de som inte har kört så mycket inte ens får en chans att utvecklas utan måste känna sig stressade av bakomvarande cyklister kommer de ju aldrig att utvecklas eller ha kul.
Vi måste ju kunna anpassa oss efter varandra och ha kul ändå. Och vara glada över att ställen som Gesunda finns. JAg tror att detta probem kommer att ge med sig med tiden och fram till dess måste det ju gå att vara lite tolerant och anpassa sig lite efter de som precis har börjat cykla eller som är lite mer försiktiga. Lite respekt och lite mindre ego och allt kommer bli toppen!

/Peter

F.M.A skrev:
> Alla måste ju få ha samma tillgång till de
> spår som faktist kan passa till alla, oavsett om
> de är mer eler mindre erfarna. Tycker att det är
> lite väl "jag vill åka fort och bara tänka på
> mig själv" känsla på många. Om de som inte har
> kört så mycket inte ens får en chans att
> utvecklas utan måste känna sig stressade av
> bakomvarande cyklister kommer de ju aldrig att
> utvecklas eller ha kul.
> Vi måste ju kunna anpassa oss efter varandra och
> ha kul ändå. Och vara glada över att ställen
> som Gesunda finns. JAg tror att detta probem
> kommer att ge med sig med tiden och fram till dess
> måste det ju gå att vara lite tolerant och
> anpassa sig lite efter de som precis har börjat
> cykla eller som är lite mer försiktiga. Lite
> respekt och lite mindre ego och allt kommer bli
> toppen!
>
> /Peter

Precis vad jag tycker !!
Det handlar mycket om ME, MYSELF and I...

...men en fråga bara Westman, alla som du då tycker inte har ngt på berget att göra, var skall de ta vägen? Om de inte vill köra lika fort som dig så kommer de ju helt klart alltid att vara ivägen. Var skall alla de ta vägen?

Är det verkligen redan läge att klaga?

På bara något år har det tillkommit en helt ny möjlighet för cyklister att med lift kunna erbjudas cykling som enligt bedömmare är att jämföra med klassåkning som Whistler, dessutom lättillgängligt för de flesta i landet (Åre är trots allt långt norrut). Givetvis bygger denna tillkomst på möjligheten för investerarna att få tillbaka sina pengar. Så alla som uppskattar alla dessa nya leder får nog vackert stå ut med att DH-nybörjare finns i spåren, det utökade antalet cyklister som ges möjlighet att cykla är ju grunden för att få tillbaka satsade kronor för liftägaren. Annars hade nog de möjligheter som erbjudits DH/Allmountaincyklister legat kvar på "entusiast-nivå" med enstaka spår vid sommarstängda backar med släplift och kort fallhöjd.

(iaf i södra delarna av Sverige, i Ö-vik mfl ställen finns ju goda möjligheter)

Edit: rättade lite dyselexi-light fel

FMA : Naturligtvis finns det inget svar på denna fråga, även om det var skickligt vridet av det jag sa. Jag håller med er och inser egoismen i min åsikt, och att ni naturligtvis har rätt. Ursäkta om jag förolämpat er eller någon annan. Men jag har aldrig sagt att någon "inte har på berget att göra" och tycker inte heller så, berget är stort nog för alla! Det jag tycker är att skillnaden mellan carpet och andra spår är att här blir det en ren säkerhetsrisk med stor fartskillnad(det där med forlorat flyt i hoppen får man ju ta då), detta händer inte på andra spår. Detta gäller oavsett om man är den snabbare eller långsammare åkaren.

Nu hoppas jag alla kan samsas och jag lovar att inte agera så egoistiskt som uttalandet i tråden får det att framstå. Trevlig åkhelg på er!

Då så!

Nu ska vi ut och fixa det sista för vår testresa till Gesundaberget. Vi kommer garanterat att ha superkul och kommer självklart att skänka en tanke till alla er som valde att stanna hemma ;o)

Mvh
Maria Söderström, Botkyrka Buss

Tesatde downhill för första gången för två veckor sen med en cykel
utan bakbroms,lite scary när det börjar luta på men några vurpor
över styret var en lärdom det med.
sjukt kul hade jag iaf å på söndag blir det en sväng igen..

Westman skrev:
> ...skillnaden mellan carpet och andra
> spår är att här blir det en ren säkerhetsrisk
> med stor fartskillnad(det där med forlorat flyt i
> hoppen får man ju ta då), detta händer inte på
> andra spår.

Alltså har man problem som snabb åkare på magic carpet ska man inte köra den banan.
För är man duktig/snabb har man upp till 8 spår till att köra, är man långsam/nybörjare så kanske magic carpet är det enda spår man vågar köra till en början. Att då redan här höra att man kommer var ivägen och en fara för "oss som kan" så skulle det iaf få mig att tveka att åka upp.

Skulle snarare vara rädd för Erik W och inte Fredrik W.... tror ni inte mig fråga stenarna i Geneve.

Skämt å sido, som Albion ovan hävdar, låt alla få leka! Kan du köra svårare banor och de finns tillgängliga så är du inte ursäktad som blådåre i de "lättare" pisterna. Jag har alltid hävdat, och kommer fortsätta med det, att det är den som har roligast som vinner. Inte den som är snabbast.

Atlas_sthlm skrev:
> Kan du köra svårare banor och de finns
> tillgängliga så är du inte ursäktad som
> blådåre i de "lättare" pisterna.

Vem kör i pister? F.ö. så är magic carpet lite av en "Fun park" om man ska snacka skidtermer och jag tror inte folk skulle vara så glada med plogande människor i kickarna till hoppen där...

Håller med Westman... :-)

Nej, det är inget problem med köer i Magic Carpet, ännu. Tanken slog mig bara att det kan bli det nästa år. Kontrollerad fart gäller oavsett var man kör, men det är lite svårt att bromsa i luften utan bromsfallskärm. Klart alla ska köra där, det är den roligaste nerfarten för alla nivåer av cyklister. Over and out, peace...

/Leo

Just to let ya'll know, we have just spent the day re-shaping a lot jumps on magic carpet the end is now smooth, the 2 big tables have better landings, the 2 doubles are now 2 step downs to a table and the the double in to the berm is a lot mellower, unfortunatly the top section is still a little wet but there is a line in to it,

see you at the lift 9 sharp

Cheers

Dave

ps, we have a projecter for bike movies in the evening :-)

Äh, orka, man måste ju göra Fred Flinta-inbromsningar för att inte plattlanda hoppen. Och får man någon mindre erfaren framför sig kan man ju antingen stanna och vänta ett tag och njuta av utsikten lr göra detsamma när man glider lite lugnt bakom om man känner sig duktig nog.

Och nästa år blir det ju iaf en liknande bana med större hopp och högre svårighetsgrad som de "duktiga" kan roa sig i medans de som inte känner att de har vingar kan ha kul i lugn och ro i årets bana.

Ser fram emot morgondagen!

Cyklist skrev:
> Äh, orka, man måste ju göra Fred
> Flinta-inbromsningar för att inte plattlanda
> hoppen.

Du är med andra ord som ett jobbigt ragg: har svårt att svälja.

Jag fann inget problem i Gesunda, när man kommer ifatt någon som kör lite långsammare så ligger man och kryssar lite bakom eller gör sin närvaro känd och kör om på lämpligt ställe.

Folk som klagar på de mindre erfarna åkarna och gnäller om att de inte får rena åk får ta sig till en tävling med avspärrad bana eller stanna hemma och grina.

Mad props till Gesunda-personalen och grabbarna som roddat ihop de nya (och gamla) slingorna!

Tbone: Haha, inte alls, men ibland är det kul att flyga högt istället för att pumpa över lågt. Men du får gärna prova rycka en skvätt i kicken när det går fullt ös och se var du hamnar. Du kommer ju visserligen flyga högt, var du landar tar jag däremot inte ansvar för!

Ja, sluta klaga nu och åk iväg till Gesunda, det är sista helgen som sagt! :-) Magic Carpet är sååå långt från tävling man kan tänka sig, ingen hets eller stress där inte. Bara njutning hela vägen ner, som en bergochdalbana med massor av fina negativa g-krafter. Man får inte ut något extra ur den om man försöker köra fortare än nödvändigt, men lite lagom fart gör att man kan ta alla hoppen bra.

/Leo

Vet att d finns trådlöst internet hos er i Gesunda , lägg upp lite bilder från dagens åkning vettja ! ! !

mattel skrev:
> så att åkare är medvetna om nivån på bananen de är på väg ut på.

Alla fräna killar kör orekat... särskilt i såna där downhilldirtbanor. Man har väl fantasi?

Ang DH-trängselskatten; Vill man med sina världscupsambitioner slippa trängas med amatör-pöbeln så kanske man ska hålla till på nåt större berg än en liten familjekulle inom dagsutflyktsavstånd från Hufvudstaden.

Därmed inte sagt att det är något fel med Gesunda, de gör sin grej bra. Downhill skalar lite dåligt bara. Skidor skalar bättre. Det är därför jag är så förundrad över att Whistler har mer drag i verksamheten sommartid.

Tillbaka
Topp