Fem år har det hunnit bli tillsammans med Bobban. Den började sitt liv i min ägo som en ärrad herre med fastnav. "Patinan" vittnade om att Bobban fått sova ute året runt och smakat på saltlake mer än en nån enstaka gång. Körde den som fixed ett tag, byggde om lite, sen fick den växlar, sen blev det vinterslaskis och när gravelfebern började råda fick den bekänna färg även på den fronten.
Åren gick förbi rätt händelselöst förutom en gång som höll på bli slutet. Vevlagret var sopslut och givetvis blev det sallad av splinesen då det skulle försöka lossas.
Till undsättningen kom en happyit (kan det varit
@Granman? ) som hjälpte mig med att borra ur vevlagret med hålborr. Gängorna för vevlagret fick sig en liten törn men var bra nog för att kunna montera ett nytt.
Där och då bestämde jag mig för att minst en gång i halvåret lossa på vevlagret för att slippa hamna där igen.
Tror ni det blev så?
Men låt oss snabbspola till i våras. Jag fick för mig att jag skulle börja bygga om Mr. Jackson igen. Tillverkaren hade gått i konkurs - firman påstås fått nya ägare men än så länge ingen info på hemsidan.
Det kändes trist att låta ramen tyna bort i likhet med fabriken där den en gång svetsats ihop. Efter en massa velande och funderande blev det att ramen åkte iväg på blästring och pulverlack hos Stockholms Industrilack. Sagt och gjort och efter ett par veckor och 1500 kr var ramen åter hemma igen. Tiden gick och jag orkade inte riktigt ta tag i det hela. Insåg snart att herrarna varit lite generösa med färgen. Vevhuset, styrhuvudet, bromspinnarna osv. allt var täckt med färg. Min lbs fick gå loss med gängskären på vevlagerhuset medan resten av ytorna blev till att skrapa med kniv Dangerholm-style samt finlira med sandpapper.
Rostskydd i form av Biltemas linoljespray applicerades också flödigt i rören.
Det blev en långdragen process där lite gjordes i taget. Tid fanns inte riktigt och inte heller motivation i ärlighetens namn då alla lediga stunder hellre tillbringades på en cykel än skruvandes på en cykel.
När saker tar tid hinner man också hänga på köp och sälj så en del pryttlar kompletteringshandlades.
I helgen fick jag äntligen lite tid att montera ihop allt så här är den senaste men säkert inte sista inkarnationen av min Bob Jackson World Tour.
Ett par saker jag ville fixa till i denna iteration:
- heldraget hölje! det delade höljet som går original under vevlagret blir snabbt skitigt med försämrad växelprestanda. Fick vara lite kreativ och det blev riktigt bra tror jag.
- Förbättra bromsandet ytterligare - bytte till v-bromsar förut men nu blev det dessutom travel agents till
- Skippa tvättlinan, nya beggade reglage fyndades på happy. De hade kraschats och hoodsen var rätt sorgliga men med nya hoods blev det kalas och lite repor kan jag leva med
- Styrlagret (röd ano Chris King) hade blivit riktigt risigt i anodiseringen så det slipades silver, lite andra prylar fick åka kaustiksodabad också
- Ville slippa fyrkantsvevlager med kassa splines som bara går sönder så det blev HTII vevlager och en SRAM Apex vev med kina adapter för att lira med 24mm axel
- Ville testa alibaba Specialized Power kopiorna som kostar kaffepengar så en "EC90" sadel beställdes hem
- Min ena axel är lite kass sen innan och den har inte uppskattat mitt gamla Ritchey Venturemax styre då det haft för mycket flare. I jakten på styre till min Carbonda provköpte jag ett Pro styre bland annat med lite mindre flare. Det blev kvar i bra att ha lådan så det åkte fram nu.
Det var väl det stora, slutdravlat, nu kommer bilder och spec:
Bob Jackson World Tour ram med 1" gängad stålgaffel
Chris King styrlager
Sleten Deda styrstam som antingen får åka kaustiksodabad också eller om jag unnar mig en Thomson / Ritchey / Zipp stam i silver men det hela är ett budgetbygge så det känns lite väl lyxigt ;-)
Pro Discover styre med 12 graders flare
Red Cycling Digi Camo styrlinda
Kina kolfiberstolpe
EC90 kinasadel
Shimano 5700 reglage
1x10 utväxling med XT bakväxel för stora kassetter
SRAM Apex vevparti
Nåt slags KMC kedja
Tektro Mini-V + kina travel agents
WTB Exposure däck 34 mm monterade tubeless
Superstar Arc Ultra Road 2 hjul
ZTTO QR