Önskar hjälp med utväxling, val av kasett mm

Bjermo

Medlem
Hej hej hallå!

Önskar hjälp. Har en cykel som idag har Sora bakväxel, 9-delad kasett HG-50 11-30T och 2 klingor fram. Shimano FC-R345 50/34T

Planen är att byta till en klinga fram (44T) och till en 9-delad kasett (11-32) HG201

Och då insåg jag nu! Kommer min Sora 9x2 fungera med en klinga fram?? Redan beställt iofs….

Hälsningar, André 😊

frågan är snarare vad köpte du för framdrev? vanlig 44t med rätt bcd eller ett narrow wide drev?

ett vanligt 44t då skulle ja rekomendera använda framväxeln som kedjestyrare o låsa den i rätt läge med ytterläges skruvarna annars e risken den kastar av kedjan när du kör på ytterlägena på kassetten

narrow wide då e de bara plocka bort framväxel, vajer, hölje o reglaget (om de är rakt styre) är de bockstyre så tar du bara bort allt för växeln o använder reglaget som enbart broms

frågan är snarare vad köpte du för framdrev? vanlig 44t med rätt bcd eller ett narrow wide drev?

ett vanligt 44t då skulle ja rekomendera använda framväxeln som kedjestyrare o låsa den i rätt läge med ytterläges skruvarna annars e risken den kastar av kedjan när du kör på ytterlägena på kassetten

narrow wide då e de bara plocka bort framväxel, vajer, hölje o reglaget (om de är rakt styre) är de bockstyre så tar du bara bort allt för växeln o använder reglaget som enbart broms
Ja nw köpte jag inte…..

Tips på någon prisvärd nwklinga gärna 44T som passar rakt av på min Shimano FC-R345? Om de inte finns så kanske ett prisvärt vevparti?

Ja nw köpte jag inte…..

Tips på någon prisvärd nwklinga gärna 44T som passar rakt av på min Shimano FC-R345? Om de inte finns så kanske ett prisvärt vevparti?
Det kommer med största säkerhet funka med icke-NW-drev om du inte kör väldigt stökig terräng med cykeln. Med nuvarande 50/34 låter det som en cykel gjord för vägbruk.

Det är ändå väldigt lätt att tappa kedjan utan NW, och speciellt när du kör bakväxel som inte är gjord för det (en dedikerad 1x-bakväxel "spänner åt" kedjan hårdare). Kör du nya klingan på stora klingans tidigare plats tappar du kedjan inåt på låga växlar, med nya klingan på lilla klingans plats tappar du den utåt på höga växlar. Kan fungera hyfsat, men jag har behövt en enkel kedjestyrare de gånger jag kört såhär.

Sen ska sägas att 1x på landsvägscykel kräver ganska speciella förutsättningar för att bli lyckat kan jag tycka. Egentligen ser jag enda användningsområdet ifall man är väldigt stark och enbart kör stora fram och små drev bak, annars förlorar det sitt syfte. Att ligga på sned kedjelinje hälften av all tid man cyklar finns liksom ingen vettig anledning till - bättre att ha kvar framväxeln isåfall

Det är ändå väldigt lätt att tappa kedjan utan NW, och speciellt när du kör bakväxel som inte är gjord för det (en dedikerad 1x-bakväxel "spänner åt" kedjan hårdare). Kör du nya klingan på stora klingans tidigare plats tappar du kedjan inåt på låga växlar, med nya klingan på lilla klingans plats tappar du den utåt på höga växlar. Kan fungera hyfsat, men jag har behövt en enkel kedjestyrare de gånger jag kört såhär.

Sen ska sägas att 1x på landsvägscykel kräver ganska speciella förutsättningar för att bli lyckat kan jag tycka. Egentligen ser jag enda användningsområdet ifall man är väldigt stark och enbart kör stora fram och små drev bak, annars förlorar det sitt syfte. Att ligga på sned kedjelinje hälften av all tid man cyklar finns liksom ingen vettig anledning till - bättre att ha kvar framväxeln isåfall
Jag hade testat köra med 44 klingan fram, behålla lilla klingan fram, sen försöka hitta någon billig 11-23 kassett att ha bak. Låter trevligt och tätstegat.

Jag hade en cykel med icke nw klinga fram och den tappade som sagts ovan kedjan typ var 10'e km. Även med mtb bakväxel.

Hur mycket påverkar Q-faktorn? Min nuvarande har 152,2mm och de vevpartit jag hittat heter Shimano U4000 och har en Q-faktor på 178mm. Kommer de påverka mycket?

Annars är pedalarmslängd mm samma och bör funka. Anpassat för 9-delad kasset som jag har nu.

De jag inte heller förstår är att de nyare Crescent hybridcyklarna har en spectra 44t 170mm vevparti men 8-delad kassett. Hur kan de funka utan att kedjan hoppar? För Spectra vevpartiet är väl inte NW?

Hur mycket påverkar Q-faktorn? Min nuvarande har 152,2mm och de vevpartit jag hittat heter Shimano U4000 och har en Q-faktor på 178mm. Kommer de påverka mycket?

Annars är pedalarmslängd mm samma och bör funka. Anpassat för 9-delad kasset som jag har nu.
Om siffrorna du anger stämmer så är det ju 1.3cm skillnad på vart drevet sitter, det kommer garanterat att påverka men kan ev fortfarande fungera hjälpligt.

Vevpartiet du nämner i första inlägget är för lvg och U4000 är för standard/hybrid-cyklar. Man måste förmodligen ha ett väldigt speciellt vevlager för att det ska fungera på en landsvägscykel även om det ev fungerar. Eller om man kan sätta dit distanser på något sätt.

Vill du ha en klinga fram är det väl som andra påpekat enklast att köpa en klinga som passar på det vevparti du har. Det kommer att fungera hyggligt med en 1x-setup.

Annars kan man köpa ett GRX 600 vevparti som blir ganska prisvärt då en NW-klinga av bra kvalitet brukar vara rätt dyra.

De jag inte heller förstår är att de nyare Crescent hybridcyklarna har en spectra 44t 170mm vevparti men 8-delad kassett. Hur kan de funka utan att kedjan hoppar? För Spectra vevpartiet är väl inte NW?
En hybridcykel som körs på asfalt klarar sig ofta utan NW-klinga, men säkert kommer kedjan att hoppa någon gång ibland.

För en sån lösning kommer du behöva lägga distanser antingen innanför vevlagret eller innanför vevarmarna. Onödigt krånglig lösning till en cykel som inte behöver jättebrett mellan vevarna.

Tillbaka
Topp