Onsdagscykling i Uppsala

• Trådstartare Trådstartare Per
  • Start datum Start datum
Onsdagscykling i Uppsala
Mmm. Det blir ingen sill, men jämväl Lunsenfrånvaro (på grund av mat, starka drycker och trevlig samvaro). Blir det onsdagscykling även om Happyriden varit på tisdagen? Skulle vara kul att ta en tur i Nåsten på onsdag.

Onsdagscykling i Uppsala
Mårten skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag ska supa mig redlös

Elisabeth jobbar så jag behärskar mig till solnedgången.

Onsdagscykling i Uppsala
Edit: inlägget som kommenterades raderades tillsammans med spam.

Igen: Blir det onsdagscykling även om det blir Happyride i morgon?

Senast redigerad av en moderator:
Onsdagscykling i Uppsala
thurfjell skrev:
> Blir det onsdagscykling även om det blir Happyride i morgon?

Ja, vi kommer att vara cykelsugna inte minst därför att vi inte kan delta idag.

Onsdagscykling i Uppsala
Per skrev:
> thurfjell skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Blir det onsdagscykling även om det blir
> Happyride i morgon?
>
> Ja, vi kommer att vara cykelsugna inte minst
> därför att vi inte kan delta idag.

Förnämligt.

Onsdagscykling i Uppsala
Jag följer gärna med o cyklar idag, men har inte så mycket rutin på att cykla i skog? Är förövrigt ganska ny i Uppsala. Hur länge cyklar ni?

Onsdagscykling i Uppsala
Igen: tack för idag. Det var en grymt skoj undanflykt från den bistra verkligheten (skolan) ett tag.
Kanon att få cykla med folk som kan guida i Nåsten. Undrar bara om jag kan hitta samma väg igen...
/Joel
PS Ber om ursäkt för mitt backhetsande på slutet =)

Onsdagscykling i Uppsala
Joel: Backhetsade du folk nu igen?! Du vet vad vi har sagt om det där! Nu bokar du in 6 juni så du får göra bot.

Nej jag är inte avundsjuk på dig som kunde sticka ut... Bläääh fyfan för PM.

Onsdagscykling i Uppsala
Jag är helt slut. Och på slutet (sista biten från stan) blev jag fruktansvärt kall. Jag huttrade/skälvde/skakade så mycket när jag kom hem att jag hade kunnat försörga en inte oansenlig stad med elektricitet om någon hade kopplat en vibrationsgenerator till mig. Sjukt.

Tack för ännu en trevlig tur. Nästa gång skippar jag MTB-banan, i alla fall om den följer på över två timmar skogskörning. Men, nu har jag provat den. ;o)

På återseende!

/Mattias

Onsdagscykling i Uppsala
Vill oxå tack för en tuff premiär cykling på 3 timmar idag . O snart är middagen klar, ska bli gött med mat efter den här pärsen/Patrick

Onsdagscykling i Uppsala
ha! efter dagens cykeltur kom jag hem skakandes och alldeles förstörd... åsarna tog död på mig. trodde inte vi skulle köra nåt sånt jobbigt efter jag gav allt på mtb-banan i sunnersta =) men det var kul och nu känns det bara skönt.

Onsdagscykling i Uppsala
Det här låter ju som om det var ett helvetesmaraton! Ajaj, ja som sagt, sorry om det blev en eller två backar för mycket. Ska hålla mig på mattan nästa gång jag lovar... Måste dock påpeka att det hetsades ganska duktigt på mtb-banan även av andra =)

Onsdagscykling i Uppsala
Det är OK, men låt det aldrig - och då menar jag ALDRIG - hända igen. ;o) När jag jobbat upp teknik och kondition (det vill säga runt år 2031) ska jag ge mig på en helvetesmarathon igen.

Nu känns det bra igen efter en tallrik gröt (king size) och en viss uppfräschning/upptining.

Onsdagscykling i Uppsala
Jag hoppas på en eller flera turer i helgen - måste dock passa in det med barnkalasåtaganden ... Meddela gärna tid och plats här om det blir några turer i helgen!

Onsdagscykling i Uppsala
Jag vill, vill, vill! Men jag jobbar fram till och med 15 idag och imorgon. Vill prova mina nya glasögon och benskydd (jag har köpt världens största glasögon - kommer se skitrolig ut).

Onsdagscykling i Uppsala
Pappa och jag kom för ett tag sedan hem från en kortare Nåsten-tur. Blev bara en tråkig bild:

2007-05-05.jpg ht=428

Onsdagscykling i Uppsala
Kommer att åka från Plantskolan 10.00 i morgon söndag. Något liknande 1 maj förutom södra slingan. Endast ett snabbstopp vid torpet annars så nära svettotempo man orkar.
Allt är förhandlingsbart förutom tiden

Onsdagscykling i Uppsala
Jag vill cykla men min bakväxel är av så jag behöver köpa en ny sådan först, tyvärr. Får se när jag är back in business igen. Senast 6 juni iaf. Då är det Happyrajd igen för er som missat det. (Finns en tråd nånstans på forumet.)

Onsdagscykling i Uppsala
pepe skrev:
> Kommer att åka från Plantskolan 10.00 i morgon
> söndag.

Ok, 10.00 om vi vaknar i tid ;)

Onsdagscykling i Uppsala
Per skrev:

> Ok, 10.00 om vi vaknar i tid ;)

Det gör ni, det är ju Lunsning som gäller.

Onsdagscykling i Uppsala
Tog en kortare låg-tempo-sväng i Nåsten och passade på att ta några bilder på en alternativ led som börjar 20 m till vänster efter spången som det ligger en stock innan ("Elisabeths spång") och slutar 25 m högre upp på skogsvägen innan Lasses slinga. Minst lika kul och teknisk som den vanliga leden och mer på solsidan så att säga.

2007-05-06037.jpg ht=542

2007-05-06038.jpg ht=542

2007-05-06040.jpg ht=542

2007-05-06042.jpg ht=542

2007-05-06047.jpg ht=542

2007-05-06048.jpg ht=542

2007-05-06049.jpg ht=542

2007-05-06050.jpg ht=542

Onsdagscykling i Uppsala
Vi var ut på en svettotur med Pepe. Urfint i Lunsen. Vi följde första maj slingan, och noterade att visste man inte om det kunde man inte se att 33 cyklister passerat bara några dagar tidigare. Fanns knappt ett spår efter er ens på den sällan använda led 27.

Onsdagscykling i Uppsala
Orv, den snutten är toppen. Lyckades pricka den när jag körde solo i onsdags. Jag är f.ö intresserad av kvällscykling må, ti, on veckan som kommer nu :)

/Johan

Onsdagscykling i Uppsala
Det blev en solotur på söndageftermiddagen, mellan paketöppning på morgonen och födelsedagsmiddag för den äldsta dottern på kvällen. Cyklade en baklängesvariant på slingan från 1:a maj.

Första gången jag sett orm i Lunsen. På väg upp tillbaka mot Bergsbrunna/Sävja låg mitt på stigen i en solvarm fläck en perfekt hoprullad huggorm - grå och svart precis som de ser ut i skolboken. Jag såg den väldigt sent och gjorde ett (panik)försök att hoppa över den i uppförsbacken ... Jag vet inte vem som blev mest stressad - jag eller ormen. Helt klart ytterligare en anledning att hålla blicken långt fram - men det är svårt när det är uppförsbacke när man är trött ...

Onsdagscykling i Uppsala
körde gulan idag, o ta mig fan, de har ju grävt sönder den på slutet, upp mot gotsunda jeapen. var ju riktigt synd om vi ska behöva ha ett bostadsområde mitt över gulan.

Onsdagscykling i Uppsala
Jensen skrev:
> de har ju grävt
> sönder den på slutet, upp mot gotsunda jeapen.
> var ju riktigt synd om vi ska behöva ha ett
> bostadsområde mitt över gulan.

Märkligt: det finns inga planerade byggen vid Gottsundagipen enligt stadplanen, i v f inte som jag kan hitta på nätet http://kartor.uppsala.se/SCRIPTS/hs...rt=PrintFrameset?cmd=start&theme=PLANUPPDRAG. Däremot finns en plan att bygga en ny väg fårn Hugo Alvens väg till Dag Hammarskölds väg, vid Ultuna. Om jag förstått rätt vill plattfötterna dra denna vidare, över ån, och genom norra Lunsen, strax söder om Stordammen. Där diskuteras två alternativ: i) söder om Stordammen, och ii) norr om Vreten, genom den öppna korridoren norr om Lunsen. Här gäller det att vara vaken!!!

Onsdagscykling i Uppsala
Per skrev:
> Jensen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > de har ju grävt
> > sönder den på slutet, upp mot gotsunda
> > var ju riktigt synd om vi ska behöva ha ett
> > bostadsområde mitt över gulan.
>
> Märkligt: det finns inga planerade byggen vid
> Gottsundagipen enligt stadplanen, i v f inte som
> jag kan hitta på nätet
> http://kartor.uppsala.se/SCRIPTS/hsrun.exe/extwebb
>
På kartan du länkade till så är det det blåmarkerade området vid Morkullevägen som inkräktar lite på gula stigen. Jag upptäckte också det för några veckor sedan.

Onsdagscykling i Uppsala
lave skrev:

> På kartan du länkade till så är det det
> blåmarkerade området vid Morkullevägen som
> inkräktar lite på gula stigen. Jag upptäckte
> också det för några veckor sedan.

Nu har jag lokaliserat det. Det ser ut som om man bygger rakt över Gula stigen. Trist och onödigt. Det finns ju oerhört mycket gärden runt stan.

Onsdagscykling i Uppsala
det är bara nån km efter att man paserat kohagarna o paserat över ven asfaltsväg. precis där amn korsa en smal cykelbana förut.i o för sig, nu ligger det bara schaktmassor över stigen, själva villorna kommer nog inte på stigen. dock kommer ju villorna ligga precis vid stigen, om de nu inte flyttar den, vilket de borde, me tanke på att det är en "klassisk" vandringsled. tråkiga ä att de gjort om den smala cykelvägen, till en bred väg. har aldrig tänkt på att stigen går så pass nära bebyggelse, kändes inte så när man brände fram där förut.

Onsdagscykling i Uppsala
Jensen skrev:

> själva villorna kommer nog inte på stigen.

Jag kollade plankartan, och på den såg det ut som om dagens stig kommer att gå på någons tomt, med reservation för att stigen kan ha varit illa eller fel utritat eller jag kan ha läst kartan fel. Stigen bör givetvis dras om där.

Onsdagscykling i Uppsala
i så fall borde de ju skövlat skog in över stigen, vilket inte va fallet, men kanske kommer. som det va nu så hde de bara dumpat in massa lera/jord in över stigen.

Onsdagscykling i Uppsala
Jag kollade handlingarna som ligger på webben, och dessvärre ser det ut som om en villa hamnar precis på Gula stigen. Den kommer att korsa fem tomters nordsträckning. Dokumentet heter "Detaljplan för
Morkullevägen, Norra Sunnersta, Uppsala kommun" och har diarienummer 2004/20056-1. I detta dokument nämns Gula stigen.

Om denna sägs: "Området har mycket god tillgång till promenad- och strövområden.
Gula stigen (en promenadstig mellan centrala staden och de södra stadsdelarna) passerar genom planområdet och via denna nås flera stora grönområden, t.ex. Gottsundagipen belägen 500 meter västerut,
samt Vårdsätraviken och Hågadalen. Gula stigen måste dock flyttas till ett nytt och något nordligare läge förbi planområdet då den nya bebyggelsen uppförs men framkomligheten längs Gula
stigen försämras inte av planen."

Finns mer dokumentation, man går in på kartlänken http://kartor.uppsala.se/SCRIPTS/hsrun.exe/extwebb/int/MapXtreme.htx;start=HS_kartindex vidare till fliken "Detalj- & Översiktsplanering" och väljer "Aktuell detaljplanering", prickar in Morkullevägen ock klickor på info, då kommer det fram en ruta men den länk "läs mer om denna plan" och då kommer man till en sida där det ligger en rad dokument inklusive kartor.

Det är väl inte hela världen om Gula stigen flyttas 50 meter längre norrut men jag ogillar att man hela tiden knaprar på skogen samtidigt som man har en massa tomma kokåkrar nära staden. Det vore bättre om de byggde på kokåkrarna och lämnade skogen i fred. Eller varför inte skyskrapa för att pigga upp stadbilden lite?

Onsdagscykling i Uppsala
Per skrev:
> Det är väl inte hela världen om Gula stigen
> flyttas 50 meter längre norrut men jag ogillar
> att man hela tiden knaprar på skogen samtidigt
> som man har en massa tomma kokåkrar nära staden.
> Det vore bättre om de byggde på kokåkrarna och
> lämnade skogen i fred. Eller varför inte
> skyskrapa för att pigga upp stadbilden lite?

Håller med om detta.

Onsdagscykling i Uppsala
skönt att få det bekräftat i alla fall, att de flyttar stigen o inte bara skiter i den alltså. men håller med om att det finns bätrte ställen o bygga på. men antar att de inte bygger skitstora hus, o då är nog läget vid skogen mer attraktivt. jävligt tråkigt när de bara tänker på sånt

Tillbaka
Topp