Ont i rumpan - ny sadel eller nya byxor?

emjo77

Medlem
Tjena!

Köpte min första mountainbike för ca tre veckor sen och har hittills skrapat ihop ca 25 timmar. Tycker det är löjligt roligt att vara ute och piska grusvägar och stigar! Men jag har ett problem, jag får riktigt ont i sittbenen och svanskotan när jag cyklar så det ömmar i flera dagar efteråt. Jag vet att det är en vanesak men nu har jag ändå cyklat tre veckor och tagit flera vilodagar ibland.

Sadeln som satt på när jag köpte den är en Selle Italia X1 http://www.selleitalia.com/en/prodotti/offroad/x1/ som jag tycker känns väldigt hård och med ganska dålig padding i. Cykelbyxorna är dom billigaste från XXL för 300 spänn med nån skumgummi i.

Så nu till min fråga: Ska jag lägga mina pengar på ett par dyrare cykelbrallor med bättre material i kudden eller ska jag köpa en bättre sadel med gelinlägg?

Alla åsikter och tankar om detta mottages gärna!

Rattnalle

Aktiv medlem
Så länge du enbart har ont i sittbenen är det HTFU som gäller. Det tyder på att du sitter rätt. Ont i svanskotan låter dock lite suspekt, du får gärna utveckla det lite för jag förstår inte riktigt hur den påverkas av sadeln snarare än om du till exempel bara är svag muskulärt i den regionen och därför får ont.

X1:an är lite mellanmjölk i relation till andra sadlar, varken hård eller mjuk. Hårdheten kan justeras med byxor om sittbenen är fortsatt missnöjda efter ett tag. Två-tre veckor tar det för mig att acklimatisera mig om jag inte cyklat på länge.

Det är en väldig skillnad i egenskaper mellan olika byxor även i det dyra segmentet där vissa har en tunnare mer definierad stoppning och andra en stor mjuk sådan. Men oavsett så är min någorlunda begränsade erfarenhet att dyrare byxor har bättre pad jämfört med billigare byxor med samma egenskaper. Jag har provat lite olika från 200 kr på Wiggle, 300 kr på XXL via Mavic och Pearl Izumi i 1000kr-klassen till Rapha för det dubbla. Det blir bättre hela vägen :) Men de runt tusenlappen är fullt tillräckligt bra, bara inte lika lyxiga.

Senast ändrad:

emjo77

Medlem
Okej tack för svaret!

Det där med ont i svanskotan vet jag faktiskt inte riktigt hur det har kommit upp men kan tänka mig att det har uppkommit för att jag försökt sätta mig på annat sätt när det börjat göra ont. Men det är absolut sittbenen som är det stora problemet. Vad betyder HTFU? Lust att förklara det lite närmare? :)

Okej, lite matnyttig info om byxor där också. Alltid bra att höra andras erfarenheter och inte bara säljares argument! Har du nån uppfattning om vilken typ av kudde som hjälper mest; en fastare lite tunnare än en tjock kudde med mjuk stoppning?

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag har benig rumpa och skulle lika gärna kunna cykla utan egentligen. Har rätt tunn stoppning i byxorna jag använder mest och tycker det är skönt, de byxorna är från Mavic och har en tydligt utskruren stoppning som bara är tjock över sittbenen och avsevärt tunnare i mitten. Men jag är inte så känslig så länge det inte blir för mjukt så att trycket sprids utanför sittbenen. Jag har ett par byxor med tjock men halvbillig stoppning (tror ordinarie var ~500 på XXL), de är mina obekvämaste. Stoppningen flyttar bara över trycket till mjukdelarna snarare än att skydda sittbenen.

HTFU: Harden The Fuck Up. Också känd som Regel #5 :)
Bita ihop tills det går över helt enkelt. Eller käka piller:

Bilagor

• HTFU.jpg
    HTFU.jpg
    41.9 KB · Besök: 185
Senast ändrad:

j.remes

Ny medlem
Har haft samma problem länge jag också.
Köpte mig en ny cykel för några veckor sedan med en smalare sadel ( san marco concor startup 130mm) och nu har jag inte cyklat in mig så mycket ännu på den då ja är borta på jobb men dom turerna jag gjort kändes rikgtigt bra inga problem att sitta dagen efter..
På jobbet har ja en motions cykel som ja har en billig biltema sadel på och värken är tillbaka.
Enligt Krille på lokala butiken kan det vara så att har man lite för bred sadel så pressar man isär sittbenen därav värken, sätt dig naken på en skiva frigolit el papp och tryck ner sittbenen ordentligt så mäter du imellan märkena hur brett du har och testar dig fram från det, funkade på mig iaf!

Miracle

Aktiv medlem
emjo77 skrev:
-------------------------------------------------------
> Sadeln som satt på när jag köpte den är en
> Selle Italia X1

Jo, jag har också en 5.9. Jag cyklade bara några hundra meter med X1 sadeln, typ. Sedan bytte jag. Jag har brett mellan sittbenen & denna sadel är en ren plåga för mig. Med eller utan cykelbyxor.

Pröva en bredare sadel så kommer det nog funka bättre. :)
Själv kör jag nu på en SQLab 611 som är 15 cm bred & den är jag nöjd med.

Frid!

Senast ändrad:

JerryEriksson

Ny medlem
Jag hade samma problem och en finjusteringar av sadeln så jag belastade den mer med hela regionen gjordes och efter det känns det inte nå :)

emjo77

Medlem
Okej, tack för alla svar!

Ska prova och mäta mellan sittbenen och se om jag får fram något av det. Ett par nya bättre cykelbyxor blir det nog i vilket fall och det kan ju knappast bli sämre av det iallafall även om det inte är det som är problemet!

Det här med justering av sadeln, är det att man provar att tilta den på något sätt då eller skjuta den framåt eller bakåt i längsled som kan göra skillnad då? :)

Belse

Aktiv medlem
Rattnalle skrev:
> Jag har benig rumpa och skulle lika gärna kunna
> cykla utan egentligen.

Hur gör man för att cykla utan rumpan? :O

Rattnalle

Aktiv medlem
Belse skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har benig rumpa och skulle lika gärna
> kunna
> > cykla utan egentligen.
>
> Hur gör man för att cykla utan rumpan? :O

Står upp ;)

Lite syftningsfel där kanske. Bara kanske.

Köp & Sälj

Topp