Occano Cykel

kallejohan

Ny medlem
Occano Cykel
Hejsan!

Jag har tänkt börja lägga till ännu en cykel till min samling. Cyklar i skogen men vill nu ha en racer cykel. Jag känner mig inte kräsen men tittade på stadiums nya märke pga jag kan få ett bra pris där och tänkte höra om detta kan vara något för mig? Är det en bra cykel till ett bra pris...speceillt om man kan få ner det ett par tusingar?

Tacksam för tips!

http://www.stadium.se/sport/cykel/cyklar/131189/occano-r110-28-tum-racer

Mvh

Kallejohan

Occano Cykel
Inte superbilligt men billigt. Risk för Peak/Yosemite-status på märket, men skall du inte sälja vidare och inte är fåfäng så är ju inte det ett problem.

Såg dock bättre över disk erbjudande på U-sports på en Meridaracer för ett tag sedan. Kanske en tusing till, men genomgående 105. Men det är nog över nu och det fanns bara i Malmö. Skrev om det här på Happy.

Occano Cykel
Jag tittade runt lite på Stadium igår. Såg ut som om de hade satsat rätt rejält på "bakväxeltrimning"; Shimano 105 bakväxel men Sora (eller ännu sämre) framväxel och vevparti, t.ex.

Inte för att det behöver vara nåt stort problem, men det känns ju lite som ett försök att lura konsumenterna...

Occano Cykel
Det är inte "lite av ett försök", det är ett skolexempel. Självklart är växelväljare och vevparti sjukt mycket viktigare att ha bra komponenter av än förbrukningsartikeln bakväxelförare. Jag skulle säga att en bra matchning (om vi håller oss till shimano mtb) är XTR växelväljare, XT vevlager, SLX vevparti och deore bakväxel. Typ.

Occano Cykel
Weiman skrev:
-------------------------------------------------------
> Skumt att den har 18 växlar, 105 finns väl bara
> som 10-delad numera?

Med tanke på vajerdragningen från styret och även reglagens utseende så ser det ut som Tiagrareglage av förra årets modell

Occano Cykel
>Det är inte "lite av ett försök", det är ett skolexempel. Självklart är växelväljare och vevparti >sjukt mycket viktigare att ha bra komponenter av än förbrukningsartikeln bakväxelförare. Jag skulle >säga att en bra matchning (om vi håller oss till shimano mtb) är XTR växelväljare, XT vevlager, SLX >vevparti och deore bakväxel. Typ.

+1 så det stänker om det.

Occano Cykel
"Racer för träning på hög motionsnivå"... My arse! Jag tycker detta är typiskt Stadium och gränsar på Cykelringen nivå. Kolla på XXL istället, där finns instegsracers med betydligt vettigare specifikation för ungefär samma pengar.

Occano Cykel
Atlas skrev:
> Det är inte "lite av ett försök", det är ett
> skolexempel. Självklart är växelväljare och
> vevparti sjukt mycket viktigare att ha bra
> komponenter av än förbrukningsartikeln
> bakväxelförare. Jag skulle säga att en bra
> matchning (om vi håller oss till shimano mtb) är
> XTR växelväljare, XT vevlager, SLX vevparti och
> deore bakväxel. Typ.

Kund: Hej! Är denna bra?!

Säljare: Eh, jo! Den här cykeln är sjukt bra! GXP vevlageer u know, kassetten är 11-23 och det är GORE Ride On höljen + Keramiska Trissor på Sora bakväxeln. Det sitter även Swiss Stop Pads på bromsarna.

Kund: Aha...men vad har den för bakväxel då?

Säljare: Sora sa ja ju.

Kund: Aha. Är det som Shimano eller?

Säljare: Ja, men det viktigaste på en cykeln är slitdelarna typ...

Kund: Aha, men min kollega som cyklat Vätternrundan fyra gånger säger att jag ska ha Shimano. Han har själv Shimano hundra...någoting, är det bra? Shimano hundra...någonting?

Säljare: Du menar Shimano 105, jo det är bra. Vi har en annan cykeln här borta... Det är en stålram, fast det e sjukt bra känsla i stål ska du veta.

Kund: Aha, men har den Shimano ett hundra...någonting?

Säljare: Ja den har Shimano 105 bakväxel, stålram, och 9-delat växelreglage, Sora framväxel och Gelsadel.

Kund: Wow! Låter grymt bra! Jag tar den.

Occano Cykel
När en kund Vet vad den vill ha så spelar det inte så stor roll vad säljaren säger. Kunden har ändå redan bestämt sig...

En gång när jag jobbade på en restaurang med "öppen lucka" var det en gäst som hade tagit gravad lax med stuvad potatis från kallisdisken. I luckan skulle gästen få sin potatis och bad samtidigt mig om hjälp så hon kunde få laxen stekt Innan hon åt den.

Sedan har man ju hört när man varit i butiker för att köpa något, klassiska fall när en tonårstjej kommer in i januari med sin mamma och vill ha Converse som vinterskor. Försök att övertala den ungen om att det inte är en vintersko...eller grabben som sett Zlatan ha sina nya skor i orange. Själv spelar han på grus men ska ha grässkor i alla fall. Sedan kommer föräldrarna in och vill reklamera skon för att den inte håller...

Men Stadium är inte stället för oss Än att köpa cykelprylar på. Vi är för eliiit helt enkelt :)

Occano Cykel
pLu skrev:
> Ingen kommer respektera dig på en Occano.

Töntigt. Respekt förtjänar man, leksaker köper man. Sådeså serru ;-)

Occano Cykel
Min bror köpte den där Occano racern för typ två-tre veckor sedan och har den som pendlarhoj.
Han fick den för 5 999.- då det va något slags jubileum i butiken, Okay den är väl inte toppspecad men han är oförskämt nöjd.
Det handlar väl tillslut om vad man har för budget och användningsområde.

Om jag respekterar en som kör Occano? Ja likaväl som någon som kör ett finmärke som i grunden är tågot Taiwanesiskt/Kinesiskt. Respekt handlar inte om hårdvaran utan om mjukvaran.

Occano Cykel
MarcAd skrev:
> Min bror köpte den där Occano racern för typ
> två-tre veckor sedan och har den som pendlarhoj.
> Han fick den för 5 999.- då det va något slags
> jubileum i butiken, Okay den är väl inte
> toppspecad men han är oförskämt nöjd.
> Det handlar väl tillslut om vad man har för
> budget och användningsområde.

Det kan nog vara prisvärt, om nu inte lagren kukar ihop på ett halvår. Om de gör det så kan man lika gärna handla en cykel för 999 kr på bt.

Tillbaka
Topp