Ombyggnation av gammal Crescent, tips tack!

Tiki

Aktiv medlem
Hej!
Har dammat av gamla gymnasiecykeln efter att ha hängt i taket hos päronen i dryga 20 år . Tänkte med måttliga medel göra den tidlös och anständig att cykla på till jobbet. Omkring 2000-2500 kr är tanken att det ska få kosta. Det är nog tufft att nå målet men ett slags ideal är Sögrenicykeln på bild nedan. Min åsikt är att Crescentramen är såpass fräsch och stilren i grunden att den är värd att satsa på istället för att kassera cykeln.

Är tacksam på tips för följande komponenter:

1) Stänkskärmar som är diskreta och åtsittande
2) Kedjeskydd som är stilrent. Sögrenicykelns är ju snyggt
3) Styre: (Det lät som lokala cykelhandlaren hade ett rakt silverstyre men finns förslag så är det välkommet).
4) Handtag: Brooks bruna i läder eller finns det snygga billigare?
5) Sadel: Samma sak som med handtagen
6) Pedaler: Tidlösa i metall önskas (till en vettig peng, Sögrenis egna var alltför dyra och kostade ca 800 kr)

Vad gäller växlar kommer den att byta om till gripshift. Däck kommer också att byta ut till vita däcksidor då det verkar vara svårt att få tag på beiga däck.

Så ser den ut idag
DSC_0001-liten.jpg

Målbild
Sogreni-bike-classic.jpg

Är tacksam för råd och idéer!

/Jonas

Med begagnade delar kommer du långt. Att betala för ett rakt styre t.ex låter onödigt.
Funkar gripshift med racerväxlar?

Skippa kedjeskyddet och stoppa in byxbenet i strumpan i stället, eller sätt en "fjäderreflex" runt byxan på högersidan. Kapa av styret du har och gör "Bullhorn" av det. Sen fyndar du ett par sexigare hjul på Köp&sälj för runt 1500:-. Då har du 500:- kvar till en snyggare sadel, nya vajrar/höljen och lite styrlinda (och en tub autosol till alla alu-detaljer ;)). Friktionsväxlar på ramen funkar fint tycker jag, varför byta?

Tack ni som bemödat er att svara! Nu har jag en hel del intressant att nysta i och ska nog få ordning på den "ungdomscykeln" till en rimlig peng. Är det någon som kommer på något mer att tillföra är det givetvis välkommet men det här gav bra idéer på vägen. Skäms den inte för sig så kommer det en "färdig-bild" på den också.

Tiki skrev:
-------------------------------------------------------
Skäms den inte för
> sig så kommer det en "färdig-bild" på den
> också

Färdigbild krävs oavsett om den skäms eller ej. Om den så hamnar i fulacyklartråden på kuppen.

andematt skrev:
> Kul projekt!
> Tänkte just på Charge spoon...
> http://chargebikes.com/parts/spoon/
-------------------------------------
Den såg stilren ut.

@ratatosk: *Ha ha* där satte du press på mig. Den tråden är man inte stolt att hamna i.

Det går att meka dit ett Biltemabakhjul i ramen så du kan köra med 7-8-kassett. Eftersom du måste skrota Positronväxeln så kan du köpa bakväxel och reglage hos BT också. ST EF50 är bättre än vridreglage och du får bromshandtagen på köpet. Skärmar behöver du inte byta, det är monteringen som avgör hur nära däcken de hamnar, inte fabrikatet.

kjell skrev:
> Skärmar behöver du inte byta, det
> är monteringen som avgör hur nära däcken de
> hamnar, inte fabrikatet.

Det ska vara cromade- eller alufärgade stänkor. Gärna smalare än de som sitter på. BYT!

jansson99 skrev:
> kjell skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Skärmar behöver du inte byta, det
> > är monteringen som avgör hur nära däcken de
> > hamnar, inte fabrikatet.
>
> Det ska vara cromade- eller alufärgade stänkor.
> Gärna smalare än de som sitter på. BYT!

det är väl svartlackad alu? scotchbrite och du har alufärgade !

kika på mitt projekt så kan du ta lite inspiration till saker... jag renoverade inte samma typ av cykel men givetvis så ska denna med tas hand om med samma själ o hjärta. fantasin är de enda som sätter dina gränser.. oftast så är ekonomin ett sätt att slippa tänka.. istället för o fixa till de som finns.. sedan kan du sätta dit de där klistermärket... handbyggd o inte färdigköpt. något o stolt visa upp :)

Trodde jag skulle slippa denna tråd. :-) Jag gjorde en kalkyl med mycket Biltemaprylar och försökte hålla ner kostnaderna men det kändes som nästan allt behövde bytas utom ramen och då skulle det åtminstone kosta mellan 2000-2500 kr. Med hänsyn till ramens vikt kändes det också som slutvikten var klurig att hålla nere till en rimlig prisnivå. Möjligen skulle man se det som ett rent "estetiskt" projekt?

Slutsatsen blev att det var roligare att satsa på övriga cykelparken som uppdaterats mycket på senare tid. Tack ändå ni som gav en massa goda tips och hoppas det finns fler som drog nytta av dem.

/Jonas

Tillbaka
Topp