Optimal pendlare?

jeppe_82

Medlem
Optimal pendlare?
Har en fundering inför hösten. Skulle då vilja ha en lättskött, tålig, snabb och bra pendlare.
Kör idag racer på sommaren och mtb några få gånger på vintern.
Racern går fort och fungerar bra så länge det är ok väder, men känns inge kul att slita ut i skitväder framåt hösten. Mtb:n är trög trotts slicks och kräver samma underhåll som racern om allt ska hålla länge.

Har nu börjat kolla på SS hojjar och gärna då med bockstyre och lite mer racerlik geometri(trivs bäst på min racer)
Men i min värld skulle en optimal pendlare ha en racerlik ram med bockstyre, navväxel, skivbromsar och stänkskärmar m.m. för att klara skitiga dagar bättre.
Finns denna hojj? Hittar inget som har alla dessa saker utan oftast är det SS med bockstyre och vanliga bromasr eller hybrid med skivbromsar m.m. fast då med rakt styre.

Kona paddy wagon ser fin ut och är billig dessutom men saknar som sagt åtminstånde skivbromsar.
Om denna kombination ej finns eller gå att på nått hyfsat enkelt sätt bygga själv hur är SS att cykla på? Har ca 3mil enkel resa när jag pendlar till jobbet och funderar på om SS är ett alternativ då eller om det blir för jobbigt utan att kunna växla?

Mvh jesper

Optimal pendlare?
Låter som om du ska ha en cross. De är tåligare än man tror och är nog det som är bäst för längre distanspendling. Finns ju med skivbroms men kanske inte med navväxel. Det sitter en gammal shimano 105-växel på min cross och det har funkat i ur och skur osv.

Optimal pendlare?
tackar tackar!
Det var ju grymt fina cyklar ni hittade och de har precis allt jag ville ha, Nästa problem blir budgeten och övertyga sambo att jag behöver tre cyklar hehe.
En fråga till bara. Hur är Alfine naven att köra hårt med? Pallar de och hur är förlusterna?

Optimal pendlare?
Jag är väldigt nöjd med min Charge Mixer med alfine, hydrauliska skivbromsar och plats för stänkor, 2010:an finns dessutom relativt billigt på wiggle.co.uk.

Den har dock rakt styre och de hydrauliska bromsarna är väl svåra att få att lira med bockstyre men i övrigt borde den passa.

Optimal pendlare?
Optimal, jag läste optisk...

5484306917_02188f6b00_z.jpg

Optimal pendlare?
Jag är också grymt sugen på en On-One Pompetamine Versa. 799£ är ett helt ok pris.

Jag är dock lite rädd för att den kommer att vara för tung och o-rejsig i geometrin för att vara kul. De 11,7kg som listas är antagligen för minsta storleken.

Samtidigt är det nog bra att ha växlar, jag har också 3 mil till jobbet.

Jag var lite sugen på rullbromsar men de är också tunga och kräver ev. extra fästen på ramen.

Finns det ingen snorbillig kina-ram i kolfiber man kan kan bygga på istället?

Optimal pendlare?
En On-One Pompetamine med Alfine 11 skulle kunna få mig att gå över lik för att få vinterpendla :)

Vi saknar dusch på kontoret så kunderna kanske kommer ha åsikter om min doft...

Optimal pendlare?
Optimal pendlare?
Totteman.
Båda Kona cyklarna är fina men ser mer eller mindre ut som min vanliga mtb med slicks och då de saknar navväxlar och bockstyre samt har fel ram så är det inte alls vad jag letar efter.

Tror det kommer bli en Genesis för min del måste som sakt bara lösa mina två återstående problem (se finans och sambo) :-)

Mvh jesper

Optimal pendlare?
Hur som helst är jag så nöjd med min Dew. Den gör sitt jobb.

Ska man cykla mycket är det viktigt att man köper det man vill ha. Lycka till med förhandlingen hemma.

Optimal pendlare?
[Disclaimer, även postat i Genesis Day One Alfine-tråden..]
Är sugen på en bra pendlarcykel som man slipper spola rent växlarna på efter varje lerig dag. Genesis day one med Alfine-nav verkar ju då vara grym. Som gröngöling förstår jag dock inte varför man skulle lägga 1099 pund på en day one när en on-one pompetamine versa kostar 799 pund?
3200 SEK mer för att genesisen är snyggare och mer crossig?
Till råga på allt så har pompetaminen BB7-bromsar medan genesisen har BB5-bromsar vilka folk verkar gnälla på för att de är svårare att ställa in....
Man har även massa valmöjligheter när man köper pompetaminen så att man kan välja bort den fula 80-talssadeln.

Läser man denna recension så verkar iof pompetaminen vara lika kul att cykla på som att åka skidor med vita blixten:
http://road.cc/content/review/48378-one-pompetamine-versa-11
Men varför skulle det vara så annorlunda med genesisen då de är väldigt lika i stort?

Optimal pendlare?
Antagligen för att dom har så döda ramar. Nu har inte jag cyklat på någon av de nämnda modellerna men ett gäng andra onone cyklar har jag provat. För mig som är van vid fina ramar i moderna material så har det bara känts dött och tråkigt.

Optimal pendlare?
I år blev det ingen ny hojj tyvärr, blev en liten dotter istället och hon kostar massor av pengar med så pendlaren får bli nästa år.

Har doch börjat fundera mer på en ren cx för att kunna träna mer även på hösten samt skuille vilja testa cykla lite cx tävlingar.

Optimal pendlare?
Gordao skrev:
-------------------------------------------------------
> Glöm inte stänkskärmarna med
> åtminstone en kompislapp fram för din egen del,

Språkpolisen ingriper:
Egolapp heter det.

En bra egolapp gör dessutom underverk för livslängden på drivlinan då den skyddas mot onödig nedsmutsning.

Optimal pendlare?
Optimal... ja?
Efersom pendling går på gator och cykelvägar så går MTB och Cross bort, men "landsvägare" (racers) går också bort för de är avsedda för tävling, vad återstår, 3-vxlat? gamla oväxlade? nä huvva! men man kan ta en landsvägare och mickla till det, så gjorde jag, inte helt lätt. Eller söka landsvägare som är avpassade för pendling, dvs rymmer skärm och har fästen för skärm o ev andra hållare, de är otroligt få såna som säljs i Sverige om ens någon, den cykeltyp de flersta har nytta av saknas i sortimentet, så kan det gå när fel folk sköter cykelhandeln.
Men några har jag sett, och nån har omtalats här tidigare som Kinesis Racelight, men det finns nog bara via intenethandel, finns andra märken också, men lika bökigt.

Sen tycker jag pendlare bör ha rakt styre gärna klassit utformat, "touringstyre".
Bockisarna är inte superkul i stan.

Frågan kvarstår, var hitta optimala pendlare, ja svaret blir att de säljs inte i Sverige.

Optimal pendlare?
Ja pendlar mycket hellre på min racer än någon tung hybrid. Lätt och smidigt genom stan, inga problem med uppsikt märker jag heller.

Jag har satt på 25mm-däck (Gator Skins), stor sadelväska samt stänkskärmar SKS Raceblade XL. Raceblade är långt ifrån heltäckande men jag har kompletterat dem med en hel del tejp så nu är de riktigt bra och sitter stabilt. Det finns även Crud Road Racer men dessa sitter för nära däcket enligt min mening och slår därför i hela tiden.

Så fullgoda stänkskärmar kan man få även på en racer med lite pill. För dåligt väder känns det dock som att man behöver bättre bromsar och plats med bredare däck. Ett underhållsfriare Alfine-nav hade också varit trevligt.

Tillbaka
Topp