Onsdagscykling i Uppsala

• Trådstartare Trådstartare Per
  • Start datum Start datum
Onsdagscykling i Uppsala
kaj a skrev:
-------------------------------------------------------
> jag hade gärna hängt med imorrn men kvällens
> pannlampsprövartur i nåsten bevisade att jag
> måste ha skoöverdrag+sånna där
> orienteringsstrumpor Per brukar tipsa om (dom är
> faktiskt riktigt bra, nån som vet var man hittar
> sånna)

Jag köpte ett nån variant av såna från http://www.letro.se/ förra året.
Fast med sommarskor är det ändå kasst.

Onsdagscykling i Uppsala
Andreas - du kommer att gilla det här ... det _snöar_ just nu i Bergsbrunna/Lunsen! :)

Personligen rekommenderar jag Shimanos höst/vinterskor i Goretex (SH-MW02) för den här säsongen; inte speciellt varma men torra i alla väder/pölar/sankmark/snö och annat otyg ...

När är det dags för glögg och pepparkakor?!?

Onsdagscykling i Uppsala
AWi skrev:
> Andreas - du kommer att gilla det här ... det
> _snöar_ just nu i Bergsbrunna/Lunsen! :)

Jag har varnat för det sen mitten av juli men bara blivit hånad.

> När är det dags för glögg och pepparkakor?!?

Nyinskaffad proviant:
P1080672.JPG ht=544

Onsdagscykling i Uppsala
AWi skrev:
> Ska vi ta med oss saffransgifflar och tändare ut
> i Lunsen och ha en högtid där vi tillber den
> varma torra våren?!?

He he . . . en tillbedjan är nog på sin plats (till rätt gudaväsen då förstås)!

Onsdagscykling i Uppsala
Nu är det riktigt fint väder för cykling. Sol och minus tre grader. Däremot stannar jag hemma i alla fall. :(

Senast redigerad av en moderator:
Onsdagscykling i Uppsala
andreaso skrev:
...
> Nu när julen står för dörrn och jag har varit
> så förbannat snäll hela året så har jag fått
> en julklapp av mig själv i form av ett par
> vinterskor som vill ut och testa kylan.

Grattis, det har du förtjänat!

Svaje: Om andreaso skall cykla så finns det inga ursäkter kvar.

10:00 vid Finn alltså. Någon latmask som åker bil ut?

Onsdagscykling i Uppsala
s skrev:

> 10:00 vid Finn alltså. Någon latmask som åker
> bil ut?

Ja, vi tar bilen till Plantskolan, vet inte riktigt när, har haft sovmorgon.

Onsdagscykling i Uppsala
Känner att mina conti speedking supersonic fram inte riktigt är avpassade för det här vädret så det blev löpning istället.
Mårten>> bema såhär års också? tvättar du jeansen åtta gånger i veckan? ;)

Onsdagscykling i Uppsala
sigulda ck: Det finns en anledning till att jag i princip bara har mörka jeans. Och att allihop är urtvättade... ja. :P

Alternativet är att gå, och det är ju aptrist.

Blir det chans att racea i baren ikväll då herr sigulda? Tror inte den är lika hal som skogen.

Onsdagscykling i Uppsala
Det är fint i Lunsen, vi hojade från Planskolan, in mot torpet, men innan vi nådde detta tog vi österut mot Mickmossen o Koblundand till Surstagärdena, varifrån vi hojade tillbaka till Plantskolan. Såg cykelspår från Flottsund mot stordammen.

— Lite slappt att ta bilen ut, men också skönt, att slippa hoja in till stan i kall fartvind med blöta fötter.

Onsdagscykling i Uppsala
Jag försov mig imorse så jag åkte ut på egen hand men det var ju fullständigt livsfarligt ute.
Nu blir det till att plocka fram dubbdäcken. Med lite tur har de precis hunnit torka sen förra vintern.

Onsdagscykling i Uppsala
andreaso skrev:
> det var ju fullständigt livsfarligt ute.

Ute i Lunsen var det helt OK, ingen is alls, men vägar och gator framstod som livsfarliga, hur lätt som helst att dratta ikull, hoppas ingen av gänget som hojade ut skadade sig ;-|

Onsdagscykling i Uppsala
Per skrev:

> Såg cykelspår från Flottsund mot
> stordammen.

Det kan ha varit mina. Jag körde gamla uppsala - uppsala högarna - gula stigen - morga - via åsen - sunnerstaåsen - mountainbikebanan (ena halvan mot ån) - och sen åsen vid ultuna - och hem

En tretimmarstur med dubbdäck. Det var segt men roligt före

Onsdagscykling i Uppsala

Blev första turen för mig i snö. Det var roligt och inte alls så halt som jag trodde. Att inte se allt på marken gör det lite mer spännande. Ser fram emot tjälen, lera och snö är ingen mysig kombination. Men det var roligt, det blir garanterat mer snöcykling, men håller med Per om transport till och från skogen - bil är bäst!

Onsdagscykling i Uppsala
Två tappra drog iväg i morse. Jag och SvenC.

20071110135.jpg ht=544

Vi inledde med lite uppvärmning på Gulan.

20071110139.jpg ht=544

Utsikt över Ekoln Från skaris.

20071110140.jpg ht=725

Sven späker sig i solskenet.

20071110142.jpg ht=544

Strandpromenaden bort mot Flottsund.

20071110143.jpg ht=544

In i Lunsen och leden bort mot Bergsbrunna. Ännu inte vilse...

20071110147.jpg ht=725

Det byggde på med snö och is lite varstans på cykeln. Bakväxeln gav upp. Kolla det övre kugghjulet på växelföraren (nederst på bilden eftersom cykeln är opponer)! Det är nästan 1 cm större radie än normalt. Pedalerna var ett elände att håla rena från is.

20071110148.jpg ht=725

Underbart solsken genom snötyngda grenar.

20071110149.jpg ht=544

Epic i motljus uppe vid stordammen. Vi kom inte alls till bergsbrunna som det var tänkt, men det gjorde inte så mycket.

20071110151.jpg ht=544

Stordammen.

20071110153.jpg ht=725

Sven njuter av en stunds rast och vila.

20071110156.jpg ht=725

Ytterligare ett par sönderlunsade skoöverdrag. Dags att köpa upp sig på riktiga vinterskor istället tror jag.

Per: Det var nog våra spår ni såg. Vi såg inga andra spår i Lunsen i alla fall.

Nokia WCS 300 rockar fett på is och häll kan jag meddela. Och appropå slitage på hällar och rötter så är greppet så grumt att man inte slirar. Det blir på sin höjd små små prickar på hällarna. Tror inte att man förstör mer än ett slirande sommardäck, om man tar det lungt. Däcken satte dock igen ganska snabbt där det var snö och lera.

Onsdagscykling i Uppsala
andreaso skrev:
...
> Nu när julen står för dörrn och jag har varit
> så förbannat snäll hela året så har jag fått
> en julklapp av mig själv i form av ett par
> vinterskor som vill ut och testa kylan.

Hur funkade dina nya skor? Märke, modell och inköpsställe?

Onsdagscykling i Uppsala
andreaso skrev:
...
> Man sätter en sko på varje fot och fixerar med
> hjälp av kardborrband.
...

Oj då! Tänk vad mycket fiffigt dom hittar på dom däringa japanerna.

SvenC: 20 grader C. Nej, det blev ingen bastu. Glömde slå på den.

Onsdagscykling i Uppsala
S: Med tanke på hur skoöverdraget ser ut, och skylten bakom så ser det ut som du har torkat överdraget i bastun vid för hög temperatur.
Tack för en fin tur i dag.

Onsdagscykling i Uppsala
jocke_tuffing skrev:

> Det kan ha varit mina. Jag körde gamla uppsala -
> uppsala högarna - gula stigen - morga - via åsen
> - sunnerstaåsen - mountainbikebanan (ena halvan
> mot ån) - och sen åsen vid ultuna - och hem

Nej, vi åkte bil till Plantskolan och var aldrig i närheten av lederna du hojade. Åkte en lunsenrunt på 3 > 2 > 9 > 3 > plus anslutningsstigarna till Plantskolan. Fin tur, soligt, och det var inte så långt att vi hann bli genomfrusna.

s skrev:

> Per: Det var nog våra spår ni såg. Vi såg inga
> andra spår i Lunsen i alla fall.

Ja, det var det säkert, vi stötte först ihop med dem när vi kom upp på leden från Flottsund till Bergsbrunna (led 3) från Plantskolan. Vi åkte där i motsatt riktning, och tog leden in mot torpet o s v till Surstagärdena. Sedan stötte vi ihop med cyklespåren igen vid led 3b, såg ut som om ni tog den nya stigen till Stordammen.

I söndags kom vi inte ut alls p g a en alltför trevlig lördagkväll.

Onsdagscykling i Uppsala
andreaso skrev:
> Det var en lång och hård vinter men nu har snön
> smält så jag antar att våren äntligen är
> här.

Nej, det är bara en luring. Snart blir det -50. Sov vidare du.

Onsdagscykling i Uppsala
Precis tillbaka efter nästan tre timmar på hojen i sällskap med Conan. Riktigt fostrande väder och väglag i Lunsen ikväll. Nederbörden varierade mellan ösregn och snöstorm och jag var väldigt avis på Conans proffsiga skoöverdrag.

Vi värmde upp och geggade ner oss på Gula Stigen en bit. Sen blev det lite asfalt till Flottsund och raka spåret till torpet och chokladpaus. Där såg vi färska motorcykelspår i snön :(.
Stärkta av chokladen tog vi sikte på Sävja. Transporten tillbaka till stan kändes oändlig med motvind och nederbörd i form av små isbitar.

Kalaskväll med andra ord. http://www.ttsm.com/tripview.php5?t=4764

20071112.jpg ht=725

/Johan

Onsdagscykling i Uppsala
JojjeM skrev:
> fostrande väder ... mellan ösregn och snöstorm ... motvind och nederbörd i form av små isbitar.

LOL ;) hoppas ni klarade er utan frostskador; inne i skogen brukar det vara helt ok, teknisk stig och låg fart gör att man håller värmen bra, men hemfärden kan vara snudd på dödlig!

Onsdagscykling i Uppsala
Vet ni om att ni blir räknade i Lunsen? En bit efter den tråkiga uppförsbacken när man kör in från Flottsund såg jag en liten grön plåtlåda på ett träd bredvid stigen. Den var hjälpligt stängd med eltejp men jag öppnade den för att kolla vad det var. På plasten inuti stod det tydligt och klart "Radio beam people counter" :). Det satt en likadan på andra sidan stigen. Lite kul.

Det blev en ordentlig bensträckare ikväll. Var ju tvungen att provköra nya vajerdragningen till bakväxeln ordentligt.

In- och utfart i Flottsund. Enda vilsekörningen skedde innan jag ens kommit in i skogen. Blev lite desorienterad vid Ultuna och svängde fel ett varv.
Påminn mig att jag aldrig mer ska köra Dag Hammarsköld i nollgradig motvind. Fy fan vad drygt på vägen hem.

31 km enligt http://www.ttsm.com/tripview.php5?t=4780

20071113.jpg ht=725

/Johan

Onsdagscykling i Uppsala
andreaso skrev:
> Jag har inte kommit på nån ursäkt än så jag
> börjar få lite panik.

PM:a Mårten så kan han hjälpa dig (han har ju å andra sidan lovat att köra ikväll).

/Johan (som gärna kör Lunsen)

Onsdagscykling i Uppsala
Jag skyller på ett spräckt revben. Hängde lite väl långt bakom sadeln i lördags och slog revbenet i sadeln när jag landade. allt på grund av en snötyngd gren som hängde ner över språret.

Den som skriver något roligt på Happy kommer bli mordhotad. Det gör skitont när jag skrattar eller nyser :)

Onsdagscykling i Uppsala
Jag har svärmor på besök så jag måste ut.
Har inte Mårten kört med pannlampan och förkylning lite väl länge nu?? Skicka pojken på lungsanatorium så kanske han blir bättre.

/H

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp