Ont i ryggslutet....nytt styre??

Har en scott genius 720 medium sedan 3 år. P.g.a vurpa fick jag köpa nytt styre i höstas. Nu efter ett antal rundor har jag böjat få ont i ryggslutet efter ca 45 minuter (tidigare har det behövts en runda på 2 h + för att ryggen skall bråka). Är 180 cm lång och sitter mer upprätt nu med nya styret (mot original styret). Någon som har liknande problem/erfarenheter??

Verkar finnas olika åsikter om ont i ryggslutet kan påverkas av mer - eller mindre - upprätt ställning.

Har liknande problem så följer diskussionen, bra fråga..

Agnanaurion sa:
Om det bara är styret som är annorlunda så kan du ju prova där. Tränar du ryggen separat något?

+1 Har själv haft problem med ryggen trots olika längder på stam och olika styren. Det som har hjälp mig mest är att jag kört mycket core övningar i vintras. T,ex plankan och massa andra rygg och mage övningar. Även vissa övningar för baksidan ben och bak har gjort susen. Känner inte av rygg en längre, trotts långa pass på upp till 3-4 timmar i skogen.

Rekommenderar verkligen separat gymträning för att få styrkan i rygg och hela kroppen för att orka stå emot är det börjar bli jobbigt. :-)

Jag har haft ryggproblem i olika omgångar, och det som fungerade senast var stretching av höftböjarmuskeln, framsida lår och sätesmuskeln. Och så lite KBT. Korta muskler och ovanan att spänna höft och rygg komprimerade hela ländryggen med smärta som följd.

Träna bålen och kom ihåg att spänna bålen medan du cyklar, de små stabiliserande musklerna i ländryggen tröttas ut snabbare än de stora musklerna i ryggen som erector. Det är oftast just de små stabiliseringsmusklerna som ger uppkomst till muskelvärk i nedre ryggen eftersom de konstant överbelastas när man cyklar med dålig hållning.

dabac sa:
Jag har haft ryggproblem i olika omgångar, och det som fungerade senast var stretching av höftböjarmuskeln, framsida lår och sätesmuskeln. Och så lite KBT. Korta muskler och ovanan att spänna höft och rygg komprimerade hela ländryggen med smärta som följd.

Precis så! Stretching och corestyrka. Materialet är sällan - om ens någonsin - problemet!

Tillbaka
Topp