Nytt vevparti samt kassett!

CM_Trek

Ny medlem
Det är så att jag tänkte uppgradera min Trek madone 3.1 (http://www.trekbikes.com/se/sv/bike...bikes/2014/archive/trek/madone_3_1_h2_compact)

Det jag tänkte köpa är nytt vevparti samt ny kassett. När jag kollat wiggle så verkar de mest finnas 11 delade vevparti från shimano (det är 105 eller ultegra som jag kollar på) min cykel idag har 10 delad vevparti samt kassett. Kan jag sätta ett 11 delat vevparti samt kassett på den eller måste jag byta växelsystem då oxå eftersom den är 10 växlad? förutsätter jag behöver ny kedja oxå om detta går!

Som ni läser är jag rätt ny inom detta där av en kanske korkad fråga.

Vad är det du vill uppnå? Är det bara service med nya delar som är likvärdiga dina gamla, eller vill du gå ifrån ditt kompaktssystem och gå på lite större klingor?

bak har du inget val, det är 10-växlat som gäller. Men du kan fortfarande välja vilken utväxling du ska ha.

Du har 50/34 samt 12/30. Om du känner att du har mer att ge trots att du ligger på stora/lilla, så kan du aningen välja på att gå ifrån ditt kompaktsystem och sätta på en Shimano 105 med 52/39. problemet med det är att det blir jobbigare i de tyngre backarna eftersom du går från 34 till 39 taggar.

Andra alternativet är att byta kassetten från 12/30 till 11/28. Då får du lite bättre utväxling på högsta växeln, och tappar bara 2 taggar på stora klingan bak.

men frågan är som sagt vad det är du vill uppnå.

Stort tack för svaren.
Det jag vill uppnå är att jag kommer köpa nya hjul och då behöver jag köpa till ny kassett till dem. Jag tänkte att uppgradera mitt tiagra vevparti i och med detta och kollade på wiggel där de kändes som att allt nytt som göras är för 11 delat. Ville bara kolla så man inte köper nytt o sedan slutar de tillverka 10 delat så de hade varit bättre att köpa 11 delat direkt. Men nu vet jag att det bara är att köra vidare på 10-delat tills man byter hoj.

Tillbaka
Topp