Öhlinsgaffel bottnar i halva slaget. Orsak?

Arlemo

Medlem
Vad kan det bero på när en gaffel plötsligt bottnar stumt mitt i slaget?

(Gaffeln är en relativt nyservad (körd 5-10 turer efter service) Öhlins RXF 34, 140 mm. Jag har kollat luften i både övre och undre kammaren och kört precis som tidigare.)

Ok, pilla ner längs gaffelbenen?

Underligt att det kom helt plötsligt bara. Känns som ett mekaniskt stopp.
Japp, ibland kan gafflar bygga upp tryck. Pröva även att tömma gaffeln helt på luft och se om du kan bottna, troligen någon öhlinsperson som vet bättre. Har råkat ut några gånger att det bildats övertryck i underbenen på andra gafflar.

Japp, ibland kan gafflar bygga upp tryck. Pröva även att tömma gaffeln helt på luft och se om du kan bottna, troligen någon öhlinsperson som vet bättre. Har råkat ut några gånger att det bildats övertryck i underbenen på andra gafflar.
Har tömt den helt nu och problemet kvarstår.

Kan en gaffel haka upp sig i låst läge så att den är låst även om den är inställd på ”mjukaste”?

Rockshoxs Charger-dämpare har en blåsa som kan bli "svullen"* och då tar den i insidan va ytterbenennär den växer vid kompression. Hade det problemet på min SID nyligen. Vet inte om det kan vara något liknande på Öhlins.

*: Beror gissningsvis på att tätningen är torr eller sliten och släpper in luft som sen fäller ut vatten vid tryck-/temperaturcykling. Lösningen är service av tätningen och byte av olja i dämparen.

Kan en gaffel haka upp sig i låst läge så att den är låst även om den är inställd på ”mjukaste”?
Låter som det kan vara hydraulisk lockout i dämpare, för mycket olja med för liten luftpelare (olja hamnat på fel sida dämpare) . Tror riva gaffeln och se om det är luft eller dämpare som är problemet. Om du lämnade den på service, då är det deras bekymmer.

Vet inte hur det ser ut på Öhlinsgafflar, men en ”vän” råkade en gång sätta reglaget fel vid montering, den gick inte att vrida till helt öppen. Symptomen var ungefär som du beskriver.

Om det känns mekaniskt. Alltså helt tvärstopp och helt stumt.

Då tror jag något har lossat eller gått a och låser gaffeln.
Tex en bussning

Om din gaffel stannar efter halva slaglängden är det troligt att din dämparenhet har läckt olja ner i ytter/nederben och skapar en hydraulisk låsning.

Tillbaka
Topp