On One Deedar – kan jag hitta något jämförbart till jämförbart pris?

• Trådstartare Trådstartare mkl
  • Start datum Start datum

mkl

Medlem
Hej!

Hej, jag är tämligen noob på det här med mtb men har börjat smälta att jag bor granne med ganska fina spår (Hellas). Efter lite gågglande har jag blivit väldans sugen på en stål-HT.

On One Deedar ser acceptabel ut. Har dock sett några riktiga skräckbilder som visar svetsningen av ramen i följande inlägg:
https://www.bikeradar.com/forums/viewtopic.php?p=19845934#p19845934

Här är en direktlänk till en av bilderna:
http://i67.tinypic.com/2hye0z9.jpg ?

Snackades något om att detta var pre-production. Kan någon som har en Deedar bekräfta om det fortfarande ser ut på det där viset? Så länge den håller ihop kanske jag kan leva med det.

En annan nackdel med Deedaren är att jag skulle gärna ha möjligheten att köra lite bredare däck, typ 27.5" och 3"-däck. Deedar verkar blott ta 2.4". Orange P7 29 ser ut som en dröm, dock kostar blott ramen ~6300:-. Cotic och Ragley (säljs de sistnämnda fortfarande?) ser fina ut, men jag tror inte en färdigbyggd cykel klarar sig under 11.000? Ja just, Nordest Bardino-ramen klarar 3"-däck och kostar 549 euro:
https://nordestcycles.com/en/product/bardino-frame

Priset är förstås den stora fördelen med Deedar. För £967 skulle jag få en komplett cykel med Recol RL-dämpare och SRAM NX1. Det verkar ju inte vara några komponenter att skryta med, men kanske en bra och prisvärd inkörsport?

Här är Deedar konfiguration jag valde:
https://i.imgur.com/DFH7qzT.png

Tips och tankar välkomna!

Deedar är inget att ha tror jag. Geometrin är riktigt omodern.

En Nukeproof scout är ett annat alternativ eller Sonder transmitter. Båda får ganska bra betyg och finns inom budget.

Inget att ha är väl lite att ta i?

Med det sagt så är Sonder Transmitter en riktigt svinbra hardtail, den jag hade var riktigt snabb, dessutom skönare än de stålramar jag haft, kan också varit p.g.a. 27,5+ däcken. Synd att Sondern inte tar 29", då hade jag kanske haft den kvar.

Har kört både en Deedar och en NP Scout och förstår inte varför nån av dom inte skulle kunna funka?!

Scouten var längre än Deedaren i samma storlek och ingen tog 2,8” däck i 27,5”. Är det en +ram du är ute efter så glöm dessa två isf. Annars kan jag säga att båda funkade bra och gjorde inte bort sig på nåt sätt.

Alltid roligt med folk som läser till sig kunskap utan att ha provat sig fram....

Paco sa:
Har kört både en Deedar och en NP Scout och förstår inte varför nån av dom inte skulle kunna funka?!

Scouten var längre än Deedaren i samma storlek och ingen tog 2,8” däck i 27,5”. Är det en +ram du är ute efter så glöm dessa två isf. Annars kan jag säga att båda funkade bra och gjorde inte bort sig på nåt sätt.

Alltid roligt med folk som läser till sig kunskap utan att ha provat sig fram....

Jag pratar av egen erfarenhet av diverse ramar i "all mountain" kategorin. 439 reach på en L ram är för kort för de flesta normalstora som vill köra en kort stam (50mm och mindre) och brett styre för en cykel med det ändamålet. Körde ett tag på en 45650b i 20" storlek och en cykel med "modern" reach är nånting helt annat. Deedaren är väl någonslags mellanmjölk.

Ifs så har deedaren inte det längsta sadelröret så det skulle kanske gå att gå upp en storlek med rätt stolpe, men om du är över 180 är det kanske inget att ha eftersom de bara går upp till L... Enligt mig.

Senast ändrad:
MatteXC sa:
Med det sagt så är Sonder Transmitter en riktigt svinbra hardtail, den jag hade var riktigt snabb, dessutom skönare än de stålramar jag haft, kan också varit p.g.a. 27,5+ däcken. Synd att Sondern inte tar 29", då hade jag kanske haft den kvar.
Tack för svar! Nu var det ju egentligen stål jag var ute efter, men Transmitter verkar vara väldigt prisvärd (och poppis). Dessutom kommer den med 2.8"-däck istället för 2.4", det lär med råge kompensera för alu-ramen. Ska jag vara helt ärlig handlar stålpreferensen mest om estetik. Smala rör är snyggare helt enkelt. Hittade förresten Sonder Frontier också, den var ännu billigare, men föga omskriven. Se här: https://www.alpkit.com/sonder/bikes/sonder-frontier-nx1-recon-rumpus-650b
Geometrin är verkar vara mer bikepacking/äventyrsorienterad. De marknadsför den iaf så.

Paco sa:
Jag tror jag är ute efter pluskompatibel ram, men som du påpekar bygger inte antagandet på upplevd erfarenhet. Jag gissar mest att det kan vara gött med lite mer luft under röven när man inte väljer FS och ämnar cykla steniga Hellas. När det kommer till mtb har jag bara ägt/cyklat stål med 26" och 29" och stel framgaffel. Allt lär ju bli softare än det.

Paco sa:
Det glädjer mig att jag kan underhålla. Någonstans ska man börja, eller hur?

Senast ändrad:
aribr sa:
Ifs så har deedaren inte det längsta sadelröret så det skulle kanske gå att gå upp en storlek med rätt stolpe, men om du är över 180 är det kanske inget att ha eftersom de bara går upp till L... Enligt mig.
Tack för svar. Är närmare 188cm, så det kanske inte är bästa valet. Har dock kort överkropp och *väldigt* långa ben, gillar generellt ramar med kort reach. ~390mm verkar vara något sorts sweetspot för bockstyre på landsväg/cross. Vad det har för bäring i de här sammanhangen har jag ingen aning om, men Transmitter ligger på 470mm i XL. Större än Deedar som är 439mm för största storleken.

Senast ändrad:
Ns eccentric djambo, sonder som nämnts, Dartmoor, ska du ha en vettig stålram så kostar det mer än alu.

Såg bara lite snabbt att den där sonder frontier kör boost qr141. Tror man ska försöka undvika det. Ganska ovanlig standard för hjul, nav, reservdelar och så.

Vad är det för fel på dom svetsarna dom ser helt normala ut när dom är gjorda med tig.

Om TS är granne med Hellas så kan du ganska enkelt kunna testa min Transmitter i L och anpassad för min uppfattning om hur det ska sitta/stås för 183 cm...

Det finns en marino på k&s. Dock så vet jag inte vad den har för geo. Kanske kan vara något?

sdx sa:
Vad är det för fel på dom svetsarna dom ser helt normala ut när dom är gjorda med tig.

Jag tyckte också att det såg ok ut för en svets på en lite mindre synlig plats. Det är lite svårt att se, men är det möjligen en rejäl överpenetration där den tunnsre vänstersidan möter vevlagret? I så fall är det kanske lite olyckligt. Det borde vara en ganska utsatt punkt.

sdx sa:
Tyckte mest att det inte såg ut som något precisionsjobb – ganska fult. Om det håller och hur det brukar se ut på billiga hardtails har nog du och Milistern bättre koll på.

Der Kaiser sa:
Om TS är granne med Hellas så kan du ganska enkelt kunna testa min Transmitter i L och anpassad för min uppfattning om hur det ska sitta/stås för 183 cm...
Låter fantastico. Skickar PM!

Hyvä sa:
Det finns en marino på k&s.
. Tack för tips! Marino-tråden har jag kikat lite i.

Swoop sa:
Bird Zero 29 kanske? Det är iofs alu och vuxenhjul, men tar 29x2.6.
Landade på £1102 i konfig, utan växlar, bromsar osv. Transmitter verkar onekligen vara väldigt prisvärd.

Senast ändrad:
En bra grej med Transmitter är att den funkar bra med vanliga 650B också, rätt så handy under lersäsongen. Tror bara det är 45mm BB drop, till skillnad från många andra 27plushojar som ligger mellan 50-60 mm

fredrik168 sa:
Och som av en händelse kom en deedar large ut på köp och sälj.....???
En ram iaf! Jag ska nog ha ett cyklingsbart objekt. Är dessvärre inte i behov av fler ?‍♂️projekt. ?

Senast ändrad:
Kolla även in Commencal Meta HT. Köpte en för några veckor sedan och är väldigt nöjd. (Enda minuset är att däcken som sitter på suger så räkna med att byta med en gång)

tobiasmart sa:
Kolla även in Commencal Meta HT. Köpte en för några veckor sedan och är väldigt nöjd. (Enda minuset är att däcken som sitter på suger så räkna med att byta med en gång)
Vilken skönhet! Ser ut som ett bra alternativ till Transmitter. Tror dock 11-växlad NX är mer attraktivt än 10 och X5. Har en cykel med 10-växlad X7 nu och tycker att hoppen kan kännas på gränsen till för stora jämfört med min cykel som har 11-växlad Rival 1.

Senast ändrad:
OK, nu ska här tas ett beslut.

https://rockmachine.us/en/2019/edge/blizz-70-27-plus/gloss-silver-black

...eller...

https://www.alpkit.com/sonder/bikes/sonder-transmitter-nx1-1x11

Priset blir exakt detsamma efter frakt för Transmitter.

Blizz har NX Eagle på det mesta, istället för NX på Transmitter. Den har även Sector-dämpare istället för Recon samt FSA headset och Race Face-styrstam/styre istället för Sonders egna no name (Love Mud). WTB-fälgar också, istället för Love Mud. Boost 148 på båda. Dropper medföljer med Blizz.

Cykelkraft ligger på väg till jobbet, Alpkit i Storbritannien.

Mycket talar för Blizz förutom att geon inte är lika hipp. Blizz har kortare reach och 67 graders styrhuvud, Transmitter 65. Vad det gör för upplevelsen har jag ännu inte upplevt än.

Pressfit på Blizz. i29-fälgar på Blizz, funkar det för 2.8" däck?

I framtiden kanske jag vill byta ramen mot stål. Typ Orange P7 29.

Några tankar från expertisen?

Senast ändrad:
Jag hade lätt valt den andra hojen. Geometrin är viktig och det är bara struligt att ha eagle på en ht.

mkl sa:
jofahjalm sa:
Jag hade lätt valt den andra hojen. Geometrin är viktig
Tack för svar! Är längre, lägre och flackare nödvändigtvis bättre om jag ska cykla lite stigar i Hellas med omnejd?

Bra fråga! Jag kör en Kona Honzo med 68 grad styrvinkel, den blir 69.5 med sag (0.5 grad per cm sag). Verkar brant, men jag är nojd med den i Hellas. Men reach är gammaldags kort på Blizz, det funkar bara om du är kort eller har en kort överkropp.

jofahjalm sa:
och det är bara struligt att ha eagle på en ht.
Okaj. Varför då?

I Hellas behöver man ingen Eagle. NX Eagle kassett är också jättetungt. Men Recon är lite tyngre än Sektorn (samma gaffel, men stålben på Recon).

Eagle är mycket känsligare för inställningar och skador jämfört med andra grupper. Man behöver inte heller jättespannet på utväxling. Dels är det svårt att använda en superlätt växel på en hardtail och man behöver ingen monstertoppfart för att cykla i skogen.

Jag har en ht med 67,5 grader ha och kort reach på som jag cyklar i hellas. Det är går absolut och är också roligt, men jag hade föredragit en lite längre och flackare ram om jag köpt hoj nu. Det behöver ju verkligen inte gå till överdrift, men en ht med 67,5 grader ha känns onödigt brant. Jag tycker man kan ha en flackare geometri utan att uppleva några stora nackdelar.

Jag har ägt en Transmitter, det är en grym HT. Finns inga nackdelar med geon, möjligtvis hade jag velat ha ännu brantare sadelvinkel.
Lätt transmitter även om deras billiga byggen är lite trista med tunga prylar.

Det är lättare att byta alla andra detaljer än ramen.
Jag behöver väl inte skriva mer om vad jag anser :-)

Der Kaiser sa:

Haha, om en Happyit inte skulle skriva det är det väl du! Du har enda bytet (del av) ramen.

Berk sa:
Der Kaiser sa:

Haha, om en Happyit inte skulle skriva det är det väl du! Du har enda bytet (del av) ramen.

Jag köpte ramen tom för att jag ville ha "allt" omkring "spezial" :)

Der Kaiser sa:
Det är lättare att byta alla andra detaljer än ramen
Oops, vad har jag nu gjort. Tog fasta på dina ord och köpte en 2018 Orange P7 S (27.5"). ? SLX och Revelation-gaffel. Inga plusdäck på den, men om det är samma ram som 2019 verkar det gå att köra 2.6". Dropper på köpet.

Senast ändrad:
Berk sa:
Der Kaiser sa:
Berk sa:
Der Kaiser sa:

Jag köpte ramen tom för att jag ville ha "allt" omkring "spezial" :)

Nej, menade din otroliga C'dale Trigger ombyggnad!

Jaså den!
Den bekräftar verkligen min tes :-D

Mkl: blir nog bra det! Hör av dig när du är redo för sida-vid-sida jämförelse :-)

Tillbaka
Topp