Onsdagscykling i Uppsala

• Trådstartare Trådstartare Per
  • Start datum Start datum
Onsdagscykling i Uppsala
Roligt att äntligen få se Lasses slinga!
När jag lockat tillbaka hjärtat från halsgropen så blir det säkerligen fler turer.

Jag och s svängde vidare söderut, vek av från gula stigen i höjd med sunnersta herrgård, och drog ett varv på nya MTB-spåret följt av kronåsen hemåt. Härlig tur!

Dagens lärdom: När anreaso tvekar - kliv av och gå! Det kommer bli kul att se blåmärkena utvecklas :-)

Onsdagscykling i Uppsala
När Andreaso tvekar står Fantomen stilla. Gammalt Lunsenordspråk. :P

(Sen är det väl så att när Mårten R tvekar står Andreaso stilla?)

Usch jag längtar faktiskt tillbaka till Uppsala och Lunsen och Nåsten!

Bara lite drygt två veckor kvar nu...

Onsdagscykling i Uppsala
Mårten skrev:
-------------------------------------------------------
> (Sen är det väl så att när Mårten R tvekar
> står Andreaso stilla?)

Det gör alla som har nån typ av överlevnadsinstinkt kvar.

Onsdagscykling i Uppsala
Hej alla uppsala-cyklister!

Jag har en fråga som jag tänkte att jag lika gärna kunde ställa under denna tråd som rent allmänt.

Det är så att jag och min likaledes cykeltokiga pojkvän ska ta oss från de härliga uppsalaskogarna till den lilla ön Menorca för att cykla. Vi tänker ta med oss våra egna cyklar (såklart!) och vet att det ska gå att transportera dessa i någon form av papplådor (så att man slipper köpa en dyr cykelväska). Vet någon av er var man kan få tag på sådana papplådor? Eller har någon ett bättre transporteringsförslag som inte är alltför kostsamt?

En sak till: har någon möjligtvis varit på denna ö och vill tipsa om nåt så blir vi jätteglada!!!

Tack på förhand!
/Jennie och Magnus

Onsdagscykling i Uppsala
Cykelkartonger hittar ni hos valfri cykelhandlare i stan. Fråga vänligt om dom har någon överbliven kartong bara...

Jag fick en av Cykel & Skidstället när jag frågade. Inga problem. (Sen att den var för racer och jag skulle packa en mtb är en annan historia (cykeljäkeln gick inte ner)).

Onsdagscykling i Uppsala
OK. Tack för tipset. Gissade nästan att sånt fanns att få tag på hos cykelhandlarna.
Surt att inte mtb:n fick plats! Vi ska ha med våra mtb.. bäst att kolla att vi får rätt storlek på lådorna då...

Onsdagscykling i Uppsala
bosse på kedjesport har hela övervåningen fyld med kartonger, du kan säkert få nån av dem

finns olika storlekar på kartonger, man kan ju fråga om man kan få en som en mtb varit i. var då inga som helst problem att få ner sin mtb i en sådan låda sist ja va till spanien. ta av framhjul, ta av styret (men låt reglage osv sitta kvar på styret) nu hänger styret i vajrar osv. linda in i bubbelplast o tejpa fast i t.ex. framgaffeln, ta av bakäxeln (samma där, bara lossa bulten, låt vajrar osv sitta kvar, o tejpa fast den på insidan av ramen så att den inte blir skadad, ta av pedaler. ha på bubbelplast eller rörisolering på hojjen, ner i lådan, nån pappskiva ner på ena sidan av hojjen, ner me framhjulet utan snabbkopplingarna på. möjligen kan man försöka få sån där plastdistans som hojarna kommer med till framgaffeln, så att den inte kan pressas ihop i sidled, men bör inte vara nån risk. just ja, ta av sadelstolpen o lägg den brevid. nemas problemas, har man dämpare kan man släppa ut lite tryck i dem, så får man pumpa på plats sen, kan släppa ut ur däcken med, funkar säkert utan att göra detta, men det skonar grejjerna, i alla fall dämparna.

Onsdagscykling i Uppsala
DrSbaitso skrev:
> Jadå! Och jag har en kompis med mig som är i
> nivå med mig.

Usch, då blir det ingen vila.

Onsdagscykling i Uppsala
Jag har försökt montera Stan's NoTubeskit på mina Bontrager Camino med Nobby Nic/Fast Fred, men det går ta mig i brasan inte! Är det någon trycklyftsbestyckad NoTubes-duktig person i Uppsala som skulle kunna tänka sig att förbarma sig över mig? Det är sjukt frustrerande, jag får inte in någon luft överhuvudtaget med golvpump. Har kollat på Stans filmer, följt instruktionerna och surfat på Stans forum - inget hjälper. Både däcken och fäljarna står med som rekommenderade på Stans sida.

Onsdagscykling i Uppsala
hur är det med fälgbanden?
är det vikbara icke-UST däck? då kommer du få det lite lurigt.
knata ner till cykelaffär med ventiladapter och låna deras tryckluft annars. finns ju lite här och var.

Onsdagscykling i Uppsala
Japp, det är vikbara icke-UST-däck... Det skulle gå så bra enligt Stans hemsida - han använder väl till och med sådana i instruktionsvideon? Jag har till och med använt två lager av den medföljande 3M-tejpen under mitt vanliga fälgband. Får besöka cykelaffär.

Tack!

Onsdagscykling i Uppsala
Försökte såga av mig tummen i helgen. Lyckades dessbättre inte riktigt med det tilltaget, men någon cykling blir det tyvärr inte. :-(

Ha så kul!

Onsdagscykling i Uppsala
har du adapter till racerventilerna, eller har du vanliga ventiler så behövs inte adaptrarna. åk ner till OK macken nere vid gamla e4:an, där det är fyra mackar, de har en kompressorslang ute i luftskåpet, med den brukar ja inte ha nå problem att blåsa upp däcken på fälgen

Onsdagscykling i Uppsala
Tänkte inte på att det var onsdag när jag gav mig av idag... Mötte dock gänget på Gula stigen på hemvägen. Hoppas att ni fick en lika fin tur som jag - för första gången klarade jag av alla uppförsbackar, utan Stan's "Friggin'" NoTubes.

Onsdagscykling i Uppsala
Jensen skrev:
> har du adapter till racerventilerna, eller har du
> vanliga ventiler så behövs inte adaptrarna. åk
> ner till OK macken nere vid gamla e4:an, där det
> är fyra mackar, de har en kompressorslang ute i
> luftskåpet, med den brukar ja inte ha nå problem
> att blåsa upp däcken på fälgen

Jag har sådana där Prestaventiler. Har kompressorn uttag för det?

Onsdagscykling i Uppsala
s skrev:
> Försökte såga av mig tummen i helgen. Lyckades
> dessbättre inte riktigt med det tilltaget, men
> någon cykling blir det tyvärr inte. :-(
>
> Ha så kul!

Du hade kunnat följa med ändå i dagens lugna tempo. På gula stigen körde de i 180 men sen saktade de ner till knappa 160 i Lunsen.

Onsdagscykling i Uppsala
thurfjell skrev:

> Jag har sådana där Prestaventiler. Har
> kompressorn uttag för det?

nej, du måste ha adapter, de har bara för vanliga cykelventiler. sådan adapter kan man ju inhandla i cykelaffär för typ en tia. kan vara bra att ha ändå

Onsdagscykling i Uppsala
thurfjell: Ah, så det var en happyist!
Underbar tur idag!
Haft en pissig vecka till största delen instängd i lägenheten, så det var himla skönt att få cykla av sig lite! Kul att det var så många, och att vi är så jämna! Ser fram emot fler turer!
Spången över träsket var riktigt häftig.

Onsdagscykling i Uppsala
Jensen skrev:
> thurfjell skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Jag har sådana där Prestaventiler. Har
> > kompressorn uttag för det?
>
>
> nej, du måste ha adapter, de har bara för
> vanliga cykelventiler. sådan adapter kan man ju
> inhandla i cykelaffär för typ en tia. kan vara
> bra att ha ändå

OK. Då blir det så, men det kommer nog se lite lustigt ut när jag står och gojsar med Stansgegga utanför OK. ;o) Det får dock bli efter det att jag monterat mina nya Juicyfemmor.

Märkte igår vilken oerhörd skillnad det är på däck och däck. Innan har jag kört Bontragers Jones XR både fram och bak (de är fram- och bakspecifika, 2.25/2.2 med olika mönster). De kändes väldigt mycket stabilare än Nobby Nic 2.2/Fast Fred 2.1 som jag kör nu, men vägde ju trots allt 100g mer per däck. Tror också att de hade mindre rullmotstånd fram än Nobby. Fast Fred tycker jag fungerar förvånansvärt bra i terräng, med tanke på hur snabbt det är.

Onsdagscykling i Uppsala
Visst är det skillnad på däck och däck! Och Jones XR är ganska lättrullade, medan NN har ruskigt grepp, så det är inte konstigt att du upplever en stor skillnad. Stabiliteten däremot? Kör du på samma lufttryck? Det är inte bara att NN har högre mönster som gör att det kryper lite på nabbarna?

Onsdagscykling i Uppsala
Jag körde 2.5kg i Bontragerdäcken och har nu 3kg i Schwalbedäcken - ska kanske testa lägre tryck? Det kan nog vara nabbkryp, nu när jag tänker efter. Men FF har sämre grepp än Jones XR, rullar dock bättre. NN/FF känns som en bra kompromiss. Ska testa Racing Ralph bak om någon månad och se vad jag tycker.

Onsdagscykling i Uppsala
jag kör på NN bak och Smart Sam Alpen cross fram . också schwalbe. funkar asbra. men jag har inte problem med att det rullar långsamt. kanske för jag är så eeenooooormt vältränad. måste vara det va? fast det är lite skillnad mot racern.

Onsdagscykling i Uppsala
Bar? Jag kör lagom svikt under tummen. Osäker på vad enheten heter och hur skalan är...

Förresten, var tvättar man cykeln i leriga tider?
(inte badkaret)

Onsdagscykling i Uppsala
s: Jag brukar klara en 4-5 bar innan jag hamnar i svaret på nästa fråga.

pean: Badkaret är the way to go. :D

(Vattenkanna på macken eller be snällt att få låna en vattenslang av dom.)

Onsdagscykling i Uppsala
Nån föreslog en sån där bevattningsspruta som man pumpar upp ett tryck i. Tyckte jag lät väldigt smidigt. Förutsatt att det inte blir för "vass" stråle, vill säga.
Själv rullar jag in cykeln i duschen.

Onsdagscykling i Uppsala
pean skrev:
> Bar? Jag kör lagom svikt under tummen. Osäker
> på vad enheten heter och hur skalan är...
>
> Förresten, var tvättar man cykeln i leriga
> tider?
> (inte badkaret)

Om ej badkar, Hydro vid Djäkne höghus. Fråga snällt så får du spola av cykeln gratis.

Onsdagscykling i Uppsala
Nån som vill visa runt i skogarna runt Uppsala? Jag ska på besök och tänkte ta med cykel. Gärna fullgungstramp eller grusväg. Verkar vara Lunsen som gäller men även andra förslag är intressanta.

/Micke

Onsdagscykling i Uppsala
thurfjell skrev:

> OK. Då blir det så, men det kommer nog se lite
> lustigt ut när jag står och gojsar med
> Stansgegga utanför OK. ;o) Det får dock bli
> efter det att jag monterat mina nya Juicyfemmor.
>

ähh, ja har avrit där två gånger, så de borde börja bli vana :D men hade i geggan hemma, o tog med mig dit o blåste upp däcken på fälgkanten, snurra o skaka massa. en del däck kan vara lite svåra o täta första gången (när geggan ska tränga in i däcket o täta), då kan man ta en liten tur så brukar det mesta tätas, eller så lägger man hjulet med den sidan som läcket mest ner mot marken o låter ligga över natten

Senast redigerad av en moderator:
Onsdagscykling i Uppsala
Jag blir Uppsalabo på söndag och är mycket förväntansfull inför att upptäcka en ny cykelstad. Det skulle vara väldigt kul att hänga på ett gäng och få lite guidning, men jag cyklar hellre än bra på mtb än så länge så jag vet inte om jag vågar ge mig i slag med proffscyklister... :-).

//Kristin

Onsdagscykling i Uppsala
Kristin: Rekommenderar onsdagscyklingarna. Tempot brukar vara humant (även för studentfyllefetton som jag) men dom går på ganska tekniska stigar... Det borde funka om du gillar utmaningar och inte är helt färsk. :)

Onsdagscykling i Uppsala
Jag tänkte jag skulle försöka dra med flickvännen på onsdagstur också. Hon har bara varit ute tre gånger, så hon saknar än så länge lite teknik och erfarenhet men kompenserar med en hel massa jävlar anamma. Jag föreställer mig att vi anpassar tempo och svårighet efter de som är med? Men det är knappats jag som håller i trådarna här :-)

Jag cyklade min andra gång med gänget igår, på en helt fantastisk tur i Lunsen!
Vad händer med tider och så nu när det börjar skymma lite tidigare? Är det pannlampa som gäller, eller flyttar vi arrangemanget?
Vet nån om det fortfarande träffas folk utanför cykel&skidstället på söndagar@10?

Onsdagscykling i Uppsala
Kristin: onsdagscyklingarna rekommenderas - tempot brukar anpassa sig själv efter de som cyklar. Någon eller några drar på en bit, andra sackar efter och några väntar på de som ligger efter - helt naturligt.

Onsdagscykling i Uppsala
DrSbaitso skrev:
> Jag cyklade min andra gång med gänget igår, på
> en helt fantastisk tur i Lunsen!
> Vad händer med tider och så nu när det börjar
> skymma lite tidigare? Är det pannlampa som
> gäller, eller flyttar vi arrangemanget?

Det brukar vara pannlampa. Urk.
Jag tror det var prat förut om att flytta tiden men det var redan tajt för många att hinna till 18:00. Själv skulle jag nog hellre onsdagscykla på helgen så man slipper slira runt i mörkret.

> Vet nån om det fortfarande träffas folk utanför
> cykel&skidstället på söndagar@10?

Ingen aning, men vad jag hört så var det mer som hårda träningspass snarare än som onsdagarnas happyrajds?

Kristin: klart du ska hänga på. De flesta av oss är allt annat än proffscyklister och nu när doktorn & co är med behöver vi lite motvikt för att få ner tempot till en nivå som gör att man kan stå upp dan efter.

Onsdagscykling i Uppsala
hehe. Jag har nog aldrig cyklat så långsamt till plugget som igår :-)
Men det är bra skönt att vara mör i hela kroppen.
Har haft lite av en pissvecka, så jag behövde verkligen cykla av mig. Jag hoppas jag inte cyklade sönder nån på vägen!

Onsdagscykling i Uppsala
Då kanske man ska våga sig med på en tur trots allt... Kommer det att cyklas på onsdag? Var träffas ni i så fall?

Jag blir internetlös ett par dagar framöver fr.o.m. imorgon, så jag skulle uppskatta om någon som tänker cykla ville PM:a sitt nummer utifall att jag skulle förvilla mig bort i Uppsalas okända terräng på onsdag :-).

//Kristin

Tillbaka
Topp