Ont i benmusklerna

• Trådstartare Trådstartare Viktor Recina
  • Start datum Start datum
V

Viktor Recina

Guest
Ont i benmusklerna
Hej!

På grund av ryggont var jag tvungen att vila från cyklingen i en vecka. På söndag kväll gick jag ut och cyklade med min 6-åriga son Oskar (lungt tempo). Efter några kilometer fick jag svåra smärtor i båda benen. Smärtan påminner om kramp. Benen blir mycket stela. Det gjorde så ont att jag hade stora svårigheter att ta mig hem.

Väl hemma stretchade och masserade jag musklerna. Dagen därpå hade jag träningsvärk och kände mig mycket stel. Tog ändå en kort cykeltur med Oskar för att bada. Snart var smärtan tillbaka i benen. Idag tisdag kände jag krampen komma bara genom att gå.

Jag har råkat ut för dessa problem ett par gånger förut. Problemen uppkommer bara efter en längre tids regelbunden träning och alltid i samband med en kortare viloperiod (>2 dagar). När smärtorna väl satt igång tar det ca 1 vecka innan jag är fri från dem.

Har någon stött på detta problem? Jag har hört mig för i olika diskussionsforum på nätet om någon annan råkar ut för detta och i så fall vet vad det beror på / hur man undviker problemet. Jag några svar från cyklister i USA.

Hälsningar

Viktor R

Date: May 04, 2001 12:06 PM
Author: Jack Hutchinson (jhutchnh@aol.com)
Subject: Very familiar
Viktor - I've that syndrome also.
I've worked to the limits of medical resources I've been able to recruit with no progress including multiple CPK tests (gets quite high), muscle biopsy (showed nothing).
I have learned to never take two successive days off the bike when I'm in race form. Light riding doesn't help, I must do some work. I also note an association with travel - air or auto - where I'm seated for eight or more hours.
If I fall into the syndrome it takes up to ten days before I can ride again. Cramps are pretty completely debilitating, in all riding muscles, and sometimes initiated by simply walking down a few steps.
I have managed to pull back from the brink a couple of times - just starting to cramp and rode moderate intensity through them. I've also failed to avert them despite 40miles of riding through cramps - and understand this can be bad for kidneys and muscles due to all the muscle damage I'm doing (it was painful).
My current response if/when it happens will be to minimize the cramping by resting, massaging and stretching until the episode has run its course. I understand now that the intense cramps are best avoided.
My first episode was at age 23 during a layover 3k miles into a long tour. Second was 26 years later after a race crash when I eased up riding due to knee strain. I've been through it three times since, twice associated with travel coupled with breaks in riding.
I'm interested in anything we can learn about this. It is not common, but there are a few of us who experience it. It's always a threat/consideration in my planning.
Anyone else?
I have more specific detail on this in a file elsewhere, let's see where this goes.
Maybe keep a log? I've found it difficult to get MDs to take in the syndrome accurately because they recast the facts into something familiar to them. I don't think this has ever been described in the medical literature. I've had sports med people take it to conferences and come back with no leads.
Jack

Date: May 04, 2001 03:19 AM
Author: RJ
I experience the same thing after only a 2 day break. I usually get the cramps in the gluteal muscles. One thing I have found to help is to do some stretches that really stretch my glutes (I also stretch quads and hamstrings just to be safe). Also on that first ride after the layoff I have found for me that pushing a bigger gear at a low cadence seems to lessen the severity of the cramps if not eliminate them. Of course the best solution is to only take off one day.

Ont i benmusklerna
Överträning? - Kanske, men jag tror inte det. Om jag inte gör några uppehåll på mer än 2-3 dagar så uppkommer inte problemet.

/Viktor

Ont i benmusklerna
Viktor Recina: Jag upplever precis samma sak! Hittar du något får du hemskt gärna vidarebefordra det till mig!

Kan vara relaterat till en kraftig minskning av träningsdos som jag upplever det, det kommer som ett brev på posten när jag tränat hårt ett tag och sedan vilar precis som du säger 2+ dagar eller så!

Det märkliga är att det för min del vandrar omkring mellen de olika lårmusklerna, men alltid nära knäet eller som högst mitten på framlåret.

Ont i benmusklerna
Sjäv har jag något som kallas "restless legs". Tror inte det är något nån av er har, men eftersom det tagit mig 6 år och besök hos otaliga läkare och naprapater för att få reda på vad det är jag har (fick veta det i förra veckan) så skriver jag om det i alla fall. Kan ju vara så att nån annan här har samma symptom och inte vet vad det är.

Såhär skriver RestlessLegsFörbundet om Restless legs:
Restless legs är ett vanligt tillstånd som yttrar sig som en obehagskänsla och oro i underbenen. Besvären beskrivs ofta som "myrkrypningar" eller som att det suger eller spänner inne i benen. Detta ger en ytterst obehaglig oro i benen så att det inte går att hålla dessa still.
Symtomen uppstår oftast vid vila och lindras av att man rör på benen. Känslan av obehag sitter vanligtvis djupt inne i benen, någonstans mellan knäna och fotlederna. Besvären förekommer dock ibland även i lår, fötter och armar. I vissa fall uppträder även värk och smärta i samband med Restless legs.
Symtomen tilltar ofta på kvällen och natten, vilket ofta leder till sömnsvårigheter. Man kan både ha svårt att somna in och att upprätthålla en god sömn.

LÄs mer på: http://www.restlesslegs.nu

Senast redigerad av en moderator:
Ont i benmusklerna
Jonas!

Precis som du säger vandrar smärtan mellan musklerna i benen. Kan även få smärtan i sätesmusklerna.

/Viktor

Ont i benmusklerna
Viktor: Åker du bara MTB eller racer också?

Ser att en av killarna tycker att låg kadens hjälper, kan vara en del i gåtan - jag kör med tämligen hög kadens 105 oftast trots att jag är stark i benen och skulle kunna möla tyngre växlar (fast har börjat sänka mer och mer när jag kör mtb, hög kadens är hopplöst i skogen - svårt att tackla teknisk terräng).

Har inte fått smärta i sätesmusklera (än).

Har läst att man kan ta ut musklerna mycket mer vid statisk belastning (tex benen stilla som när man står på mtb:n i teknisk nerför), kanske en bit i pusslet också.

Egenligen kanske man skulle föra träningsdagbok och försöka hitta ett samband? Av flera olika anledningar kommer det bli mindre träning ett litet tag nu. Men vill du satsa på att göra en delad ansträngning för att komma till rätta med problemet, skulle det ju kunna vara en lösning. Förutsatt att lösningen inte uppenbarar sig här på forumet.

Ont i benmusklerna
Jag cyklar mest landsväg med (relativt) hög kadens.

Första gången jag hade problemen var 1999 då jag tränade mycket för att köra ett 120 mil långt landsvägslopp (Paris-Brest-Paris). 2002 och 2003 tränade jag inte fullt lika mycket och hade heller inga problem (Även om jag cyklade regelbundet). I år har jag ökat träningsdosen till ungefär den som jag hade 1999 (inte lika långa pass, men kanske lite hårdare) och problemen har kommit igen. Under vinter/vår då jag också cyklar, men inte fullt lika ofta och långt har jag inga problem.

/Viktor

Ont i benmusklerna
Jag fick problemen först i år och det är mycket möjligt att jag kört hårdare i år än tidigare år, så man kan nog med säkerhet säga att problemen har något att göra med hård träning iallafall (jo jag vet att det låter lite uppenbart :-).

Ont i benmusklerna
Har ni testat att maila någon av tungviktarna inom muskelforskningen? Det är väl kanske inte riktigt hans bord, men någon som Bengt Saltin borde ju ha lite koll iallafall.

Ont i benmusklerna
Johan S: Inte omöjligt, men konstigt att det företrädesvis kommer vid uppehåll och vara en vecka eller så. Det kan göra så ont att man inte kan böja benet utan grimascher (beror kanske på att jag är en mes ;-).

Man kanske skulle prova med, multivitaminer och kanske kramphämmande sånna där Enervit(?) ovanpå också? Kostar ju inte mycket att testa...

Servace: Hur letar man upp hans mail? Avvaktar dock så inte Viktor redan håller på att trakasserar honom också ;-)

EDIT: Ibland går det alldeles för fort...

Senast redigerad av en moderator:
Ont i benmusklerna
servace: Guld! Som sagt avvaktar och ser om Viktor redan pumpat honom, det är ju lite onödigt att börja om igen från början i så fall... men annars får det bli ett mail eller ett samtal till honom. Tack!

Ont i benmusklerna
Jag har upplevt något liknande. Första gången var efter ett träningsuppehåll på två dagar.

Promenerade 25 minuter till löpspåret med en kompis. Joggade i mycket lugnt tempo, inte anfådd.
Efter ca 8 min får jag en känning i höger lår, som en liten sträckning men helt oprovocerat. Känslan sprider sig till framsida, utsida båda låren och jag stannar för att stretcha vilket gör ännu ondare.
Helt omöjligt att springa sig igenom smärtan, musklerna fungerar inte. Tänker att det måste vara för att jag joggar alltför sporadiskt och haltar tillbaks till start.

Nästa dag kör jag ett 14-milapass på cykeln med snitt 30km/h utan problem.

Ont i benmusklerna
catch skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har upplevt något liknande. Första gången
> var efter ett träningsuppehåll på två dagar.
>
> Promenerade 25 minuter till löpspåret med en
> kompis. Joggade i mycket lugnt tempo, inte
> anfådd.
> Efter ca 8 min får jag en känning i höger lår,
> som en liten sträckning men helt oprovocerat.
> Känslan sprider sig till framsida, utsida båda
> låren och jag stannar för att stretcha vilket
> gör ännu ondare.
> Helt omöjligt att springa sig igenom smärtan,
> musklerna fungerar inte. Tänker att det måste
> vara för att jag joggar alltför sporadiskt och
> haltar tillbaks till start.
>
> Nästa dag kör jag ett 14-milapass på cykeln med
> snitt 30km/h utan problem.

Har hänt mig också ibland. Ingen jävla aning om vad det beror på men ont gör det :-/

Lajf: Kalciumbrist? Hmm kanske det. Jag dricker inte mjölk så det är väl inte otroligt. Hur kollar man sånt?

Ont i benmusklerna
grump skrev:
> catch skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har upplevt något liknande. Första
> gången
> > var efter ett träningsuppehåll på två dagar.
>
> >
> > Promenerade 25 minuter till löpspåret med en
> > kompis. Joggade i mycket lugnt tempo, inte
> > anfådd.
> > Efter ca 8 min får jag en känning i höger
> lår,
> > som en liten sträckning men helt oprovocerat.
> > Känslan sprider sig till framsida, utsida
> båda
> > låren och jag stannar för att stretcha vilket
> > gör ännu ondare.
> > Helt omöjligt att springa sig igenom smärtan,
> > musklerna fungerar inte. Tänker att det måste
> > vara för att jag joggar alltför sporadiskt
> och
> > haltar tillbaks till start.
> >
> > Nästa dag kör jag ett 14-milapass på cykeln
> med
> > snitt 30km/h utan problem.
>
>
> Har hänt mig också ibland. Ingen jävla aning om
> vad det beror på men ont gör det :-/
>
> Lajf: Kalciumbrist? Hmm kanske det. Jag dricker
> inte mjölk så det är väl inte otroligt. Hur
> kollar man sånt?

Man måste gå till doktorn och be dem ta ett prov.
Det hänger ofta ihop med d-vitaminbrist. Du kan ju börja med att ta lite Kalcium/vit-d tilskott och se om det hjälper efter några veckor?

Ont i benmusklerna
En brist av något slag låter som en trolig orsak. Nu äter jag någorlunda varierat mycket fisk, frukt och grönt, lagar maten själv. Sol får jag varje dag, om det inte är moln emellan.
Mjölk på gröten, äter keso och kesella. Jag är blodgivare men det är två månader sedan senaste tappningen.

Enligt min näringslärabok kräver "idrottare" betydligt större mängder av vissa mineraler. Kan ju bli klurigt eftersom jag vill vara lätt som cyklist.
Sjukvårdsupplysningen hade inte hört talas om fenomenet men tyckte jag skulle kontakta en sjukgymnast.
Jag ringer min husläkare i morgon och hör efter om jag får testa mig för eventuella brister, samt petar i mig en multivitamin om dagen så länge.

Ont i benmusklerna
grump skrev:
> catch skrev:
> -----
> > Jag har upplevt något liknande. Första
> gången
> > var efter ett träningsuppehåll på två dagar.
>
> >
> > Promenerade 25 minuter till löpspåret med en
> > kompis. Joggade i mycket lugnt tempo, inte
> > anfådd.
> > Efter ca 8 min får jag en känning i höger
> lår,
> > som en liten sträckning men helt oprovocerat.
> > Känslan sprider sig till framsida, utsida
> båda
> > låren och jag stannar för att stretcha vilket
> > gör ännu ondare.
> > Helt omöjligt att springa sig igenom smärtan,
> > musklerna fungerar inte. Tänker att det måste
> > vara för att jag joggar alltför sporadiskt
> och
> > haltar tillbaks till start.
> >
> > Nästa dag kör jag ett 14-milapass på cykeln
> med
> > snitt 30km/h utan problem.
>
>
> Har hänt mig också ibland. Ingen jävla aning om
> vad det beror på men ont gör det :-/
>
> Lajf: Kalciumbrist? Hmm kanske det. Jag dricker
> inte mjölk så det är väl inte otroligt. Hur
> kollar man sånt?

Jag får oxå samma problem om jag bara tränar cykling och sedan sticker ut och springer. Om jag fortsätter träna löpning under ca två veckor så går det bättre, då kan jag utan större problem. Jag tolkar detta som att jag har dålig muskelstyrka i de löpspecifika muskelgrupperna.

Ont i benmusklerna
MarcusS skrev:
> grump skrev:
> -----
> > catch skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag har upplevt något liknande. Första
> > gången
> > > var efter ett träningsuppehåll på två
> dagar.
> >
> > >
> > > Promenerade 25 minuter till löpspåret med
> en
> > > kompis. Joggade i mycket lugnt tempo, inte
> > > anfådd.
> > > Efter ca 8 min får jag en känning i höger
> > lår,
> > > som en liten sträckning men helt
> oprovocerat.
> > > Känslan sprider sig till framsida, utsida
> > båda
> > > låren och jag stannar för att stretcha
> vilket
> > > gör ännu ondare.
> > > Helt omöjligt att springa sig igenom
> smärtan,
> > > musklerna fungerar inte. Tänker att det
> måste
> > > vara för att jag joggar alltför sporadiskt
> > och
> > > haltar tillbaks till start.
> > >
> > > Nästa dag kör jag ett 14-milapass på
> cykeln
> > med
> > > snitt 30km/h utan problem.
> >
> >
> > Har hänt mig också ibland. Ingen jävla aning
> om
> > vad det beror på men ont gör det :-/
> >
> > Lajf: Kalciumbrist? Hmm kanske det. Jag dricker
> > inte mjölk så det är väl inte otroligt. Hur
> > kollar man sånt?
>
>
> Jag får oxå samma problem om jag bara tränar
> cykling och sedan sticker ut och springer. Om jag
> fortsätter träna löpning under ca två veckor
> så går det bättre, då kan jag utan större
> problem. Jag tolkar detta som att jag har dålig
> muskelstyrka i de löpspecifika muskelgrupperna.

Vilka muskler räknar du som löparspecifika? :)
Jag vågar påstå att du tränar precis samma muskler vid cykling som vid löpning. Den enda skillnaden är att du gör det med hälften av belastningen på lederna jämfört med löpning.

Senast ändrad:
Ont i benmusklerna
Jag brukar peta i mig multivitaminer men har varit slarvig med det de senaste månaderna. Kanske det beror på det då.. på cykeln har jag inte kännt av något och det är bara första rundan efter en tids löp-uppehåll som gör ont. Andra rundan är helt okej. Jaja, lika bra att vara noga med vitamintillskottet och kanske be farbror doktorn ta några prover :)

Tillbaka
Topp