Odämpad MTB

Odämpad MTB
Vad kallas en mountainbike som inte har någon dämpadning alls, man brukar su säga "stelbent". Men om det finns någon fackterm som dämpade cyklar har, typ hardtail och softtail?
mvh. Fredrik

Odämpad MTB
Spännande att det mest seriösa inlägget i denna tråd hittills har skrivits av Oskar! :)

"Stel" eller "helstel" säger man på svenska. "rigid" på engelska.

/Dag

Odämpad MTB
Fredrik_s666 skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad kallas en mountainbike som inte har någon dämpadning alls, man brukar su säga "stelbent".
> Men om det finns någon fackterm som dämpade cyklar har, typ hardtail och softtail?
> mvh. Fredrik

Ballbuster? Benmixer?

Odämpad MTB
Black Ribbon skrev:
-------------------------------------------------------
> Om man har en sadelstolpe med fjädring, vad kallas
> det då?
Aspongostick...

Odämpad MTB
Tunt med trådar om helstelt... :) Jag har rekommenderat en kollega helstel mtb eftersom hen uttryckt intresse för att cykla grusväg och finare stigar, det är en person som inte vill ha cross/bockstyre osv. En rapp helstel på rätt stigar kan vara bland den roligaste cyklingen som finns tycker jag. Men hittar bara ett alternativ, som iofs ser väldigt trevlig ut, Kona Unit X. Nån som har koll på fler modeller? Det ska vara växlar. (ps, vad är poängen med cirkusutväxlingen som Konan uppenbarligen har? ds)

Bilagor

• unit_x.jpg
    unit_x.jpg
    78.4 KB · Besök: 110
Odämpad MTB
Ser bra ut! Men framväxel, det finns alltså en mindre klinga bakom. Jag förstår så lite av dagens syn på utväxling...tacka vet jag förr när storkakan var åtminstone 46 tänder och det gick att få lite driv med lite medvind och medlut.

Odämpad MTB
Tillbaka
Topp