Nytt ryggskydd för stig.

• Trådstartare Trådstartare xdr
  • Start datum Start datum

xdr

Aktiv medlem
Nytt ryggskydd för stig.
Efter alldeles för mycket öl och kontorsjobb verkar mitt gamla ryggskydd ha krympt. Det är således dags för ett nytt.
Har en alpinestars Pararagon vest i storlek M idag och tycker det värmemässigt fungerar helt ok. Letar därför efter något likande men gärna med längre skydd på ryggen. Har aldrig använt möjligheten till vätskeblåsa så det kan vi nog skippa.

Cyklar en hel del i Källviken, Lugnet och det har väl hänt att jag inte orkat med nått vettigare skydd i Gesunda också.

Har kikat lite på IXS, Poc osv men har svårt att avgöra om de faktiskt är tänkta att cykla i, eller är mer DH-light?

Är det någon som har ett superbra tips? Har redan en ryggsäck, men undviker den gärna för kortare turer.

Nytt ryggskydd för stig.
Jag köpte EVOC Protector Vest Lite. Sitter riktigt bra på mig och har en extra skydd för svanskotan. Känns knappt på. Cyklar bara park men väldigt mjukt än så länge. Har sluppit skarpt läge.

Nytt ryggskydd för stig.
Krasch testade min poc vpd uranium black väst igår, skyddet funkade tipp topp inte ett märke på kroppen, inga frakturer och bara lite stelhet. Har stigcyklat en del med det o går fint även med rygga över, varmt blir nog alla västar/ryggskydd under sommaren när det är varmt.. skönt när svetten rinner ner i arslet så man knappt vet om man sket på sig vid förra stigningen?‍♂️.

men har ju dragkedja så bara öppna upp den lite, o eftersom det är väst går det alltid bara köra den när det är som varmast.

respebanden på sidorna aggerar lite som njurbälte vilket är bonus

Nytt ryggskydd för stig.
Krasch testade min poc vpd uranium black väst igår, skyddet funkade tipp topp inte ett märke på kroppen, inga frakturer och bara lite stelhet. Har stigcyklat en del med det o går fint även med rygga över, varmt blir nog alla västar/ryggskydd under sommaren när det är varmt.. skönt när svetten rinner ner i arslet så man knappt vet om man sket på sig vid förra stigningen?‍♂️.

men har ju dragkedja så bara öppna upp den lite, o eftersom det är väst går det alltid bara köra den när det är som varmast.

respebanden på sidorna aggerar lite som njurbälte vilket är bonus
Hur mycket tar den på sidan av bröstkorgen. Verkar vara där jag tar stryk

Senast ändrad:
Nytt ryggskydd för stig.
Hur mycket tar den på sidan av bröstkorgen. Verkar vara där jag tar stryk
Det är bara rygg skydd!
Tuck n roll som gäller för o skydda sidorna..
Men det failade ja med ?? 4DC73291-D3E0-4B86-B4F8-278D802ADAE6.jpeg

Nytt ryggskydd för stig.
Haha nee, wash out fram brukar komma plötsligt o fort. Men kraschar man ofta så lär man sig reagera, så på me mer skydd o kör helt vilt!! ?

Nytt ryggskydd för stig.
Mitt POC System skydd är väldigt luftigt och fint. Finns också med bröstplatta man kan ta av. Smidigt att det är helt i vpd så man både kan ha det ytterst, och aldrig behöver tvätta det mer än att spola av det. Tvätta ryggskydd kan ju annars vara halvsmidigt.

Nytt ryggskydd för stig.
Mitt POC System skydd är väldigt luftigt och fint. Finns också med bröstplatta man kan ta av. Smidigt att det är helt i vpd så man både kan ha det ytterst, och aldrig behöver tvätta det mer än att spola av det. Tvätta ryggskydd kan ju annars vara halvsmidigt.
Priset är att se ut som en total tomte, om man har det ytterst alltså. Men som skydd är det en kandidat på min lista.

Nytt ryggskydd för stig.
Priset är att se ut som en total tomte, om man har det ytterst alltså. Men som skydd är det en kandidat på min lista.
Ja absolut! Men det funkar så jäkla bra att jag tar det faktiskt. Sen är det ju egentligen inte svårare att köra den under en tröja än ett annat skydd (de flesta vill du inte ha underst ändå). Med undantag för såna tröjor kanske, men jag tycker det känns suboptimalt att behöva mecka ur ett skydd för att kunna tvätta det efter varje gång.

Även bröstplattan funkar riktigt bra. Har kört det rätt mycket och det är inte ivägen och skyddar riktigt bra. De gånger jag bröstat marken har det spridit ut smällen föredömligt så man klarat sig oskadd.

Nytt ryggskydd för stig.

Det såg ju jävligt smuutt. Hur känns det under tröjan? Hur långt går det ner på ryggen?

Nytt ryggskydd för stig.
Lät ju jäkla smidigt med avtagbar bröstplatta.

ja poc’s vpd är så jävla bra, skyddar grymt bra o man blir inte stel som en hockeyspelare !

Nytt ryggskydd för stig.
Ja absolut! Men det funkar så jäkla bra att jag tar det faktiskt. Sen är det ju egentligen inte svårare att köra den under en tröja än ett annat skydd (de flesta vill du inte ha underst ändå). Med undantag för såna tröjor kanske, men jag tycker det känns suboptimalt att behöva mecka ur ett skydd för att kunna tvätta det efter varje gång.

Även bröstplattan funkar riktigt bra. Har kört det rätt mycket och det är inte ivägen och skyddar riktigt bra. De gånger jag bröstat marken har det spridit ut smällen föredömligt så man klarat sig oskadd.
Jag hade nog tänkt ha det som alla andra ryggskydd, något under sedan en tröja man kan bli sedd i ovanpå. Att ha saker som är meckiga att tvätta närmast kroppen håller jag med om är kasst.

Nytt ryggskydd för stig.
Det såg ju jävligt smuutt. Hur känns det under tröjan? Hur långt går det ner på ryggen?

Jag brukar ha det över tröjan iof (ryggskyddet ökar nog bara tomtefaktorn marginellt i mitt fall) och då med fannypack som midjeband. Men även under funkar det. Bara man har nåt typ av underställ eller nån t-shirt under, det är nog inte bekvämt direkt mot huden.

Värt att notera att man om man köper det som kit med bröstskydd får köpa till midjeband och axelremmar löst och det har varit lite svårt att få tag på, men bland annat Cykelcity ska enligt uppgift kunna ta hem det nu (1 år efter det släpptes).

Hur långt det går ner.. Väldigt svårt att säga, men på mig med ganska lång torso och 184cm höjd sitter längsta skyddet iaf som en smäck ner till slutet av korsryggen och upp till skuldrorna.

Nytt ryggskydd för stig.
Som Axel säger finns poc system-ryggskyddet i olika längder, och på medellånga mig sitter det mellanlånga ganska bra, på min 167 cm sambo sitter samma skydd också bra men är då ett långt skydd, som man vill ha det egentligen.
Man vill ha en t-shirt med åtminstone ärmstumpar under, med ärmlösa undertröjor i det skaver det på armarna närmast axlarna.

Tillbaka
Topp