On-One Mary Bar - erfarenheter?

Curt

Ny medlem
Hej

Jag är lite sugen på att byta styre (även om mitt Biltema riser-styre är en klassiker). Har lite problem med domnande händer och funderar på om det har med handledsvinkel att göra. Har kollat på CRC och är inne på ett On-One Mary Bar

Mary-bar.jpg

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?modelID=9199

Finns det någon med erfarenheter av detta udda formade styre?
Tankar och funderingar kring backsweep på styren?

Curt

Jag har kört nästan två säsonger på mitt. Först rättvänt på 26ern och sen uppåner på 29ern. Det funkar toppen åt båda hållen. Vinkeln är mycket bekväm och, tror jag, ergonomisk. Jag har svårt att tänka mig att byta. Om jag ska försöka komma på något negativt så är det att det är tungt (300g+) och ganska stumt, dvs det ger ingen förlåtande svikt eftersom det är så tjockväggigt.

Där ser man... nästan 2 säsonger! Och jag som trodde att Mary lanserades för mindre än ett år sedan. ;)

Jag tycker mycket om mitt.

Tack för synpunkter så här långt!
Hur fungerar det om man vill kunna klamra fast saker på styret, typ cykeldator eller lampa? Verkar inte vara många centimeter med raka rör ( =i 90 grader mot vägen). Tungt känns ju lite surt... Finns ingen variant med lite lättare/starkare material?

Curt

Daner skrev:
-------------------------------------------------------
> Där ser man... nästan 2 säsonger! Och jag som
> trodde att Mary lanserades för mindre än ett år
> sedan. ;)
>
> Jag tycker mycket om mitt.

Ehh, du har rätt. Nästan en säsong skulle det vara. Jag är senil. I övrigt var det rätt ;).

Prova Biltemas alternativ, vet ej vikt men det borde kunna funka bara för att få prova en annan vinkel på styret. <http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=769&iItemId=93710>

Finns några som har provat det <http://happymtb.org/forum/read.php/1/323989/336136#msg-336136> nackdelen är kanske att man förutom backsweep får negativ rice!

Lycka till!

/Mats

Vinkeln i Biltemas är rätt, alltså bakåtsvepet, men det är för smalt tycker jag för att vara bra i skogen, vikten på Mary är för mig inget problem, tänk på att edicviz är en ww med en äckligt lätt hojj i övrigt. Äckligt fin också, men det har ju redan Markus F avhandlat många gånger. Biltemas styre är heller inte i närheten av så starkt som Mary.

Senast redigerad av en moderator:
Jag är inte helt säker på att domnande handleder enbart beror på "sweep vinkeln". Kanske har du en sittställning som ger mkt vikt på armar och händer, danske har du fel vinkel på bromshandtagen, kanske behöver du andra grepp.

Personligen gillar jag bakåtsvepta styren för comfort. Har det till pendlarcykeln. Men jag tycker man förlorar en hel del i kontroll när man cyklar i ruffig terräng. Speciellt de tillfällen då styret befinner sig nära höften (när du klättrar eller rycker upp cykeln för ngt hinder etc). Men det är förmodligen en smak- eller vanesak.

Maxm MX-6 är ett dyrt men bra kolfiberstyre som har relativt generös sweep (aningen för mkt för min smak).

mx-6_red.jpg

edicviz: Låter som du har bra erfarenheter av Mary...
Boe: Vad ser du som fördelar med Mary? Tungt och stumt, men du är fast ändå?

Rippa: Säkert finns det mer än en orsak till domnande handleder. Jag tror dock att vinkeln på handlederna spelar in i mitt fall.

Hittills vidtagna åtgärder
Jag har ganska små händer så jag jagar ständigt tunna handtag med bra dämpning, en lätt kombination att hitta (not). Tror att jag efter en del moddande fått till en ganska bra sittställning på min Kona. Styrketräning för överkropp under vintern lär väl också öka uthålligheten där så att det inte blir så mycket hängande på händerna. En kommande förändring är övergången från v-broms till XT-skivbroms. Detta lär väl innebära mindre krampaktigt klämmande på bromshandtagen vilket i sin tur avlastar handlederna.

Men funderingen kvarstår kring Mary då jag egentligen inte tycker att det är så snuggt gentemot ett vanligt riser med hygglig backsweep. 9 grader har tex detta
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?modelID=2007

Borde räcka rätt långt... Samtidigt är inte snugghet allt - funktion är också ganska viktigt ;-)

Curt

Curt skrev:
> edicviz: Låter som du har bra erfarenheter av
> Mary...

Japp, ett toppenstyre. En negativ sak till har jag dock kommit på. Eftersom jag kör snigelspeed skulle jag gärna ha barends (okej, slå mig!) för att komma långt fram i uppförsbackarna. Det är svårt på Mary pga vinkeln. Det kommer tydligen ett par riktigt vinklade Ritchey (Ergo) som jag ska testa.

> Hittills vidtagna åtgärder
> Jag har ganska små händer så jag jagar ständigt
> tunna handtag med bra dämpning, en lätt
> kombination att hitta (not).

Har du testat vanliga Ritchey WCS? Tunna, lätta, komfortabla imho.

> Tror att jag efter en
> del moddande fått till en ganska bra sittställning
> på min Kona.

Domnande händer brukar ha att göra med hur mycket vikt du har på armarna, vilket i sin tur brukar bero på hur långt bak sadeln är. Ju längre bak sadeln är ju mindre behöver du stöda på händerna. Jfr att sitta på huk på golvet. Det är bara en idé, kanske har du redan testat det.

Edicviz: Barends på ett Mary? Ska det verkligen vara nödvändigt..... och snuggt lär det inte bli ;-) Ritchey WCS, nej de har jag inte testat än. Antecknar på åtgärdslistan. Håller i princip med dig om effekten av sadelposition. Kommer att pröva vidare. Kruxet är bara att med sadeln längre bak = kortare styrstam får mitt framhjul vingar alldeles för lätt i branta uppförsbackar.

Fråga: Jag har aldrig sett ett Mary live. Finns det tillräckliga "raka" partier för att kunna fästa cykeldator och en lampa (vanlig klammer-modell)? Bra om lampan pekar framåt och om cykeldatorn går att läsa av......

Curt

edicviz skrev:
> Eftersom jag kör snigelspeed
> skulle jag gärna ha barends (okej, slå mig!)
Dick, du vet att du blir tvungen att skaffa Jonesstyre till slut... lätt och med inbyggda barends, och det kommer att sitta fint på tjugonian.

Curt: i branta uppförsbackar får du stå ;). Det är lite si och så med plats för dator mm, en pryttel på varje sida och de sitter inte helt rakt...
Barends på Mary handlar inte om att det är nödvändigt eller snyggt, allt som (kanske) gör mig snabbare är bra. Form follows function. Jag är ju XC-svetto :).

Markus: H-bar har en del inbyggda "fel" jag inte gillar. Det kräver en låång styrstam och vridmomentet gör att det måste skruvas väldig hårt för att inte rotera. Detta har Brant löst med Marys framåtsväng närmast styrstammen. Dessutom sitter H-bars "barends" inte längst ut på styret där jag vill ha dem. Att dessutom vinkeln mellan barends och normalgrepp inte går att justera är ett annat problem. Hmm, jag skulle ändå vilja testa ett.

Annars är jag sugen på att prova ett rejält vinklat (11 grader eller mer) brett flatbar med barends. Fleegle skulle vara perfekt om det inte vore ännu mer tjockväggigt och ännu tyngre än Mary...

edicviz skrev:
>..en massa bra saker..

Ja, det är inte konstigt att du lyckas speca din hoj så bra. Du har tänkt lite längre än dom flesta.

Vad är det där runda för något Dane? Det ser inte särskilt ergonomiskt ut med tanke på radien även där man ska hålla, men vem vet?

Inspirerad av diskussionen här har jag meckat lite ikväll. Jag slängde på mitt gamla WCS Riser som, visade det sig, också gick utmärkt att ha uppåner ;).
Väl på kunde jag konstatera att det kändes VÄLDIGT rakt och otrevligt trots sina 9 grader. Dessutom kändes barends på ett så brett styre helt fel. Det finns nog en anledning att vanliga raka XC-styren (för barends) inte är mer än 58 cm breda. För att testa har jag nu satt barendsen en bit in på styret, motsvarande ett 60 cm styre. Där någonstans går gränsen verkar det. På min vinterhoj har jag ett överblivet flatbar kapat till 53 cm, barendsen på det sitter mycket bekvämt, men då är styret alldeles för smalt innanför *suck*.
Det jag är ute efter är ju den nästan raceraktiga känslan uppför man får på ett par barends, långt fram och handlederna åt "rätt" håll, bara att ösa på :). Racerstyren är ju som bekant också smala...

Med tanke på det ovan ser H-bar plötsligt ganska vettigt ut eftersom "barendsen" sitter något innanför, men de övriga problemen kvarstår ju förstås, framförallt vinkeln. Jag vill ha styrändarna riktade i underarmens riktning, dvs lite uppåt. Inte neråt som H-bar verkar vara gjort för. Nu är jag än mer nyfiken att känna på ett. Har du ett att låna ut Dane? ;).

Mary känns fortfarande bäst. Om hon får förnyat förtroende 2006 (verkar troligt) ska jag ha styrlinda runt bromsreglagens fästen så att positionen lite_in-lite_fram blir användbar utan att hålla i hårda kanter.

Fotnot: Hydraulslangarna, som går i två vackra mjuka böjar med Mary, blir ett elände med ett rakare styre (Juicy) :(.

Återuppväcker denna tråd ett drygt år senare... vad hände sen?

Jag är lite sugen på att prova Mary på singlespeed-mtb:b, kör ni fortfarande med era eller är det en ny sheriff i stan?

Jag har mary både på min pendel-ss och skogs-ss. Grymt nöjd. Jag tror jag ska prova det på min fsr också, kan bli spännande. Jag trivs med vinkeln på det. Jag provade ett tag med att köra ett vanligt riser på min skogs-ss, men kände att när jag stod upp och bröt så ville jag ha lite mer vinkel.

Mary bar satt standard på min ON-ONE 456 inbred som jag tyvärr inte kunnat bruka än då den var fraktskadad. Totalsågar dock mary styret, har provat det på en annan hoj. Påminner om morsans gamla damcykel. Jag är dock crossförare och van vid mkt rakare styrdon. Köpte ett easton ea50 high rise. det e grejor.

marybar e skönt för avslappnad lv-cykling. Inget för DH/freeride.

MVH/Gimmy

Gimmy Larsson skrev:
> Mary bar satt standard på min ON-ONE 456 inbred
>.....
> Totalsågar dock mary styret, har
> provat det på en annan hoj.
>
> Inget för DH/freeride.

Nu är väl inte inbred en DH-hoj direkt...

Har kitat min inbred med evil drs kedjestyrare m.m. Med sadelstolpen i botten e kommer jag köra dirt/freeride och DH (Hillsprint/slalom) med den.

Hardtail rulez...

> Totalsågar dock mary styret, har provat det på en annan hoj.

Vill du sälja ditt kassa styre till ett vettigt pris så är jag intresserad. Har redan ett men skulle gärna ha två.

Jag kör det på min Kona Dew Delux och tycker att det sitter helt perfekt där. Ger en skön vinkel och handposition. Eventuellt så hade jag klarat mig med ett något smalare styre på den cykel då jag aldrig håller slängs ut och står och drar i det för att komma upp för backar. Dessutom så kan man välja lite olika hand possitioner med det styret, smalt och långt fram eller brett och långt bak. Jag har aldrig kört det på en MTB.

//Anders

kfn: Vad vill du ge för det? Endast provmonterat. Maila mig så snackar vi affär. har även en 456 on-one styrstam samt inbred sadel som e helt nytt.

kfn skrev:
> > Totalsågar dock mary styret, har provat det på
> en annan hoj.
>
> Vill du sälja ditt kassa styre till ett vettigt
> pris så är jag intresserad. Har redan ett men
> skulle gärna ha två.

Se till att få båda delarna.

Jag e grymt nöjd med mitt Mary Bar. Har haft det upp-och-ner fram till nu för en "racig" sittställning när jag kört mycket grus och asfalt, nu ska dett sitta rättvänt för mer stig och sten-lek. Har använt dubbla lager styrlindor för väldigt långa grepp med reglagen vid "böjen", så att jag kan glida med händerna framåt-inåt ibland (tex brant uppför) och bakåt-utåt ibland.

Tillbaka
Topp