Olika trampor beroende på årstid?
Men de har generellt tillräcklig styrka och motorik för att hantera Spd. Ingen åsikt. Faktisk erfarenhet.Barn har sämre motorik, mindre styrka och sämre riskkonsekvenstänkande. Ingen åsikt. Därför drar man en gräns för tex körkort. "Inget problem att barn kan köra bil. Barn tävlar ju i karting."
Vi kan ju larva runt med en massa helt irrelevanta exempel på vad barn inte kan eller bör göra, men det är ju faktiskt inte relevant. Många barn kan använda Spd.
Tycker du att Spd = vapen är rimligare? Kan vi inte bara sluta med metaforerna och kalla en pedal en pedal?Barn kan garanterat lära sig köra bil. Men de är inte vuxna. De saknar sånt vuxna har. Bla styrka. Därför tog jag hästar som exempel. Där är styrka bra (men inte nödvändigt) att ha.
Varför kan vi inte byta ut spd mot vapen?
Du fortsätter att inte läsa mina tre exempel jag redan skrivit i samma inlägg. Och den generella principen. Eller Lidoris inlägg ovan, fast du likeade det.Du fortsätter att inte ge exempel. :) Och man är inte "illa till" om man får ett stopp. Det är inte farligt. Det har du skrivit. Och nu undviker du det (di de facto skrivit).
Och dina stycken innehåller allt utom det jag frågar dig om.
En liknelse som jag inte riktigt ”kan ta i”, eftersom jag inte är en hästmänniska. Då får du åtminstone förklara för mig hur du menar. Du och jag är ju båda ”cykelmänniskor”. Kan vi inte diskutera Spd-pedaler? Lite enklare och ärligare ändå.Men styrka och motorik är bra att ha när man ska klicka ur sig. Och din åsikt är inte heller nu en garanterad sanning.
Det är en liknelse jag tagit upp (som du inte vill "ta i). Så länge du inte svarar/bemöter det är det kvar. Trodde du "följt" mig. :) Stämde inte det heller?
Men det jag frågade var: ”Jag undrade om DU tycker det är ok att de barn som vill och kan använda Spd gör det. Och att de som inte vill (här inkluderar vi även hela stora gruppen barn som inte ens cyklar i skogen. Och deras föräldrar.) helt enkelt låter bli?” Vill du svara den här gången?Absolut ska cykelintresserade barn cykla. Jag skrev (i stycket du svarade) att barn naturligtvis kan bli bra på det.
Nej, du frågade inte vad ANDRA föräldrar. Du skrev såhär: ”Föräldrarna till de senare oroar sig säkert (det skulle jag göra) eftersom deras barn håller på med hästar. Tror du inte det? Ingen retorisk fråga.”Du svarade inte konkret. Jag frågade vad du trodde att ANDRA föräldrar tänkte. Du svarade vad DU tänkte. Andras åsikter och dina åsikter är inte samma sak. Man kan försöka sätta sig in i hur andra tänker, för att bättre förstå dem. Känns som att du anstränger dig rätt hårt för att missförstå.
Jag tillhör ju den gruppen, och svarade alltså så konkret jag kunde. Du la ju själv in dina egna subjektiva åsikter, så förlåt om jag missuppfattade då. Vad jag TROR att andra tycker om hästar känns inte helt relevant, men ok. Jag tror att en del föräldrar är oroliga, andra inte.
Du kan ju börja med att fatta vad en normalfördelningskurva representerar. Jag som ”inte speciellt orolig” (som låter mina barn göra ungefär samma saker som andra barn) ligger nog inte SÅ långt till höger, va? Och de ”väldigt överbeskyddande” ligger inte på puckeln. Att ”andra föräldrar” kan vara överbeskyddande betyder självfallet inte att de är i någon slags majoritet. Det är inte min _erfarenhet_.Vad gäller cykling så ligger både du och jag långt ifrån mitten på normalfördelningen.
Så, det är "magstarkt" att konstatera att du (som själv beskrivit dig som inte speciellt orolig) inte är speciellt orolig? Är det också "magstarkt" när jag konstaterar att andra föräldrar är väldigt oroliga (rent utav väldigt överbeskyddande, vilket hämmar deras barn)? :)
Jag har inte heller påstått att du och din fru släppt era barn "vind för våg".
Jag har skrivit att skrubbsår hör till barndomen.
Men, detta får dig att gå i taket (!).
"De [cykelovana föräldrarna vars barn vill cykla i klubb] överlåter nog cyklandet till de mer erfarna vuxna [cyklisterna]. Vilket är klokt. Alla vuxna/föräldrar gör inte så."
Vilken absolut jävel som skrev nåt så magstarkt! Fram med svärorden!
Det magstarka är att du med, ska vi säga, väldigt begränsad _erfarenhet_ av föräldraskap tar dig frihet att placera mig på din påhittade skala. Att du inte fattar att du går över gränsen är symptomatiskt.
Vad tuff du är som svär!
”Tror inte många barn är tillräckligt duktiga cyklister för att klara av spd. Det gissar jag eftersom inte alla vuxna är tillräckligt bra cyklister för spd.”Vad är mitt "löjliga felaktiga påstående om barn och Spd-pedaler"?
Att många barn (liksom vuxna) inte klarar av dem?
Att barn kan lära sig använda dem?
Att barn är svagare och har sämre motorik?
"Det är ju kusligt att se hur snabbt de lär sig saker..."
"Och återigen, jag håller med dig. Igen. Barn har lätt att lära sig saker. Ffa de som vill lära sig."
Löjligt! Och fel!
Känns det igen? Ord är ord?
Din gissning stämmer inte med min erfarenhet. Fy vad dum jag var som då invände! Och självklart att du ska försvara din _gissning_! Tar man hänsyn till stora hästar, vuxnas överlägsna styrka och motorik, stora hundar, vad ”folk” tycker och tror osv så har du kanske rätt… :-)
"Ingen WO här inte. Jag ger mig inte! :-) Att ha fel men vara supperjobbig att debattera med ska inte alltid löna sig. Inte den här gången… :-)" Så resonerar en vuxen! :)