Optimera pendling

daniel.bar

Medlem
Optimera pendling
Hej på er!

Har lurkat ett tag på forumet, men då var det dags för min första post.
Jag har ett sommarjobb som ligger ganska exakt 16km från jobbet, och har då pendlat i 5 veckor med cykel. Jag har 6 veckor kvar innan plugget drar igång igen till hösten, och tänkte att jag kanske skulle kunna optimera min cykling, och få mer utav den än jag får för tillfället.

I höstas höll jag på med rodd, och hade ett träningsprogram från en tränare på klubben som bestod av 10 pass i veckan, och det involverade bland annat 2 timmar cykling 3-4 gånger i veckan i det som han kallade "zon 1" som då skulle vara runt 115-125 BPM. Det slog mig först idag att jag kanske skulle försöka anpassa det till min pendling, efter att kolla på min statistik så brukar jag ligga på runt 135-145 BPM. Efter lite undersökning på nätet har jag förstått det som att det finns så himla många upplägg, och att det går att göra kadens-träning, power-träning, intervallträning och lite allt möjligt.

Jag har fallit ganska pladask för cykling och skulle verkligen vilja bli bättre! Förutom pendlingen så spelar jag squash 2 gånger i veckan och går till gymmet 2 gånger i veckan. Jag har tyvärr inte haft råd med att uppgradera mig till en racer, men jag kör på min hybrid och investerade i ett par pedaler och cykelskor inför pendlingen.

Min fråga är väl egentligen, hur gör ni när ni tränar cykling? Tänker ni på heartrate zones eller gör ni något helt annat? Har ni några tips? Hur hade ni gjort för att optimera en pendling av denna distans?

/DB

Optimera pendling
välkommen till happy!

om jag har tränat hårt dagen innan kör jag mina tre-fyra pendlarresor 2x20 km med flit lugnt, liksom om det samma kväll eller kanske dagen efter vankas cykling ihop med snabbare typer, t ex en kompis som tagit segment från emil lindgren.

annars kör jag som vanligt. betyder lite intervalligt, med nära maxpuls överst i backarna, sedan en viss återhämtning. sista par km varvar jag ner.

vissa dagar kör jag betoning på styrka, med en cykel med endast två relativt tunga växlar. då får man ta i på ett annat trögare rundtrampsaktigt sätt i backarna. kan ge viss träningsvärk:)

så inte särskilt vetenskapligt eller schemalagt! prioriterar roligt, trevligt, socialt. om man ska ha nytta av träningen och inte bara slita ut sig, upplever jag att det värdefullt med latare dagar inemellan.

Optimera pendling
Välkommen som sagt!

Perfekt sätt att träna, förena nytta med nöje. Jag pendlar liknande som Kais01. Vill tillägga att jag förlänger min pendling 1-2 dagar i veckan. Ett lite snabbare pass och ett lite längre. Jag cyklar i stort sätt varje dag, även helg. Viktigt att veta när man bara ska glida och koppla av. Tycker man cykling är roligt är det lätt hänt att det blir lite mycket av det goda. För egen del har det hänt, mest mentalt. Lycka till och njut.

Optimera pendling
En sak att ta i beaktande är hur den väg du tänkt cykla ser ut. Framgår inte alls. Om du som jag bor i förort och pendlar in till stadskärna i större stad kommer det sannolikt att vara så att det på vissa sträckor går att trampa på medan man på andra sträckor får ta det som ren transport. Och även på de sträckorna som typiskt funkar att cykla fortare på kan det ibland dyka upp saker som gör att man får slå av på farten.

Om du har något som påminner om det jag beskriver skulle jag säga att det är dumt att hålla på och försöka ligga i pulszoner, såvida det inte handlar om att ta det tillräckligt lugnt och pulszonen saknar nedre gräns. Är bara risk att du börjar ta risker för att hålla dig kvar i din tänkta pulszon. Likaledes är det som jag ser det inte vettigt att försöka slå rekord på pendlingssträckan.

Om du bor så att pendlingsvägen innebär ren landsvägscykling är situationen förstås en annan.

Tillbaka
Topp