Öhlins 34 travel adjust?

MTBemil

Aktiv medlem
Öhlins 34 travel adjust?
Har kört i snart ett år på en Öhlins rxf 34 gaffel och då man gillar att pilla så har jag funderat på att förlänga slaglängden. Nån som har koll på detta?
Vet att de senare gafflarna har möjlighet till det, men verkar som att det är lite bristfällig info om just 34an så är det möjligt att justera slaglängden eller e det helt olika modeller det handlar om?

Öhlins 34 travel adjust?
Jag har haft en sådan och kan konstatera att man antagligen måste byta hela luftfjäderinsatsen. Det är inte som på rockshox och fox att du köper ett luftskaft och smäller dit på en kvart.. Ytterbensservice är nog det enda som med rimliga medel är görbart för vanliga dödliga på den gaffeln.

Jag sålde den för jag avskyr när tillverkare inte låter användarna med lätthet serva sina egna grejer, särskilt när det är grejer som kräver service relativt ofta. Jag vill äga mina grejer fullt ut..

Öhlins 34 travel adjust?
Jag har haft en sådan och kan konstatera att man antagligen måste byta hela luftfjäderinsatsen. Det är inte som på rockshox och fox att du köper ett luftskaft och smäller dit på en kvart.. Ytterbensservice är nog det enda som med rimliga medel är görbart för vanliga dödliga på den gaffeln.

Jag sålde den för jag avskyr när tillverkare inte låter användarna med lätthet serva sina egna grejer, särskilt när det är grejer som kräver service relativt ofta. Jag vill äga mina grejer fullt ut..
Är som lite fundersam eftersom deras nyare gafflar verkar vara internt justerbara även utan nytt luftskaft

Öhlins 34 travel adjust?
Det är samma cylinderrör till luftfjädern som för RXF36 så det är bara att köpa nytt cylinderrör med önskad slaglängd - kommer dock inte ihåg vad max slaglängd är på 34an men upp till 160 ska vara lugnt.

Cylinderrör går att byta relativt enkelt med bandtång och skiftnyckel.

Öhlins 34 travel adjust?
Ytterbensservicen är ju precis som vanligt. Luftfjäderservicen något krångligare än RS och Fox men görbar. Kan TS på något vis få tag på delar för att byta slaglängd bara så är ju denne hjälpt. Var köper man reservdelar ? Var finner man sprängskisser med artikelnummer?

Hur är det med dämparen? Jag ville shimsa om min men lyckades inte ens begripa hur man öppnar den (verkar kräva skumma specialverktyg) och servicemanualen beskriver inte detta.

Öhlins 34 travel adjust?
Vilken modell på gaffel har du? m.2 gafflarna kan du meka med utan specialverktyg så länge du kan klampa röret.

Öhlins 34 travel adjust?
Om det är så som @e. säger så borde det inte bli för komplicerat, bara hålla utkik å försöka hitta en beggad luftfjäder, eller om det till och med kan gå med coil. verkar ju som att öhlins själva inte säljer mer än servicekit

Öhlins 34 travel adjust?
Vilken modell på gaffel har du? m.2 gafflarna kan du meka med utan specialverktyg så länge du kan klampa röret.
Vet inte om frågan var riktad till mig eller TS. Jag har inte min kvar men det var en rxf34 och TS verksr ju ha en likadan. Fanns/finns de ens i m2 utförande?

Om det är så som @e. säger så borde det inte bli för komplicerat, bara hålla utkik å försöka hitta en beggad luftfjäder, eller om det till och med kan gå med coil. verkar ju som att öhlins själva inte säljer mer än servicekit
Du kommer sannolikt inte hitta en sådan med mindre än att su kontaktar öhlins.

Öhlins 34 travel adjust?
34an finns inte som m.2 nej, de dämpsystemet är lite klurigare men går att få isär och lufta om man är lite listig...

Öhlins 34 travel adjust?
34an finns inte som m.2 nej, de dämpsystemet är lite klurigare men går att få isär och lufta om man är lite listig...
Jag lyckades med konststycket att lufta min dämpare efter att ha spillt ut all olja på golvet när jag, i tron att dämparen var helt sluten, lossade uppe vid kronan och försökte dra ut den. Tji fick jag. Borde kollat noggrannare innan jag satte igång.:ROFLMAO:
Dock konstaterade jag att det var helt omöjligt att dra ut dämparen, det var som att innerbenet är koniskt och den fastnade halvvägs pga att nedre locket inte gick att dra hela vägen upp igenom innerbenet. Antar att man måste lossa någon av dämparens ändar och ta ut dem åt var sitt håll. Dämparen må vara bra rent funktionellt men... Wtf liksom..

Öhlins 34 travel adjust?
Enklast på dessa är ju att byta hela luftfjädringen till den längd du vill ha. Dyrare än Rockshox lösning men enklare. Har en 140mm till salu om du är intresserad.

Öhlins 34 travel adjust?
Jag lyckades med konststycket att lufta min dämpare efter att ha spillt ut all olja på golvet när jag, i tron att dämparen var helt sluten, lossade uppe vid kronan och försökte dra ut den. Tji fick jag. Borde kollat noggrannare innan jag satte igång.:ROFLMAO:
Dock konstaterade jag att det var helt omöjligt att dra ut dämparen, det var som att innerbenet är koniskt och den fastnade halvvägs pga att nedre locket inte gick att dra hela vägen upp igenom innerbenet. Antar att man måste lossa någon av dämparens ändar och ta ut dem åt var sitt håll. Dämparen må vara bra rent funktionellt men... Wtf liksom..

Innerbenet är koniskt för att spara några gram :) På m.2 går det att dra ut dämpsystemet uppifrån.

Öhlins 34 travel adjust?

Läser du inte på om gafflarna innan du ska serva eller chansar du? Isf förstår jag att du får problem. Men har man läst på är den ju väldigt enkel att serva.....

Öhlins 34 travel adjust?
Läser du inte på om gafflarna innan du ska serva eller chansar du? Isf förstår jag att du får problem. Men har man läst på är den ju väldigt enkel att serva.....
Jag läser normalt alltid på i förväg både en och två gånger och försökte även här läsa på så gott det gick (men hade förstås kunnat kolla t.ex genomskärningsbilder lite bättre - men oavsett hur ser man på en lågupplöst bild att diametern på nedre tätningen är liiiiite större??).

Men hur gör man om informationen inte finns att tillgå för att tillverkaren inte vill lämna ut den? Man ger sig på fanskapet och löser det. Och det försökte jag, men misslyckades denna gång. Ville inte sabba något utan satte ihop, luftade och tänkte det är inte värt det.

Men du som kan detta, tala om för mig var man finner information om hur man servar dämparenheten i rxf34.

Senast ändrad:
Öhlins 34 travel adjust?
Innerbenet är koniskt för att spara några gram :) På m.2 går det att dra ut dämpsystemet uppifrån.
Kan jag inte själv med rimliga medel meka med grejer vill jag inte ha dem, men en Öhlins M.2 gaffel låter ju som att jag möjligen skulle kunna leva med. Noterat i bakhuvet inför framtida gaffelinköp :giggle:

Öhlins 34 travel adjust?
Verkar inte som manualerna till dämpsystemen är publika utan bara finns tillgängliga för workshops. Och för 34 som är tänkt att fyllas med fyllmaskin så finns det nog viss logik i det - om än kanske inte alltid önskvärt för slutkund.

Hade du skruvat av tätningspaket i botten av innerbenet hade du nog lyckats få isär och serva 34an utan specialverktyg.

Öhlins 34 travel adjust?

@MTBemil: om du tittar i manualen så är det röret med de två oringarna som man byter för att justera slaglängd.

Öhlins 34 travel adjust?
Verkar inte som manualerna till dämpsystemen är publika utan bara finns tillgängliga för workshops. Och för 34 som är tänkt att fyllas med fyllmaskin så finns det nog viss logik i det - om än kanske inte alltid önskvärt för slutkund.

Hade du skruvat av tätningspaket i botten av innerbenet hade du nog lyckats få isär och serva 34an utan specialverktyg.
Ja den var lite bökig att lufta men kan konstatera att det går på det gamla hederliga sättet också.

Problemet är att locket/ tätningen undertill sitter fast i dämparenheten, och för att lossa detta krävs någon form av nyckel som jag inte har, och man löper risk att repa skaftet om man kör med fel verktyg här..

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp