[Ombyggnadstråd] Mr. (Bob) Jackson

glitch

Aktiv medlem
Det råder ju närmast byggtråds och stålfeber på happy så jag hakar på.
För ett år sen köpte jag på mig en gammal Bob Jackson wold tour som var fixed kittad. När nu hösten är i antågande blev jag sugen på se om den inte skulle kunna bli en härlig dåligt väderkamrat.
Tanken är att bygga om den till slaskhoj med långa skärmar och växlar och det hela ska så klart helst inte kosta nåt.
Utgångsobjektet:
20180822_193619.jpg

Ett stycke Ultegra kassett 10s inköpt på K&S förbereds för montering:
20180822_185703.jpg

Tiodelad 105 bakväxel blir kanon:
20180822_201104.jpg

Senast ändrad:
Växelstopp på plats
20180822_211549.jpg

Bakväxel på plats och vevar förberedda för nya drevet. Samt kassett och hjul monterade.
20180822_211621.jpg

Senast ändrad:
Snygg , tycker nästan inte du ska ändra något på den utan hålla den orginal och sen bara fräsha upp det komponenterna på den.

Finns gott om patina i form av rostfläckar runtom. Inget som stör mig utan en del av charmen men bör man göra nåt ur hållbarhetssynpunkt? Lär väl ta en evighet tills det rostar genom av ytrosten eller?

glitch sa:
Finns gott om patina i form av rostfläckar runtom. Inget som stör mig utan en del av charmen men bör man göra nåt ur hållbarhetssynpunkt? Lär väl ta en evighet tills det rostar genom av ytrosten eller?

Lite klarlack så att du förseglar ytan hjälper långt för att förhindra att rosten ökar.

Grymt bygge. Byt plats på växelvajerstoppen. Skruven ska vara på undersidan. Tänk dig en rät linje från höljesguiden på styrröret så ser du att stoppen sitter fel.

joohan sa:
Grymt bygge. Byt plats på växelvajerstoppen. Skruven ska vara på undersidan. Tänk dig en rät linje från höljesguiden på styrröret så ser du att stoppen sitter fel.

Ja du har helt rätt. Hade satt de nedåt först men tyckte sen att det kanske var snäppet snyggare så här men hade inte sett guiden på styrröret förrän nu :) har ju aldrig tänkt på hur vajrarn löper då den varit fixed.

glitch sa:

Nej finns inte så mycket i hållbarhetssyfte att göra, det är väll om du orkar ta bort komponenter och har i linolja i ramen och låter det torka in så den rostskyddas eller som Bonzo sa lite klarlack.

En fundering till är hur jag gör med drevet fram för att undvika kedjetapp.
Blir väl till att testa utan först för att sen fundera på eventuell styrare.
Körde en "jump-stop" för en massa år sen på ett liknande projekt som funkade bra men det har kanske kommit nåt nytt?

larsaw sa:
glitch sa:
Nu med rättvända vajerstopp och framdrev 46t Stronglight.

SNYGG! Vad är det för storlek på ramen?

55 vill jag minnas. Nu är det mest väntan på styrstamsadaptern innan man kommer längre. Resten av skrotet ligger redo. Budget hittills 1800:- som täcker:
Hjul
Kassett
Reglage 105
Bakväxel 105
Vajrar + höljen
Styrstamsadapter
Styre och troligtvis för kort styrstam =)
Kostar alltid mer än man tror haha.

20180830_220405.jpg

Det går framåt! Växlar på plats, modernt styre och stam på plats, bakbroms på plats men kabelhållaren till frambromsen sprack så klart.
Väntar på ny av snäll happyit.
Passar på att fixa till bakstänkan också som är lite medtagen.

Två funderingar:
- Finns det några vettiga kedjestyrare med klammer runt sadelröret nånstans för en billig peng?
- Hur gör man med spacers till styret? Kör nu med en 1" => 1 1/8" adapter. Den drar man ju fast genom att skruva åt toppskruven så kilen sätter sig nere. Adaptern är ju konisk så ska man ha spacer under stammen behöver man nog en rätt hög sådan för att den inte ska ligga och glappa nedtill utan så den går upp mot stammen. Men hur gör man ovanför stammen? För topcapen med skruven som spänner kilen nedtill går ju inte ut över röret, så man kan inte klämma fast någon spacer med den.
Och om jag byter mot en vanlig top cap så kommer jag ju inte kunna dra den dikt an mot adapterröret utan det kommer vara ngn mm. mellanrum?

Senast ändrad:
Tills vidare färdig, blir till att köpa andra däck längre fram då dessa är rejält slitna.
Bob började sitt liv i Stockholm, ihopbyggd av Norvelo för runt 10 år sen och ägdes av en happyit som sedan flyttade till Skåne.
Förra eller förrförra, börjar bli gammal....skule sambon och jag ha en barnfri helg på Österlen, några veckor innan vår avfärd hade ägaren lagt ut en annons på happy och jag som alltid varit sugen på en Bob högg direkt.
Sambon blev så klart överlycklig när hon fick veta på vägen ner att vi bara skulle ta en liten omväg :)
Så Bob flyttade hem från Skåne igen till storstan. Först som fixed och nu med trendig 1x10 Shimano 105 drivlina.
Tanken är höst/vinterslaska lite med Bob och ha som rulla på stan cykel.
Funderade länge om jag skulle ge Bob en kosmetisk uppfräschning men beslutade sen att patinan är en del av charmen.

20181102_094041.jpg
20181102_094104.jpg
20181102_094122.jpg

Senast ändrad:
Hade glömt hur kassa cantis är och hur härligt mycket bromsfladder det bjuds på fram =)
Blir lite finlir framöver med inställningar men allt verkade lira på jungfrufärden. Så underbart med nybyggda hojar när allt är knäpptyst.

glitch sa:
Hade glömt hur kassa cantis är och hur härligt mycket bromsfladder det bjuds på fram =)
Blir lite finlir framöver med inställningar men allt verkade lira på jungfrufärden. Så underbart med nybyggda hojar när allt är knäpptyst.

När man använder andra bromsar upptäcker man hur bra skivbromsar är.

Mr. Jackson lever än och säsongens projekt är gravel-ifiering.
Efter lite måttande konstaterades att det nog borde gå och det gjorde det.
700x40 Wtb Byway och skärmar ryms med god marginal.
Styret byttes till ett Ritchey Venturemax alu som är alla tiders även om jag nog med facit i hand hade velat ha smalare.
Nästa projekt är att ändra utväxlingen.
Just nu 44x 12-28t men här ska bytas till mtb bakväxel och 11-36 kassett.
Har kört en del grusväg med den och den går riktigt bekvämt men bromsarna suger stenhårt.
Har ett par Mini-V på gång och hoppas de lyfter anrättningen till oanade höjder.
Sen är man ju sugen på tubelesshjul men jag ska försöka hejda mig. Syftet har alltid varit en oöm bruksis man vågar låsa på stan och om det fortsätter så här vore det ju smartare att köpa en ny skivbromsad gravel :)
Ändå funderar man på omlack....
20200427_115526.jpg

Gravelifieringen går vidare - idag fick den ny kedja, en 11-36 xt kassett och en XT 9s bakväxel.
Ny utväxling 44x 11-16
Plättlätt att justera in 9a växeln med 10s lvg reglage.20200524_092852.jpg

Mr. Jackson lever än och säsongens projekt är gravel-ifiering.
Efter lite måttande konstaterades att det nog borde gå och det gjorde det.
700x40 Wtb Byway och skärmar ryms med god marginal.
Styret byttes till ett Ritchey Venturemax alu som är alla tiders även om jag nog med facit i hand hade velat ha smalare.
Nästa projekt är att ändra utväxlingen.
Just nu 44x 12-28t men här ska bytas till mtb bakväxel och 11-36 kassett.
Har kört en del grusväg med den och den går riktigt bekvämt men bromsarna suger stenhårt.
Har ett par Mini-V på gång och hoppas de lyfter anrättningen till oanade höjder.
Sen är man ju sugen på tubelesshjul men jag ska försöka hejda mig. Syftet har alltid varit en oöm bruksis man vågar låsa på stan och om det fortsätter så här vore det ju smartare att köpa en ny skivbromsad gravel :)
Ändå funderar man på omlack....
Visa bilaga 416981
Det skall bli spännande och se ifall du får på Mini-V med stänkskärmar. Har du koll på om dina reglage drar ok med vajer för att cantisarna skall funka?

Det skall bli spännande och se ifall du får på Mini-V med stänkskärmar. Har du koll på om dina reglage drar ok med vajer för att cantisarna skall funka?

Allt lirar med skärmar och reglage.
Dock bör man ha raka hjul och montera en inline barrel adjuster då bromsarmarna saknar justering och det är rätt noga med rätt vajerspänning och avstånd til fälgen då annars handtaget riskerar att bottna mot styret.
Natt och dag mot canti skiten.
20200529_144105.jpg

Mycket fin!
Om du lackerar om den, införskaffar du då likadana dekaler som befintliga?

Jag har ett projekt att starta upp till vintern (pendel), och funderade på canti-bromsar då det är riktigt snyggt. Har dock aldrig provat canti men får nog tänka om där.?

Mycket fin!
Om du lackerar om den, införskaffar du då likadana dekaler som befintliga?

Jag har ett projekt att starta upp till vintern (pendel), och funderade på canti-bromsar då det är riktigt snyggt. Har dock aldrig provat canti men får nog tänka om där.?

Jo om jag kommer till omlack så ska det nog bli enligt "original".
Men först ska jag lattja lite med olika rostlösare för att försöka få bort det "bruna" men behålla patinan och sen försöka lägga nåt skyddsvax eller så.
Jag vill gärna ha den lite "småskabbig" så den ser mindre "intressant" ut för löst folk.
Nästa steg är nya tubelesshjul som är på ingång.
Gällande bromsarna, cantis är snyggare helt klart men totalt värdelöst annars. Enorm skillnad med dessa.

Jo om jag kommer till omlack så ska det nog bli enligt "original".
Men först ska jag lattja lite med olika rostlösare för att försöka få bort det "bruna" men behålla patinan och sen försöka lägga nåt skyddsvax eller så.
Jag vill gärna ha den lite "småskabbig" så den ser mindre "intressant" ut för löst folk.
Nästa steg är nya tubelesshjul som är på ingång.
Gällande bromsarna, cantis är snyggare helt klart men totalt värdelöst annars. Enorm skillnad med dessa.

Glöm inte att hålla oss uppdaterade här, tack!?

Nu med inlinejustering av bromsvajern.
Idag kom också de nya tubelesshjulen. Siktar på kapa runt 500 g mot idag och dessutom få tubeless.
Hinner dock inte fixa med det förrän efter helgen.
Sen är det bara det tristaste kvar, att ägna tid åt rostfläckarna....
20200603_205849.jpg

Gravel-Bob!
Nya hjulen kom förra veckan så nu är däcken tubeless monterade. Mini-V är grymma men det ställer krav på väldigt raka hjul. Får ha bromsarmarna tight mot nu för att det ska funka med slaget i reglaget. På sikt kanske det blir nåt slags travel adjuster i alla fall.
Blev 3.5 hr idag på blandat asfalt, grus och lite stigar. Riktigt kul, visst skulle en modern gravel ha en tryggare stadigare gång över ojämnheter men det funkar ändå riktigt bra för okynnescykling :)
20200609_184946.jpg

Varför har jag inte bytt till mini-v tidigare?
Bromsar helt suveränt nu.
Klämde ett fint distanspass med asfalt och grus i morse innan familjen vaknat.
Bob funkar verkligen till det mesta.
Börja förstå stålälskarna.
Inte som enda cykel, men som anspråkslös alltiallo är ju en sån här gammal stålis ljuvlig.
20200730_055938.jpg
20200730_051322.jpg
20200730_050149.jpg

Bob rullar på. Synd att Bob Jackson ska lägga ner tillverkningen till årsskiftet så man får hålla i bettan :)
Rullar nu på 34 wtb exposure (samma som byway). Det blev lite tight med skärmar och fyrtiorna när det blev grisigt.
20201114_085317.jpg

After 85 years of frame building & restorations Bob Jackson Cycles will be closing it’s doors for the very last time on the 18th December 2020, We are very much an ageing work force and over the years have not been able to find younger members of staff to train up and move forwards. After what has been a very crazy year for all of us we have decided it’s time to hang up our welding torches and spray guns for the last time and enjoy some retirement while we can.

All current orders and work with us will be finished as promised.

On a personal note all at Bob Jackson Cycles now and in the past would like to thank all our customers for their business over the last 85 years, We are sorry it has come to this but nobody can stop the passing of time and everyone is entitled to enjoy a few years of retirement.

Thank You,
All At Bob Jackson Cycles
-- http://www.bobjacksoncycles.co.uk/

Snygg hoj!

En fråga, hur har du gjort med bakgaffeln, bara klämt in hjulet eller gjort en finjustering till 130 mm (För jag antar att det är 126 mm i ursprungsutförande)?

Kool! En riktigt mångsidig cykel med fästen för både sti- och ramväxlar. Men betyder inte det att trådskaparens vajerstopp är överflödiga då det sitter fästen på styrröret?

Tror du menar öglorna på styrröret? De guidar höljena bara. Du kan inte använda de som stopp då det bara är en öppen öggla svetsad i ramen så att säga.

Tillbaka
Topp