Ont i ryggen av cykling??

Rodge68

Aktiv medlem
Jag har fått ont i ryggen sedan jag börjat att cykla mer aktivt och undrar om min cykel kan vara för kort i ramen eller om det finns andra orsaker som genererar molandet i ryggen.

Det är i ländryggen och upp strax ovanför ländryggen som värken sitten.

Jag är 187cm och har en Focus Black Forest 29 2.0 i storlek 48. Effective Top tube längd är 600, stamrör 100mm och styre 710mm.

Det tråkiga svaret är att du troligen behöver träna upp styrkan i ryggen. Med lite tur räcker det med att få mer tid på cykeln.

Måtten sticker inte ut som särskilt konstiga, så där tror jag inte problemet ligger.

Jag svankade ganska mycket när jag började cykla, typ som man gör i många gymövningar. Fick mycket lätt ont i ryggen då. Inte alls säkert att det gäller dig men det är ju lika bra att slänga fram det.

Så kändes för mig med, ignorerade det och nu har jag en trolig diskbuktning i ryggen (diskbråck). Är du som jag så kan molandet på cykeln vara symptom på hur du sköter dig i övriga livet. Sitter du t ex som en hösäck på en kontorsstol hela dagarna? Testa att tänka på ergonomin utanför cyklingen med...

Jag får sällan problem med ryggen sedan jag började köra bålövningar, kör olika varianter av plankan och sit ups ett tg och testa, är mitt tips.

bruce skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag får sällan problem med ryggen sedan jag
> började köra bålövningar, kör olika varianter
> av plankan och sit ups ett tg och testa, är mitt
> tips.

+1.

Dålig hållning kommer oftast av att man inte är stark nog.

Märkte detta själv när jag tog upp cyklingen nu igen. En kortare styrstam köpte mig iaf så pass mycket tid att jag borde hinna tränna upp muskulaturen igen.

Det kan ockå bero på att vissa muskler som inte sitter i ryggen utan exempelvis i låren eller sätesmusklerna är för korta eller för svaga i proportion till andra muskler. Stretching eller ännu bättre massage brukar hjälpa.
Men att stärka upp mage och rygg hjälper också.

Känner igen mig, haft så av och till under många år. När jag började med klättring (med mycket bål- och ryggövningar) märkte jag positiva effekter på cyklingen och nuförtiden känner jag sällan av ryggen på samma sätt.

Om ditt nick har något med din födelse att göra, är det bara att välkomna dig i gänget av långa gubbar som börjat träna mycket cykel och får ont i ländryggen. Som andra varit inne på är det skitviktigt med bålstyrka och stretching. Vi gubbcykelsvetton kan förmodligen inte stretcha höftböjarna för mycket och bålträning har knappast någon överdoserat ihjäl sig på.

Visst kan det bero på en massa saker, men jag sätter en tia på höftböjarna. Visst böjer de höfterna, som namnet antyder, men de är kopplade bakåt till ländryggen, så det är där effekten av överansträngda böjare hamnar.

Min kiropraktor har med åren lärt sig vilka säsonger som finns. Ländryggsproblemen kommer i klump en månad innan vätternrundan och det är nästan bara manliga periodare på cykel som får det. Ofta rätt långa gubbar. Bland det lättare perioderna på året för honom, då alla blir bra med samma behandling.

Gå till någon som kan klämma och känna lite, inte minst för att det är bra att ha en relation till någon vid framtida skador. Kostar väl en 100 kr att gå till en sjukgymnast som är ansluten till landstinget.

Liknande symptom hos mig ledde till att jag köpte fulldämpat. Bekvämare men problemen fortsatte och jag blev inte bra förrän jag fick lära mig att strecha och (rehab-)träna. Främst Psoas blir aldeles för enkelt aldeles för kort vid cykling hos mig.

Nyckelord: Psoas, Gluteus maximus, Piriformis och Quadratus Lumborum. Få hjälp av en sjukgymnast att lära dig hur de fungerar och ska underhållas.

Om du är en kontorsråtta, så är ett bra tips att försöka stå upp och jobba
så mycket som möjligt på dagarna. Svinjobbigt i början, men väldigt effektivt.

NiclasY skrev:
> Om du är en kontorsråtta, så är ett bra tips
> att försöka stå upp och jobba
> så mycket som möjligt på dagarna. Svinjobbigt i
> början, men väldigt effektivt.

Låter bättre än vad det är. Iaf om man skall använda en mus och skriva fort mycket.

Jag rekommenderar GYM.

+1 på stretch och bålstärkande övningar (finns en hel del man kan göra hemma)

Jag är också med i klubben medelålders längre cyklister med känningar i ländryggen men har blivit mycket bättre i år då jag höjt disciplinen på stretch och några övningar som jag alltid kör i samband med cykel- och joggpass.

En sjukgymnast kan alldeles säkert sätta ihop ett pass. Finns också en hel del inspiration på tuben

Jag kör även en ab roller som jag tycker är bra träning (typ
(fast jag står på knä :)))

Kom bara ihåg att det tar tid så man måste jobba målmedvetet.

/Johan

NiclasY skrev:
> Hur menar du? Varför kan man inte stå upp och
> skriva fort?
> Jag förutsätter givetvis ett höj- och sänkbart
> skrivbord.

Det är svårt att få rätt vinkel på armarna utan att luta sig bakåt. Det är inte svårt att skriva fort. Men det är svårt att inte få knasbelastning på handlederna.

NiclasY skrev:
> Jag tror inte att sjukgymnasterna håller med dig.

Nej, men sjukgymnasterna skriver nog inte så fort heller.

NiclasY skrev:
> Jag tror inte att sjukgymnasterna håller med dig.

Har sjukgymnasterna bra koll på hur man jobbar vid dator stående? Jag har försökt många gånger men inte fått till en bra vinkel just för handlederna. Är väldigt medveten om hur belastningen sker där då jag fått ont tidigare. Säger dock inte att det är dumt att stå upp/variera sig ibland. Men att stå 8 timmar kräver att man verkligen har perfekt hållning så att inte handleder och arm(båge) inte far illa. Något jag inte har sett någon lyckats med.

Du ska inte stå upp i åtta timmar heller, nykelordet är variation. Res dig upp INNAN du blir trött i ryggen av att sitta och sätt dig ner INNAN du blir trött i ryggen av att stå.

Lyckas man inte stå upp och jobba utan att få ont så har man antagligen bordet i fel höjd. Det ska heller inte vara nån nämnvärd skillnad i skrivhastighet.

Absolut vanligaste orsaken till ryggproblem, oavsett om man cyklar eller inte, är dålig mag/bålstyrka. Ryggmusklerna är rätt starka eftersom de får kompensera för dåliga magmuskler och där igenom skapas en obalans. Så som många redan skrivit så är coreträning ett bra botemedel.

Skulle man fortfarande uppleva besvär så kan heldämpat hjälpa en hel del.

/Freddo
(som har tio veckors erfarenhet från ryggoperationer och drygt ett års rehab-erfarenhet)

Mycketvillhamer skrev:
> Du ska inte stå upp i åtta timmar heller,
> nykelordet är variation. Res dig upp INNAN du
> blir trött i ryggen av att sitta och sätt dig
> ner INNAN du blir trött i ryggen av att stå.

Precis, och variation får man genom att gå på muggen och till kaffeautomaten & skrivare.
Söka upp kollegor man inte trodde fanns (gäller kanske bara lite större företag), sitta på
möten, ta fikaraster samt gå lunchpromenader.

Dessutom riskerar man inte att somna efter lunch de dagar man tränat innan jobbet;)

Kör rejäla lass marklyft så ska du se att det löser sig. Det är ett seriöst tips.

I början kan det vara bra att höja styre för att få en mer upprätt sittställning.

rularn skrev:
> Kör rejäla lass marklyft så ska du se att det
> löser sig. Det är ett seriöst tips.
>
> I början kan det vara bra att höja styre för
> att få en mer upprätt sittställning.

+1
Marklyft har kurerat även mina ryggbesvär.

fphotography skrev:
> Lyckas man inte stå upp och jobba utan att få
> ont så har man antagligen bordet i fel höjd. Det
> ska heller inte vara nån nämnvärd skillnad i
> skrivhastighet.

Problemet är vinkeln du får på handlederna. Det jag menade med att skriva fort var att man inte kan flytta runt händerna som man vill utan mer eller mindre blir smålåst i den vinkeln man har.

Ta gärna ett foto på det du tycker är en bra ställning när du står vid tangentbordet. Skulle vara kul att se (utan ironi) någon som lyckats. Jag och många andra har som sagt försökt på mitt gamla jobb. Det gick inge bra. Vågade bara stå 15-20 min och så korta pauser tar jag och går runt på kontoret iaf :)

Jag är lång....drog på mig tre diskbrock innan jag började studera.....Jobbar som kontorsråtta och hade problem med ryggen när jag bytte touring mot racer.

Numera har jag inga problem med ryggen utom vid mycket långa pass. Tipsen du fått funkade på mig...

Mer upprätt ställning i väntan på att styrkan i bålen kommer...Sheck
Stå upp och jobba....Sheck
Situps och armhävningar...Sheck
Varierande träning...Sheck (skidåkning och simmning)
Massage...Sheck
Stretch...Sheck
Hink med jord har jag dock inte provat.

Vilken av faktorerna som inverkadse mest kan jag inte svara på, men jag har gjort allt

MVH
Magnus
nästan 40 bast och 9 h på rundan

underscore skrev:
> fphotography skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Lyckas man inte stå upp och jobba utan att få
> > ont så har man antagligen bordet i fel höjd.
> Det
> > ska heller inte vara nån nämnvärd skillnad i
> > skrivhastighet.
>
> Problemet är vinkeln du får på handlederna. Det
> jag menade med att skriva fort var att man inte
> kan flytta runt händerna som man vill utan mer
> eller mindre blir smålåst i den vinkeln man
> har.
>
> Ta gärna ett foto på det du tycker är en bra
> ställning när du står vid tangentbordet. Skulle
> vara kul att se (utan ironi) någon som lyckats.
> Jag och många andra har som sagt försökt på
> mitt gamla jobb. Det gick inge bra. Vågade bara
> stå 15-20 min och så korta pauser tar jag och
> går runt på kontoret iaf :)

Jag står förvisso inte upp och jobbar så mycket, för lat och har en skön stol dessutom :O). Men om vinkeln blir fel så är bordet i fel höjd, gissningsvis för lågt. Det ska nämligen inte bli nån skillnad i vinkel mellan sittande och stående.

Ett riktvärde oavsett om man står eller sitter är att armbågsvinkeln ska vara nästan 90 grader. Helst ska underarmen luta svagt nedåt. Något som är betydligt lättare när man står än man sitter eftersom benen inte är ivägen. Att underarmen ska luta svagt nedåt beror på att man vill underlätta blodflödet så att man inte börjar frysa om fingrarna. Något som är vanligt vid sittande ställning eftersom det ofta blir precis tvärtom, dvs underarmarna lutar något uppåt och blodflödet minskar i fingrarna.

Ett annat bra hjälpmedel är handledsstöd framför tangentbordet. Detta då många gärna lutar ner handleden på skrivbordet och skapar fel vinkel för handleden. Med stödet får man förhoppningsvis upp handleden i rätt position. Handen ska dippa ner mot tangentbordet, inte tvärtom.

Det som kan ställa till det lite när man håller på är antagligen skärmen. Detta då vi gärna använder den som referens för vad som är "rätt" höjd när det istället borde vara armbågsvinkeln.

Ovanstående kommer från de företagsergonomer som jag har haft fördel att träffa.

Mvh
Freddo

Många förslag på långsiktiga lösningar.

Som många här på forumet anger du delvis cykelns nyckelmått och din kroppslängd men detta säger väldigt lite om din bålstyrka, flexibilitet, rörlighet samt hur du är som cyklist vilket är faktorer som också måste beaktas.

Som nämns ovan innebär en kort och överaktiv psoas en inaktiv gluteus maximus varmed quadratus lumborum får gå in och kompensera. Därför får du en molande värk i ryggen. Sitter du dessutom för långt fram och ev med för lågt styre innebär detta också påfrestningar för ländryggen, dels lederna och dels muskulärt.

Kortsiktigt (eller långsiktigt?) kan du prova att positionera sadeln längre bak samt korta ned och ev höja styrstammen så att då får bättre jämvikt kring bäckenet. Ytterligare en viktig faktor för att avlasta QL är att träna på att aktivera coremuskualturen. Den skall vara på hela tiden du cyklar.

Har du rätt sadelhöjd? Om psoas och QL är överaktiva blir du stel i ländryggen. Har du sadeln för lågt innebär detta att du ex vis måste jobba aktivt med psoas då foten befinner sig i övre dödpunktsläget.

Det är många ändar på detta spettet så du får försöka bena ut frågorna en och en där du känner igen dig och återkomma.

//B

Jag vill nog också tycka att det går finfint att stå och jobba vid datorn. Man orkar längre och längre svängar men mer än 3-4 timmar så får jag ont i i fötterna. Vänjer mig dock långsamt och det känns grymt bra för hållningen. Tänk på att man ska ha skärmen/skärmarna så ögonen är i höjd med mitten på skärmen. Jag som "bara" är 178 cm fick ett par prylar för att höja upp dem med.

Det där med att aktivera bålmuskulaturen. Jag har fått lite övningar för just det, men tids nog är väl tanken att det ska gå av sig själv eller ska man sitta och känna efter att bukstödet är på plats?

Tillbaka
Topp