Optimala enduro-/stigryggsäcken?

Micke J

Medlem
Fyller på med en tråd till..

Har idag en osprey escapist 25. Den får följa med till skogen och till jobbet. Men tänkte att jag vill ha en lite smidigare/tightare rygga.

Har kikat på evoc fr enduro http://www.evocsports.com/en/bike/protector-backpacks/fr-enduro-blackline-16l

Är det onödigt med ryggskott eller bra att ha? Åker mestadels steniga platta uppsalastigar.

Vill kunna få ner verktyg, vätskeblåsa, slang, pump... Det vanliga. Är 16 liter vettigt eller ska det vara större/mindre?

Senast ändrad:
Jag gillar min 16l FR Endur, det är skönt att ha de där plattan även fall den troligtvis inte är lika bra som ett riktigt ryggskydd. Jag tycker att jag utan problem får plats med det jag vill ha med mig för en dag i skogen och den blir inte för klumpig på kortare turer.

Jag tycker EVOC Enduro fr är den optimala ryggsäcken.

Den har ett väldigt smart verktygsfack, ett litet mobil/plånboksfack, förberedd för vätskeblåsa och ett lagom storfack. Man får ner fika, vindjacka, fika, slang, battri, mössa +annat. Dessutom sitter den stabilt på ryggen. Skulle varken vilja ha mer eller mindre.

Trots fika, alla verktyg, vätskeblåsa och att ryggsäcken i sig vägen 1kg så upplever jag inte att den finns där när jag cyklar.

Gillar också verktygsfacket, skönt att kunna öppna upp ordentligt och få en bra överblick. På min osprey är det mera turbaserat när man letar efter saker=p

Kanske tar och klickar hem en ikväll =)

Tack!

Jag har provat 12l och 20l från Camelbak och nu 20l med ryggplatta från Deuter. 12 var lite litet. De två tjugorna skiljer sig rätt mycket där Camelbaken känns flera liter mindre att packa. Men ingen av dem känns klumpig på ryggen.

Jag valde Deuter Attack istället för Evoc. Tyckte den såg trevligare ut vad gäller fack och i synnerhet hjälmhållaren. Ryggskydd i magiskt skum istället för plast verkade också bra.

Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har provat 12l och 20l från Camelbak och nu
> 20l med ryggplatta från Deuter. 12 var lite
> litet. De två tjugorna skiljer sig rätt mycket
> där Camelbaken känns flera liter mindre att
> packa. Men ingen av dem känns klumpig på
> ryggen.
>
> Jag valde Deuter Attack istället för Evoc.
> Tyckte den såg trevligare ut vad gäller fack och
> i synnerhet hjälmhållaren. Ryggskydd i magiskt
> skum istället för plast verkade också bra.

Evocen har en alldeles lysande hjälmhållare? Till och med remmar för knäskydd/armbågsskydd. Sen är det inte ett stenhårt plastskydd heller.

Tillägg/edit: Med vänlig hälsning Evoc-fanboy

Senast ändrad:
Kung_Gustaf skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har provat 12l och 20l från Camelbak och
> nu
> > 20l med ryggplatta från Deuter. 12 var lite
> > litet. De två tjugorna skiljer sig rätt
> mycket
> > där Camelbaken känns flera liter mindre att
> > packa. Men ingen av dem känns klumpig på
> > ryggen.
> >
> > Jag valde Deuter Attack istället för Evoc.
> > Tyckte den såg trevligare ut vad gäller fack
> och
> > i synnerhet hjälmhållaren. Ryggskydd i
> magiskt
> > skum istället för plast verkade också bra.
>
>
> Evocen har en alldeles lysande hjälmhållare?
> Till och med remmar för knäskydd/armbågsskydd.
> Sen är det inte ett stenhårt plastskydd heller.
>
> Tillägg/edit: Med vänlig hälsning Evoc-fanboy

Evoc-skyddet är engångs enligt tillverkaren. Det är väl största skillnaden egentligen :)

Endurons hjälmhållare:
Trail_3107912_1024x1024.jpg

Deuters hjälmhållare:
deuter--attack-20-backpack-1.jpg.webp

Camelbaken hade samma modell som Evoc. Tyckte hjälmen kunde rör sig för mycket då. Men det spelar säkert ingen större roll i praktiken.

Det enda som fattas är hållare för bensked undertill för transport sträckorna. Hade det på min 20liter evoc eller vad det nu var. Dock var ryggsäcken för stor och klumpig iövrigt.
Rattnalle skrev:
> Kung_Gustaf skrev:
> -----
> > Rattnalle skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag har provat 12l och 20l från Camelbak och
> > nu
> > > 20l med ryggplatta från Deuter. 12 var lite
> > > litet. De två tjugorna skiljer sig rätt
> > mycket
> > > där Camelbaken känns flera liter mindre att
> > > packa. Men ingen av dem känns klumpig på
> > > ryggen.
> > >
> > > Jag valde Deuter Attack istället för Evoc.
> > > Tyckte den såg trevligare ut vad gäller
> fack
> > och
> > > i synnerhet hjälmhållaren. Ryggskydd i
> > magiskt
> > > skum istället för plast verkade också bra.
> >
> >
> > Evocen har en alldeles lysande hjälmhållare?
> > Till och med remmar för
> knäskydd/armbågsskydd.
> > Sen är det inte ett stenhårt plastskydd
> heller.
> >
> > Tillägg/edit: Med vänlig hälsning
> Evoc-fanboy
>
> Evoc-skyddet är engångs enligt tillverkaren. Det
> är väl största skillnaden egentligen :)
>
> Endurons hjälmhållare:
> http://reviews.mtbr.com/wp-content/uploads/2013/05
> /Trail_3107912_1024x1024.jpg
>
> Deuters hjälmhållare:
> http://26bikes.interbikes.eu/file/23066/deuter--at
> tack-20-backpack-1.jpg.webp
>
>
> Camelbaken hade samma modell som Evoc. Tyckte
> hjälmen kunde rör sig för mycket då. Men det
> spelar säkert ingen större roll i praktiken.

Tittar man på bilden så sitter ett par benskydd under hjälmen på Deutern.

Hur det funkar på Evoc-modellerna kan säkert knugen svara på.

Rattnalle skrev:
> Tittar man på bilden så sitter ett par benskydd
> under hjälmen på Deutern.
>
> Hur det funkar på Evoc-modellerna kan säkert
> knugen svara på.

Faktum är att knä- & amrbågsskyddshållaren är ett ickeproblem. Jag har mina knäskydd på knäna :P

Vad gäller nätet för fullface så sitter faktiskt en helkruka bra i remmarna också :) Största skillnaden är nog utseende. Deutern är säkert en minst lika kompetent ryggsäck.

Jag kör med tjejmodellen på detourer den är lite mindre håller bra bara slitit av en rem när jag fastnade i ett träd ;-) å så får man med en fin blomma om man köper tjejmodellen :-)

Jag har en Evoc 16L med ryggplatta, tycker den är lite onödigt tung och framförallt svettig för vanlig skogscykling. Särskilt midjebältet i neopren gör så att det blir riktigt varmt. Hade den på skoj-enduro i höstas, vilket kändes tryggt, men för vanliga skogsturer blir det min Camelbak Blowfish. Den är smidig och lätt men rymmer ändå mycket.

Arkis skrev:
> Jag har en Evoc 16L med ryggplatta, tycker den är
> lite onödigt tung och framförallt svettig för
> vanlig skogscykling. Särskilt midjebältet i
> neopren gör så att det blir riktigt varmt.

+1
Använder bara min för vintercykling. Tycker den är för varm och klumpig på sommaren.

Perp skrev:
> Kolla in USWE.

Den verkar ju inte så dum den heller. Men funderar på om 9 liter är i minsta laget?
Sen så känns det lite tryggt med ryggskydd.Men kanske är klokare att ha ett separat sådant om man nu absolut vill ha det?
En bra ståltermos står ju pall för en del=p

Ja det är väl inget för utflykter med tält och grejer kanske :)
Men finns nog inget som sitter lika bra för aktiv åkning som en uswe.

Micke J skrev:

>
> Är det onödigt med ryggskott eller bra att ha?
> Åker mestadels steniga platta uppsalastigar.

Tycker ryggskott är rätt värdelöst i Lunsen faktiskt ;-)

Min 14-liters Osprey Raptor är väldigt lagom med bra fack för allt. Fullfacehjälm har jag ingen (än…) så vet inte hur det är att hänga en sån bak.

Har också evoc 16l med ryggplatta, visst mycket mer väska på ryggen och mer runt midjan än på någon annan väska. Men den sitter som klistrad så allt inräknat tycker jag den stör mindre än tex den ultralätta salomon jag kört i många år. Det är den enda jag kör till skogs numera.
Samma passform men lägre vikt och diskretare midjebälte hade ju varit ännu bättre.

Kung_Gustaf skrev:
> pbeijer skrev:
> -----
> > På min Evoc Freeride Enduro 16l sitter det
> remmar
> > under som man kan spänna fast benskydden.
> >
> >
> http://www.bike-discount.de/media/org/orgb_E/orgid
>
> > _250/thumbs/5816_280071.jpg
>
>
> Hehe läs tråden

Det har jag gjort, vad syftar du på?

Matthias87 skrev:
> Bara jag som upplever Evoc Enduro som obekväm?
> Tycker den trycker i nacken när man kör,
> speciellt nerför.
Tyckte jag också, tills jag släppte på axelremmarna. Mina är nu knappt spända men ryggan sitter ändå som gjuten, midjebältet hamnar också bättre.

Matthias87 skrev:
> Bara jag som upplever Evoc Enduro som obekväm?
> Tycker den trycker i nacken när man kör,
> speciellt nerför.

Det finns väl två storlekar av den också, skulle kunna påverka saken?

Nämnvärt också att den ändrats ganska mycket med årsmodellerna. Min gamla orange är rätt primitiv jämfört med de nya.

Rattnalle, du är ju liksom jag begåvad med en tunn profil, har du mycket marginal när du spänner midjebandet? Jag funderar på att byta till rygga med skydd och är lite sugen på en Deuter Attack men är lite orolig för att de stora sidoflärparna ska göra att jag inte kan spänna åt den ordentligt.

Tycker Osprey raptor 14 är lagom och superbekväm, men hjälmbygeln funkar väl inte på alla FF-hjälmar då den träs igenom ventilationshål? Däremot såg jag ikväll att vätskeblåsan tål 80°C, vilket kändes bra ifall man ska ge sig på en grundlig rengöring någon gång. (troligen inte, finns väl kemtabletter och liknande för husvagn mm?)

svalgis skrev:
> Rattnalle, du är ju liksom jag begåvad med en
> tunn profil, har du mycket marginal när du
> spänner midjebandet? Jag funderar på att byta
> till rygga med skydd och är lite sugen på en
> Deuter Attack men är lite orolig för att de
> stora sidoflärparna ska göra att jag inte kan
> spänna åt den ordentligt.

Jadu.. Tror det är rätt bra marginal. Men enklast måste ju vara om du provar. Ska du köra pannlampsenduro till helgen?

Jag kör med Evoc Freeride Trail 20L. Köpte den i höstas för att ha som kombinerad pendlar- och skogsväska. Ser rätt stor ut och rymmer väldigt mycket, men tänker knappt på att jag har den när jag kör med den i skogen. Sitter som klistrad. Antar att det är lite som med hjälm, i början känns det inte helt naturligt men efter ett tag vill man inte vara utan. Bör tilläggas att jag inte kört med den sommartid ännu.

Hade också problem med nacken i början, men efter att ha lossat på de övre remmarna kan jag till och med ligga i bocken på racern utan känningar.

Skulle jag enbart ha den som träningsväska skulle jag ha gått på 16L, men 20L funkar tillräckligt bra för att slippa ha två olika för träning & pendling.

Rattnalle skrev:
> Jadu.. Tror det är rätt bra marginal. Men
> enklast måste ju vara om du provar. Ska du köra
> pannlampsenduro till helgen?

Nej tyvärr. Jag testar gärna någon gång om tillfälle dyker upp men det är ingen brådis eller så, är bara i funderingsstadiet än så länge. :)

Vad är det för skillnad på "blackline" och "vanliga" evoc ryggorna? Mer än färgen? Finns det något som motiverar det högre priset? mer än att dom enligt mig är något snyggare.

[orkar inte fråga i en nytråd OT] min rygga, liten ospreysak (ej inbyggd ryggplatta), är illaluktande och allmänt sunkig från diverse gyttjedopp. Skulle den må väldigt illa av en maskintvätt i 30°C. Har inte testat...än :) Kanske inte tål tvättmedel? Tittat i den och det finns inga tvättråd som jag kan se.

-XIII- skrev:
> min rygga, liten ospreysak (ej inbyggd
> ryggplatta), är illaluktande och allmänt sunkig
> från diverse gyttjedopp. Skulle den må väldigt
> illa av en maskintvätt i 30°C. Har inte
> testat...än :) Kanske inte tål tvättmedel?
> Tittat i den och det finns inga tvättråd som jag
> kan se.

Det borde den klara. Knäpp alla spännen och kör den i en tvättpåse (eller ett örngott om du saknar dylika) bara. Det är nog plastdetaljer som ligger mest farligt till om de får en chans att fastna i trumman. Vissa är ju rätt små och skulle kunna få plats i trummans hål.

Om man klarar sig utan spännen för FF och skydd är Ospreys Raptorserie helt fantastiskt bra. Har en 14 L och skulle kunna tänka mig en mindre för halvdagsturer.

Det som är dåligt med Evoc FR ryggan är att spännena till hjälmhållaren sitter så att man måste knäppa upp dom för att öppna verktygsfacket. Känns inte endurosnabbt för att komma åt en insex liksom. Annars är den riktigt bra.

Var i Götet igår och köpte bla en Evoc FR Enduro Blackline på MtbStore.

Testade säcken idag och den sitter ju helt fantastiskt, man märker ju inte ens att man har den på ryggen.
Och eftersom detta är den enda Evoc-produkten jag äger kan ni inte ens beskylla mig för att skriva detta i egenskap av "fanboy" ;)

Senast ändrad:
Jag kör också som några här ovan Osprey Raptor 14. Den är klockren rakt igenom tycker ja. Och det går alldeles utmärkt att fästa en fullfejsare riktigt stabilt om man trär hakskyddet över ytterfickorna & knäpper igen. Riktigt trevliga lösningar bla med verktygsväskan i botten & snickersfickorna på sidan på midjebältet. Hyfsat vattentålig är den med. Toppbetyg får den av mig iallafall.

Tillbaka
Topp