"Ofrivillig" byggtråd eller snarare flytt av komponenter!

patten

Aktiv medlem
Hastigt och mindre lustigt upptäckte jag igår, i en annan tråd, att min nuvarande pendlare inte bör framföras mer. Går säkert jättebra att cykla på då de över tusen mil jag redan cyklat ändå har funkat utan haveri, känner dock att det är dumt att utmana ödet mer än vad man annars gör när man pendlar. Det jag cyklar på idag är en caadx som omfattas av återkallelse!

Kikat runt lite på nätet för att få en uppfattning hur snabbt det går att få en ny gaffel! Det jag läste mig till var att det förmodligen tar några månader och det har jag inte tid med. Samt att kontakten med cykelbutik för att få mer info inte var helt hjälpsam.

Istället funderar jag på ny ram eller cykel. Visst finns det en önskelista med cykel som skulle passa perfekt som ny pendlare, då gärna en Mason Bokeh. Tyvärr är det inte rent ekonomiskt försvarbart just nu, kanske till våren. Andra alternativet är att köpa en ram där jag kan flytta över det mesta av det jag har idag. Efter lite snabbt sökande (då jag gärna vill ha en cykel inom den närmsta framtiden) hittade jag en ram på planetx som skulle kunna funka https://www.planetx.co.uk/i/q/FRPXFMSET/planet-x-the-full-monty-alloy-gravel-frameset. Skulle no gfunka bra som ersättning fram tills det blir en Bokeh.

Det mesta kan jag flytta över. Tror att det behövs ett nytt styrlager, ingen större kostnad. Dock måste jag byta vevlager och eventuellt ett nytt vevparti! Eller finns det BSA68-vevlager som klarar 30 mm-axel? Har inte kollat allt för mycket men jag hittade bara för 24 mm....eller är jag helt yr i mössan?

LITE REKLAM Kanske min gaffel på K&S skulle funka annars?
https://happyride.se/annonser/ad.php?id=91743

Framgaffel helt i kolfiber från GT Grade 2015, 493g. PM för skivbromsar, fästen för skärmar. Inkl. styrlagerexpander och 15mm QR. 200 mm gaffelrör kvar. Tapered.

Har också ett hjul som passar om det behövs.

BB386 är 30 mm axel, men kräver ett vevparti med lång axel.
Har det på min Planet X XLS.

Swoop sa:
LITE REKLAM Kanske min gaffel på K&S skulle funka annars?
https://happyride.se/annonser/ad.php?id=91743

Framgaffel helt i kolfiber från GT Grade 2015, 493g. PM för skivbromsar, fästen för skärmar. Inkl. styrlagerexpander och 15mm QR. 200 mm gaffelrör kvar. Tapered.

Har också ett hjul som passar om det behövs.

Hade det inte varit för att jag redan har flera hjulpar så hade det varit ett alternativ. Jag tänkte köra på det jag har nu så kan jag sälja av det komplett senare när det blir uppgradering längre fram.

Tack ändå för erbjudandet.

Stumpy sa:
BB386 är 30 mm axel, men kräver ett vevparti med lång axel.
Har det på min Planet X XLS.

Det vevparti jag har tror jag att ett BSA68 räcker. Såg att det kostade någon hundring mer med ett BSA36 vevlager med ett BB30 vevparti men känns ändå överkomligt.

Men jag har förstått att axeln på vevpartiet kan bli för kort ändå FSA Gossamera BB30. Då blir det att köpa ett billigt lager och ett nytt vevparti istället.

Senast ändrad:
Om jag nu ska köpa mig ett nytt vevparti som passar för 11-delad, är då shimanos 105 smidigast? Hela drivpaketet är förövrigt 105. Eller finns det något annat vevparti som är funktionellt till en billig peng?

En vän till mig köpte en caadx, pratade med sin lbs i köpenhamn och fick en ny gaffel på typ 10dagar

jolov sa:
En vän till mig köpte en caadx, pratade med sin lbs i köpenhamn och fick en ny gaffel på typ 10dagar

Jag har pratat med den närmsta lbs som hänvisar mig till butiken jag köpte cykeln. Har inte fått något svar från dem ännu, inväntar svar....dock är jag i behov av en cykel så snabbt som möjligt som lämpar sig för ett regnigt Göteborg. Jag agerar lite utifrån vad för svar jag får!

Okej, den cykeln var köpt i sverige men dom fixade ändå.

Har du prstat medtyp cannondale europa?

Tillbaka
Topp