Ont i foten

annokjell

Ny medlem
Ont i foten
När jag cyklar över en timme så får jag en brännande smärta i fotens utsida, trampdynan vid lilltån. Någon som har tips på hur jag blir av med problemet ? Har det med inställningen på SPD pedalerna att göra ? Jag har provat lite olika skor men det blir ingen skillnad .
Kjelle

Ont i foten
Har hört vissa som får den där typen av smärta under trampdynorna att försvinna om de plockar ur sulorna ur skon. Du kan ju testa någon gång. Om det löser problemet känns det för mig som att skorna kanske är för små på någon ledd.

Ont i foten
Jag får en brännande känsla i foten när jag har för hårda skor och dom trycker på en broskknöl som i sin tur trycker på nerver i fossingen. Inget att göra för min del om jag nu inte skulle vilja operera. Jag kör oftast med mjuka pjuck och då brukar det inte börja brännas/ domna av.

Ont i foten
Byt ut innersulan i skorna!

Tex Shimanos sulor funkar absolut inte för mig. I mitt fall är det knä som gör förbannat ont , vä fotvinkel blir fel med originalsulan med knäont som följd. Innan jag kom fram till att det var sulan höll jag på att mixtra med kloss (finns ju inte skitmycket att spela med iofs) utan att det hjälpte ett skit.

Ont i foten
Jag hade problem med dominerar och brännande känsla i fötterna. Fick hjälp på bike-fit att justera in så pedalaxeln hamnade på rätt ställe under foten. Problemen försvann direkt. Synd att jag testade 3 par skor och diverse sulor innan bara.

Ont i foten
Precis som landen blev jag blev av med min hot foot genom att justera klosspositionen, i mitt fall genom att flytta bak klossarna 5 mm. Kan vara värt att prova innan man köper formgjutna ortopediska sulor för veckopengen.

Ont i foten
Jag köpte kilar till mina cleats för att komma till bukt med ett liknande problem i min högerfot. Mitt högerknä gick lite för nära toppröret och efter någon timme brukade det börja göra väldigt ont i utsidan av foten.

Jag spontanköpte efter att ha läst en massa på nätet. Bl.a här: http://www.bikefit.com/t-whywedge.aspx

Det har funkat för mitt knä. Ingen aning om det hjälpt foten däremot för jag har inte tagit några turer längre än en timme sen semestern tog slut. (På mtb har jag inte samma problem)

Men jag rekommenderar dig att gå till någon som kan bike fit istället för att experimentera själv.
Jag är dock väldigt dålig på att följa mina egna råd. :)

Ont i foten
Jag löste det också som landen och Henrik_E genom att flytta bak och ut klossen. Problemet var att skorna så att säga vek sig när jag tog i och det var för lite support i skon längst ut vilket gjorde att jag tryckte snett med utsidan av foten. Får du in skon närmare vevarmen får du mer support undertill av pedalen. Värt att testa.

Ont i foten
+1 på klossposition.

Om du inte får problemet i vanliga skor vid löpning eller promenader så är det något som händer när du cyklar.
Av någon anledning trycker du för mycket med utsidan av [ena?] foten.

Undra om du är skev på nåt sätt? Benlängdsskillnad/in-utroterad fot/höger-vänsterskillnad på fot. En cykel straffar skevhet hårt på ett sätt löpning inte gör.

Ont i foten
Tack för ert engagemang Jag har testat alla tips men ingen förändring. Jag kom på den ljusa idén att ta ur innersulan och ställde mig på den, den var ju 2 cm för smal ! Drog iväg till mina lokala cykelbutiker och testade deras bredaste chimano och scott modeller. Samma innersulor, med andra ord 2 cm för smala. Tipset var att jag skulle gå upp i skostorlek, men så stora skor hade dom inte. Ett annat tips var att försöka lästa ut sidorna.
Någon som vet vad ni har för bredd och längd på innersulorna ? Jag behöver minst 290 lång och 112 cm breda innersulor.
Kjelle

Ont i foten
Om det är bredden som är problemet skulle ja kolla på Lake skor, (Nästan) hela sortimentet finns i Wide version som är ung 1.5 cm bredare. Enligt följande tabell skall det funka med dina 290-112 krav: http://www.lakecycling.com/pages/sizing-charts. Och då är inte Lakes normalläst särskilt smal jämfört med andra märken. Som jag har förstått det har också Merida Sverige börjat sälja och distribuera Lake (?)

EDIT: Japp. Merida säljer Lake i sverige numer: https://www.merida.se/merkevarer/lake

Senast ändrad:
Ont i foten
Jag gillar generellt shimanos skor för att de är smala och passar mina smala fötter bra, så du bör nog se dig om efter någon annan modell. Det låter som känslan jag får när jag spänner åt mina skor för hårt och fötterna sväller lite efter en stunds cyklande.

Ont i foten
Shimano är överhuvudtaget små i storlekarna, måste alltid ha ett nummer större än normalt, men bredden passar mina fötter perfekt och drar alltid åt dem så hårt det går, brukar vara ett hack kvar. Kan dock tänka mig om man har paddlar som fötter blir det problem.

Tillbaka
Topp