O-Synce - Tysk konkurrent till Garmin mfl

Pegorelli

Medlem
Det finns ju många som försökt ta upp konkurrensen med Garmin om tränings-gps för cykel; de flesta har nog mer eller mindre misslyckats, inklusive Bryton, Mio mfl mindre märken. Inget ont om dessa märken, men Bryton till exempel har en fruktansvärd hemsida, och MIO, erbjuder de något som inte redan Garmin har?

För en tid sedan köpte jag en cykeldator från en Tysk tillverkare som heter O-Synce. Modellen heter Nav2Coach. Nu har jag inte kvar denna, det blev ett kort äktenskap mellan oss; ett otroligt ambitiöst upplägg klarar sig sällan utan en så vital del som ett bra fäste; vilket O-synce inte lyckats med (min hoppade av cykeln utan att jag märkte var...)

Trots att jag inte längre har en O-synce besöker jag deras hemsida ibland, och ser nu att de lanserat en trådlös manick du placerar på styret. Inte så märkvärdigt kanske, liknande har de (och andra?) haft tidigare, en fjärr på styret så att säga. Skillnaden är nu att den kan kontrollera en smartphone. Du kan kontrollera den app du tränar med, byta låt om du lyssnar på musik, ringa eller svara på samtal...

Plötsligt är alternativet att använda sin Smartphone i stället för en vanlig cykeldator/GPS mycket mer lockande. Nu tycks det bara vara det där lilla problemet med batteritid som återstår att lösa..

http://www.cykelportalen.dk/o-synce-bleremote/

Någon mer här som fått upp ögonen för O-Synce?

Senast ändrad:
Jag har hellre en cykeldator + telefon. Vill inte bli stående utan batteri i telefonen efter en vurpa eller punka för att jag kört slut på batteriet redan.

lundatok skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har hellre en cykeldator + telefon. Vill inte
> bli stående utan batteri i telefonen efter en
> vurpa eller punka för att jag kört slut på
> batteriet redan.

+1

lundatok skrev:
> Jag har hellre en cykeldator + telefon. Vill inte
> bli stående utan batteri i telefonen efter en
> vurpa eller punka för att jag kört slut på
> batteriet redan.

Dels detta och dels så visar ju en gizmo på styret all data man kan tänkas vara intresserad av under turen bara man tittar ner. Ex vad klockan är och hur länge man varit ute. Eller för den delen hur långt man kommit om man kör en runda där man inte känner igen sig så att man kan räkna ut ungefär hur lång tid det tar innan man är hemma igen. Inget fippel eller knapptryckande krävs.

Men måste ju dessutom inte ha en svindyr och häftig GPS heller. Jag kör med en Garmin Forerunner 305 som jag köpte begagnad här på happy för 900 spänn. Fungerar klockrent. För samma peng får man väl knappt ett pulsband till Bluetooth?

De är ju inte direkt först med den typen av produkt heller, Wahoo RFLKT har redan funnits ett tag på marknaden. Jag kör med en sådan och det fungerar överlag bra, men vissa turer tappar den kontakten med telefonen lite väl ofta...

Det bor en liten svartorange O-Synce även i min hemmaskog sen den slet sig från styret i ett obevakat ögonblick. Jag antar att dess frihetslängtan blev för svår så att den riskerade allt i ett djärvt hopp mot ett bättre liv bland rötter och stenar.

Mayhem skrev:
> De är ju inte direkt först med den typen av
> produkt heller, Wahoo RFLKT har redan funnits ett
> tag på marknaden. Jag kör med en sådan och det
> fungerar överlag bra, men vissa turer tappar den
> kontakten med telefonen lite väl ofta...

O-Synces variant kommer kosta runt 50 Euro, till det tillkommer förstås ett pulsbälte som stödjer blåtand. Whahoo RFLKT kostar väl runt 120 euro och stödjer väl enbart iPhone i dagsläget?

Det är liksom det som är grejen med hur O-synce verkar tänka. De är inte alltid först, men det verkar vara genomarbetat, och dessutom inte så svinigt dyrt.
Synd bara på det usla fästet de använder till senaste generationen av cykeldatorer...

Senast ändrad:
Miss Lycka skrev:
> Polar har ett antal lämpliga produkter i sitt
> sortiment.

Kan du berätta lite mer om hur du tänker?
Miss Lycka, du är verkigen en mästare på "one liners"

Problemet ligger ju inte i att hitta en genomtänkt infrastrukturlösning, utan att en smartphone är synnerligen usel som cykeldator (dålig batteritid, stöt- och fuktkänslig), den är helt enkelt inte anpassad för de krav som jag skulle säga är grundläggande.

fredrikw skrev:
> Problemet ligger ju inte i att hitta en
> genomtänkt infrastrukturlösning, utan att en
> smartphone är synnerligen usel som cykeldator
> (dålig batteritid, stöt- och fuktkänslig), den
> är helt enkelt inte anpassad för de krav som jag
> skulle säga är grundläggande.

Det där håller jag inte med om. Det handlar ju till att börja med om vad användaren har för behov. Det är faktiskt inte alla som ligger och nöter 5-6 (eller ännu längre...) timmar varje pass. Batteritiden kan, men måste inte vara ett problem. När det gäller fukt och tålighet i övrigt finns det numera gott om modeller som är väl skyddade. Sony och Samsung har flera modeller i detta segment. Vibrationer kan förebyggas på olika sätt, om inte cykelfästet är tillräckligt bra gjort från början.
Fäste som funkar bra, finns bland annat från Minoura. Modellen jag länkar till nedan funkar bra att montera även på styrstammen:
http://www.cyclestore.co.uk/productDetails.asp?productID=52153&categoryID=1116

Ett problem är snarare att det tenderar till att bli rätt komplicerat och såklart vikten för den som nu bryr sig om det.

Kommande säsong ska jag testa mer; får se om det blir en runda till Gran Canaria också där det kan bli intressant att testa även på en del mindre bra vägar. Det vill till att fästet är tillräckligt bra, och där har jag ju redan upplevt ett dåligt sådant (se mitt första inlägg).

Tillbaka
Topp