Optimering av bockstyre?

Lillpeter

Medlem
Optimering av bockstyre?
Jaha, då var crossen färdigbyggd och premiärcyklad några mil. Det var en skön känsla på slät asfalt måste jag säga. Nåt jag funderade på var vinkeln på styret samt på de stora broms/växel handtagen och hur deras placering ska optimeras. Eftersom jag inte har någon erfrenhet av bockstyre så vet jag inte riktigt hur de olika positionerna på styret ska kännas.

På min 3 mila tur i förmiddags höll jag ganska uteslutande händerna ovanpå styret, allt annat känndes spontant ganska obekvämt måste jag säga, att hålla händerna längre fram ovanpå bromshandtagen känndes konstigt då man sträckte ut sig ganska rejält, och att ligga nere i bocken känndes inte heller som man ville göra om man inte vill bli mer aero i kortare stunder.

Nu är jag ju som sagt inte alls van vid ett sånt här styre, jag undrar vad ni har för tankar om detta och om jag har satt bromshandtagen för högt eller lågt och om vinkeln på bocken ä konstig? Kort sagt hur ska styrets olika positioner kännas?

Sen har jag även räknat ut att de 58 + 13 cm från sadelstolpe till styret är ganska exakt vad som ska vara lämpligt avstånd för mig med mina 209 cm.

cross.jpg ht=441

styre.jpg ht=373

/p

Optimering av bockstyre?
Man ska egentligen provcykla för att kunna kommentera. Sen är smaken som baken... Men enligt mitt tycke så:
- Vinkla styret aningen neråt
- Flytta sedan upp reglagen en hel del
- Ändra styrstammen ( blir dock mer obekvämt, men tusen gånger snyggare )

Optimering av bockstyre?
Jag håller med Jimmie. Vänd på styrstammen. Borde funka när du har så mkt distanser. Du kommer ner bättre i vind utan att det blir obekvämt. Flytta upp handtagen rejält mkt. Ställ styret på ett bord och sätt handtagen så att spetsen på handtaget gör att styret står rakt. Fattar u? Då får du ett skönare grepp när du håller uppe på styret.

Håller annars med att cykeln är skitsnygg.

Optimering av bockstyre?
Dag Bränfeldt skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag håller med Jimmie. Vänd på styrstammen.
> Borde funka när du har så mkt distanser. Du
> kommer ner bättre i vind utan att det blir
> obekvämt. Flytta upp handtagen rejält mkt.
> Ställ styret på ett bord och sätt handtagen så
> att spetsen på handtaget gör att styret står
> rakt. Fattar u? Då får du ett skönare grepp
> när du håller uppe på styret.
>
> Håller annars med att cykeln är skitsnygg.

Det är väll trots allt en cx brukar verkligen folk här ha mer en 10 drop på en sådan, jag har det inte..
Det är väll vad det borde bli om man vänder ett så lutande styre eller är mitt ögonmått vaisigt?
Ett uppvinklat styre får man väll räkna med om man väljer en så liten ram, förutsatt att man inte vill ha lvg-drop då.

Snygg cykel!

Optimering av bockstyre?
Ah tackar för svaren. Jag har faktiskt tänkt designa några dekaler till ramen (dom som va med va skitfula men som tur va så fick man sätta på dom själv, vilket jag absolut inte inte gjorde), men för ett par dagar sen så insåg jag att det jag tänkt mig blir för mycket. Jag ska göra nya som är mycket mindre och minimalistiska.

Ska testa och konfigurera om styret lite enligt förslaget ovan, problemet nu är att det känns som om man hänger över styret för mycket när man vilar händerna mot bromsreglagen.

Här en en liten 3D rendering jag gjorde på min ide till dekalerna, men som sagt, det blir aldeles för mycket.

dekaler.jpg ht=657

/P

Optimering av bockstyre?
Jag tycker att du har monterat styret i bra vinkel. Den platta delen av bocken lutar svagt, pekar väl ungefär mot bakbromsen.

Däremot tror jag att det kan bli bekvämare för handlederna om du flyttar handtagen uppåt på styret. Prova att flytta lite, jag tror att du kommer känna ganska tydligt när det är ok.

/Fredrik

Optimering av bockstyre?
Grovhugget hur det skulle se ut med vänd styrstam och mer vridning på styret.
Om jag inte är helt ute o cyklar :-) så kommer styrstammen inte att luta mycket mer ner än så här.

styre.jpg ht=373

styre1.jpg ht=373

Senast redigerad av en moderator:
Optimering av bockstyre?
Nu har jag som nämnts ovan först provat och vinkla ner styret vilket gör att den nedersta delen av bocken hamnar mer vågrätt, och nu känns bocken spontant mycket bättre eftersom armarna hamnar mer i en rät vinkel mot den delen sv styret man håller i. Sen har jag flyttat upp handtagen, vilket gör att det inte känns som om jag skulle skalla styret lika hårt som förut om dom skulle trilla av helt plötsligt om ni fattar vad jag menar :)

Gällande styrstammen så kan jag prova o flippa den sen när jag har utvärderat nuvanade konfiguration lite mer, spontant så känns det dock som att styret skulle hamna väldigt lågt, men det är väl också en vanesak kan jag tänka mig, jag har ju bara kört mtb förut. Men jag kan se att i "visa din racer" tråden så är skillnaden mellan styre och sadel rätt uppenbar, kan vara värt och testa.

Optimering av bockstyre?
Här har vi då resultatet, ska ta en tur i morrn och se vad det går för. Men nu känns samtliga positioner för händerna mycket bättre, och droppet med den inverterade styrstammen känns inte direkt fel heller. Och nog fick hojen lite mer attityd nu tycker jag. Tack allihopa för hjälpen.

cross_2.jpg ht=414

styre_2.jpg ht=378

/P

Optimering av bockstyre?
Jag är säker på att du kommer att få en fin tur. Nu ser det ut som en riktig cykel. Du skulle möjligen kunna vinkla upp styret ytterligare någon millimeter så att du får sista biten paralellt med överröret på ramen.

God tur.

Optimering av bockstyre?
ser helt oki ut förutom att det nog inte går att växla /bromsa när du ligger i bocken ^_^ fast det kanske man inte gör på en CX ?

Edit: bara en fundering.. dessa swallow styren är det ett resultat av för små ramar ?

Optimering av bockstyre?
Tjena!

På första bildserien är styret för högt vinklat och reglagen monterade för lågt..
På andra bildserien är det tvärt om.. Styret är för lågt vinklat och handtagen för högt..

Visar med bilder..

Första bilden.. Bromshandtaget skall nå ner till den röda linjen, som är en förlängning av styrets platta del.... Använd ett vattenpass eller annan lång rak sak för att hitta rätt position..

styre_2.jpg ht=378

Andra bilden.. Styret skall vinklas så att den röda linjen följer den svarta.. Änden av styret skall alltså peka mot bakbromsen..

cross_2.jpg ht=414

Edit: Självklart är alla individuella och får ha styre samt reglage precis hur dom vill, men så som jag visar är det vanligaste läget..

Optimering av bockstyre?
Bra bilder. Förstår att det känns mkt skönare med den nya setupen då den första såg väldigt konstig ut både estetiskt och funktionellt.

Thomson x2 stammen är ju 10grader plus lr minus vilket blir ganska stor skillnad på en 130cm lång stam. Kan vara så att du ska vara ngnstans i mitten. Då får du antingen köpa ny stam lr plocka spacers om du kan leva med en uppåt stam.

Fin hoj! Håller med om att grafiken blir bättre om lite mer minimalistisk.

Optimering av bockstyre?
problemet när man skruvar ihop grejorna är att man utgår från att det ska vara estetiskt.^_^

strunta i lindan och ut och cykla. Ta med dig en insex och justera vinkeln på styret så du känner dig avslappnad i bocken, fortsätt cykla och justera bromshantagen så det känns bra.. hitta mellanläge mellan vinkeln på bocken och hantagen där du kan växla/bromsa i bocken.

Edit: om du inte förstår, intag 18 års highland park eller motsvarande ^_^

Optimering av bockstyre?
Spacers och nedåtvänd stam, varför?

Känns väl mer optimalt att skippa några spacers och köra stammen uppåt. Dummheter!

Optimering av bockstyre?
Jahapp, nu har jag kört ett par kilometer med nya konfigurationen, som känns ljusår bättre än den första. Vad gäller växling och bromsande så går det relativt enkelt även från bocken, jag har ju rätt stora händer och når att bromsa med pek och långfingret lätt om det behövs. Att växla kanske inte är helt optimalt men funkar det också. Kanske ska styret upp en aning och reglagen ner men för tillfället så nöjer jag mig till jag har testat lite utförligare, jag vill nog även prioritera en så bekväm position som möjligt ovanpå reglagen än nere i bocken.

Ramen som är av märket Quantec har jag köpt från bike24.com som är ett tyskt företag, kostade ca 3200 spänn. Eftersom jag är så förbannat lång så letade jag efter en så stor ram som möjligt och hittade denna som låg på 63cm och som verkar passa rätt bra nu när jag cyklar på den. Vad gäller dekalerna så var det bara två stycken "quantec" som skulle sitta på sidorna, men eftersom dom såg så jävla billiga ut så skippade jag dom, att dom inte var monterade på ramen var kanske bara för att det blev billigare så för alla parter :) Det är säket nåt slavbygge från nåt uland nånstans.

Av nån anledning så verkar det inte som om Bike24 säljer denna ram sen jag köpte min, det finns ett par trekkingramar samt en trial ram av samma märke men crossramen som jag köpte är spårlöst försvunnen, och även racer ramen dom hade och jag har ingen aning om varför.

Gaffeln är en Prorace Mud Cross carbon/CrMo och är köpt från cyclecomponents för 1300 spänn, jag tog den för att den var förvånansvärt billig för o innehålla carbon plus att den var typ den snyggaste crossgaffeln dom hade.

/P

Tillbaka
Topp