Olika länkagetyper

Mårten

Aktiv medlem
Olika länkagetyper
Kan ju köra igenom några olika länkagetyper lite kort.
Reservation för att jag missat något. Det är en sammanställning av vad jag kunnat läsa mig till och det kan därmed finnas en del fel.

Four Bar
fivespot1.jpg

Turner 5-Spot

En extra pivotpunkt mellan huvudpivoten och bakaxeln kännetecknar four bar. Tack vare konstruktionen kan tillverkarna ändra både axelns bana och utväxlningen mot dämparen.

Faux Bar
file=5091

Turner Highline

I grund och botten en singelpivot. Dock har man lagt till en extra länk och på såvis tillåts tillverkaren styra utväxlingen genom hela slaget. Hur en cykel av det här slaget beter sig beror mycket på var huvudpivoten är placerad i förhållande till vevaxeln.

Vanlig singelpivot
Singelpivot kan delas in i tre underkategorier. De med låg, hög eller medelhög pivotpunkt.

Hög:
PX%20growler%20BARB.jpg

Planet-X Growler

Att placera pivotpunkten högt upp i förhållande till vevaxeln gör att länkaget dras isär när man trampar. (Mindre om man har kedjan på stora klingan än på lilla.) Länkagetypen ger även ganska mycket pedalrespons.

Låg:
jekyll.jpg

Cannondale Jekyll

Väldigt responsiva när man kör över små skräp på stigen och de har även minimal "chain growth" vilket gör att dom generellt tenderar att gunga rätt ordentligt när man trampar.

Medel:
heckler_465.jpg

Santa Cruz Heckler

Får någon sorts blandning av egenskaperna hos hög och låg pivotpunkt.

Flytande drivlina
asset_upload_file169_1903.jpg

Klein Palomino

Vevpartiet sitter separerat från både ramen och svingarmen. Ofta ger dom en hel del feedback vilket gör dom till bra klättrare men lite tråkiga på större smällar.

Virtuell pivotpunkt
whyte-46.jpg

Whyte 46

Använder sig av flera länkar för att styra både utväxling och bakaxelns bana. Kan konstrueras till att bete sig hur som helst i princip. Quad-systemet som används av Whyte och Marin är tex. kontruerat för att til len början vara mjukt och sedan snabbt bli väldigt progressivt.

Horst Link
enduro_sx.jpg

Specialized Enduro SX

I princip ett "four bar"-länkage med pivotpunkterna placerade på ett visst sätt. Patenterat av Specialized.

Som sagt, det finns säkert missar i det här. Men det är iaf. en introduktion till några olika länkagetyper. Ni får gärna fortsätta diskutera. :)

Olika länkagetyper
Photoshoppar du bort vevpartierna så man ser vad som finns bakom blir det mycket lättare att fatta. Eller funkar det inte så? Jag försökte ta bort den lilla svarta lådan på mytis trialsbild men jag lyckades inte.

Senast redigerad av en moderator:
Olika länkagetyper
Denna tråd ska in på 'Läsvärt' tycker jag. Mycket bra och pedagogisk framställning av något som jag har funderat på länge. Tack för det, Mårten!

Olika länkagetyper
Mårten skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan ju köra igenom några olika länkagetyper lite
> kort.
> Reservation för att jag missat något. Det är en
> sammanställning av vad jag kunnat läsa mig till
> och det kan därmed finnas en del fel.
>
> Four Bar
> http://www.uk-mountain-biking.com/fivespot1.jpg
> Turner 5-Spot
>
> En extra pivotpunkt mellan huvudpivoten och
> bakaxeln kännetecknar four bar. Tack vare
> konstruktionen kan tillverkarna ändra både axelns
> bana och utväxlningen mot dämparen.

man kan ändra hur mycket sadelstaget vrider sig relativt huvudramen. det gör att man han få hojen neutral vid bromsning om man gör det rätt.
Axelns bana går att ändra men ingen har hitils ändrat den så att den inte rör sig i en mer eller mindre perfekt cirkelbåge (typ single pivots)
>
> Faux Bar
> http://happymtb.org/forum/file.php/1/file=5091
> Turner Highline
>
> I grund och botten en singelpivot. Dock har man
> lagt till en extra länk och på såvis tillåts
> tillverkaren styra utväxlingen genom hela slaget.
> Hur en cykel av det här slaget beter sig beror
> mycket på var huvudpivoten är placerad i
> förhållande till vevaxeln.

Främsta anledingen är att det extra länkaget ger större friheter vid desigandet av ramen. Man kan undvika kapade sadelrör, göra ramen styvare, utsätta dämparen för mindre sidokrafter etc.

>
> Vanlig singelpivot
> Singelpivot kan delas in i tre underkategorier. De
> med låg, hög eller medelhög pivotpunkt.
>
> Hög:
> http://www.haggs.nu/catalog/images/PX growler
> BARB.jpg
> Planet-X Growler
>
> Att placera pivotpunkten högt upp i förhållande
> till vevaxeln gör att länkaget dras isär när man
> trampar. (Mindre om man har kedjan på stora
> klingan än på lilla.) Länkagetypen ger även ganska
> mycket pedalrespons.

Dämparen sträcks ut vid trampning
>
> Låg:
> http://www.cc-sanwa.com/products/img/cannondale/mt
> b/full/jekyll.jpg
> Cannondale Jekyll
>
> Väldigt responsiva när man kör över små skräp på
> stigen och de har även minimal "chain growth"
> vilket gör att dom generellt tenderar att gunga
> rätt ordentligt när man trampar.

Med minimal chain growth ska det inte gunga alls om du trampar med jämn kraft. för lågt placerad led trycker ihop dämparen vid trampning

>
> Medel:
> http://www.santacruzbikes.co.uk/images/frames/heck
> ler_465.jpg
> Santa Cruz Heckler
>
> Får någon sorts blandning av egenskaperna hos hög
> och låg pivotpunkt.
>
> Flytande drivlina
> http://www.kleinbikes.com/assets/asset_upload_file
> 169_1903.jpg
> Klein Palomino
>
> Vevpartiet sitter separerat från både ramen och
> svingarmen. Ofta ger dom en hel del feedback
> vilket gör dom till bra klättrare men lite
> tråkiga på större smällar.

Dessa hojar är oftast mjukare när man sitter på sadeln än står upp och trampar
>
> Virtuell pivotpunkt
> http://www.stanleyfearns.co.uk/2005-bikes/2005-why
> te/whyte-46.jpg
> Whyte 46
>
> Använder sig av flera länkar för att styra både
> utväxling och bakaxelns bana. Kan konstrueras till
> att bete sig hur som helst i princip.
> Quad-systemet som används av Whyte och Marin är
> tex. kontruerat för att til len början vara mjukt
> och sedan snabbt bli väldigt progressivt.

Oftast kallas bara hojar axel kurvor som Sana cruz och Intense som VPP. I praktiken är alla konstruktioner som inte är singel pivot VPP konstruktioner.

> Horst Link
> http://www.nsmb.com/images/gear/sxtrail/enduro_sx.
> jpg
> Specialized Enduro SX
>
> I princip ett "four bar"-länkage med
> pivotpunkterna placerade på ett visst sätt.
> Patenterat av Specialized.

Är en four bar. Patentet omfattar alla (i USA) som har en led på kedjestaget (förutom Ellsworth av nån anledning)
>
>
> Som sagt, det finns säkert missar i det här. Men
> det är iaf. en introduktion till några olika
> länkagetyper. Ni får gärna fortsätta diskutera. :)

Olika länkagetyper
<http://www.specialized.com/sbc4Bar.jsp?minisite=10080&a=b>

Bra infosida om olika länkage.

Roligt med rörlig grafik

Specialized-SPAM, men vaddå, dom är ju bäst
smiley1.jpg
SpecializedLogoS.JPG

Olika länkagetyper
Det ät en usel sida. 90% av vad Specialized säger är rent BS.

ett ex.
image001p.jpg

Så här rör sig en specialized. Axelkurvan är extremt lik en cirkelbåge med centum BAKOM vevpartiet och huvudleden. Alltså mera krökt än en singelpivot med led vid vevpartiet. På deras hemsida hävdar de att de har en nästan vertikal axlel kurva.

Specialized gör jättebra hojar men de verkar inte veta varför. Det är ett mysterium att deras konkurrenter inte stämmer dom.

Olika länkagetyper
Dom har (nästan) en konstant hjulbas mellan BB och bakaxel.

Det gör att man slipper ryck å knyck i pedalerna när fjädringen jobbar.

"It gives you efficiency because your pedal stroke is not disrupted, enabling you to have a smooth pedal stroke on the bike".

Också från samma Specialized-sida:

"Note: Animations & graphics are illustrations only and not meant as engineering drawings. Axle paths are estimated and exaggerated for demonstration purposes."

Peter E skrev:
> Det ät en usel sida. 90% av vad Specialized säger
> är rent BS.
>
> ett ex.
>
> Så här rör sig en specialized.

Och en Titus :-)

> Axelkurvan är
> extremt lik en cirkelbåge med centum BAKOM
> vevpartiet och huvudleden. Alltså mera krökt än en
> singelpivot med led vid vevpartiet. På deras
> hemsida hävdar de att de har en nästan vertikal
> axlel kurva.

Hur lite är nästan?

> Specialized gör jättebra hojar men de verkar inte
> veta varför.

Därför:
<http://www.mtnbikehalloffame.com/inductees.cfm?page=99&mID=29>

"Specialized Bicycle Components was founded in 1974 by Mike Sinyard. His mission statement was:
"To give everyone the best ride of their life."

>Det är ett mysterium att deras
> konkurrenter inte stämmer dom.

Därför att dom har ett eller flera patent.
<http://www.freshpatents.com/Rear-suspension-system-for-bicycles-dt20050825ptan20050184483.php>

<http://www.specialized.com/bc/inside_specialized.jsp?a=b>
Kolla! Skoj!

Olika länkagetyper
NH skrev:
> Dom har (nästan) en konstant hjulbas mellan BB och
> bakaxel.

det är heler inget mål. iså fall skule de hojar som har huvudleden runt BB vara bra och de är ju rätt erkännt dåliga.

>
> Det gör att man slipper ryck å knyck i pedalerna
> när fjädringen jobbar.

gör det inte alls, snarare tvärt om. ta fram lite gammalt lego och bygg så får du se. kör du med lika stor krans fram som bak så funkar de rätt ok men det gör man rätt sällan

>
> "It gives you efficiency because your pedal stroke
> is not disrupted, enabling you to have a smooth
> pedal stroke on the bike".
>
> Också från samma Specialized-sida:
>
> "Note: Animations & graphics are illustrations
> only and not meant as engineering drawings. Axle
> paths are estimated and exaggerated for
> demonstration purposes."
>
> Peter E skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det ät en usel sida. 90% av vad Specialized
> säger
> > är rent BS.
> >
> > ett ex.
> >
> > Så här rör sig en specialized.
>
> Och en Titus :-)

Som jag skrev, specializeds hojar är bland de bästa som finns.

>
> > Axelkurvan är
> > extremt lik en cirkelbåge med centum BAKOM
> > vevpartiet och huvudleden. Alltså mera krökt än
> en
> > singelpivot med led vid vevpartiet. På deras
> > hemsida hävdar de att de har en nästan vertikal
> > axlel kurva.
>
> Hur lite är nästan?

grejen är väll att de hävdar att de har en vetikal och att deras konkurenter inte har det. Sanningen är att flera konkurrenter har en mer vertikal än vad de själva har. (Att ha en vertikal axelkurva är inget mål om man vill ha en aktiv fjädring)
>
> > Specialized gör jättebra hojar men de verkar
> inte
> > veta varför.
>
> Därför:
>
>
> "Specialized Bicycle Components was founded in
> 1974 by Mike Sinyard. His mission statement was:
> "To give everyone the best ride of their life."

jaha ?

>
> >Det är ett mysterium att deras
> > konkurrenter inte stämmer dom.
>
> Därför att dom har ett eller flera patent.

patentet ger dem väl inga rättigheter att förtala sina konkurrenter och att ljuga om hur deras egna cyklar fungerar

Olika länkagetyper
Nu håller vi (du) på att sabba hela den här jättebra länkagetråden...

Eftersom du uppenbarligen tycker att "Specializeds hojar är bland de bästa som finns", vad är ditt problem.

Att Specialized på vanligt Amerikanskt maner försöker övertyga alla om dom är störst bäst och vackrast?

Specialized är innovativa och driver utvecklingen framåt!

Jag kan testa på min egen Enduro, jag cyklar på den, inte på en Lego-hoj och den rörliga grafiken på Specialized-sidan visar visst hur olika märkens system påverkar pedalerna.

Dock lite överdrivet och det skriver dom ju också.
FSR gör det INTE eller i alla fall väldigt lite.

Därmed har i alla fall jag avslutat det här käbblet.

Olika länkagetyper
Hm, vem var det nu som utvecklade FSR-systemet? Och vilka var det som köpte patentet? Att driva utveckling och köpa utveckling är väl kanske inte riktigt samma sak.

Olika länkagetyper
Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att för att vara en Horst link, så ska länken mellan kedjestag och sadelstag sitta under bakaxeln (precis som det gör både på Turnern och Specializeden) (för att på något sätt neutralisera om det var rotationskraften som ett tramptag eller en inbromsning ger).

Sedan ska man också ta upp Lawwill-konstruktionen:

http://www.math.chalmers.se/~olahe/Bike/Rear/lawwill.html

http://www.mertlawwill.com/bikes.htm

Olika länkagetyper
>http://www.specialized.com/sbc4Bar.jsp?minisite=10080&a=b
>
> Bra infosida om olika länkage.
>
> Roligt med rörlig grafik

*host*host*bullshit*host*

Visst säljer Specialized jättefina cyklar som fungerar riktigt bra... men det där känns ju nästan oetiskt! Ser ni inte hur kedjestaget förlängs i animeringen?! Nu har jag inte provat just den ramen, men den är väl inte tillverkad av gummiband? Eller syftar dom på alla spruckna kedjestag? :)

Nej, så vitt jag förstår stämmer inte mycket på den sidan med verkligheten.

Även om dom skriver att egenskaperna som visas är överdrivna, så går ju säkert 75% av alla besökare på det. Riktigt lågt. Billigt sätt att kränga ett par extra cyklar.

Jag tänker av princip aldrig köpa några heldämpade Specialized prylar, men jag är ju lite nördig också... :)

Olika länkagetyper
Chrillepille skrev:
> Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att
> för att vara en Horst link, så ska länken mellan
> kedjestag och sadelstag sitta under bakaxeln

Stämmer bra det.

Lite kuriosa

Dave Turner jobbade tillsammans med den där snubben Horst på AMP Research när Hortslänkaget kom till under tidigt 90-tal. Patentet såldes sedan till Specialized.

Ellsworth fick 2004(?) (amerikanskt) patent på en viss utformning av Horst som de kallar ICT (Instant Center Tracking?). E tvingade sedan Turner att betala licenskostnader för att få använda den teknik de använt sedan innan ICT-patentet samt sätta ett klistermärke på var ram (precis som de tidigare även gjort med Specialized).

Dave Turner började då labba med Faux Bar och fann att det kunde fungera lika bra (?) som tidigare utan att göra intrång på E's patent och så fick det bli. Horstlänken satt redan rätt nära bakaxeln i höjdled (för att minimera att Shimanoväxlar slår i leden) så steget var inte så stort som man kan tro.

De som testat både Turner Horst och Faux Bar (folk har bytt baktriangel på sina gamla trotjänare så inget annat har ändrats) säger sig märka skillnad men kan inte avgöra vilken som är bäst av de två. Låsning av dämpningen vid inbromsning tycks vara större om än marginellt på Faux Bar och kan störa i vissa terrängtyper.

Den som vill läsa massor om det ordkrig som utbröt när det blev känt att Turner gick till Faux Bar gör bäst i att söka och läsa här: http://forums.mtbr.com/forumdisplay.php?f=31

Det finns dåligt utförda Horstlänkar som är sämre än bra single pivots, men branschen tycks överrens att en bra utförd Horst generellt är bättre än en bra single pivot dito. Främst i fråga om inbromsning men även pedalgung.

Oavsett tror jag man ska hålla sig till fabrikat som använt samma länkagetyper under några år och därmed haft möjlighet att "tuna" dem ordentligt. Vissa företag tycks byta teknologi var år och ett sådant hattande tror jag knappast leder till något för slutanvändaren optimalt.

Olika länkagetyper
oxr skrev:
> Hm, vem var det nu som utvecklade FSR-systemet?
> Och vilka var det som köpte patentet? Att driva
> utveckling och köpa utveckling är väl kanske inte
> riktigt samma sak.

<http://www.dailypeloton.com/epicbike.asp>

"Specialized has been working on FSR technology since 1992 and, with Fox, on Brain technology since 1998."

Specialzed har ju UTVECKLAT FSR och gör forfarande, Horst Leitner uppfann det och hade det i sin första version på sitt märke AMP.

"Brain" då? Bara ett av många exempel. Specialized uppfann inte "the inertia valve" heller men förfinade ideen och lät FOX utveckla den för att funka i stötdämparen på Epic.

Folk verkar lite griniga på Specialized för att dom tar patent på allting, vafan, det är väl självklart att dom vill hålla sitt försprång och inte kasta alla utvecklingskostnader i sjön!

Aha! Nu vet jag, vissa kan inte köra en "mainstream" specialized för att dom själva är lite mainstream.
Jag är är unik och speciell och kan därför ha en mainstream (enl andra) cykel utan att må illa!

OBS, DETTA VAR ETT SKÄMT!!!!!

Olika länkagetyper
Low single pivot hade varit runt i evigheter på motorcyklar, först med direktverkande dämpare (med nästintill lodrätta orientering tills Suzuki introducerade sina RM-serie 1977 (?) som hade lutande dämpare som gav en mer progressive dämparkurva. Yamaha följde med sin Monoshock som centraliserade mass, Kawasaki med sin Full Floating system och Honda med sin Pro-link. Även nu har i nästan alla motorcyklar low single pivot bakswing, med ett stort antal direktverkande och olika länkage-verkande dämparsystem.

Systemet som används på motorcyklar som inte har low single pivot härstämmer från Horst Leitner, som ägde ATK och senare AMP-Research. Han utveklade motocross ramar med en fjädringsystem som till en viss mån isolerade fjädringskrafter från drivkrafteffekter. Hans MX ramar hade också bak skivbroms vid drivaxeln istället för på bakaxeln! Fisher hade byggt sin RS-1 som hade en Lawwill parallelogram bakswing, men Gary själv erkänner "they were heavy, didn't pedal very well, didn't brake well and were hard to maintain, but they sure were expensive!" AMP byggde första någorlunda bra MTB ramar med samma drivkraftsisoleringssystem; en low pivot strax övanför och bakom BB och en till strax framför bakaxeln. Vissa hävdar att Karl Nicolai, som jobbade då för Horst borde få credit för systemet, men Horst ägde företaget och det är därför att detta design kallas för Horst-länk. Först kom deras monoshock/mac-strut design utan extra länkage för att stabilisera bakdämparinfästningen, men det blev vinglig och problematiskt så de utvecklade länkagen som kom så småningom att kallas för FSR-länk.

Dave Turner byggde liknande baksving med 2 led men så vitt jag vet var först med att valja en annan lösning för rocker-länkage som drev bakdämparen. Axle path var inte så annorlunda jamfört med AMP, men packetering och drivning av dämparen kunde utvecklas med säregna egenskaper.

Specialized köpte US rättigheter till Horst-länk från AMP. Turner fick fortsätta att använda det med bättre villkör än andra eftersom han hade varit med på ett mycket tidigare stadium.

Turner fokuserade på att bygga så bra cyklar som möjligt, men upptäckte när han testade prototyper för en ny DH hoj 1999 att en low single pivot design som han jobbade med funkade bättre för just detta behov, så alla DHR har varit low single pivot trots att hans övriga modeller var Horst-länk fram till 2006.

Tony Ellsworth var smart nog att upptäcka att ingen hade beskrivit och patenterade konceptet bakom vad han kallar för ICT trots att Turner och andra hade använt sig av den för ett tag, så han fick patent på den.

Kolla också DeVinci, Castellano med sin Sweet Spot och pivotless design, DW-Link (mycket lovande!), VPP (Outland först, sedan SC och Intense), Whyte/Marin (Quadlink), Canfield mm.

Mer information (vissa som är av tvecksam kvalitet) på http://en.wikipedia.org/wiki/Mountain_bike

Olika länkagetyper
Roger skrev:
> http://pdcracing.com/solaris_DH.php

Ah! Med upphöjd drivlina går jättehögpivot-länkage från oanvändbara till överlägsna. Fast det skulle kunna vara lite tungtrampat med den där triss-lösningen - hur kändes BB7:an? Att låta den belastade halvan av kedjan rulla över ett såpass litet kugghjul borde ju göra lite motstånd - inte för att det gör så mycket vid downhill förstås.

Olika länkagetyper
NH skrev:
> Nu håller vi (du) på att sabba hela den här
> jättebra länkagetråden...

Sabbar gärna den här tråden. Den är kass ! Hälften av vad som skrivits här är försäljningssnack från tillverkarna och desutom fel. Den hör inte hemma i läsvärt, inte ur infosynpunkt i alla fall. Då kan man ju lika gärna göra en länksamling till de olika tillverkarna.

>
> Eftersom du uppenbarligen tycker att "Specializeds
> hojar är bland de bästa som finns", vad är ditt
> problem.

Specialized äger patenträttigheterna till en mycket bra konstruktion, kanske den bästa.
Mitt problem är.

1. jag tycker att det är tråkigt att folk som inte vet hur de olika fjädringskonstruktionrena funkar väljer bort de utan host link för att de tror att de är sämre.

2. Jag retar mig faktiskt på att Specialized, A ljuger om sin egen konstruktion, B förtalar andras konstruktioner.

3. Jag stör mig på att folk som läst MBA och Specializeds hemsida backar upp dessa lögner

>
> Att Specialized på vanligt Amerikanskt maner
> försöker övertyga alla om dom är störst bäst och
> vackrast?
>

Det är väl ändå inget typiskt Amerikanskt

> Specialized är innovativa och driver utvecklingen
> framåt!

Vad har de gjort själva när det gäller FS konstruktion.

Amp uppfinner hortslinken (uppfinns av deras praktikant Karlheinz Nicolai saom senare startade ett egent märke) Specialized köper patentet.

Brain utvecklas av Fox

Epic ramen utvecklas av Lutz Scheffer (nu på Canyon) och togs via Merida över till Specialized.

>
> Jag kan testa på min egen Enduro, jag cyklar på
> den, inte på en Lego-hoj och den rörliga grafiken
> på Specialized-sidan visar visst hur olika märkens
> system påverkar pedalerna.

Hur vet du det ?

>
> Dock lite överdrivet och det skriver dom ju
> också.

Överdriver man LITE när man påstår att tex single pivots har mer krökt axle kurva än vad Specialized har när det är precis tvärt om ?

> FSR gör det INTE eller i alla fall väldigt lite.

Min poäng är att det inte har med horst linken att göra och att det går att åstakomma exakt samma sak med en sigle pivots

>
> Därmed har i alla fall jag avslutat det här
> käbblet.

Vi får väl se...

Olika länkagetyper
Bravo Daner, lite fakta och inte bara hugg!
Kul att någon visste det här med AMP´s crosshistoria.

Dessutom var det Horst / AMP som gjorde en designstudie som blev grunden till hur KTM ser ut idag och "uppfann" KTM´s nuvarande bakfjädring utan linkage med stötdämparen placerad offset i sidled.

Dock var det Öhlins uppfinning PDS (progressive damping system) som fick systemet att fungera.
WP (som ägs av KTM) bygger nu PDS stötdämpare till KTM med Öhlins patent.

Olika länkagetyper
erik h skrev:
> Fast det skulle
> kunna vara lite tungtrampat med den där
> triss-lösningen - hur kändes BB7:an? Att låta den
> belastade halvan av kedjan rulla över ett såpass
> litet kugghjul borde ju göra lite motstånd - inte
> för att det gör så mycket vid downhill förstås.

Stämmer bra att den lilla trissan kändes lite svampig. Speciellt då den bara var monterad från ena sidan med en M6'a. Har dom svarvat till en rejäl, styv, axel fungerar det nog bra. Men säkert inte lika "krispigt" som en traditionell drivlina.

BMW racelinken är igentligen en "runt bb-sving", men pga. bak/uppåtgående axelvägen (och litet drev) ska det funka mycket bra. Har bara provat en på grusparkeringen, men den där "Motolink" under svingen är underbar! Sååå plush! :) Dom har ju dessutom en Profile vevaxel som pivot/drevupphängning, så där flexar det minsann inte!

Olika länkagetyper
Daner skrev:

Först kom
> deras monoshock/mac-strut design utan extra
> länkage för att stabilisera bakdämparinfästningen,
> men det blev vinglig och problematiskt så de
> utvecklade länkagen som kom så småningom att
> kallas för FSR-länk.

Bra sammanfattning Daner! Länken fanns faktiskt först på McMahon BoomShaka

Olika länkagetyper
Glömde McMahon, glömde Mantis, glömde Brooklyn (trots att jag säljer dem, hur pinsamt är det?), glömde att poangtera samband med KTM's hojar... Det är ett ren under att jag minns någonting.

Peter E skrev:
> Daner skrev:
>
> Först kom
> > deras monoshock/mac-strut design utan extra
> > länkage för att stabilisera
> bakdämparinfästningen,
> > men det blev vinglig och problematiskt så de
> > utvecklade länkagen som kom så småningom att
> > kallas för FSR-länk.
>
> Bra sammanfattning Daner! Länken fanns faktiskt
> först på McMahon BoomShaka

Olika länkagetyper
Jisses vad snack det blev fort! En del intressanta synpunkter faktiskt.

Och jag är medveten om att jag inte tog upp alla konstruktioner!

URT, flexande kedjestag och en hel del andra konstruktioner skippade jag då dom är relativt ovanliga.

Olika länkagetyper
Egil skrev:
> såhär ska en rts seut ;p

Skönt att de slängde in ett ghost gear bara utifall det skulle råka se okomplicerat ut! :)

Vad hände med den där grymt hypade hojjen med någonslags glidräls vid toppröret? Minns tyvärr inte mer än så. Kan ha varit hösten 2004 eller så som det började ryktas om den?

Olika länkagetyper
Yeti 303? Den körs väl för fullt i DH-världscupen?

Edit: Bilder är bra så vi slängen in en bild!

303.jpg

Olika länkagetyper
oxr skrev:
> NH: jag misstänker att du inte vet vad jag har för
> cykel. Har jag rätt?

Nej, Jag har ingen aning.
Fast du verkar cykla på en Specialized ; Kona ; Gary Fisher ; något svart :-)

Ser fram emot en hellastur nu i sommar!
Var det inte där sveriges allra första MTB tävling kördes, då har jag nog varit där en gång i alla fall..?
Typ mitten på 80-talet?

Olika länkagetyper
the_TnT skrev:
> Egil skrev:
> -----
> > såhär ska en rts seut ;p
>
> Skönt att de slängde in ett ghost gear bara
> utifall det skulle råka se okomplicerat ut! :)

Jag tror minsann du kan byta ut "de" mot "du" där. Och det är väl för att kedjan ska ta sig runt sadelstaget?

Olika länkagetyper
Daner skrev:
> Close-up av Yeti 303 från Sea Otter 2005

Den där skulle gå bra ihop med Rippas friktionsbaserade gaffel med gummirullar eller hur det var.

Olika länkagetyper
jomper skrev:
> the_TnT skrev:
> -----
> > Egil skrev:
> >
>
> > -----
> > > såhär ska en rts seut ;p
> >
> > Skönt att de slängde in ett ghost gear bara
> > utifall det skulle råka se okomplicerat ut! :)
>
> Jag tror minsann du kan byta ut "de" mot "du" där.
> Och det är väl för att kedjan ska ta sig runt
> sadelstaget?

Jeo Du(jag) ska det definitivt vara.. tänkte nån skulle reagera på att den va rätt rejält ombyggd.

Tillbaka
Topp